Keuzedag na 18.30 uur zeer onhandig voor ouderen.

  • 5 August 2022
  • 35 reacties
  • 799 Bekeken

Reputatie 1

Nu de corona achter de rug is reizen wij weer vaker met de trein.

Nu kun je inchecken om 9 uur tot 16.00 uur. 

Reizen tussen 16.00 uur en 18.30 met keuzekaart gaat niet meer..

Maak je een uitstapje of op bezoek familie moeten we tot 18.30 wachten. 

Of met voltarief reizen als we om 17.00ur naar huis willen reizen.

Dit is voor ons als ouderen zeer lastig. 

Ook onderen vakantie de voordeeluren kaart niet de hele dag kunnen gebruiken ervaren wij als een grote achteruitgang voor ons al ouderen.

Leven is nu al duur genoeg nu.

Reizen voor ons is niet fijn meer.

 


35 reacties

@Gilke

In de winter is het om 16.30 uur donker en dat heeft ouderen er in het verleden nooit van weerhouden dan toch op stap te gaan.

Ons dus wel .

Dan moet u misschien overwegen in het weekend op stap te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen zijn alleen in combinatie met een dal voordeel abonnement te bestellen. Een keuzedagabonnement met 7 keuzedagen kost €26,50 Dal voordeel €61,20. Reis je alleen met keuzedagen dan ben je €12,53 kwijt per dag.

Zelfs die €12,53 per dag is heel goedkoop. Het maximumtarief vol tarief enkele reis is €27,90, retour €55,80, met 40% korting is dat €16,74 of €33,48.En dan kun je in principe alleen van A naar B, je kunt wel onderweg uitstappen maar onderbreek je de reis langer dan 35 minuten begint weer een nieuwe reis en betaal je meer, wil je ook nog naar C wat niet op de route ligt betaal je ook meer. Met een Keuzedag kun je in de daluren onbeperkt reizen. Dus ook al gebruik je alleen de Keuzedagen en reis je verder niet met korting met het Dal Voordeelabonnement reis je met €12,53 per dag nog steeds heel goedkoop.  

 

Reputatie 7
Badge +3

Als u in de wintermaanden niet meer na 16:30 met de trein reist is het ook geen probleem als u uiterlijk 16:00 uur moet vertrekken om nog wel gebruik te kunnen maken van een Keuzedag. 

Nogmaals, de spitsbeperking geldt voor iedereen, jong en oud, en ook voor jonge vrouwen kan het niet fijn zijn of onveilig aanvoelen om laat op de avond en/of in het donker te reizen. U doet alsof dit alleen nadelig is voor ouderen. Met 7 Keuzedagen per jaar die nu een jaar geldig zijn kunt u die dagen ook alleen gebruiken weekenden wanneer er geen spits is of in de lente/zomermaanden wanneer het wel langer licht is en reizen na 18:30 minder een probleem is. 

Reputatie 1

@Gilke

In de winter is het om 16.30 uur donker en dat heeft ouderen er in het verleden nooit van weerhouden dan toch op stap te gaan.

Ons dus wel .

@Gilke

In de winter is het om 16.30 uur donker en dat heeft ouderen er in het verleden nooit van weerhouden dan toch op stap te gaan.

Reputatie 1

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. Op bepaalde trajecten was het al voor corona  niet altijd fijn reizen.

De feitelijke prijs van een keuzedag kun je pas achteraf berekenen. Een keuzedagabonnement is niet los te bestellen, zeggen dat een keuzedag maar €3,78 kost is niet reëel. Een keuzedag kost dat pas, als door reizen in de daluren met het bij het keuzedagabonnement verplichte Daluren abonnement het bedrag van €61,20 er uit is gehaald. Door het vervallen van de korting tijdens middagspits bij VDU en keuzedagen zijn uuitjesvoor die abonnementhouders minder aantrekkelijk geworden.

Precies en voor veel ouderen die dus in de steek werden gelaten door de NS.Is niet aantrekkelijk meer zeker in de wintermaanden na 18.30 uur pas ermee reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan een probleem voor iedereen die in het verleden korting kon krijgen in de middagspits. Dat is niet voorbehouden aan ouderen.

Dat klopt. Als je al zolang gewend bent aan het kunnen reizen met korting in de middagspits, dan valt dat tegen. Ik werkte wisselende dagen en uren en had VDU en stemde daar mijn beschikbaarheid op af.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan een probleem voor iedereen die in het verleden korting kon krijgen in de middagspits. Dat is niet voorbehouden aan ouderen.

Reputatie 7
Badge +3

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. 

Het gebrek aan controle speelt de hele dag (zie discussie over de eerste klas). Dat dat 's avonds een groter probleem zou zijn dan overdag is een stelling zonder onderbouwing. Een gezocht argument om toch vrijwel gratis in de middagspits te willen reizen, want dat is wat veel ouderen willen doordrammen.

Ik ben zelf ook senior maar met het gedram om een uitzonderingspositie voor ouderen ben ik langzamerhand wel klaar.

Ik heb zelf een aantal minder fijne ervaringen ‘s avonds in de 1e klas mee mogen maken. Ik denk niet dat ik daarin een uitzondering ben.

Ik kan begrijpen dat voor een aantal mensen het opheffen van korting in middagspits een probleem is geworden. Zeker in de winter is het niet altijd fijn om in het donker over straat te moeten. 

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. 

Het gebrek aan controle speelt de hele dag (zie discussie over de eerste klas). Dat dat 's avonds een groter probleem zou zijn dan overdag is een stelling zonder onderbouwing. Een gezocht argument om toch vrijwel gratis in de middagspits te willen reizen, want dat is wat veel ouderen willen doordrammen.

Ik ben zelf ook senior maar met het gedram om een uitzonderingspositie voor ouderen ben ik langzamerhand wel klaar.

Reputatie 7
Badge +3

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. Op bepaalde trajecten was het al voor corona  niet altijd fijn reizen.

De feitelijke prijs van een keuzedag kun je pas achteraf berekenen. Een keuzedagabonnement is niet los te bestellen, zeggen dat een keuzedag maar €3,78 kost is niet reëel. Een keuzedag kost dat pas, als door reizen in de daluren met het bij het keuzedagabonnement verplichte Daluren abonnement het bedrag van €61,20 er uit is gehaald. Door het vervallen van de korting tijdens middagspits bij VDU en keuzedagen zijn uuitjesvoor die abonnementhouders minder aantrekkelijk geworden.

Reputatie 1

Het zit allemaal tussen de oren, mensen voelen zich enorm ‘beperkt’ in hun vrijheid (want een Keuzedag is een dagkaart, ook al heeft die je maar € 3,78 gekost)!

Hoor je diezelfde mensen klagen als ze doordeweeks op een terrasje niet zouden mogen roken tussen 16:00 en 18:30? Of op de kermis helemaal niet (want slecht voorbeeld voor je kleinkinderen)?

Welnee, dan pas je je aan. Deal with it (of reis in het weekend)!

Leven is nu al duur genoeg nu.

Voor de NS ook… 😂

Ik ben bang dat veel mensen zich niet aanpassen en dan maar besluiten niet met de trein reizen. Er is nu eenmaal nog altijd een groep ouderen die nog traditioneel ingesteld is en graag op tijd thuis is om bijv. het NOS-journaal van 20.00 uur te zien en in de winter niet in het donker willen reizen.

Verder merk ik vaak dat er ook mensen zijn die NS zien als een organisatie ten behoeve van algemeen nut. Ze vallen van hun stoel als ze horen wat de normale tarieven zijn en dat er bij goedkopere kaartjes beperkende voorwaarden gelden. "En dan willen ze meer mensen uit de auto krijgen.... hoezo klimaatdoelen", dat soort uitspraken.

Ik ben bang dat veel mensen zich niet aanpassen en dan maar besluiten niet met de trein reizen. Er is nu eenmaal nog altijd een groep ouderen die nog traditioneel ingesteld is en graag op tijd thuis is om bijv. het NOS-journaal van 20.00 uur te zien en in de winter niet in het donker willen reizen.

Hier zit veel waarheid in. Ook niet durven te reizen in de avond als het donker wordt .Deze mensen zijn bang in deze tijd in de avond.

Reputatie 7

Het zit allemaal tussen de oren, mensen voelen zich enorm ‘beperkt’ in hun vrijheid (want een Keuzedag is een dagkaart, ook al heeft die je maar € 3,78 gekost)!

Hoor je diezelfde mensen klagen als ze doordeweeks op een terrasje niet zouden mogen roken tussen 16:00 en 18:30? Of op de kermis helemaal niet (want slecht voorbeeld voor je kleinkinderen)?

Welnee, dan pas je je aan. Deal with it (of reis in het weekend)!

Leven is nu al duur genoeg nu.

Voor de NS ook… 😂

Ik ben bang dat veel mensen zich niet aanpassen en dan maar besluiten niet met de trein reizen. Er is nu eenmaal nog altijd een groep ouderen die nog traditioneel ingesteld is en graag op tijd thuis is om bijv. het NOS-journaal van 20.00 uur te zien en in de winter niet in het donker willen reizen.

Verder merk ik vaak dat er ook mensen zijn die NS zien als een organisatie ten behoeve van algemeen nut. Ze vallen van hun stoel als ze horen wat de normale tarieven zijn en dat er bij goedkopere kaartjes beperkende voorwaarden gelden. "En dan willen ze meer mensen uit de auto krijgen.... hoezo klimaatdoelen", dat soort uitspraken.

Badge +3

Dat is nu ook juist mijn punt. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, met een abonnement met alleen korting of vrij reizen in de daluren betaalt iedereen bij reizen in de spits vol tarief. Wat betreft middagspits is nu iedereen gelijk. 

Het zit allemaal tussen de oren, mensen voelen zich enorm ‘beperkt’ in hun vrijheid (want een Keuzedag is een dagkaart, ook al heeft die je maar € 3,78 gekost)!

Hoor je diezelfde mensen klagen als ze doordeweeks op een terrasje niet zouden mogen roken tussen 16:00 en 18:30? Of op de kermis helemaal niet (want slecht voorbeeld voor je kleinkinderen)?

Welnee, dan pas je je aan. Deal with it (of reis in het weekend)!

Leven is nu al duur genoeg nu.

Voor de NS ook… 😂

Reputatie 7
Badge +3

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 

En met dat abonnement van €108 betaal je ook nog vol tarief wanneer je na een doordeweeks dagje weg om 17:00 weer naar huis wilt. 

 

Vol tarief betaal je ook bij reizen in de spits met keuzedag

Dat is nu ook juist mijn punt. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, met een abonnement met alleen korting of vrij reizen in de daluren betaalt iedereen bij reizen in de spits vol tarief. Wat betreft middagspits is nu iedereen gelijk. Ook voor reizigers jonger dan 60 kan is de middagspitsbeperking dan onhandig.

Badge +3

Als je je treinreisbewegingen kunt beperken tot het weekend (van vrijdag 18:30 tot maandag 04:00) dan kost een maandje Weekend Vrij je per dag € 1,02 (als je er 31 dagen mee zou kunnen reizen).

Even reëel, met een maandje Weekend Vrij kan je pakweg 5 weekenden vrij reizen, dus dat maakt € 3,16 per dag. En dan kan je eventueel op vrijdagavond heen en op zondagmiddag terug zonder een extra Keuzedag te hoeven gebruiken!

Waarom zouden ouderen met AOW plus een (klein) pensioentje per se in de doordeweekse middagspits willen reizen met 40% korting (of een Keuzedag)? 🤔

Dan inderdaad maar vóór 16:00 de terugreis aanvangen, want bij vertrek na 18:30 kom je echt veel te laat thuis!? 😴

Reputatie 7
Badge +3

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 

En met dat abonnement van €108 betaal je ook nog vol tarief wanneer je na een doordeweeks dagje weg om 17:00 weer naar huis wilt. 

 

Vol tarief betaal je ook bij reizen in de spits met keuzedag

Reputatie 7
Badge +3

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Beste Jan. We hebben geen auto zijn afhankelijk van openbaar vervoer en dat is zeker ook niet goedkoop als we vanuit Limburg naar het noorden willen reizen. En met een klein pensioen zo wie zo al niet .De ouderen worden uit gekleed door de NS.

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 
De hardwerkende mensen worden uitgekleed door de NS. 

Keuzedagen zijn alleen in combinatie met een dal voordeel abonnement te bestellen. Een keuzedagabonnement met 7 keuzedagen kost €26,50 Dal voordeel €61,20. Reis je alleen met keuzedagen dan ben je €12,53 kwijt per dag. Reken je het verplichte abonnement niet mee dan kost een keuzedag €3,79. Een maand reizen in de daluren kost €3,60 per dag. 

Overigens zijn er genoeg 60+ers die hard werken.

Reputatie 6

Ik vind dat mensen die niet in een stad of dorp met station wonen, worden uitgekleed door het OV. We kunnen niet eens voor de ochtendspits van de NS met het OV naar het station en na de avondspits terugreizen, betekent nauwelijks tot geen aansluiting op OV terug naar huis.

Afijn, voor heel veel mensen zijn deze tijden erg vervelend of onhandig. 

Reputatie 7
Badge +3

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 

En met dat abonnement van €108 betaal je ook nog vol tarief wanneer je na een doordeweeks dagje weg om 17:00 weer naar huis wilt. 

 

Reputatie 4
Badge

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Beste Jan. We hebben geen auto zijn afhankelijk van openbaar vervoer en dat is zeker ook niet goedkoop als we vanuit Limburg naar het noorden willen reizen. En met een klein pensioen zo wie zo al niet .De ouderen worden uit gekleed door de NS.

U kunt voor iets meer dan € 3 een hele dag onbeperkt reizen in de daluren. Als ik dat wil doen, kost het me een abonnement van € 108 per maand. 
De hardwerkende mensen worden uitgekleed door de NS. 

Reputatie 7
Badge +3

Oh gut daar krijgen we weer het argument dat de ouderen worden uitgekleed door NS. De middagspits geldt voor iedereen, niet alleen voor ouderen. Ook voor mensen jonger dan 60 en met bv een Dal Vrij of Dal Voordeel abonnement geldt die middagspits en dat ze dan geen korting of vrij reizen hebben. In die groep jonger dan 60 zitten ook mensen met een laag inkomen of een lage uitkering en die dan ook niet of voor veel meer geld in de middagspits kunnen reizen. Bovendien krijgt u als oudere juist meer korting/voordeel dan jongeren, de Keuzedagen zijn spotgoedkoop en voor 65 plussers is een Weekend Vrij en Dal Vij abonnement veel goedkoper. 

U heeft gelijk dat het met een klein pensioen lastig rondkomen is, maar het uitkleden wordt niet door NS gedaan. 

Reputatie 1

Er is in de avondspits geen ruimte voor reizigers met een keuzedag. U kunt of om 16.00 uur inchecken, of om 18.30 uur. Wellicht kunt u 's ochtends later vertrekken, zodat u 's avonds ook later naar huis kunt. 

De NS moet bezuinigen omdat spitsreizigers niet terugkomen na corona. De NS kiest er voor om dat te doen bij reizigers die alleen af en toe een keer goedkoop willen reizen. Tip: als u de auto verkoopt en alles met het OV doet, bespaart u veel geld. Dat geld kunt u dan gebruiken om in de spits te reizen. 

Beste Jan. We hebben geen auto zijn afhankelijk van openbaar vervoer en dat is zeker ook niet goedkoop als we vanuit Limburg naar het noorden willen reizen. En met een klein pensioen zo wie zo al niet .De ouderen worden uit gekleed door de NS.

Altijd bijzonder gevonden dat NS twee spitsen hanteert. Geen enkel ander land heeft dat voor zover ik weet. Overal is er maar één spits, namelijk vanaf aanvang dienst tot 8.45 of 9.00 uur.

 

Een enorme metropool als Londen of een stadstaat hebben dus blijkbaar ook twee spitsen. Nou ja, zo zou je het kleine Nederland met praktisch 18 miljoen inwoners natuurlijk ook kunnen zien. 

Klopt wel. In kleine, dichter bevolkte regio's zal men vanwege de kortere afstanden meer pendelen. In grotere landen gaan studenten en forensen vanwege de afstanden al gauw op kamers, daar heb je bij het spoor dan vaak weer enorme weekendspitsen. Bij de Duitse IC/ICE zijn vrijdag en zondag de dagen met de meeste reizigers en zijn dinsdag en woensdag de stilste dagen.

Reputatie 7

Altijd bijzonder gevonden dat NS twee spitsen hanteert. Geen enkel ander land heeft dat voor zover ik weet. Overal is er maar één spits, namelijk vanaf aanvang dienst tot 8.45 of 9.00 uur.

Dat verschilt overal. Singapore bijv hanteert ook twee spitsen, waarbij ook nog geldt dat je alleen tegen daltarief reist als je hele reis van incheck tot en met uitcheck in de daluren valt. 

Engeland hanteert overal een ochtendspits tot 9.30 uur, de spitstijden zijn dus ook niet overal gelijk.

Dit voorjaar was ik in Zuid-Engeland en daar wisselde per soort (toeristisch) trein(dag)kaartje in de voorwaarden de eindtijd van de spits. Vaak 9.00 uur maar soms ook 8.45 of 9.30. Sommige verbindingen waren zelfs uitgezonderd van spitstijd. Maar nergens een middagspits. Een enorme metropool als Londen of een stadstaat hebben dus blijkbaar ook twee spitsen. Nou ja, zo zou je het kleine Nederland met praktisch 18 miljoen inwoners natuurlijk ook kunnen zien. Hoewel de regionale verschillen in drukte natuurlijk ook enorm zijn.

Reageer