Keuzedag na 18.30 uur zeer onhandig voor ouderen. | NS Community

Keuzedag na 18.30 uur zeer onhandig voor ouderen.

  • 5 August 2022
  • 35 reacties
  • 1220 Bekeken

Reputatie 1

Nu de corona achter de rug is reizen wij weer vaker met de trein.

Nu kun je inchecken om 9 uur tot 16.00 uur. 

Reizen tussen 16.00 uur en 18.30 met keuzekaart gaat niet meer..

Maak je een uitstapje of op bezoek familie moeten we tot 18.30 wachten. 

Of met voltarief reizen als we om 17.00ur naar huis willen reizen.

Dit is voor ons als ouderen zeer lastig. 

Ook onderen vakantie de voordeeluren kaart niet de hele dag kunnen gebruiken ervaren wij als een grote achteruitgang voor ons al ouderen.

Leven is nu al duur genoeg nu.

Reizen voor ons is niet fijn meer.

 


35 reacties

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. 

Het gebrek aan controle speelt de hele dag (zie discussie over de eerste klas). Dat dat 's avonds een groter probleem zou zijn dan overdag is een stelling zonder onderbouwing. Een gezocht argument om toch vrijwel gratis in de middagspits te willen reizen, want dat is wat veel ouderen willen doordrammen.

Ik ben zelf ook senior maar met het gedram om een uitzonderingspositie voor ouderen ben ik langzamerhand wel klaar.

Reputatie 7
Badge +3

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. 

Het gebrek aan controle speelt de hele dag (zie discussie over de eerste klas). Dat dat 's avonds een groter probleem zou zijn dan overdag is een stelling zonder onderbouwing. Een gezocht argument om toch vrijwel gratis in de middagspits te willen reizen, want dat is wat veel ouderen willen doordrammen.

Ik ben zelf ook senior maar met het gedram om een uitzonderingspositie voor ouderen ben ik langzamerhand wel klaar.

Ik heb zelf een aantal minder fijne ervaringen ‘s avonds in de 1e klas mee mogen maken. Ik denk niet dat ik daarin een uitzondering ben.

Ik kan begrijpen dat voor een aantal mensen het opheffen van korting in middagspits een probleem is geworden. Zeker in de winter is het niet altijd fijn om in het donker over straat te moeten. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan een probleem voor iedereen die in het verleden korting kon krijgen in de middagspits. Dat is niet voorbehouden aan ouderen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan een probleem voor iedereen die in het verleden korting kon krijgen in de middagspits. Dat is niet voorbehouden aan ouderen.

Dat klopt. Als je al zolang gewend bent aan het kunnen reizen met korting in de middagspits, dan valt dat tegen. Ik werkte wisselende dagen en uren en had VDU en stemde daar mijn beschikbaarheid op af.

Reputatie 1

Tijdens de pandemie werd deze groep afgeraden te reizen en verschillende mensen zijn daardoor keuzedagen kwijt geraakt. Door gebrek aan controle is het niet meer altijd veilig in de trein, zeker ‘s avonds niet. Op bepaalde trajecten was het al voor corona  niet altijd fijn reizen.

De feitelijke prijs van een keuzedag kun je pas achteraf berekenen. Een keuzedagabonnement is niet los te bestellen, zeggen dat een keuzedag maar €3,78 kost is niet reëel. Een keuzedag kost dat pas, als door reizen in de daluren met het bij het keuzedagabonnement verplichte Daluren abonnement het bedrag van €61,20 er uit is gehaald. Door het vervallen van de korting tijdens middagspits bij VDU en keuzedagen zijn uuitjesvoor die abonnementhouders minder aantrekkelijk geworden.

Precies en voor veel ouderen die dus in de steek werden gelaten door de NS.Is niet aantrekkelijk meer zeker in de wintermaanden na 18.30 uur pas ermee reizen.

@Gilke

In de winter is het om 16.30 uur donker en dat heeft ouderen er in het verleden nooit van weerhouden dan toch op stap te gaan.

Reputatie 1

@Gilke

In de winter is het om 16.30 uur donker en dat heeft ouderen er in het verleden nooit van weerhouden dan toch op stap te gaan.

Ons dus wel .

Reputatie 7
Badge +3

Als u in de wintermaanden niet meer na 16:30 met de trein reist is het ook geen probleem als u uiterlijk 16:00 uur moet vertrekken om nog wel gebruik te kunnen maken van een Keuzedag. 

Nogmaals, de spitsbeperking geldt voor iedereen, jong en oud, en ook voor jonge vrouwen kan het niet fijn zijn of onveilig aanvoelen om laat op de avond en/of in het donker te reizen. U doet alsof dit alleen nadelig is voor ouderen. Met 7 Keuzedagen per jaar die nu een jaar geldig zijn kunt u die dagen ook alleen gebruiken weekenden wanneer er geen spits is of in de lente/zomermaanden wanneer het wel langer licht is en reizen na 18:30 minder een probleem is. 

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen zijn alleen in combinatie met een dal voordeel abonnement te bestellen. Een keuzedagabonnement met 7 keuzedagen kost €26,50 Dal voordeel €61,20. Reis je alleen met keuzedagen dan ben je €12,53 kwijt per dag.

Zelfs die €12,53 per dag is heel goedkoop. Het maximumtarief vol tarief enkele reis is €27,90, retour €55,80, met 40% korting is dat €16,74 of €33,48.En dan kun je in principe alleen van A naar B, je kunt wel onderweg uitstappen maar onderbreek je de reis langer dan 35 minuten begint weer een nieuwe reis en betaal je meer, wil je ook nog naar C wat niet op de route ligt betaal je ook meer. Met een Keuzedag kun je in de daluren onbeperkt reizen. Dus ook al gebruik je alleen de Keuzedagen en reis je verder niet met korting met het Dal Voordeelabonnement reis je met €12,53 per dag nog steeds heel goedkoop.  

 

@Gilke

In de winter is het om 16.30 uur donker en dat heeft ouderen er in het verleden nooit van weerhouden dan toch op stap te gaan.

Ons dus wel .

Dan moet u misschien overwegen in het weekend op stap te gaan.

Reageer