Skip to main content

Reis je af en toe met de trein en koop je dan je treinkaartje bij de kaartautomaat of de servicebalie? Dat kan makkelijker én voordeliger! Regel alles heel eenvoudig online: treinkaartjes bestellen via de Reisplanner Xtra app of ns.nl, betalen en op je telefoon laden.

De voordelen:

  • Je bent €1 voordeliger uit dan bij de kaartautomaat of de servicebalie
  • Nooit meer in de rij staan, maar direct door de poortjes naar het perron
  • Geen OV-chipkaart nodig


Hoe werkt het?
Plan je treinreis in de Reisplanner Xtra app of de Reisplanner op ns.nl en klik daarna op de knop “Koop kaartje”. Kies vervolgens je reisdatum, de klasse waarin je wilt reizen, het aantal personen en rond je bestelling af. Je betaling doet je via Ideal. Na aanschaf kun je je treinkaartje op je mobiel laden. Wel zo gemakkelijk! Natuurlijk is het ook mogelijk om je treinkaartje uit te printen als e-ticket.

In- en uitchecken doe je door je mobiele telefoon of eventueel je geprint e-ticket voor de poortjes te houden. En ook de conducteur kan je e-ticket gewoon controleren, zowel op je mobiele telefoon als op papier.

Meer info vind je op https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html

Ja precies en dat is het natuurlijk best even een gedoe om dit voor elkaar te krijgen.


De PDF mag op het mobiel getoond worden. Ik krijg ze zelfs al aangeboden via laptops, Ipads etc. 

Het is wel zo als de code niet te scannen is, we de hele pdf of het in de app willen zien om te controleren op echtheidskenmerken. 


Bedoel eigenlijk meer of de PDF ook op een mobiel scherm kan worden getoond? Of moet dit dan via de NS-app?


Moet je een qr code eigenlijk altijd in de app laten zien? Bij kortingskaartjes kan je ook de pdf downloaden. Is het ook gewoon mogelijk om in te checken met de code op de pdf? 

De QR code doet het ook zeker uitgeprint. :)


Moet je een qr code eigenlijk altijd in de app laten zien? Bij kortingskaartjes kan je ook de pdf downloaden. Is het ook gewoon mogelijk om in te checken met de code op de pdf? 


Voor jou vreemd, maar je hebt op dit moment met die (blokjes)code een volledig geldig ticket in je hand, voor die dag en voor die reis. Hoe ga je dat terug geven dan?



Dat gaat binnenkort veranderen (ze kunnen het dan ongeldig maken) maar daar gaat nog wat tijd overheen.



Neem contact op met de klantenservice en leg de situatie uit. Heel misschien kunnen ze wat voor je doen (nieuwe code geven voor het juiste ticket).
hoi, ik had dan vandaag een kaartje gekocht maar dit was per ongeluk een samenreiskortings kaartje, dit was echter niet van toepassing en wou deze dus weer inruilen voor de prijs waarvoor ik heb betaald om een ander kaartje te kopen. Dit lijkt alleen nergens mogelijk te zijn wat ik toch wel erg vreemd vind.
Dankje voor je bericht roj2019 en welkom bij de NS Community.



Mobiel ticket: je opent je mobiele e-ticket in de app (als je op het blauwe icoon met "ticket" drukt opent de QR-code.

Je kunt hier, als je wilt een print screen van maken. Op die manier kom je wellicht sneller bij het ticket dan hem steeds te laden vanuit de app. Daarnaast heb je dan geen internet nodig.



Met de QR-code kan je de poortjes openen. Je vindt meer info op onze website.



E-ticket: met een E-ticket werkt het eigenlijk hetzelfde. Je kan dan een print screen maken van het ticket op je telefoon of het document openen op je telefoon. Printen is niet meer nodig.

Aan de hand van je legitimatiebewijs en de datum, vindt de controle plaats.
Concreet (en excuses als het antwoord al is gegeven) Kun je nu wel of niet met je e-ticket die op je mobiel is geladen/ gezet! reizen en de poortjes openen en bij controle gewoon van achter het telefoonscherm je kaart laten zien (al of niet icm je ID bewijs) Of levert het problemen op of moet je echt die NS app gebruiken omdat schijnbaar daar iets in zit dat je ticket legitiem maakt. Immers op je mobiel zetten kan je ook via een kabel doen of je bluetooth waarna het dus document/ afbeelding naar je mobiel wordt op geladen nadat je bijvoorbeeld het gewoon eerst via je e-mailaccount op je computer gedownload hebt en vervolgens via bluetooth of een kabel op je mobiel hebt gezet.
Zoals acht dagen geleden in dit topic aangegeven kent dit product helaas een aantal gebreken. Een ov-chipkaart (niet-Flex) blijft nodig om volledig en zonder omslachtige bestelprocedure mee te reizen op korting.
samenreiskorting nu ook als e-ticket:

https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreiskorting_enkele_reis_daluren
Op zich leuk, alleen jammer dat je geen kleine wijzigingen meer kan doorvoeren in het geval dat er een klein foutje is gemaakt. Ik was hier zodanig pissig over (Nog steeds trouwens dat dit voor mij de reden om vandaag mijn NS abonnement op te zeggen en in de toekomst vaker de bus ipv de trein te pakken.


Nog mooier zou zijn dat naast het reizen op rekening ook het gegeven van de korting op je chipkaart staat.Zoals je het hier zegt, lijkt het alsof je vindt dat iedereen met Flex-basis en Flex-weekend automatisch korting zouden moeten krijgen. Dat zou dan niet eerlijk zijn tegenover degenen die extra betalen voor een abonnement die korting geeft.


Dat is niet wat ik zeg 🙂. Ik heb bewust voor een flex weekend abonnement gekozen. In sommige gevallen zou ik wel gebruik willen kunnen maken van samenreiskorting op doordeweekse dagen. Ideaal daarvoor zou het kunnen laden van samenreiskorting op mijn chipkaart zijn, zodat ik daar zonder de huidige limitaties gebruik van kan maken. Dat lijkt me geen exorbitante eis, gezien elke niet-NS klant met zelfs een anonieme chipkaart ook op samenreiskorting kan reizen.
Dat effect kan deels voorkomen worden door een start- en eindstation op te geven

Dat moet sowieso (vertrek en bestemming opgeve, en enkele reis of retour).

Goede tussenoplossing dus voor mensen met Flex (zonder abonnement) die toch met Samenreiskorting willen reizen, of mensen zonder ov-chipkaart.



Alleen niet samenreizen in de spits. Ook prima.
Het kan makkelijk zijn zo'n e-ticket met samenreiskorting. Maar ik ben bang voor het zelfde effect van de gratis meereiskaartjes: de profiteurs die iedereen vragen of zij met jou mogen meereizen...

Dat effect kan deels voorkomen worden door een start- en eindstation op te geven


Nog mooier zou zijn dat naast het reizen op rekening ook het gegeven van de korting op je chipkaart staat.




Zoals je het hier zegt, lijkt het alsof je vindt dat iedereen met Flex-basis en Flex-weekend automatisch korting zouden moeten krijgen. Dat zou dan niet eerlijk zijn tegenover degenen die extra betalen voor een abonnement die korting geeft.
Intrigerend, al die NS-mogelijkheden om e-tickets in een mobiele app te laden. Ideaal voor de incidentele reiziger en dan natuurlijk vooral en aleerst de buitenlanders.



Die kunnen dan mooi met Ideal betalen... een exclusief Nederlands systeem.



De SNCB heeft ook al jarenlang een app. Die werkt gewoon met credit card.




Via ns.nl kun je in elk geval wel gewoon een e-ticket met credit card afrekenen, en daarna je kaartje laten importeren naar de NS app.

Er is zelfs tegenwoordig een mooi alternatief van de Spoordeelwinkel: discoverholland.com.



Het is misschien nog niet helemaal optimaal, maar als je het vergelijkt met een paar jaar geleden, dan zijn de mogelijkheden voor buitenlanders echt wel gegroeid.
Intrigerend, al die NS-mogelijkheden om e-tickets in een mobiele app te laden. Ideaal voor de incidentele reiziger en dan natuurlijk vooral en aleerst de buitenlanders.



Die kunnen dan mooi met Ideal betalen... een exclusief Nederlands systeem.



De SNCB heeft ook al jarenlang een app. Die werkt gewoon met credit card.
OK, inderdaad. Voor Flex zou je theoretisch gezien kunnen denken aan inchecken met de chipkaart, waarmee zichtbaar is hoe laat de reis is begonnen, en daarnaast de samenreiskorting op een e-ticket.

Er zou dan geregistreerd moeten worden dat je op rekening reist, en vervolgens dat je korting krijgt.

Nog mooier zou zijn dat naast het reizen op rekening ook het gegeven van de korting op je chipkaart staat.

Dit is allemaal theorie, in de praktijk lijkt het nu dat er naast de abonnementen uit het Flex assortiment geen andere korting op dezelfde chipkaart kan worden geladen.
Dat laatste zal niet gaan. Bij een e-ticket is niet vast te stellen op welk moment is ingecheckt, niet op een station met poortjes en al helemaal niet op een station zonder poortjes. De enige controlemogelijkheid die een controleur (van welke vervoerder dan ook) heeft is om op zijn/haar klokje te kijken en vast te stellen of je tijdens de spits met of zonder geldig vervoerbewijs in de trein zit.



Wanneer je als abonnementhouder van NS Flex Basis en/of NS Flex Weekend met iemand wilt meereizen tegen Samenreiskorting en de reis (met dezelfde vervoerder) in de spits wilt afmaken dan zit er niets anders op dan om te investeren in extra OV-chipkaart en daarmee op saldo te reizen.
Mooi nieuws op ns.nl:

Heb je NS Flex Basis en/of NS Flex Weekend Voordeel en wil je reizen met Samenreiskorting? Dan kun je Samenreiskorting op e-ticket kopen.



Hoe werkt dit?

U koopt een e-ticket eenvoudig en snel. U vult de reis en de naam van de reiziger in, en betaalt uw bestelling met iDEAL.



Een kaartje kopen en afrekenen dus. Op zich is dit een goede oplossing voor mensen zonder OV-kaart die nu ook met korting kunnen meereizen. Het sluit echter niet aan bij het Flex concept van reizen zonder saldo laden of kaartjes kopen. Het probleem van niet met korting kunnen meereizen is wel opgelost. Maar:



Het is niet toegestaan om met Samenreiskorting Dagretour Dal op mobiel ticket of e-ticket (homeprint) tijdens de spits te reizen, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen.



Waarom is hiervoor gekozen? De NS ziet mij liever niet met korting een schaarse plek in de spits innemen. Uit commercieel oogpunt zal gedacht worden: koop maar een module korting doordeweeks bij je Flex. Begrijpelijk, maar ik wordt al abonnementhouder dus achtergesteld bij de niet-NS klant met willekeurig welke chipkaart.

Kan dit product niet beter in de markt worden gezet als Samenreiskorting voor niet-chipkaart bezitters? En voor Flex een e-ticket zonder deze beperking?
Toch jammer, dat de qr poortjes dikwijls slecht reageren op de mobiele ticket in m'n telefoon, dan glip ik toch maar met iemand anders mee, maar dat kan nooit de bedoeling zijn van de app.

Ik weet dat ik moet inchecken bij poortjes met het QR logo, dat ik mijn telefoon zo helder mogelijk moet zetten en dat ik de kantelstand even uit moet zetten. Maar toch reageert bv het poortje aan de zuidkant van station Best dikwijls helemaal niet op m'n ticket terwijl het poortje aan de noordzijde (stukje omlopen, net ver genoeg om je trein te missen als het onverwacht komt) geen enkel probleem met m'n ticket heeft.

Tegenwoordig hou ik maar rekening met extra inchecktijd, maar ook dat kan niet de bedoeling zijn van de app.



@slidestops

Toch vraag ik me af wat de zin is van steeds meer verschillende betaalwijzen. We hebben nu inmiddels de OV-chipkaart, de kaartautomaat, de balie op het station, het geprinte e-ticket, het e-ticket in de app, sinds deze week het betalen met de mobiele telefoon en straks misschien ook nog betalen met een bankpasje.



Het lijkt misschien allemaal klantvriendelijk maar de applicaties voor al die betaalsystemen moeten wel onderhouden worden en dat kost (zeker als het maar om kleine aantallen reizigers gaat) goud geld. Daarnaast ziet een toenemend aantal reizigers door de bomen het bos niet meer.



Een vergelijkbaar voorbeeld: bij Arriva in Brabant moet je sinds kort op de stadsdiensten met je bankpas betalen i.p.v. contant. Dat heeft kapitalen gekost aan apparatuur en software en tot op heden heb ik nog 0 reizigers meegemaakt die er gebruik van maken.



Ik vraag me af of NS eens niet moet gaan rekenen of het niet voordeliger is om de kaartjes in de automaat weer zonder toeslag te gaan verkopen en al die andere betaalwijzen af te schaffen.
Volgens mij is het een correctie. Die OV-chipkaart blijkt niet zo goed te werken als gehoopt, omdat niet iedereen zo'n kaart heeft en er zijn incidentele reizigers uit het buitenland. Dus moet er een terugval-optie zijn. Als ze dan toch bezig zijn met kaartjes op papier, dan kunnen ze aanbiedingskaartjes (zoals de enkele reizen van Vakantieveilingen.nl) ook wel op papier. Maar printen is irritant en niet milieuvriendelijk, dus elektronisch. Maar dan niet op OV-chipkaart.



Oplossing in huidige situatie: De aanbiedingen (Spoordeelwinkel, Kruidvat, etc..) allemaal zo maken dat ze via een code op een OV-chipkaart kunnen worden geladen. En voor de incidentele reizigers het 1 euro toeslagkaartje van de automaat of balie op papier (chip is dan nergens voor nodig). Op papier zal altijd gecontroleerd moeten blijven worden, ivm. internationale tickets.



De OV-chipkaart had er nooit moeten komen, want veel kosten en geen pluspunten, maar nu het ding er is, is bovenstaande oplossing m.i. de beste om de wildgroei uit te bannen.


Pluspunt is het gemak voor de vaste reiziger die op een dag van meerdere soorten OV gebruik maakt. Men kan nu met 1 kaart van de trein, tram, metro, bus en zelfs fiets gebruik maken. Daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden maar die bespaar ik je



In londen kan je alleen in het OV met een oyster card, ook de toerist moet die gewoon aanschaffen. Dat zouden ze in NL ook moeten doen.
@slidestops

Toch vraag ik me af wat de zin is van steeds meer verschillende betaalwijzen. We hebben nu inmiddels de OV-chipkaart, de kaartautomaat, de balie op het station, het geprinte e-ticket, het e-ticket in de app, sinds deze week het betalen met de mobiele telefoon en straks misschien ook nog betalen met een bankpasje.



Het lijkt misschien allemaal klantvriendelijk maar de applicaties voor al die betaalsystemen moeten wel onderhouden worden en dat kost (zeker als het maar om kleine aantallen reizigers gaat) goud geld. Daarnaast ziet een toenemend aantal reizigers door de bomen het bos niet meer.



Een vergelijkbaar voorbeeld: bij Arriva in Brabant moet je sinds kort op de stadsdiensten met je bankpas betalen i.p.v. contant. Dat heeft kapitalen gekost aan apparatuur en software en tot op heden heb ik nog 0 reizigers meegemaakt die er gebruik van maken.



Ik vraag me af of NS eens niet moet gaan rekenen of het niet voordeliger is om de kaartjes in de automaat weer zonder toeslag te gaan verkopen en al die andere betaalwijzen af te schaffen.




Volgens mij is het een correctie. Die OV-chipkaart blijkt niet zo goed te werken als gehoopt, omdat niet iedereen zo'n kaart heeft en er zijn incidentele reizigers uit het buitenland. Dus moet er een terugval-optie zijn. Als ze dan toch bezig zijn met kaartjes op papier, dan kunnen ze aanbiedingskaartjes (zoals de enkele reizen van Vakantieveilingen.nl) ook wel op papier. Maar printen is irritant en niet milieuvriendelijk, dus elektronisch. Maar dan niet op OV-chipkaart.



Oplossing in huidige situatie: De aanbiedingen (Spoordeelwinkel, Kruidvat, etc..) allemaal zo maken dat ze via een code op een OV-chipkaart kunnen worden geladen. En voor de incidentele reizigers het 1 euro toeslagkaartje van de automaat of balie op papier (chip is dan nergens voor nodig). Op papier zal altijd gecontroleerd moeten blijven worden, ivm. internationale tickets.



De OV-chipkaart had er nooit moeten komen, want veel kosten en geen pluspunten, maar nu het ding er is, is bovenstaande oplossing m.i. de beste om de wildgroei uit te bannen.
Op zich fijne manier om snel kaartjes te kopen waar je ook maar bent en altijd bij je te hebben.

Maar waarom wordt het toeslag kaartje voor Intercity Direct niet bewaard bij Mijn tickets. Nu is het toch weer geklooi als de conducteur langs komt.

Reageer