Waarom die late reactie?

  • 28 August 2022
  • 18 reacties
  • 246 Bekeken

Beste NS,

Gisteravond kreeg ik om 11.21 uur via de mail mijn tickets die ik 's middags om 16.08 had besteld, met het oog op de treinreis die ik om 15.48 wilde ondernemen, van Groningen naar Zwolle, samen met mijn kleindochter die daar bij haar ouders woont.

Omdat ik geen tickets ontving, ben ik met haar eerder naar het station gegaan en heb daar bij de infobalie mijn probleem voorgelegd en haar mijn bewijs van betaling bij de bank laten zien. Zij zei dat ik bij controle in de trein dat afschrift kon tonen en dat er dan verder geen probleem zou zijn.

In de trein realiseerde ik mij, dat er wel een probleem zou zijn, nl dat van de doorgangspoortjes.

Daarom belde ik uw 030nummer, maar kreeg te horen dat het wel 21 minuten kon duren voordat ik antwoord zou krijgen. Toch heb Ik nog geprobeerd contact te krijgen, maar toen moest ik in Zwolle uitstappen om mijn kleindochter over te dragen aan mijn dochter.

De bagage kon ik haar door het poortje heen wel overhandigen, maar mij kleindochter natuurlijk niet. Toen hebben we maar even gewacht tot ze met een ander mee kon liften. Ik had daarvoor gekeken of er een spoorwegbeambte in de buurt was, maar dit was niet het geval.

Al met al miste ik de intercity van 18.45 naar Groningen. Verder ondervond ik, en misschien ook mijn kleindochter, natuurlijk ook de nodige stress, vanwege de controles en omdat ik regelmatig op mijn mobiel keek om te zien of de tickets toch niet binnengekomen waren.

De vrouw aan de infobalie in Groningen had gezegd dat ontvangst van tickets een uur na bestelling wel heel erg laat was en mijn eigen vrouw, die vaak tickets bij NS bestelt, zegt dat ze die altijd meteen krijgt.

Mijn vraag is nu: waarom reageerde u zo laat,

hetzij door de tickets meteen te sturen,

hetzij, in geval van storing, door middel van een mail aan mij?

In afwachting van uw antwoord,

Ton Huttenga 

Groningen 


18 reacties

Beste NS,

Gisteravond kreeg ik om 11.21 uur via de mail mijn tickets die ik 's middags om 16.08 had besteld, met het oog op de treinreis die ik om 15.48 wilde ondernemen, van Groningen naar Zwolle, samen met mijn kleindochter die daar bij haar ouders woont.

Sowieso kunt u niet pas om 16.08 een eticket kopen voor reis die al 20 minuten eerder begint. Dat is niet toegestaan, u moet het ticket in bezit hebben bij vertrek.

Waarom de tickets zo laat kwamen is voor de forum deelnemers hier niet te achterhalen. Wellicht kan een moderator zien of er een storing is geweest.

Tickets worden normaal binnen 15 minuten verstuurd. Niet meteen want dan zou fraude te makkelijk worden.

 

Gisteravond kreeg ik om 11.21 uur via de mail mijn tickets die ik 's middags om 16.08 had besteld, met het oog op de treinreis die ik om 15.48 wilde ondernemen

Sowieso kunt u niet pas om 16.08 een eticket kopen voor reis die al 20 minuten eerder begint. Dat is niet toegestaan, u moet het ticket in bezit hebben bij vertrek.

Dit lijkt meer op een typefout, want zoals de zin/het bericht voor de rest geschreven is werden de tickets voor de reis gekocht.

Er zal trouwens vast wel iemand komen zeuren over meeliften bij de poortjes, maar ik geef u groot gelijk. NS laat u betalen, levert geen tickets, heeft geen bereikbare klantenservice, gooit de stations dicht en heeft een hoop personeel dat in Zwolle blijkbaar nergens te bekennen was om u te helpen. Komt nog bij dat het personeel in Groningen u verkeerde informatie heeft gegeven (dat het geen probleem zou zijn)

Reputatie 7
Badge +2

Om 16.08 uur tickets bestellen om om 15.48 uur te reizen is natuurlijk sowieso wat laat, ik neem aan dat u de trein van 16.48 uur bedoelde?

In een ander topic las ik dat er gisteren een storing bij iDeal was waardoor NS niet kon zien dat de tickets betaald waren, vandaar de vertraging. U had bij de poortjes beter op de infoknop kunnen drukken zodat er op afstand een poortje voor u geopend kon worden, achter iemand aan lopen is namelijk strafbaar en had een boete kunnen opleveren als dit geconstateerd wordt.

achter iemand aan lopen is namelijk strafbaar en had een boete kunnen opleveren als dit geconstateerd wordt.

Kun jij me voorbeelden geven van boetes die hiervoor uitgedeeld zijn en aan mensen die een geldig vervoersbewijs hadden. En dan waar besloten is tot vervolging en waarbij ook een veroordeling (tot een geldboete) door een rechter is gevolgd.

Ik ben heel benieuwd. Ik ben namelijk niet bekend met zulke uitspraken, dus ik zou ze graag zien/lezen. Ik hoor namelijk heel vaak dat je ook als je netjes betaald hebt een boete kunt krijgen voor meelopen door de poortjes, maar ik ben niet bekend met mensen die hier ook voor vervolgd en veroordeeld zijn. Het klinkt een beetje als bangmakerij 

NS en/of het OM gaan er in dit soort gevallen nooit werk van maken, want als blijkt dat iemand meegelopen is door een poortje doordat hij of zij wel betaald heeft maar geen ticket geleverd heeft gekregen ga je natuurlijk af als een gieter in de rechtbank. Geen officier gaat hiervoor vervolging instellen 

Reputatie 7
Badge +3

Meeliften (tailgaiten) mag inderdaad niet, maar ik wil over iets anders “zeuren” en dat is dat de medewerker van de infobalie zei dat TS bij controle het afschrift kon laten zien ipv het ticket en dat er dan geen probleem zou zijn. Dat is niet het geval, een bankafschift is geen vervoersbewijs, ook niet als het e-ticket te laat wordt verstuurd en er is dan zeker wel een probleem. Deze medewerker had dit niet mogen zeggen. Advies in deze kwestie had moeten zijn, koop een kaartje bij de automaat (of servicebali) en neem naderhand contact op met de klantenservice om daar het bedrag van terug te vragen.

Reputatie 7
Badge +1

Om 16.08 uur tickets bestellen om om 15.48 uur te reizen is natuurlijk sowieso wat laat, ik neem aan dat u de trein van 16.48 uur bedoelde?

In een ander topic las ik dat er gisteren een storing bij iDeal was waardoor NS niet kon zien dat de tickets betaald waren, vandaar de vertraging. U had bij de poortjes beter op de infoknop kunnen drukken zodat er op afstand een poortje voor u geopend kon worden, achter iemand aan lopen is namelijk strafbaar en had een boete kunnen opleveren als dit geconstateerd wordt.

TS schrijft even verderop dat ze de trein van 18.45 uur uiteindelijk miste en toevallig bestaat dat uit precies dezelfde cijfers als 15.48 uur 😀. Dit was dan een storing buiten de schuld van NS om, maar het gaat allemaal niet erg soepel momenteel, het piept en het kraakt aan alle kanten.

Reputatie 7
Badge +2

Kun jij me voorbeelden geven van boetes die hiervoor uitgedeeld zijn en aan mensen die een geldig vervoersbewijs hadden.

TS had in dit geval feitelijk geen geldig vervoerbewijs, want een bankafschrift is geen vervoerbewijs.

TS schrijft even verderop dat ze de trein van 18.45 uur uiteindelijk miste en toevallig bestaat dat uit precies dezelfde cijfers als 15.48 uur 😀. 

18.45 uur gaat om de trein terug vanuit Zwolle naar Groningen in de post van TS ;-) Maar dan zou TS met de trein van 16.48 uur nog een uur bezig geweest te zijn om station Zwolle uit te komen, da's wel heel lang.

Meeliften (tailgaiten) mag inderdaad niet, maar ik wil over iets anders “zeuren” en dat is dat de medewerker van de infobalie zei dat TS bij controle het afschrift kon laten zien ipv het ticket en dat er dan geen probleem zou zijn. Dat is niet het geval, een bankafschift is geen vervoersbewijs, ook niet als het e-ticket te laat wordt verstuurd en er is dan zeker wel een probleem. Deze medewerker had dit niet mogen zeggen. 

Sommige NS medewerkers hebben de vervelende gewoonte dat ze ter plekke eigen regels verzinnen. Misschien goed bedoeld maar als je vervolgens gecontroleerd wordt heb je geen poot om op te staan.

TS had in dit geval feitelijk geen geldig vervoerbewijs, want een bankafschrift is geen vervoerbewijs.

Ik zal het anders voor je formuleren @Daniel 

Kun jij me voorbeelden geven van boetes die hiervoor uitgedeeld zijn en aan mensen betaald hadden voor hun reis, maar de NS-poortjes niet op de normale manier doorkwamen doordat hun ticket veel te laat geleverd werd? En dan waar besloten is tot vervolging en waarbij ook een veroordeling (tot een geldboete) door een rechter is gevolgd.

Ik zal je een geheimpje verklappen, maar je moet het niet verder vertellen. 🤫 Die veroordelingen bestaan in Nederland niet. Dit is volledig onvergelijkbaar met iemand die een poortje met geweld opentrapt of er doorheen loopt om zwart te kunnen rijden 

Dus kun je een boete krijgen in theorie? Tuurlijk, je kunt overal een boete voor krijgen als iemand die daarvoor bevoegd is bepaalt te gaan schrijven. Bij een euro voor elke, achteraf gezien, onterecht uitgeschreven boete in Nederland zou deze hele community bij bijze van spreken direct met pensioen kunnen. Maar ga je hiervoor vervolgd en veroordeeld worden? NEE 

Reputatie 7
Badge +3

achter iemand aan lopen is namelijk strafbaar en had een boete kunnen opleveren als dit geconstateerd wordt.

Kun jij me voorbeelden geven van boetes die hiervoor uitgedeeld zijn en aan mensen die een geldig vervoersbewijs hadden. En dan waar besloten is tot vervolging en waarbij ook een veroordeling (tot een geldboete) door een rechter is gevolgd.

Ik ben heel benieuwd. Ik ben namelijk niet bekend met zulke uitspraken, dus ik zou ze graag zien/lezen. Ik hoor namelijk heel vaak dat je ook als je netjes betaald hebt een boete kunt krijgen voor meelopen door de poortjes, maar ik ben niet bekend met mensen die hier ook voor vervolgd en veroordeeld zijn. Het klinkt een beetje als bangmakerij 

NS en/of het OM gaan er in dit soort gevallen nooit werk van maken, want als blijkt dat iemand meegelopen is door een poortje doordat hij of zij wel betaald heeft maar geen ticket geleverd heeft gekregen ga je natuurlijk af als een gieter in de rechtbank. Geen officier gaat hiervoor vervolging instellen 

Een betaalbewijs is geen geldig vervoerbewijs, alleen het ticket of een incheck is een geldig vervoerbewijs.

Overigens heb ik wel berichten gezien van mensen die voor het meeliften door de poortjes een boete hebben gekregen.

Reputatie 7

Als alles normaal verloopt zou hier geen probleem zijn. Nu ligt de fout bij iDEAL en niet bij passagier of NS dan is dus vraag hoe het zou moeten niet terzake maar hoe is de passagier geholpen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Om 16.08 uur tickets bestellen om om 15.48 uur te reizen is natuurlijk sowieso wat laat, ik neem aan dat u de trein van 16.48 uur bedoelde?

In een ander topic las ik dat er gisteren een storing bij iDeal was waardoor NS niet kon zien dat de tickets betaald waren, vandaar de vertraging. U had bij de poortjes beter op de infoknop kunnen drukken zodat er op afstand een poortje voor u geopend kon worden, achter iemand aan lopen is namelijk strafbaar en had een boete kunnen opleveren als dit geconstateerd wordt.

TS schrijft even verderop dat ze de trein van 18.45 uur uiteindelijk miste en toevallig bestaat dat uit precies dezelfde cijfers als 15.48 uur 😀. Dit was dan een storing buiten de schuld van NS om, maar het gaat allemaal niet erg soepel momenteel, het piept en het kraakt aan alle kanten.

De reis met kleindochter was van Groningen naar Zwolle. De trein die zij om 18.45 uur miste was de trein naar Groningen.

Overigens was het in dit geval, iemand afleveren op een station en gelijk weer terug, goedkoper geweest om met ovchipkaart te reizen. Je krijgt dan lange afstandkorting als je binnen 35 minuten de incheck voor de terugreis maakt..

Reputatie 7

Waarom het gaat is dat de NS zijn leverplicht niet kon nakomen door storing IDEAL. Dan hoort de NS de passagier verder te helpen. Hoe dat is aan de NS. Het is nu verder niet aan ons om op de regeltjes te gaan wijzen want die gelden in dit geval niet.

En gezien het ervarene is er niet adequaat gereageerd door de NS en dat is de laatste tijd geen uitzondering.

Reputatie 7

En ook hier wreekt zich weer de wijze van verkoop E biljetten en het niet kunnen deactiveren daarvan. Anders had de infobalie waar klant is geweest een vervangend kaartje kunnen verstrekken.

Want dat blijkt nu ook bij dit soort storingen een groot probleem.

Ergo er is veel werk te verzetten de komende tijd voor NS

 

Reputatie 7
Badge +3

En ook hier wreekt zich weer de wijze van verkoop E biljetten en het niet kunnen deactiveren daarvan. Anders had de infobalie waar klant is geweest een vervangend kaartje kunnen verstrekken.

Want dat blijkt nu ook bij dit soort storingen een groot probleem.

Ergo er is veel werk te verzetten de komende tijd voor NS

 

Wat let je om te solliciteren? Met al die oplossingen, verbeteringen en veranderingen die jij voor ogen hebt, zul.je een aanwinst kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +1

En ook hier wreekt zich weer de wijze van verkoop E biljetten en het niet kunnen deactiveren daarvan. Anders had de infobalie waar klant is geweest een vervangend kaartje kunnen verstrekken.

Want dat blijkt nu ook bij dit soort storingen een groot probleem.

Ergo er is veel werk te verzetten de komende tijd voor NS

 

Wat let je om te solliciteren? Met al die oplossingen, verbeteringen en veranderingen die jij voor ogen hebt, zul.je een aanwinst kunnen zijn.

Wat een ongelooflijk flauwe reactie naar iemand die al lang gepensioneerd is. Als je zo aan je 7000 + reacties moet komen. Gefeliciteerd.

 

Cornelis ziet net als de meeste op het forum denk ik NS gewoon in een steile weg naar de afgrond gaan en maakt zich daar op recht zorgen over.

Reputatie 7

Ik maak me vooral zorgen over t' oerwoud aan regels en voorwaarden van de NS en het aantal niet opgeloste problemen zo dat normale reizigers door de bomen het bos niet meer zien. 

En dat je daardoor eigenlijk verplicht bent deze community te volgen om op de hoogte te blijven.

En dan vooral Tochjo Thom en Robert B en een aantal anderen die van de hoed en de rand weten.

TS had in dit geval feitelijk geen geldig vervoerbewijs, want een bankafschrift is geen vervoerbewijs.

Ik zal het anders voor je formuleren @Daniel 

Kun jij me voorbeelden geven van boetes die hiervoor uitgedeeld zijn en aan mensen betaald hadden voor hun reis, maar de NS-poortjes niet op de normale manier doorkwamen doordat hun ticket veel te laat geleverd werd? En dan waar besloten is tot vervolging en waarbij ook een veroordeling (tot een geldboete) door een rechter is gevolgd.

Ik zal je een geheimpje verklappen, maar je moet het niet verder vertellen. 🤫 Die veroordelingen bestaan in Nederland niet. Dit is volledig onvergelijkbaar met iemand die een poortje met geweld opentrapt of er doorheen loopt om zwart te kunnen rijden 

Dus kun je een boete krijgen in theorie? Tuurlijk, je kunt overal een boete voor krijgen als iemand die daarvoor bevoegd is bepaalt te gaan schrijven. Bij een euro voor elke, achteraf gezien, onterecht uitgeschreven boete in Nederland zou deze hele community bij bijze van spreken direct met pensioen kunnen. Maar ga je hiervoor vervolgd en veroordeeld worden? NEE 

Ze worden wel eens geschreven. Probleem is dat de drempel tot in verzet gaan relatief hoog is, helemaal tov de bestuursrechtelijke afhandeling die mensen kennen van Mulder-zaken. Incidenteel komt er hier wel eens een voorbij, maar na wat gemopper blijft het stil. De kans dat bij voorkomen op zijn minst het bedrag op 0 wordt gesteld is imo ook vrij hoog idd. 

Reageer