beantwoord

Wat is een "kosteloos verstrekt vervoerbewijs"?

  • 26 September 2022
  • 21 reacties
  • 503 Bekeken

Ik krijg geen geen terug omdat ik reisde met een 

kosteloos verstrekt vervoerbewijs
 
icon

Beste antwoord door Robert B 28 September 2022, 01:29

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet helemaal duidelijk, maar als u een kosteloos verstrekt vervoersbewijs heeft, heeft u bij vertraging geen recht op Geld terug bij vertraging. Omdat u niets heeft betaald, krijgt u ook niets terug.

Reputatie 7
Badge +3

Was het een (vervangende) code of een (chip)kaartje die je gekregen hebt?

Jaren geleden kreeg ik als evenementvrijwilliger een dagkaart om naar dat evenement te reizen. Toen ik na een 60+ minuten vertraging een claim indiende kreeg ik €5 terug. Detail: ik zou via een ander station naar mijn eindstation reizen om iets op te halen. Dat via station heb ik nooit kunnen bereiken, want vanwege storing werd ik rechtstreeks omgeleid naar mijn eindstation. Het kaartje wat ik later moest kopen om alsnog iets op te halen kostte een veelvoud van €5

Badge +3

Het is vrij simpel, en @Loes of @Slidestops kunnen dat wel bevestigen.

Een UvB zonder kosten krijg je (bij reizen op saldo) als je recht hebt op vrij reizen maar geen geldig vervoerbewijs (missende incheck en controle onderweg dus met iets waar een chip in zit).

Kan zomaar zijn door een incheck bij de verkeerde vervoerder of zo.

Op de achterkant van dat UvB staat dan een QR code om eventueel poortjes te openen (die een paar weken geldig is). Gebruik dan vooral niet je ov-chipkaart!

Je moet het maar weten… 😴

Een kosteloos vervoersbewijs wordt zelden geschreven in de vorm van een Uvb. Doe het enkel als iemand vooraf, die normaal een Vrij abonnement heeft, zich komt melden en dit gecontroleerd kan worden.

(Studentenproduct niet, dalvrij wordt lastig, traject vrij alleen op traject etc)

In de trein bij controle geen geldig vervoersbewijs is gewoon een uitstel van betaling van de ritprijs met verhoging. Dan kun je later met de klantenservice eventueel rechttrekken als het niet teveel is gebeurd. 

Dank jullie wel voor de reacties!

Maar ik weet nog steeds niet wat een "kosteloos verstrekt vervoerbewijs" is.
Mijn dochter kocht een “jongeren dagkaart”.
Die kost € 7,60 en is dus niet kosteloos...

En de reden dat we geen geld terug krijgen is: “het is een kosteloos verstrekt vervoersbewijs”…
Iemand die me dit uit kan leggen??

Groetjes

Reputatie 7
Badge +3

Dank jullie wel voor de reacties!

Maar ik weet nog steeds niet wat een "kosteloos verstrekt vervoerbewijs" is.
Mijn dochter kocht een “jongeren dagkaart”.
Die kost € 7,60 en is dus niet kosteloos...

En de reden dat we geen geld terug krijgen is: “het is een kosteloos verstrekt vervoersbewijs”…
Iemand die me dit uit kan leggen??

Groetjes

Wat is de reden dat er geld teruggevraagd wordt?

Reputatie 7
Badge +3

Dank jullie wel voor de reacties!

Maar ik weet nog steeds niet wat een "kosteloos verstrekt vervoerbewijs" is.
Mijn dochter kocht een “jongeren dagkaart”.
Die kost € 7,60 en is dus niet kosteloos...

En de reden dat we geen geld terug krijgen is: “het is een kosteloos verstrekt vervoersbewijs”…
Iemand die me dit uit kan leggen??

Groetjes

Tja, dat had u er niet bij verteld 😉

De Jongerendagkaart wordt niet genoemd in de vergoedingentabel van Geld Terug bij Vertraging.

Misschien vindt NS dat het valt onder ‘(Actie)dagkaart (bijv. Kruidvat, HEMA, Albert Heijn of Spoordeelwinkel)’. In dat geval wordt bij een vertraging van 30 t/m 59 minuten 1/4 deel uitgekeerd. Dat is € 1,90 en lager dan het minimum van € 2,30.

Maar dat ze spreken van een ‘kosteloos verstrekt vervoersbewijs’ klopt natuurlijk sowieso niet.

Lijkt me goed om de Jongerendagkaart expliciet in de tabel te vermelden, dan is het voor iedereen duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Tja. NS, de Nederlandse taal en gebruiksvoorwaarden. Het blijft een ongelukkig huwelijk.

@mrfreeze - klopt!! ik was niet helder in mijn vraagstelling, de eerst keer🙈
Doe dit voor het eerst...

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

@iMark - scherpe analyse…!

Iedere klacht is een kans voor NS - mooi uitgangspunt!

 

Misschien vindt NS dat het valt onder ‘(Actie)dagkaart (bijv. Kruidvat, HEMA, Albert Heijn of Spoordeelwinkel)’. In dat geval wordt bij een vertraging van 30 t/m 59 minuten 1/4 deel uitgekeerd. Dat is € 1,90 en lager dan het minimum van € 2,30.

Een Jongeren Dagkaart heeft voor een Geld Terug bij Vertraging claim inderdaad dezelfde regels als de Actietickets, oftewel 1/4e deel of 1/2 deel van de aanschafkosten afhankelijk van de vertraging. Bij een vertraging tussen 30 en 59 minuten licht de compensatie onder de minimumgrens dus wordt er inderdaad niets uitgekeerd.

Ik heb bij deze ook feedback doorgegeven dat het wellicht nuttig is om ook de Jongeren Dagkaart op te nemen in de lijst van voorbeelden. Wel vreemd inderdaad dat er wordt gesproken over een kosteloos verstrekt vervoerbewijs.

@Stijn NS en wat als de hele treinreis geannuleerd wordt en er ook geen bussen gaan rijden? En ze dus nooit op de plek van bestemming aan kwam?
 

Top dat je dit doorgaf!👇🏿

Ik heb bij deze ook feedback doorgegeven dat het wellicht nuttig is om ook de Jongeren Dagkaart op te nemen in de lijst van voorbeelden. Wel vreemd inderdaad dat er wordt gesproken over een kosteloos verstrekt vervoerbewijs.

Bedankt.

@Stijn NS en wat als de hele treinreis geannuleerd wordt en er ook geen bussen gaan rijden? En ze dus nooit op de plek van bestemming aan kwam?

Als er geheel geen reis gemaakt kon worden is er technisch gezien geen sprake van een Geld Terug bij Vertraging claim, maar gaat het om een geforceerde annulering. Daarvoor is er niet echt een standaard proces ingericht en in die situatie zou ik willen adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Als gecontroleerd kan worden dat de betreffende reis geheel niet mogelijk was op de geldigheidsdatum dan is er wellicht een mogelijkheid tot coulance om het volledige bedrag te compenseren.Daar kan ik echter geen toezegging over maken zonder alle details.

Contact met onze Klantenservice kan telefonisch, via Social Media of chat. Alle contactdetails daarvan zijn hier te vinden.

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NS zou je ook kunnen vragen waarom vergoeding voor 1e en 2e klas keuzedagen €3,50 is en niet gebaseerd op de huidige kostprijzen.

Ik weet niet zeker of ik een antwoord ga krijgen op de waarom vraag, maar ik zal in ieder geval vragen of dit herzien kan worden.

Reputatie 7
Badge +1

@Stijn NS en wat als de hele treinreis geannuleerd wordt en er ook geen bussen gaan rijden? En ze dus nooit op de plek van bestemming aan kwam?

Als er geheel geen reis gemaakt kon worden is er technisch gezien geen sprake van een Geld Terug bij Vertraging claim, maar gaat het om een geforceerde annulering. Daarvoor is er niet echt een standaard proces ingericht en in die situatie zou ik willen adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Als gecontroleerd kan worden dat de betreffende reis geheel niet mogelijk was op de geldigheidsdatum dan is er wellicht een mogelijkheid tot coulance om het volledige bedrag te compenseren.

Dat is een te beperkte uitleg van de geldende regels. Immers, als de te verwachten vertraging op je eindbestemming meer dan 60 minuten bedraagt, dan mag je van je reis afzien en een volledige terugbetaling vragen (zie EU-verordening 1371/2007). Of je later die dag eventueel nog wel had kunnen reizen, dat doet er niet toe. Verder is dit ook geen coulance.

Badge +3

Dat is een te beperkte uitleg van de geldende regels. Immers, als de te verwachten vertraging op je eindbestemming meer dan 60 minuten bedraagt, dan mag je van je reis afzien en een volledige terugbetaling vragen (zie EU-verordening 1371/2007). Of je later die dag eventueel nog wel had kunnen reizen, dat doet er niet toe. Verder is dit ook geen coulance.

Je kunt bij een GTbV claim gewoon aangeven dat je je bestemming niet bereikt hebt, dan krijg je de vraag wat je gewenste bestemming was, en ‘NS-station waar u bent uitgestapt’.

Wanneer je dus afziet van een reis omdat je niet met minder dan 60 minuten vertraging op je bestemming kon komen is dat een geldige claim, en is een reis later op de dag (waar je netjes voor betaalt) in feite ‘gratis’.

Bij een e-ticket is de gewenste bestemming meestal bekend (en de reis al betaald), maar bij een ov-chipkaart zal men natuurlijk wel een in/uitcheck willen zien om te voorkomen dat mensen claims gaan indienen voor fictieve reizen.

Bij een Jongeren Dagkaart is het nogal bizar, want daarmee zou je een willekeurige vertraging kunnen opzoeken en de halve prijs van het ticket terug claimen.

@Robert B U schrijft:
Bij een Jongeren Dagkaart is het nogal bizar, want daarmee kan je een willekeurige vertraging opzoeken en de halve prijs van het ticket terug claimen.

Nog nooit bedacht, goed idee!😆💪🏾

En dan nu een serieuze reactie: mogelijk ietwat naïef van me (zeggen mijn broers ook vaak tegen me😛) maar ik ga uit van de eerlijkheid van mensen en dus ook bij mezelf.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik ben ook nog zo'n idioot die het meldt als er bij de kassa te weinig wordt aangeslagen. Wellicht naïef inderdaad, maar i.t.t. sommige forumleden hier zie ik niet iedereen als een potentiële fraudeur en niet elke vergissing als een poging tot fraude. Ik ga liever uit van vertrouwen en dan maar een keer op m'n bek gaan, dan bij voorbaat iedereen te wantrouwen. Lijkt me heel vermoeiend om zo in het leven te staan.

@mrfreeze haha - doe ik inderdaad ook, bij de kassa😃
Ik ben nog nooit op mijn bek gegaan, nooit beschaamd uitgekomen🤗

Badge +3

Tja, ik ben ook nog zo'n idioot die het meldt als er bij de kassa te weinig wordt aangeslagen.

Off-topic:

Mjah, als ik teveel wisselgeld krijg bij een winkel (dus bijv. 20 euro neer leg en de caissière het wisselgeld er vervolgens bovenop legt!) dan zeg ik dat ook gewoon, want zij worden aangesproken op een kasverschil en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Maar als ik een kratje bier in mijn winkelwagen heb (statiegeld € 2,40 voor de flesjes + € 1,50 voor de krat) en ze vragen om er één flesje uit te halen om te scannen (×24 aanslaan) dan vind ik het verder wel prima en betaal ik gewoon niet die € 1,50 voor dat stuk plastic in de vorm van een bierkrat 😅

Zelfde voor een plastic draagtasje bij de zelfscan, want dat had je toch gewoon al meegenomen vanuit thuis? Het is kruimeldiefstal, dat wel… dus kom maar op met de camerabeelden om het tegendeel te bewijzen!

Jouw winst? Een gratis plastic tasje! (en het risico op 181 euro boete voor winkeldiefstal) 🤣

Een tasje kost 35 cent… (op 1:33 in de video) houdoe! https://www.youtube.com/watch?v=6ZdatewP2jQ

Reageer