beantwoord

Wijziging samenreiskorting

  • 6 February 2024
  • 55 reacties
  • 1835 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Las zojuist het persbericht over de wijziging hoe samenreiskorting werkt. Maar reizigers met een kaart op saldo mogen dus straks hun reis met samenreiskorting niet in de spits afmaken en reizigers met flex wel?

Immers staat er dat samenreiskorting uit de automaat verdwijnt, dus met een kaart op saldo moet je een e-ticket gaan kopen i.p.v. op je chipkaart te reizen. Of hoe ziet NS dat anders voor zich?

Juist reizigers die nog geen abonnement hebben zullen relatief vaker op saldo reizen, maar zijn ook de voornaamste doelgroep voor samenreiskorting. Wie Flex heeft zal immers al regelmatig reizen.

NS wil reizigers wel heel graag naar Flex dwingen blijkbaar...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 6 February 2024, 09:01

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk ook maar de vraag hoeveel van die mensen bewust misbruik maken van de Samenreiskorting, en hoeveel mensen gewoon door de bomen het bos niet meer zien en onbewust de regels overtreden. NS maakt het zich ook wel heel moeilijk met alle verschillende kortingsproducten met verschillende regels en voorwaarden. Tig abonnementsvormen, samenreiskorting, vroegboekkorting, groepstickets, prijstijd deals, etc. In een ander topic wordt hier ook al over gesproken. Zelfs hier op de community zijn al regelmatig discussies over hoe voorwaarden precies uitgelegd moeten worden. Als wij het al niet meer snappen ...

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis vrijwel alleen in de daluren, maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat mensen onterecht met een samenreisticket reisden. Maar ik zie ook bijna nooit een conducteur, hooguit bij de deuren, in de 1e klas zitten of langslopen zonder controle.

Reputatie 7
Badge

Jammer dat to lezen, ik reis zelf weinig in de daluren dus ik hoor weinig over samenreiskorting en hoeveel mensen dat gebruiken. En je ervaring met gebrek aan controle herken ik helaas, dus ik had echt geen idee

Dat jij die incidenten niet gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. 60% van de reizigers bij mij met SRK krijgen UVB's en in +/- 50% van die gevallen moest ik assistentie vragen. Dat is gewoon veel te hoog

Wat zijn de absolute getallen achter deze percentages? Als je twee keer iemand die je over samenreiskorting hoorde praten hebt gecontroleerd en verder alleen opstaat van je stoel in de eerste klasse om de deuren te sluiten zoals veel van je collega's helaas lijken te doen, is 50% uiteraard 1 geval. Natuurlijk is ook dat er een te veel, maar je bericht wekt de indruk dat het een stuk erger is dan dat, maar blijft daar ook vaag over. Ik heb namelijk werkelijk geen idee hoe veel ik me voor moet stellen bij de helft van de reizigers met samenreiskorting die je controleert. Is dat er 1 per jaar? Zijn het er 20 per uur?

Het zijn er echt veel. Ik maak het meerdere keren per jaar mee dat ik een conducteur reizigers hierop hoor aanspreken. En zoveel conducteurs zie ik als reiziger helaas niet.

Reputatie 7
Badge

Dat jij die incidenten niet gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. 60% van de reizigers bij mij met SRK krijgen UVB's en in +/- 50% van die gevallen moest ik assistentie vragen. Dat is gewoon veel te hoog

Wat zijn de absolute getallen achter deze percentages? Als je twee keer iemand die je over samenreiskorting hoorde praten hebt gecontroleerd en verder alleen opstaat van je stoel in de eerste klasse om de deuren te sluiten zoals veel van je collega's helaas lijken te doen, is 50% uiteraard 1 geval. Natuurlijk is ook dat er een te veel, maar je bericht wekt de indruk dat het een stuk erger is dan dat, maar blijft daar ook vaag over. Ik heb namelijk werkelijk geen idee hoe veel ik me voor moet stellen bij de helft van de reizigers met samenreiskorting die je controleert. Is dat er 1 per jaar? Zijn het er 20 per uur?

Reputatie 7
Badge +3

NS had naast de code ook nog een beperking willen doorvoeren van per abonnementhouder max. 3x per maand mensen meenemen met samenreiskorting. Dat gaat niet door.

Reputatie 6

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

Welke aanpassing gaat er gedaan worden om zwart/grijsreizigers te weren in de 1e klas? Dat zijn degenen waar ik de afgelopen 10 jaar 3 incidenten mee hebt gemaakt in de 1e klas. Geen conducteur te bekennen en NSklantenservice via Twitter deed er niets mee. Ik heb geen enkele incident gezien met mensen die onterecht op een samenreiskaartje reisden.

Dat jij die incidenten niet gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. 60% van de reizigers bij mij met SRK krijgen UVB's en in +/- 50% van die gevallen moest ik assistentie vragen. Dat is gewoon veel te hoog

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

Welke aanpassing gaat er gedaan worden om zwart/grijsreizigers te weren in de 1e klas? Dat zijn degenen waar ik de afgelopen 10 jaar 3 incidenten mee hebt gemaakt in de 1e klas. Geen conducteur te bekennen en NSklantenservice via Twitter deed er niets mee. Ik heb geen enkele incident gezien met mensen die onterecht op een samenreiskaartje reisden.

Gewoon als default tariefdifferentiatie (spits/dal) voor iedereen ingecheckt met bankpas of chipkaart en als het even kan met daily of weekly fare capping. Conducteurs hoeven alleen nog maar te checken op een geldige incheck; vaste reizigers hoeven niet meer te klo*ien in MijnNS; tarieven zijn duidelijk en laagdrempelig voor iedereen; en NS kan fors snijden in de IT-kosten. 

Als dat in London (al twee decennia, nota bene) en New York kan waarom dan toch niet hier?

Dit is gewoon dè oplossing, alleen de NS beseft dat nog niet. Alle abonnementen eraf en dan een degressief tarief per tariefeenheid. In Zeeland bestaat zoiets, maar daar is het veel te duur: Bereken je voordeel (connexxion.nl)

Het aantal tariefeenheden kun je dan variëren naar gelang het inchecktijdstip, waarbij de dinsdagmorgen het duurst is en de maandagavond om 23.00 uur het goedkoopst. 

Bij de kaartautomaat betaal je gewoon het standaard tarief per tariefeenheid Vaker reizen met dezelfde bankpas/OV-chipkaart in een maand levert voordeel op.

Dan het stad- en streekvervoer er nog aan koppelen en je bent klaar.

Reputatie 5

Hoe je het wend of keert, nu moeten vaste klanten toch weer extra handelingen gaan verrichten door misbruik van anderen.

Is het niet eens tijd om het hele circus met voordeel-abonnementen en het (veel te) vaak niet werkende MijnNS af te schaffen? Gewoon als default tariefdifferentiatie (spits/dal) voor iedereen ingecheckt met bankpas of chipkaart en als het even kan met daily of weekly fare capping. Conducteurs hoeven alleen nog maar te checken op een geldige incheck; vaste reizigers hoeven niet meer te klo*ien in MijnNS; tarieven zijn duidelijk en laagdrempelig voor iedereen; en NS kan fors snijden in de IT-kosten. 

Als dat in London (al twee decennia, nota bene) en New York kan waarom dan toch niet hier?

Reputatie 7

Het begon al fout toen je een chipkaart nodig had om de korting te gebruiken. Zo'n korting is juist voro incidentele reizigers ook interessant en die hebben geen chipkaart. 

Nog maar verder hopen dat NS exit gaat d.m.v. EU interventie. 

Reputatie 7
Badge

Een NS automaat ziet hooguit NS Flex “u reist op rekening, wegwezen hier!”🤣 dus kan niet even snel controleren of dat Flex Basis (geen recht op medereizigers met korting) of een ander Flex abonnement is.

Klinkt als een oplosbaar softwareprobleem, waar een wil is is een weg.

Nou... dat een kaartautomaat niet bij de registraties van flex producten kan,

Dat is helemaal niet nodig, zoals @Daniel al uitgelegd heeft.

Klopt uiteraard, ik reageerde hier vanuit het idee dat het puur vanuit de kaartautomaat zou moeten kunnen. Als het een bestelling mag zijn die je eerst klaar hebt moeten laten zetten, kan het uiteraard zeer waarschijnlijk wel met alleen een beetje software (op de website).

Reputatie 7
Badge +1

Een NS automaat ziet hooguit NS Flex “u reist op rekening, wegwezen hier!”🤣 dus kan niet even snel controleren of dat Flex Basis (geen recht op medereizigers met korting) of een ander Flex abonnement is.

Klinkt als een oplosbaar softwareprobleem, waar een wil is is een weg.

Nou... dat een kaartautomaat niet bij de registraties van flex producten kan,

Dat is helemaal niet nodig, zoals @Daniel al uitgelegd heeft.

Badge +3

Geen idee wat het intikken van zo’n code oplevert voor een medereiziger.

Ik denk iets in de backend, “Robert neemt (vandaag/morgen/andere datum) medereizigers mee, en die moeten code 12ABC34 gebruiken voor een samenreisticket”?

En dan hun eigen gegevens invullen bij bestellen (want dat ga ik niet voor ze doen).

Zonder geldige meereiscode geen ticket met korting.

Bij controle ziet een HC dan een melding dat er een Robert bij moet zijn… 

Ik vind het wel een goed plan.

Reputatie 7
Badge +4

Ik snap de redenatie om fraude te bestrijden, maar kan dan alsjeblieft de functionaliteit in de kaartautomaat behouden blijven voor medereizigers op saldo, dan wel in deze aangepaste vorm:

  1. Ik, abonnementhouder, presenteer eerst mijn OV-chipkaart met abonnement aan de kaartautomaat;
  2. Ik kies de optie “samenreiskorting uitreiken”, de automaat checkt de geldigheid van het abonnement en geeft de functionaliteit vrij;
  3. Mijn medereizeiger presenteert nu zijn of haar OV-chipkaart op saldo aan de kaartautomaat, de samenreiskorting wordt daarop geactiveerd;
    • Eventueel kan de automaat hierbij data naar de kaart schrijven waarmee bij controle kan worden gezien wie de gekoppelde abonnementhouder is;
  4. Zodra mijn medereiziger uitcheckt wordt de korting gedeactiveerd, precies zoals het nu ook werkt.

Zo behoud je de functionaliteit van makkelijk samenreiskorting activeren via de kaartautomaat, maar heb je wel de extra autorisatiestap van de abonnementshouder. En dat helemaal zonder code’s of app.

Ik heb dit jaren geleden al nagenoeg precies zo voorgesteld. Er was toen nog geen Flex. Het heeft niet geholpen,å=

 

 
Reputatie 7
Badge +4

…….

Reputatie 7
Badge +3

Mijn op saldokaarten staan alle 3 in de app onder mijnNS.

Reputatie 7
Badge

Ik zie het probleem ook niet zo om even een code aan te maken voor medereizigers, tenzij je van tevoren allerlei dingen moet invullen zoals hun naam, traject, etc. maar dat lijkt in het filmpje niet het geval.

Ik mag toch hopen dat ik voor een code die van een app op de eme smartphone naar een app op een andere smartphone moet in deze tijd niets hoef te typen. Met qr, bluetooth, WiFi direct etc. heb je de technologieën als ontwikkelaar voor het uitkiezen om deze data makkelijker over te sturen. Een code aanbieden om over te typen als back-up kan daarbij natuurlijk wel altijd nog.

Ik zie nu het relevante filmpje pas, sorry. Delen via o.a. whatsapp kan dus. Is een begin natuurlijk maar weer afhankelijk van een internetverbinding. Een alternatief daarvoor toevoegen moet niet moeilijk zijn toch? QR-codes generen en scannen doet NS i.i.g. vaker dus moeten ze kunnen.

Badge +3

Hoe dan ook, het tegeltje in de app toont waarschijnlijk maar één abonnement/product.

Je kunt tegeltjes in de app wel verslepen (omhoog/omlaag) door ze ingedrukt te houden, maar dat zal wel niet uitmaken in dit geval.

Reputatie 7
Badge +2

 

Oh dat is wel apart, dat saldo abonnementen niet in de app getoond worden.

Flex abonnementen ook pas sinds kort trouwens (enkele maanden).

En als je Stallen op Rekening in de app ziet zou daar toch ook OV-fiets bij moeten staan, of heb je dat niet?

Heb ik ja, maar oogt bij nader inzien als een bug. Er staat het een en ander over elkaar zo lijkt het…

 

Badge +3

Overigens gebruikt het voorbeeldfilmpje van het genereren van een code de app waarin duidelijk een flexabonnement actief is. Ik ben zeer benieuwd of ik vanaf de 16e ook dat blok om een code te genereren in de app ga zien, vooral gezien m'n WeekendVrij op saldo alleen zichtbaar is via Mijn NS op de website en niet in de app (in de app zie ik momenteel alleen stallen op rekening als product staan)

Oh dat is wel apart, dat saldo abonnementen niet in de app getoond worden.

Flex abonnementen ook pas sinds kort trouwens (enkele maanden).

En als je Stallen op Rekening in de app ziet zou daar toch ook OV-fiets bij moeten staan, of heb je dat niet?

Reputatie 7
Badge +3

Nu worden reizigers met een saldo kaart gedwongen om of de app te gebruiken

De app gebruiken kan nieteens als je op saldo reist, of bedoel je om een e-ticket erin te laden?

Ja, ik bedoel de app gebruiken om een e-ticket te laden. Dus of e-ticket laden in app of printen. 

 

Reputatie 7
Badge

Ik zie het probleem ook niet zo om even een code aan te maken voor medereizigers, tenzij je van tevoren allerlei dingen moet invullen zoals hun naam, traject, etc. maar dat lijkt in het filmpje niet het geval.

Ik mag toch hopen dat ik voor een code die van een app op de eme smartphone naar een app op een andere smartphone moet in deze tijd niets hoef te typen. Met qr, bluetooth, WiFi direct etc. heb je de technologieën als ontwikkelaar voor het uitkiezen om deze data makkelijker over te sturen. Een code aanbieden om over te typen als back-up kan daarbij natuurlijk wel altijd nog.

Reputatie 7
Badge +2

Nu worden reizigers met een saldo kaart gedwongen om of de app te gebruiken

De app gebruiken kan nieteens als je op saldo reist, of bedoel je om een e-ticket erin te laden?

Overigens gebruikt het voorbeeldfilmpje van het genereren van een code de app waarin duidelijk een flexabonnement actief is. Ik ben zeer benieuwd of ik vanaf de 16e ook dat blok om een code te genereren in de app ga zien, vooral gezien m'n WeekendVrij op saldo alleen zichtbaar is via Mijn NS op de website en niet in de app (in de app zie ik momenteel alleen stallen op rekening als product staan)

Reputatie 7
Badge

Ik snap de redenatie om fraude te bestrijden, maar kan dan alsjeblieft de functionaliteit in de kaartautomaat behouden blijven voor medereizigers op saldo, dan wel in deze aangepaste vorm:

​​​​Zo behoud je de functionaliteit van makkelijk samenreiskorting activeren via de kaartautomaat, maar heb je wel de extra autorisatiestap van de abonnementshouder. En dat helemaal zonder code’s of app.

Probleem is dat de meeste NS abonnementen die recht geven om medereizigers met korting mee te nemen Flex zijn, en daarmee kan je niets bij een automaat.

Een NS automaat ziet hooguit NS Flex “u reist op rekening, wegwezen hier!”🤣 dus kan niet even snel controleren of dat Flex Basis (geen recht op medereizigers met korting) of een ander Flex abonnement is.

Klinkt als een oplosbaar softwareprobleem, waar een wil is is een weg.

Nou... dat een kaartautomaat niet bij de registraties van flex producten kan, zou ook door hardwarematige beperkingen kunnen komen, vrees ik.

Reageer