Las zojuist het persbericht over de wijziging hoe samenreiskorting werkt. Maar reizigers met een kaart op saldo mogen dus straks hun reis met samenreiskorting niet in de spits afmaken en reizigers met flex wel?
Immers staat er dat samenreiskorting uit de automaat verdwijnt, dus met een kaart op saldo moet je een e-ticket gaan kopen i.p.v. op je chipkaart te reizen. Of hoe ziet NS dat anders voor zich?
Juist reizigers die nog geen abonnement hebben zullen relatief vaker op saldo reizen, maar zijn ook de voornaamste doelgroep voor samenreiskorting. Wie Flex heeft zal immers al regelmatig reizen.
NS wil reizigers wel heel graag naar Flex dwingen blijkbaar...
Bladzijde 1 / 3
Waarom allemaal zo moeilijk denken in aanpassen van de automaat. Immers volstaat het bestaande online proces om het product samenreiskorting met gebruik van een code te bestellen. Dat product haal je vervolgens op bij de automaat en klaar ben je!
Jaren geleden kon je al een toeslag 2-1 in de webshop kopen en dan op je chipkaart laden, dit komt op hetzelfde neer dus zou al moeten kunnen.
Het is natuurlijk ook maar de vraag hoeveel van die mensen bewust misbruik maken van de Samenreiskorting, en hoeveel mensen gewoon door de bomen het bos niet meer zien en onbewust de regels overtreden. NS maakt het zich ook wel heel moeilijk met alle verschillende kortingsproducten met verschillende regels en voorwaarden. Tig abonnementsvormen, samenreiskorting, vroegboekkorting, groepstickets, prijstijd deals, etc. In een ander topic wordt hier ook al over gesproken. Zelfs hier op de community zijn al regelmatig discussies over hoe voorwaarden precies uitgelegd moeten worden. Als wij het al niet meer snappen ...
Ik vind het spijtig dat je de veiligheid van personeel en reizigers niet als (sterk) argument ziet.
Die veiligheid is minder geworden vanaf het moment dat er niet tot nauwelijks meer gecontroleerd werd.
Afschaffen die frauduleuze samenkorting. Het was vanaf het begin (in de tijd van de papieren kaartjes) al aanhoudend ellende. Wie met korting wil reizen schaft maar DalVoordeel aan.
Wie geen abonnement heeft, kan in principe NS Flex bestellen. Dat bespaart ook de kosten van een OV-chipkaart.
Tenzij je dat niet mag omdat je bv. onder bewind staat, het kredietcheckbedrijf van NS je adres als onbetrouwbaar beoordeeld of je simpelweg niet achteraf met facturen geconfronteerd wilt worden omdat je het al niet breed hebt.
Maar dat bedoel ik dus met dwingen richting Flex van de klanten. Ik kreeg als saldo-reiziger in het begin van Flex ook constant mailings over het zogenaamde gemak...
Waarom allemaal zo moeilijk denken in aanpassen van de automaat. Immers volstaat het bestaande online proces om het product samenreiskorting met gebruik van een code te bestellen. Dat product haal je vervolgens op bij de automaat en klaar ben je!
Jaren geleden kon je al een toeslag 2-1 in de webshop kopen en dan op je chipkaart laden, dit komt op hetzelfde neer dus zou al moeten kunnen.
De automaat is niet aanpasbaar. Heb je al uitgelegd (en niet ik alleen) op X waarom niet.
Zoals Daniel al aangaf, kun je wel bij een automaat een online aangeschaft ticket laden op een OV-chipkaart op saldo. Hij gaf een voorbeeld met een upgrade, het kon ook met Dagvoordeelurenkaartjes. Ik heb dat zelf in die tijd met zowel een 1e klas upgrade als zo'n Dagvoordeelurenkaartje een keer gedaan. Er hoeft dan niets aan de automaat te worden aangepast.
Nu worden reizigers met een saldo kaart gedwongen om of de app te gebruiken of een e-ticket te printen en kunnen dan hun reis niet in de spitsuren afmaken. Ik vind dit zeer klantonvriendelijk.Het vergt bovendien meer handelingen en voor sommige reizigers zal het misschien ook te ingewikkeld zijn. Plus dat er een groep reizigers zal zijn die geen smartfoon of printer hebben. Daarnaast zijn er met enige regelmaat storingen met e-tickets en ook het proces van een code genereren kan een storing hebben.
Veiligheid van personeel is wel heel belangrijk, maar dat gaat nu ten koste van goedwillende reizigers. En het is in mijn ogen ook alleen maar symptoombestrijding, terwijl de echte oorzaak gewoon blijft bestaan. De agressie zal helaas gewoon blijven, alleen hebben deze agressieve reizigers straks geen Samenreiskorting mee.
Ik snap de redenatie om fraude te bestrijden, maar kan dan alsjeblieft de functionaliteit in de kaartautomaat behouden blijven voor medereizigers op saldo, dan wel in deze aangepaste vorm:
Ik, abonnementhouder, presenteer eerst mijn OV-chipkaart met abonnement aan de kaartautomaat;
Ik kies de optie “samenreiskorting uitreiken”, de automaat checkt de geldigheid van het abonnement en geeft de functionaliteit vrij;
Mijn medereizeiger presenteert nu zijn of haar OV-chipkaart op saldo aan de kaartautomaat, de samenreiskorting wordt daarop geactiveerd;
Eventueel kan de automaat hierbij data naar de kaart schrijven waarmee bij controle kan worden gezien wie de gekoppelde abonnementhouder is;
Zodra mijn medereiziger uitcheckt wordt de korting gedeactiveerd, precies zoals het nu ook werkt.
Zo behoud je de functionaliteit van makkelijk samenreiskorting activeren via de kaartautomaat, maar heb je wel de extra autorisatiestap van de abonnementshouder. En dat helemaal zonder code’s of app.
De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.
Welke aanpassing gaat er gedaan worden om zwart/grijsreizigers te weren in de 1e klas? Dat zijn degenen waar ik de afgelopen 10 jaar 3 incidenten mee hebt gemaakt in de 1e klas. Geen conducteur te bekennen en NSklantenservice via Twitter deed er niets mee. Ik heb geen enkele incident gezien met mensen die onterecht op een samenreiskaartje reisden.
Dat jij die incidenten niet gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. 60% van de reizigers bij mij met SRK krijgen UVB's en in +/- 50% van die gevallen moest ik assistentie vragen. Dat is gewoon veel te hoog
Dat jij die incidenten niet gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. 60% van de reizigers bij mij met SRK krijgen UVB's en in +/- 50% van die gevallen moest ik assistentie vragen. Dat is gewoon veel te hoog
Wat zijn de absolute getallen achter deze percentages? Als je twee keer iemand die je over samenreiskorting hoorde praten hebt gecontroleerd en verder alleen opstaat van je stoel in de eerste klasse om de deuren te sluiten zoals veel van je collega's helaas lijken te doen, is 50% uiteraard 1 geval. Natuurlijk is ook dat er een te veel, maar je bericht wekt de indruk dat het een stuk erger is dan dat, maar blijft daar ook vaag over. Ik heb namelijk werkelijk geen idee hoe veel ik me voor moet stellen bij de helft van de reizigers met samenreiskorting die je controleert. Is dat er 1 per jaar? Zijn het er 20 per uur?
Het zijn er echt veel. Ik maak het meerdere keren per jaar mee dat ik een conducteur reizigers hierop hoor aanspreken. En zoveel conducteurs zie ik als reiziger helaas niet.
De automaat is niet aanpasbaar. Heb je al uitgelegd (en niet ik alleen) op X waarom niet.
Waar schrijf ik in het bericht wat je quote dan dat de automaat aangepast moet worden. Ik schrijf juist dat het doodsimpel is om de automaat niet te hoeven aanpassen.
De functionaliteit om producten voor de OV-chipkaart op te halen bestaat al: alles wat klaar staat (of het nu van NS is of niet) kan je bij de automaat ophalen. Je hoeft dus NIETS aan de automaat aan te passen, je moet alleen de code in de webshop kunnen inwisselen voor een product met korting wat je vervolgens op je chipkaart laadt.
Overigens, bij nader inzien moeten er zelfs nog mogelijkheden voor in de automaat bestaan. Toen de papieren kaartjes afgeschaft werden kon je als jaartrajectkaarthouder namelijk treinkaartjes met korting op je chipkaart laden. Die optie werd zichtbaar als je je kaart met abonnement voor de lezer hield. En die digitale kaartjes op je eigen chipkaart zouden natuurlijk wel het ultieme bewijs zijn met wie iemand meereist.
Dit is niet alleen een poging om reizigers naar Flex te krijgen, maar ook een poging om de automaten verder uit te faseren. Immers, hoe moeilijk kan het zijn om op die automaten ook het verplicht invoeren van een code toe te voegen?
Een sterk argument voor het verwijderen van de SRK uit de automaat zie ik dus niet.
Ik snap de redenatie om fraude te bestrijden, maar kan dan alsjeblieft de functionaliteit in de kaartautomaat behouden blijven voor medereizigers op saldo, dan wel in deze aangepaste vorm:
Ik, abonnementhouder, presenteer eerst mijn OV-chipkaart met abonnement aan de kaartautomaat;
Ik kies de optie “samenreiskorting uitreiken”, de automaat checkt de geldigheid van het abonnement en geeft de functionaliteit vrij;
Mijn medereizeiger presenteert nu zijn of haar OV-chipkaart op saldo aan de kaartautomaat, de samenreiskorting wordt daarop geactiveerd;
Eventueel kan de automaat hierbij data naar de kaart schrijven waarmee bij controle kan worden gezien wie de gekoppelde abonnementhouder is;
Zodra mijn medereiziger uitcheckt wordt de korting gedeactiveerd, precies zoals het nu ook werkt.
Zo behoud je de functionaliteit van makkelijk samenreiskorting activeren via de kaartautomaat, maar heb je wel de extra autorisatiestap van de abonnementshouder. En dat helemaal zonder code’s of app.
Ik heb dit jaren geleden al nagenoeg precies zo voorgesteld. Er was toen nog geen Flex. Het heeft niet geholpen,å=
Op het moment dat je geen E-tickets meer kunt kopen zonder code, gaan alle fraudeurs natuurlijk bij de automaat samenreiskorting laden. Ik snap dus wel dat deze mogelijkheid wordt dichtgezet.
De gevolgen zijn ook vrij klein. Wie op saldo reist met een abonnement heeft niets aan samenreiskorting. Wie geen abonnement heeft, kan in principe NS Flex bestellen. Dat bespaart ook de kosten van een OV-chipkaart.
De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.
En daarom is het voor op saldoreizigers niet meer mogelijk om samenreiskorting op de kaart te zetten? Begrijp dat die voor minder veiligheid zorgen
Dit is weer een nieuwe poging om mensen aan flex te krijgen.
Loopt die actie van €2,50 voor dal voordeel nog?
Op het moment dat je geen E-tickets meer kunt kopen zonder code, gaan alle fraudeurs natuurlijk bij de automaat samenreiskorting laden. Ik snap dus wel dat deze mogelijkheid wordt dichtgezet.
De gevolgen zijn ook vrij klein. Wie op saldo reist met een abonnement heeft niets aan samenreiskorting. Wie geen abonnement heeft, kan in principe NS Flex bestellen. Dat bespaart ook de kosten van een OV-chipkaart.
Er zijn mensen die uit principe geen flex willen bestellen, o.a. omdat er minder inzicht in en grip op kosten is.
Flex basis bestellen kost €10, dus hoezo bespaar je kosten van een ov-chipkaart als een anonieme kaart (handig voor buitenlandse bezoekers) of persoonlijke chipkaart €7,50 kost?
Zucht. Met Dal Voordeel kost flex € 5,60 (of nu € 2,50)
Eigenlijk vind ik het wel een goed idee om iets aan die samenreiskorting te doen, maar het wordt wel erg omslachtig zo...
Kan me niet voorstellen dat dit een manier is om meer reizigers naar Flex te krijgen vanwege het niet kunnen afmaken van je reis in de spits met een e-ticket. Dan had het samenreis e-ticket ook gewoon afgeschaft kunnen worden natuurlijk, dat zou veel meer effect hebben. Komt op mij over alsof daar gewoon niet echt over na is gedacht
Eigenlijk vind ik het wel een goed idee om iets aan die samenreiskorting te doen, maar het wordt wel erg omslachtig zo...
Kan me niet voorstellen dat dit een manier is om meer reizigers naar Flex te krijgen vanwege het niet kunnen afmaken van je reis in de spits met een e-ticket. Dan had het samenreis e-ticket ook gewoon afgeschaft kunnen worden natuurlijk, dat zou veel meer effect hebben. Komt op mij over alsof daar gewoon niet echt over na is gedacht
Is het ookniet,maar ja ze willen het graag zo laten lijken.
De cijfers van agressie liegen er niet om. Niet alleen bij mij, maar ook niet bij mijn collega's. We hebben echt teveel ellende gehad met de Jongeren dagkaart en de Samenreiskorting. De jongeren dagkaart is nu bijna geen probleem meer, dus maatregelen nemen helpt.
Het is niet leuk voor de mensen die het goed doen, maar we moeten nu wel iets doen en ik ben blij dat NS dat doet
Hoe je het wend of keert, nu moeten vaste klanten toch weer extra handelingen gaan verrichten door misbruik van anderen.
Is het niet eens tijd om het hele circus met voordeel-abonnementen en het (veel te) vaak niet werkende MijnNS af te schaffen? Gewoon als default tariefdifferentiatie (spits/dal) voor iedereen ingecheckt met bankpas of chipkaart en als het even kan met daily of weekly fare capping. Conducteurs hoeven alleen nog maar te checken op een geldige incheck; vaste reizigers hoeven niet meer te klo*ien in MijnNS; tarieven zijn duidelijk en laagdrempelig voor iedereen; en NS kan fors snijden in de IT-kosten.
Als dat in London (al twee decennia, nota bene) en New York kan waarom dan toch niet hier?
Ik snap de redenatie om fraude te bestrijden, maar kan dan alsjeblieft de functionaliteit in de kaartautomaat behouden blijven voor medereizigers op saldo, dan wel in deze aangepaste vorm:
Zo behoud je de functionaliteit van makkelijk samenreiskorting activeren via de kaartautomaat, maar heb je wel de extra autorisatiestap van de abonnementshouder. En dat helemaal zonder code’s of app.
Probleem is dat de meeste NS abonnementen die recht geven om medereizigers met korting mee te nemen Flex zijn, en daarmee kan je niets bij een automaat.
Een NS automaat ziet NS Flex en zegt “U reist op rekening, wegwezen hier tenzij je een bestelling komt ophalen!” dus kan niet even snel controleren of dat Flex Basis (geen recht op medereizigers met korting) of een ander Flex abonnement is.
De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.
Oh dat is wel apart, dat saldo abonnementen niet in de app getoond worden.
Flex abonnementen ook pas sinds kort trouwens (enkele maanden).
En als je Stallen op Rekening in de app ziet zou daar toch ook OV-fiets bij moeten staan, of heb je dat niet?
Heb ik ja, maar oogt bij nader inzien als een bug. Er staat het een en ander over elkaar zo lijkt het…
Zoals ook op X aangegeven betaal je met een E-Ticket hetzelfde. De zorg dat de reis wel begint voor de spits maar niet afgemaakt mag worden heb ik ook. Die vraag is uitgezet. Maar niemand dwingt reizigers naar Flex.
We hebben gewoon teveel gezeik op de trein erdoor. 60% van de reizigers die ik aantref met SRK hebben daar geen recht op. Laten we zeggen dat het per maand 1000 zijn. Als voorbeeld. Ik moet voor ongeveer de helft mijn collega's erbij halen omdat ik dan te maken krijg met agressie. Betekent dus dat 500 mensen per maand zorgen voor gezeik en vertraging alleen omdat ze geen 5,60 per maand willen betalen voor dal voordeel maar wel de korting willen. Dat is gewoon te veel en moet eens afgelopen zijn dus ik ben als HC erg blij hiermee. Zoals @Erryt NS al aangeeft: deze oplossing gaat bijdragen aan de sociale veiligheid
Ik zie het probleem ook niet zo om even een code aan te maken voor medereizigers, tenzij je van tevoren allerlei dingen moet invullen zoals hun naam, traject, etc. maar dat lijkt in het filmpje niet het geval.
Ik mag toch hopen dat ik voor een code die van een app op de eme smartphone naar een app op een andere smartphone moet in deze tijd niets hoef te typen. Met qr, bluetooth, WiFi direct etc. heb je de technologieën als ontwikkelaar voor het uitkiezen om deze data makkelijker over te sturen. Een code aanbieden om over te typen als back-up kan daarbij natuurlijk wel altijd nog.
Ik zie nu het relevante filmpje pas, sorry. Delen via o.a. whatsapp kan dus. Is een begin natuurlijk maar weer afhankelijk van een internetverbinding. Een alternatief daarvoor toevoegen moet niet moeilijk zijn toch? QR-codes generen en scannen doet NS i.i.g. vaker dus moeten ze kunnen.
Een NS automaat ziet hooguit NS Flex “u reist op rekening, wegwezen hier!” dus kan niet even snel controleren of dat Flex Basis (geen recht op medereizigers met korting) of een ander Flex abonnement is.
Klinkt als een oplosbaar softwareprobleem, waar een wil is is een weg.
Nou... dat een kaartautomaat niet bij de registraties van flex producten kan,
Dat is helemaal niet nodig, zoals @Daniel al uitgelegd heeft.
Geen idee wat het intikken van zo’n code oplevert voor een medereiziger.
Ik denk iets in de backend, “Robert neemt (vandaag/morgen/andere datum) medereizigers mee, en die moeten code 12ABC34 gebruiken voor een samenreisticket”?
En dan hun eigen gegevens invullen bij bestellen (want dat ga ik niet voor ze doen).
Zonder geldige meereiscode geen ticket met korting.
Bij controle ziet een HC dan een melding dat er een Robert bij moet zijn…
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.