beantwoord

Wijziging samenreiskorting

  • 6 February 2024
  • 55 reacties
  • 1799 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Las zojuist het persbericht over de wijziging hoe samenreiskorting werkt. Maar reizigers met een kaart op saldo mogen dus straks hun reis met samenreiskorting niet in de spits afmaken en reizigers met flex wel?

Immers staat er dat samenreiskorting uit de automaat verdwijnt, dus met een kaart op saldo moet je een e-ticket gaan kopen i.p.v. op je chipkaart te reizen. Of hoe ziet NS dat anders voor zich?

Juist reizigers die nog geen abonnement hebben zullen relatief vaker op saldo reizen, maar zijn ook de voornaamste doelgroep voor samenreiskorting. Wie Flex heeft zal immers al regelmatig reizen.

NS wil reizigers wel heel graag naar Flex dwingen blijkbaar...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 6 February 2024, 09:01

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat jij die incidenten niet gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. 60% van de reizigers bij mij met SRK krijgen UVB's en in +/- 50% van die gevallen moest ik assistentie vragen. Dat is gewoon veel te hoog

Wat zijn de absolute getallen achter deze percentages? Als je twee keer iemand die je over samenreiskorting hoorde praten hebt gecontroleerd en verder alleen opstaat van je stoel in de eerste klasse om de deuren te sluiten zoals veel van je collega's helaas lijken te doen, is 50% uiteraard 1 geval. Natuurlijk is ook dat er een te veel, maar je bericht wekt de indruk dat het een stuk erger is dan dat, maar blijft daar ook vaag over. Ik heb namelijk werkelijk geen idee hoe veel ik me voor moet stellen bij de helft van de reizigers met samenreiskorting die je controleert. Is dat er 1 per jaar? Zijn het er 20 per uur?

Dat jij die incidenten niet gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. 60% van de reizigers bij mij met SRK krijgen UVB's en in +/- 50% van die gevallen moest ik assistentie vragen. Dat is gewoon veel te hoog

Wat zijn de absolute getallen achter deze percentages? Als je twee keer iemand die je over samenreiskorting hoorde praten hebt gecontroleerd en verder alleen opstaat van je stoel in de eerste klasse om de deuren te sluiten zoals veel van je collega's helaas lijken te doen, is 50% uiteraard 1 geval. Natuurlijk is ook dat er een te veel, maar je bericht wekt de indruk dat het een stuk erger is dan dat, maar blijft daar ook vaag over. Ik heb namelijk werkelijk geen idee hoe veel ik me voor moet stellen bij de helft van de reizigers met samenreiskorting die je controleert. Is dat er 1 per jaar? Zijn het er 20 per uur?

Het zijn er echt veel. Ik maak het meerdere keren per jaar mee dat ik een conducteur reizigers hierop hoor aanspreken. En zoveel conducteurs zie ik als reiziger helaas niet.

Reputatie 7
Badge

Jammer dat to lezen, ik reis zelf weinig in de daluren dus ik hoor weinig over samenreiskorting en hoeveel mensen dat gebruiken. En je ervaring met gebrek aan controle herken ik helaas, dus ik had echt geen idee

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis vrijwel alleen in de daluren, maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat mensen onterecht met een samenreisticket reisden. Maar ik zie ook bijna nooit een conducteur, hooguit bij de deuren, in de 1e klas zitten of langslopen zonder controle.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk ook maar de vraag hoeveel van die mensen bewust misbruik maken van de Samenreiskorting, en hoeveel mensen gewoon door de bomen het bos niet meer zien en onbewust de regels overtreden. NS maakt het zich ook wel heel moeilijk met alle verschillende kortingsproducten met verschillende regels en voorwaarden. Tig abonnementsvormen, samenreiskorting, vroegboekkorting, groepstickets, prijstijd deals, etc. In een ander topic wordt hier ook al over gesproken. Zelfs hier op de community zijn al regelmatig discussies over hoe voorwaarden precies uitgelegd moeten worden. Als wij het al niet meer snappen ...

Reageer