beantwoord

reizen met elektrische rolstoel

  • 25 February 2024
  • 8 reacties
  • 181 Bekeken

Een vriend van mij wil reizen van Rotterdam naar Brussel Zavetum airport. Hij reist in een elekrische rolstoel. Ik lees dat dit qua afmetingen mogelijk is. Vroeg me af welk gedeelte van de trein hij moet instappen en of dat dan zonder drempels etc is. Én of er nog andere zaken zijn om rekening mee te houden.

icon

Beste antwoord door Thom 25 February 2024, 16:22

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als uw vriend reisassistentie aanvraagt, dat is gratis, zullen de personeelsleden hem op de goede plaats naar binnen brengen. Ze gebruiken een soort mobiele lift, het lijkt een soort heftruck.

 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

 

Moet het met assistentie? We kunnen niet zelf instappen?

Reputatie 7
Badge

Ik ben bang van wel. De rijtuigen zijn van de vorige eeuw en gelijkvloers instappen zit er volgens mij niet in. Assistentie zal waarschijnlijk ook nodig zijn in Brussel Luchthaven.

Reputatie 3

Zal met assistentie moeten aangezien de trein naar Brussel Zaventem airport geen gelijkvloerse instap heeft. ( zie onderstaande foto )

 

 

Reputatie 3

De foto van anton042 is van de trein type ICR. Deze trein gaat binnenkort "met pensioen".

 

NS heeft nieuwe treinen gekocht voor de verbinding met Brussel, ICNG-B. Deze zijn in Nederland gelijkvloers met het perron (760 mm). "Binnenkort" zullen deze nieuwe trein de oude rijtuigen vervangen. Wanneer dit precies gebeurd kan ik niet zeggen.

 

Totdat alle treinen vervangen zijn is het noodzakelijk om assistentie aan te vragen voor een elektrische rolstoel.

 

In België komen perrons voor met 550 mm en 760 mm hoogte, ik weet niet hoe hoog het perron van zaventem airport is, er kan dus een klein hoogteverschil zijn (in de toekomst worden alle perrons 760 mm hoog).

 

Onlangs dat dit een enorme vooruitgang is, blijft tussen de trein en het perron een klein gat over. Hoewel de meeste mensen met een rolstoel geen last heeft van de klein gat, hebben sommige hulp nodig door middel van een plank.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is mogelijk om het ticket te boeken naar Zaventem via de Klantenservice International van NSl: 030-2300023. Na het boeken van het ticket worden dan meteen de reisgegevens doorgegeven aan Special Care van NS. De reisassistentie in Nederland en België wordt dan geregeld.

Het wordt aangeraden om de reis 24 uur van te voren aan te melden, bij voorkeur nog eerder.

Reputatie 7
Badge +1

In België komen perrons voor met 550 mm en 760 mm hoogte, ik weet niet hoe hoog het perron van zaventem airport is,

Brussels Airport heeft perrons van 76 cm.

Dank voor alle reacties. De assistentie is inmiddels geregeld!

Reageer