Corona, ervaringen sinds de maatregelen

  • 22 maart 2020
  • 579 reacties
  • 19978 Bekeken

  • NS Hoofdconducteur
  • 7457 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


579 reacties

Reputatie 6

Gister was het ook al aan de drukke kant. Dat argument dat de inzet van minder en kortere treinen tot weinig vrije ruimte zou leiden is grotendeels onzin gebleken, maar er zijn zeker uitzonderingen. Tussen Schiphol en Leiden werd gistermiddag met een enkele SNG-3 gereden met daarin toch minstens een man of 50. Bij lange na niet vol, maar druk genoeg dat je in iedere bak in bijna iedere rij stoelen wel iemand zag zitten. Enfin, in die trein heb ik twee keer gezeten en allebei de keren was die drukker dan de hele rest van het station. Misschien dat er toch een inschattingsfout is gemaakt als de treinen tussen Leiden en Amsterdam zodoende druk zijn dat er in het rustige weekend consequent tientallen reizigers in een zo'n stel SNG zitten.

En ja, ook in de IC Berlijn liep men in de gangpaden vlak langs elkaar. Heb bewust een eigen coupé gekozen, helemaal achterin waar niemand redelijkerwijs zou komen maar binnen enkele minuten kwam er een ouder Duits stel tegenover me zitten. Dat was zelfs naar mijn doen erg aan de lakse kant. Een groot deel van de Randstad opzadelen met Sprintertjes die als gevolg allemaal vrij goed gevuld zijn is wat mij betreft te ver gaan. Het rustigste deel van een lange, internationale trein opzoeken en ongevraagd bij een vreemde in de coupé gaan zitten is zelfs zonder coronacrisis al niet wijs. Dan ga je niet ver genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL Ik mag aannemen dat een Duits stel niet voor de lol in de IC naar Berlijn zat, maar om naar huis te gaan. Wat was jouw doel van de reis?

 

Reputatie 6
Badge +1

@MJL De IC Berlijn bestaat uit 1 1/2 wagons 1e klas en 7 wagons 2e klas. Er is niet enorm veel plek voor reizigers in de 1e klas. Zelfs in normale omstandigheden komt het regelmatig voor dat er meerdere mensen, die elkaar niet kennen, in de 1e klasse coupes bij elkaar zitten en dat de 2e klas voor een goed deel leeg is. De 1e klas is dus over het algemeen al voller dan de 2e klas.

En hoezo is het niet wijs om ongevraagd bij iemand in een coupé te zitten, zelfs onder normale omstandigheden? Tenzij je de hele coupé voor je zelf hebt gereserveerd zijn mensen vrij om te zitten op plekken die niet gereserveerd zijn of waarvan de reservering nog niet geldt. Het is enigszins fatsoenlijk om te vragen of je er bij mag zitten, maar het is niet noodzakelijk. Het is vrij egoïstisch om te denken dat je een hele coupé voor jezelf kan innemen door de deur dicht te gooien. 

Reputatie 7
Badge +3

De IC Berlijn rijdt volgens DB vanaf morgen niet meer in Nederland. Maar volgens NS rijden de treinen wel. Komt wat merkwaardig over.

Reputatie 6

Loes, 

allereerst mijn dank voor dit verhaal en voor het harde werk van jou en jouw collega's. 

Het is duidelijk dat niet iedereen doordrongen is van de ernst van de maatregelen. 

Wel zou NS zich kunnen afvragen of het zelf misschien dingen anders kan doen om de situatie te verbeteren. 

Wat voorbeelden:

  1. de treinen die wel rijden langer maken waar mogelijk (zoveel mogelijk SLT-VI inzetten ipv IV bijvoorbeeld);
  2. mensen die afstand houden bij uit- en instappen ook de tijd geven hiervoor. Praktijkvoorbeeld was trein 5156 te Sdm afgelopen woensdag. De paar mensen die in willen stappen geven elkaar en de uitstappers de ruimte, maar nee, dit was duidelijk niet de bedoeling want de hc vond het nodig om al te fluiten voor iedereen was ingestapt. Dat getuigt van weinig begrip. 
  3. in een ander topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-of-opschorten-trajectvrijkaart-64275#post442509) wordt letterlijk gezegd: “Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed.” Maar NS wil wel het reizen tot het noodzakelijk minimum beperken. Ben dan ook consequent, begripvol en duidelijk en zeg gewoon dat niet-gebruikte voordeelkaartjes, abonnementen, etc. etc. gewoon terugbetaald worden.

Nogmaals mijn dank voor het harde werk. 

​​​​​​​W.S.M. Westland

Reputatie 7
Badge +3

@wsm 

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Reputatie 4

Dank voor je verhaal Loes, heb het met aandacht gelezen. Waar ik in dit kader graag aandacht voor wil vragen zijn mensen die -bij uitzondering- toch ook afhankelijk zijn van de trein. In mijn geval: ik heb een zelfstandig wonende moeder van 89(!). Ik heb geen broers of zussen, geen kinderen, geen partner en geen auto. Ik gebruik de trein om haar wekelijks te bezoeken. we hebben dit nu noodgedwongen stop gezet. haar buren zijn ook allemaal oudere en kwetsbare mensen (Seniorenflat zonder verzorging). Als zij ziek wordt zalik toch naar haar toe moeten om te verzorgen (tenzij ernstig,ziekenhuis etc). Ik hoop dus dat de treinen blijven rijden en dat er begrip is voor mantelzorger die er soms echt alleen voor staan.

Reputatie 6

@wsm

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Op zich mee eens. Desondanks krijg ik de indruk (gezien de vragen die op dit forum en ook op social media langskomen) dat mensen zich hier zorgen over maken en in sommige gevallen toch maar gaan reizen omdat ze ervoor betaald hebben. Als hier een duidelijke en eerlijke regeling voor zou zijn bekendgemaakt zou dat wellicht meer mensen ervan weerhouden om met de trein te reizen, wat NS uiteindelijk graag wil in deze omstandigheden. 

Ik geef aan wat ik zie, het is uiteindelijk aan NS om hier iets mee te doen of niet. 

Reputatie 6
Badge

Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.

Zou mij vandaag ook fijn lijken om naar de Veluwe te gaan... Inmiddels moet een ieder toch doorhebben dat recreatief reizen nu even niet de bedoeling is.

Veel wijsheid voor een ieder en veel respect voor degenen die nu nog in het openbaar moeten werken: OV Personeel, zorgpersoneel maar ook de supermarktmedewerkers.

Reputatie 5

Ik hoop in ieder geval dat het alert van de overheid de mensen doordringt van de noodzaak afstand te bewaren.

Niet op reis te gaan zonder noodzaak en alle ruimte te laten aan de mensen die moeten werken.

Niet in grote getale naar strand markten en parken te gaan.

Zich in OV en supermarkten te gedragen als gevraagd wordt.

Mijn bewondering voor de mensen in de zorg dienstverlening  OV en schoonmaak is groot.

En daar gaat mijn dank aan uit.

Reputatie 6

 

 

Politie treedt op tegen wie onnodig Brussels openbaar vervoer neemt

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB merkt dat er heel wat mensen zijn die nog gebruik maken van het tram-, bus- en metronetwerk voor niet-essentiële verplaatsingen. De politie en eigen veiligheidspersoneel van de MIVB zal daarom zondag een extra oogje in het zeil houden.

De problemen deden zich zaterdag niet op alle lijnen voor, maar wel met name op twee tramlijnen: lijn 55 tussen Rogier naar Da Vinci en lijn 62 tussen Kerkhof van Jette en Eurocontrol. De MIVB merkte op dat er stevig gezondigd werd tegen de regel dat de burgers zich enkel mogen verplaatsen wanneer dat strikt noodzakelijk is. Hierdoor kan ook de sociale afstand in gedrang komen op het openbaar vervoer, want de MIVB voorziet dit weekend slechts de helft van haar normale aanbod.

 

 

Nogal een verschil, niet waar ? Nederlandstaligen (dus ook vlamen) hebben de irritante gewoonte te denken, dat ze kunnen onderhandelen met natuurrampen. Dat kom ik in mijn werk -risicodeskundige - continu tegen. De rest van Europa heeft ingezien dat het ernstig is en daarom is er dus overal een ‘lockdown’. Wij mogen nog individueel - NIET in groep - naar buiten om te sporten en daarmee basta. Telewerken is verplicht. Als je niet kan telewerken en je werkt in een essentiële sector, dan ‘mag’ je naar je werk en daarmee is ook meteen uitgelegd wie de enige toegelaten klantjes in de treinen, bussen en trams zijn.

In normale tijden ben ik helemaal niet blij met conducteurs die direct naar hun HC-hok vertrekken, maar in dit geval: werk vooral veilig ! Als dat betekent, dat jij gaat ‘telewerken’ in je HC-hok, dan mogen de klanten zelf hun kaartjes controleren !

 

 

Reputatie 3

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht...

 

Heel herkenbaar allemaal. Op mijn standplaats draaien we al een week op een soort van skeletbezetting vanwege alle ziekmeldingen. Heb de afgelopen week bijvoorbeeld al meerdere malen m'n trein overgedragen aan een sleutelmachinist omdat er geen HC beschikbaar was. Elke keer als je per ongeluk een keer hoest (verslikken) dan merk je dat er mensen angstig naar je kijken, maar het erge is dat je ook zelf gaat doordenken: “ok, ff in de gaten houden". Omgekeerd zet je zelf ook snel een stap achteruit als je iemand anders ziet hoesten of niezen: de angst regeert onder de mensen. Vooral de laatste 2 weken als ik op de 1100 serie zat (Den Haag CS - Eindhoven). Onbewust merk je dat elke persoon door jou of door andere reizigers als een potentieel gevaar wordt gezien.

 

Dingen die me verder opvallen:

  • mensen die de knopjes van de deur niet meer willen indrukken om de deur te openen en willen dat ik het voor ze doe;
  • steeds meer mensen met mondkapjes of shawls voor de monden. Ik zie ook enorm veel mensen het mondkapje op de kin dragen, met de handen de mond en neus te krabben en vervolgens het kapje weer op de neus/mond plaatsen;
  • er zijn nog steeds mensen die verrast worden doordat we met een minimale dienstregeling rijden. Kreeg vandaag nog het verwijt aan me hoofd dat dit schandalig was omdat het niet in het nieuws was gemeld (...);
  • afstand houden is er inderdaad niet bij. Ik had vandaag het gevoel dat ik in een soort van levend Pacman zat. Reizigers onderling gaan nog steeds in grote getalen bij elkaar in de buurt zitten (terwijl de coupé verderop totaal leeg is);
  • gelukkig veel begrip onder de reizigers! Heb elke dag wel een paar keer een gesprek met reizigers die benieuwd zijn hoe wij met de huidige omstandigheden omgaan. 
  • ik ben als HC best fanatiek: ik loop meermaals door m'n treinen heen, controleer bijna elke trein en heb normaliter veel contact met m'n reizigers. Het gaat enorm tegen m'n nature in om sociaal contact te vermijden: het voelt allemaal heel onwennig en onrealistisch. En, uiteraard veel minder belangrijk, maar buiten een eventueel gevaar vanwege het virus duren de dagen nu ook enorm lang vanwege de aangepaste werkwijze. Ik weet amper hoe ik de dag moet doorkomen.
Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.

Reputatie 7
Badge +3

En hier een reactie van een HC op Twitter met het verzoek het te delen. Dus hierbij:

https://twitter.com/CBacola/status/1241767557071278082

Reputatie 7
Badge +3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Die eigen verantwoordelijkheid houdt op als de daarmee een potentieel gevaar vormen voor medereizigers of personeel. Dan is de werkgever sowieso verplicht in te grijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer mensen zich als kleuters gedragen dan moeten ze worden behandeld als kleuters. 

Badge +3

En 192TV gratis en zo.. kan het niet laten
Weet je wat.. we gaan eropuit!

Waarom blijf je niet thuis? Nou ja kijk maar… 

 

Reputatie 6

Wanneer mensen zich als kleuters gedragen dan moeten ze worden behandeld als kleuters. 

 

Mwoh…

De boete is 4000 euro. Zoveel centjes zitten er niet in het spaarpotje van mijn kleutermeisje.

Reputatie 7
Badge

Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.

 

Wat een waardeoordelen allemaal weer. En hoe weet je dat nou? Hoe weet je nou dat het gemekker vooral komt van degenen die het minst betalen?

Dat zijn gewoon je eigen onderbuikgevoelens.

 

Reputatie 6

@MJLIk mag aannemen dat een Duits stel niet voor de lol in de IC naar Berlijn zat, maar om naar huis te gaan. Wat was jouw doel van de reis?

Aangezien eenieder gelijk is, is dit irrelevant. Dit is niet het moment om mensen te beoordelen. Daarnaast is het ronduit onverstandig om in een volledig leeg 1e klas rijtuig, en ja de IC Berlijn rijdt helaas met maar één 1e klas rijtuig, juist voor de ene coupé te kiezen die wel bezet is. Meneer beweerde een reservatie te hebben, maar dit stond niet op het schermpje aangegeven. Ben zelf maar verhuisd maar eerlijk gezegd, wat ben je voor een gek als je in de 60 of 70 bent en het zelf opzoekt? Ik heb daar geen last van hoor maar het is gewoon not done.

Ik heb dit topic geopend juist om te laten zien wat er gaande is. Waar ik mij momenteel totaal niet druk om wil maken zijn vooroordelen en wil dit topic graag schoonhouden van vooroordelen of verwijten. Dat is echt het laatste waar ik persoonlijk op zit te wachten. Wat ik veel belangrijker vind, is hoe gaan we samen deze crisis overwinnen en dat we gezond blijven. Dat we de ouderen, de risicogroep niet gaan discrimineren, maar juist helpen in deze crisistijd. Die mensen die helemaal in isolatie zitten. 

Ik ben nog in de gelegenheid dat ik naar mijn werk kan, mijn eigen boodschappen kan doen, een gedachte had gisteren een bouwmarkt op te zoeken, maar iets in me hield me tegen. Ik las op het nieuws van de mensenmassa. Wat was ik blij dat ik niet gegaan ben. 

Respecteer elkaar op het forum svp en ik ben echt niet vies van een goede discussie, maar houd het respectvol en bedenk dat elk bedrijf is overdonderd door de huidige crisis.

De meeste bijdrages in dit topic doen mij veel. Ik hoop er nog meer te mogen lezen. 

Reputatie 5

Hallo @Loes ,

Ik kan me voorstellen dat je wat springerig bent als er iemand in de buurt hoest of niest. Ik zelf schrik daar niet van zolang het niet in mijn richting is. Ik heb namelijk nog nooit iemand uit zijn oren zien niesen of uit zijn nek zien hoesten.:grin:  De eerste uitleg van het rivm ging namelijk over gezicht naar gezicht, dat de druppeltjes je dan niet zouden raken. Ik heb buiten een gevalletje verslikken nog geen hoest of niesbui meegemaakt in de trein, wel mensen met een loopneus, maar wat wil je op de kleine stations zonder echte beschutting en met dit toch wel erg frisse windje... Je kan in de trein, de gangpaden zijn niet zo breed,  wel eens iemand tegen komen als je elkaar dan met de ruggen naar elkaar toe passeert kan er weinig gebeuren. Dat je bij de deur wat weinig ruimte krijgt, dat zal voorkomen. De persoon het dichtst bij de deur staat ingesloten door de overige reizigers. Een stapje achteruit dan staat hij in de 1,5 m van een ander….Zal altijd moeilijk blijven...Voorzichtig doen, ja, angstig nee. 

Mensen, ook die niet noodzakelijk voor werk onderweg gaan zullen daar in het algemeen een goede reden voor hebben. Dat ‘uitje’ is vaak noodzakelijk omdat iemand anders doordraait. Als iemand die dan wel tot een risicogroep behoort maar in een heel rustige straat met brede stoep woont en er dus zonder gevaar best een kwartiertje kan wandelen na een paar dagen, vanuit het raam, al zit te schelden op mensen die wel 10 meter bij elkaar vandaan langslopen, kan je begrijpen wat ik bedoel. Mensen die nu ineens zonder werk thuis zitten vliegen als kinderen vervelend zijn of de relatie wat minder is al snel tegen de muur op. Als die mensen de trein pakken om een flinke bos of strandwandeling te maken is dat beter dan huiselijk geweld of een familie drama. Soms zijn mensen met dit soort problemen zo met zich zelf bezig dat ze dingen op de automatische piloot doen. En zeg nou zelf, zoals we nu met elkaar omgaan, niet omgaan, en afstand houden was een maand geleden nog abnormaal. Voor het abnormale normaal is geworden zal deze ellende wel over zijn. 

Ik kijk zo af en toe naar andere, soortgelijke, gebeurtenissen uit het verleden. Misschien een schrale troost als je naar die dodentallen kijkt. Voor we die aantallen halen…..

Ondanks dat we wel eens wat te dicht bij elkaar komen doen we het in Nederland niet slecht… We zijn hoogstens wat eigenzinnig, dat moet ook want niet alle deskundigen zeggen het zelfde.

Daarom neem ik elke avond een paar straffe borrels om mij inwendig te ontsmetten….Dat lijkt te werken, dan ziet de toekomst er weer wat rooskleuriger uit…..

Proost, neem jij er ook maar 1 op mijn rekening, je verdient het.

Hoe is het nu met de drukte in de treinen? (als de trein te vol is mag ik er van mijn werkgever geen gebruik van maken...)

@Bob

Ik heb straks dienst, dan kan ik er meer overzeggen. Ik zit vandaag wel in mijn eigen regio Brabant.

Reageer