Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Loes ik snap dat mensen er even uit willen, maar waarom met OV of zo ver. Het lijkt er ook op dat mensen de maatregelen overdreven vinden. Ik zie de laatste weken weer meer verkeer en veel meer mensen op straat. Nu zal het beeld vertekend zijn omdat een deel normaal gesproken in het weekend sport, winkelt of in de horeca zit en dat nu niet meer kan doen.

Omdat ik het fietsen naar werk mis ben ik gisterochtend een ommetje gaan maken naar een voormalige werkplek 10 km verderop. Terug via een landelijke route, waar ik voorheen vrijwel niemand tegen kwam, reden nu auto's, fietsers en groepen!! wielrenners af en aan. Ik had niet verwacht dat ik de enige zou zijn, maar dit? Ik had even het idee dat ik een persconferentie had gemist en dat het oude leventje weer hervat mocht worden.

 

Reputatie 6

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.

maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer".  Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.

 

@Lies87 

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 


Sommige mensen moeten eerst zelf iemand kennen met Corona voor ze zich aan maatregelen gaan houden.

Het is mooi weer, Corona is niet de buurt, we zitten al zolang binnen, ik mag mij toch ook wel even ontspannen, er rijden toch gewoon treinen…..

 

Reputatie 6

@Lies87

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 

Het is voor jullie ook niet te doen. Ik zie in die 1,5 meter samenleving ook meer agressie opkomen. Want stel dat iemand wordt geweigerd aan poortje (vol is vol) en moet toch naar het werk want is verplicht door werkgever en diegene heeft een kort lontje, wie is dan als eerste de Sjaak?!

Verder denk ik wat @MoDe hier ook zegt: voor velen is corona nog "te ver weg"... En ja mensen vinden hun eigen redenen altijd belangrijker dan anderen..

 

 

Reputatie 7
Badge

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.

maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer".  Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.

 


Het gaat NIET om een versoepeling van de maatregelen, dus de keuze staat los van de overheid.
Het advies ‘reis enkel als het echt strikt nodig is’ blijft nog steeds gelden!!

De treinen die straks meer zullen rijden zijn puur bedoeld zodat reizigers meer gespreid worden in de trein zodat de 1,5 meter afstand gehanteerd kan worden. Als sommige sprinters nu al behoorlijk vol zitten, dan zal een intercity zeker al helpen. Ook zijn reizigers hierdoor mogelijk wat sneller op hun bestemming.
Lees anders eens nieuws.nu.nl of andere spoornieuwssites. Daarin staat het duidelijk uitgelegd.

Reputatie 6

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.

maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer".  Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.

 


Het gaat NIET om een versoepeling van de maatregelen, dus de keuze staat los van de overheid.
Het advies ‘reis enkel als het echt strikt nodig is’ blijft nog steeds gelden!!

De treinen die straks meer zullen rijden zijn puur bedoeld zodat reizigers meer gespreid worden in de trein zodat de 1,5 meter afstand gehanteerd kan worden. Als sommige sprinters nu al behoorlijk vol zitten, dan zal een intercity zeker al helpen. Ook zijn reizigers hierdoor mogelijk wat sneller op hun bestemming.
Lees anders eens nieuws.nu.nl of andere spoornieuwssites. Daarin staat het duidelijk uitgelegd.

Ik meld toch ook dat het bedoeld is om 1,5 meter te kunnen aanhouden én vrijwillige keuze van NS. Het signaal en de nuance zal echter niet iedereen begrijpen en had qua timing mogelijk beter rond de persconferentie gekund. Voordat mensen denken "er rijden meer treinen dus ik kan ook wel mee". Want als ik hoor van conducteurs wie en wat ze in de trein aantreffen, is het begrip noodzakelijke reizen enorm opgerekt. Zo hebben er drie jongeren huisgehouden op station Schagen maar ze kwamen uit Ouder Amstel, Aalsmeer en Amsterdam en hadden zomaar de trein gepakt om te zien waar ze uit kwamen en daar op een station eea gesloopt...

Ik ben nu nog in mijn dienst bezig en het is drukker dan gisteren. Ik zie veel koffers, plastic tassen van kledingwinkels. Vandaag in 2 treinen echt moeten aangeven dat men echtv 1,5 meter afstand kon houden, maar dat de bezetting door reizigers zeer krom was. Als een HC iets omroept, waarom zou je dat geloven. Het begrip noodzakelijk reizen is lastig. Als je student bent of in opleiding zit, waar je fysiek aanwezig moet zijn, is dat een noodzakelijke reis? 

Deze drukte was ik bang voor, want ik vraag me af hoe het vanaf de 29e gaat. Iedereen verzint wel iets waarom die moet reizen.

In Geldrop op het station is ook een heel wachthokje ontdaan van ruiten. Vandalisme. Waardeloos. Benieuwd naar het vervolg van me dienst en naar morgen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft het vansalisme op station Geldrop zag ik inderdaad gister een melding langekomen

https://twitter.com/OVDRail_John/status/1251795991172395011

 

Ik zag gister ook een melding van een machinist dat er 10 fietsen in één trein waren en dat er dagen zonder crisis zijn dat er minder zijn.

 

 

Reputatie 6

Bij ons stelde collega voor om een bepaald overleg vandaag fysiek te doen met een aantal. De chef heeft gezegd dat dat niet kan, want 2 mensen moeten met de trein en er is immers afgesproken dat alleen mensen in een kritisch proces naar kantoor komen als het noodzakelijk is en vanuit werkgever gevraagd wordt. Zoals ik al eerder schreef, ze zijn terughoudend erin bij ons. Er wordt gewerkt aan scenario's hoe nu verder na vanavond maar één van de bottlenecks is toch het vervoer naar kantoor. Ik verwacht dat we thuis werken komende weken.. 

Maar als je hoort wat allemaal in de trein zit en met welke redenen...

Wat betreft het vansalisme op station Geldrop zag ik inderdaad gister een melding langekomen

https://twitter.com/OVDRail_John/status/1251795991172395011

 

Ik zag gister ook een melding van een machinist dat er 10 fietsen in één trein waren en dat er dagen zonder crisis zijn dat er minder zijn.

 

 

Wat betreft fietsen in de Trein: NS kiest hier toch een beetje zelf voor. In een ander topic voorgesteld om voorlopig het fietsvervoer in het weekend aan banden te leggen. (niet meer toestaan dus). 

 

Reactie van de moderator van dienst was dat NS had besloten om alles maar zo te laten.

Reputatie 7

Het begrip ‘noodzakelijk’ wordt in Nederland errug flexibel bekeken.

Afgelopen zondag heb ik nog een dubbelgelede tram zien rijden.

 

Er zat slechts één persoon in.

 

1.

 

En die ene had een uniform van De Lijn aan, zat vooraan en deed iets met de stuurstang.\

 

Hij had vast een mooi uitzicht.
Maar kostendekkend zal dat ritje niet zijn geweest.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het begrip ‘noodzakelijk’ wordt in Nederland errug flexibel bekeken.

Afgelopen zondag heb ik nog een dubbelgelede tram zien rijden.

 

Er zat slechts één persoon in.

 

1.

 

En die ene had een uniform van De Lijn aan, zat vooraan en deed iets met de stuurstang.\

 

Hij had vast een mooi uitzicht.
Maar kostendekkend zal dat ritje niet zijn geweest.

 

 


Ik zie alleen maar lege bussen rijden, maar als ik ze zie dan is dat wel buiten de spits. Paar weken geleden was er al een bericht dat het slecht ging met het busbedrijf. Toch blijven ze nog elk kwartier rijden. Ik denk dat een halfuursdienst de meeste mensen geen probleem zullen vinden.

 

 

Reputatie 7

Het begrip ‘noodzakelijk’ wordt in Nederland errug flexibel bekeken.

Afgelopen zondag heb ik nog een dubbelgelede tram zien rijden.

 

Er zat slechts één persoon in.

 

1.

 

En die ene had een uniform van De Lijn aan, zat vooraan en deed iets met de stuurstang.\

 

Hij had vast een mooi uitzicht.
Maar kostendekkend zal dat ritje niet zijn geweest.

 

 


Ik zie alleen maar lege bussen rijden, maar als ik ze zie dan is dat wel buiten de spits. Paar weken geleden was er al een bericht dat het slecht ging met het busbedrijf. Toch blijven ze nog elk kwartier rijden. Ik denk dat een halfuursdienst de meeste mensen geen probleem zullen vinden.

 

 


Interessant. Maar wel proppen in de trein.

Zou de Nederlander de bus mijden, omdat hij bang is dan te dicht op elkaar te zitten ? Zo’n trein is lekker ruim. En er passen ook nog fietsen in.

 

Enfin… in de bus passen inmiddels ook fietsen.

Vandaag heb ik weer echt een dienst gehad, waar ik bij mezelf te raden moest, hoe ermee om te gaan. Mijn lontje is na 4 dagen veel korter geworden, frustraties heb ik veel en allemaal door deze vreselijke crisis. De maatregelen begrijp ik, maar dat er zoveel misbruik word gemaakt niet.

Waar word ik dan gelukkig nog wel vrolijk van? Van die reiziger waar je het voor doet. Die zich veilig voelt in jouw trein. Die jongeman, die sinds carnaval zijn ouders niet gezien heeft, nu toch met een bos bloemen daar op afstand op bezoek gaat. Voor die onderwijzer, die wekelijks toch materiaal moet maken om op afstand les te kunnen geven. 

Ik had gehoopt dat de maatregelen wat versoepeld zouden worden. Mijn haar schreeuwt om een knipbeurt. Helaas zal het wel een staart worden als het nog veel langer duurt.

Wat mij ook opvalt, is hoe onze collega's zelf hun cabines grondig poetsen. Ik sta versteld. Zo ben ik ook benieuwd hoe onze 1,5 meter in de trein vormen gaat aannemen. Ik heb echt nog geen beeld erbij waar ik aan moet denken. Gaan er stoelen uit? Geen idee.

Reizigers, die het normaal vinden om na een aanwijzing doodleuk toch weer te fietsen op het perron, er zou maar eens een ongeluk gebeuren, dan is de wereld te klein. Egoisme is iets wat je veel ziet helaas. 

Komend weekend even nagaan of ik rijdende dienst heb. Nu ben ik nog bezig met de laatste loodjes.

Reputatie 7
Badge +3

Je bent niet de enige die zich afvraagt hoe het straks met die anderhalve meter moet.

https://www.gelderlander.nl/dg-werkt/frie-58-is-conducteur-hoe-moet-het-met-die-anderhalve-meter-als-het-weer-drukker-wordt~ae168c59/

 

Maar dit vind ik wel lief en heel leuk gedaan.

 

Mijn geweldige collega's van de wal in Eindhoven. Ik mis hun ook 😔, net als de reizigers, de problemen waar we oplossingen voor kunnen vinden, die smartphone die vergeten is en zijn eigen verhaal verteld... 

Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?

Helaas nog even uitzingen. Zie dat er wel wat verandering aan onze kant zit ondertussen, dus ben benieuwd voor de nabije toekomst..

Mijn geweldige collega's van de wal in Eindhoven. Ik mis hun ook 😔, net als de reizigers, de problemen waar we oplossingen voor kunnen vinden, die smartphone die vergeten is en zijn eigen verhaal verteld... 

Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?

Om je misschien een beetje op te vrolijken.

 

Deze is van Dio jaar of wat terug.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DT6tpUbWOms

Reputatie 7
Badge +3

Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?

Als iemand een tijdmachine heeft, kan er dan iemand uit 2025 of zo met het vaccin terug komen?

 

Mijn geweldige collega's van de wal in Eindhoven. Ik mis hun ook 😔, net als de reizigers, de problemen waar we oplossingen voor kunnen vinden, die smartphone die vergeten is en zijn eigen verhaal verteld... 

Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?


Yep, tijd om weer plezier te krijgen in het werk, want dat is er helaas wel af momenteel. Veel minder gezellige momenten met de collega’s zowel op de trein als in de verblijven. Contacten met reizigers en het gevoel dat je daadwerkelijk voor mensen hun reis naar het werk of pleziertje rijdt …. Gezellige winkelstraten en terrasjes ….

Hopelijk kunnen we snel terug naar een normalere wereld, ook 1 waar in de mensen weer respect tonen voor de regels die gelden en ze niet totaal negeren zoals nu helaas erg zichtbaar gebeurt in het OV.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen regels worden niet alleen in OV genegeerd. Lijkt wel of iedereen denkt dat regels nu eventjes niet meer gelden. En er zijn daarbij mensen die vinden dat Corona maatregelen niet voor hen gelden.

Hoe saamhorig en sociaal men de 1e weken was, nu wordt men a-socialer en agressief als men aangesproken wordt.

 

Ondanks dat we vandaag ook met langere treinen reden ook buiten de spits was duidelijk te zien dat na de ‘oude spitstijden’ de treinen drukker werden door veel jongeren die er op uit trokken met koffers of in groepjes, mensen die met de fiets op stap gingen met rugtas, een wielrenner compleet in kleding en toch ook mensen die qua leeftijd tot de risicogroep behoren zag ik op de stations.

Mijn indruk vandaag was dat er toch weer meer mensen op stap gaan omdat het blijkbaar weer kan, ik vrees voor het weekend dan ook weer voor echt volle treinen.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van @Loes vandaag aan de andere kant van het land.

 

Reputatie 7
Badge +3

Meivakantie! Corona of niet, half Nederland zal er op uit willen gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen kan er op uit. Maar doe dat op loop- of fietsafstand van je eigen woning. Onnodig gaan reizen om er op uit te gaan is op het moment niet aan de orde.

Het lijkt erop dat de situatie aan het escaleren is. Dat is geen goed nieuws.

Reageer