Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Bedankt voor het antwoord Loes. 

Reputatie 7

Op de stations kon men niet achter blijven met stickers. Je hoopt dat men ze ziet en ze volgt. Blijf zoveel mogelijk rechts, zag het vandaag ook in het centrum van Eindhoven en het gros doet het wel, maar als het rustig is, zie je dat men toch de kortste weg blijft kiezen. Sta je met je collega een trein over te dragen op 1,5 meter, knalt er een reiziger tussendoor. Spreek je de persoon aan, maar of het aankomt?

Een ander voorbeeld, maximaal 2 personen in de lift. Meestal lukt dat wel, maar toch zie je bepaalde reizigers pushen. Het is soms dweilen met de kraan open.

 

Heel herkenbaar.

Nu, gelukkig moet je wel wat langer worden blootgesteld aan een Coronalijder voordat je zelf daadwerkelijk besmet bent. Dus als zo’n reiziger er midden tussendoor vliegt, dan zal het voor jou wel loslopen.

Ik ben zelf altijd weer verbaasd over dat soort volk. Die hebben de afgelopen 2 maanden precies wat gemist.

Daarom is het ook zo belangrijk, dat die hun mondmasker dragen en extra strak aantrekken: anders vallen de hersentjes eruit.

 

Daarom is het ook zo belangrijk, dat die hun mondmasker dragen en extra strak aantrekken: anders vallen de hersentjes eruit.

 

Snap ik niet: wat er niet in zit, kan er toch ook niet uitvallen. :slight_smile:

Reputatie 6

Voorlopig bij mij even geen ervaringen over reizen met de trein vrees ik. De overheid wil nog steeds dat je zoveel mogelijk thuiswerkt als dat kan met het werk wat je doet. Dat is voor de kantoorforens synoniem aan niet reizen met de trein 😅 Want ja als je niet naar kantoor kan, is de noodzakelijkheid van een reis meteen verdwenen.

En privé ga ik met de fiets of lopend of met de auto als het te ver is om te fietsen. Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

ik mis het wel. Ik ben opgegroeid zonder auto en tot drie jaar geleden deed ik alles met OV, fiets of lopend..uiteindelijk toch auto aangeschaft omdat ik in toenemende mate naar minder bereikbare plekken moest en inmiddels in een dorp woon waar een auto handiger is. 

 

​​

 

Ik mis het reizen met de trein ook wel. Normaal gesproken ga ik naast het reguliere woonwerkverkeer (nu thuiswerkend) ook welk praktisch ieder weekend op pad met de gele rups. Vanwege een handicap kan ik natuurlijk ook niet even zelf in een auto of op de fiets stappen. :P Maar ja, het is eenmaal niet anders.

Binnenkort mag ik voor werk dus wel weer een ritje met de trein maken, en dan is het toch meer dan 2,5 maanden sinds de vorige treinreis. Aan de ene kant fijn om weer met de trein te kunnen, aan de andere kant toch wel een tikkeltje ‘spannend’/onwerkelijk.

Reputatie 6

Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

​​

 

Ik denk dat het gevoel dat u zo goed beschrijft voor heel veel mensen gaat gelden en het daarom niet meer zo druk gaat worden als nu verwacht wordt na 1 juni. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we het ons hier in Nederland onnodig moeilijk maken. Hoe kan je zo’n vervoermiddel als de trein, waar miljarden in geïnvesteerd is, wat een alternatief voor auto en vliegtuig (binnen omringende landen) zou moeten zijn, zo ongelofelijk snel afbreken? Terwijl Oostenrijk juist extra gaat investeren in het OV storten wij het hier in de afgrond. Ik heb bussen rond zien rijden met een handjevol mensen aan boord die haltes voorbij rijden met de mededeling: ‘bus is vol’. En straks rijdt de trein ook voor je neus voorbij als die nog niet voor de helft aan zitplaatsen bezet zijn. Dit is toch dé manier om het OV voor de meeste mensen definitief de rug toe te laten keren. Zoals we het hier doen, zo gebeurt het nergens in Europa. 

Zo even in het juiste topic gezet.

 

Vandaag waren er ondanks het wat slechtere weer heel veel mensen onderweg, waardoor er ook treinen waren die tegen die 40% bezetting aanzaten.  Eén van mijn treinen werd heel ongebruikelijk al op Amsterdam C verlengt vanwege de drukte in voorgaande treinen.

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Voor een zondag was het in de sprinters welke ik vandaag reed business as usual, alsof er geen corona meer is.  En ter vergelijking, gisteren was het op hetzelfde traject rustiger rond dezelfde tijdstippen.

Das geen goede ontwikkeling @Jeroen. Ik heb pas dinsdag weer dienst en het lijkt overal wel alsof het weer als vanouds is. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 

Reputatie 2

@Loes 

Bestaat er bij de NS een aparte regeling voor HC 60+?  B.v. tijdelijk ander werk.
Persoonlijk vind ik het onverantwoord om een HC 60+ zijn werk te laten doen.
De kans op een corona infectie is zonder meer aanwezig en als 60+'er zijn je kansen niet best.
De discussie is natuurlijk wat een veilige werkplek is, maar als HC'er zit je binnen no-time in een onveilige situatie (geen 1,5 meter, spugend publiek etc.).

Reputatie 7
Badge +3

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 


Dat denk ik ook, in combinatie met een voorschot op versoepeling vanaf 1 juni en de mondkapjes plicht.

En als je dan in de media de grote groepen mensen (veelal jongeren) in Delft en Scheveningen ziet die de omgekomen surfers herdenken met meer dan 30 mensen en zonder afstand te houden dan schep je ook een verkeerd beeld. Het beeld dat alles weer kan en mag.

Voor zover ik weet is er geen regeling voor onze 60+ collega's, maar collega's staan in nauw contact met hun manager en ik heb geen idee welke opties er dan zijn. Heb er nog weinig over gehoord, maar ik weet wel dat NS daar per situatie wil bekijken hoe en wat. Ik val niet in een risicogroep, dus het fijne weet ik daar niet van helaas.

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 

Hotels proberen ook weer gasten aan te trekken, ik heb van een aantal hotels waar ik wel eens geweest ben een mail gehad wat ze gedaan hebben om corona-proof te zijn en dat er gewoon geboekt kan worden. Zo'n lang weekend is daar natuurlijk een uitgelezen kans toe. 

Reputatie 6

Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

​​

 

Ik denk dat het gevoel dat u zo goed beschrijft voor heel veel mensen gaat gelden en het daarom niet meer zo druk gaat worden als nu verwacht wordt na 1 juni. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we het ons hier in Nederland onnodig moeilijk maken. Hoe kan je zo’n vervoermiddel als de trein, waar miljarden in geïnvesteerd is, wat een alternatief voor auto en vliegtuig (binnen omringende landen) zou moeten zijn, zo ongelofelijk snel afbreken? Terwijl Oostenrijk juist extra gaat investeren in het OV storten wij het hier in de afgrond. Ik heb bussen rond zien rijden met een handjevol mensen aan boord die haltes voorbij rijden met de mededeling: ‘bus is vol’. En straks rijdt de trein ook voor je neus voorbij als die nog niet voor de helft aan zitplaatsen bezet zijn. Dit is toch dé manier om het OV voor de meeste mensen definitief de rug toe te laten keren. Zoals we het hier doen, zo gebeurt het nergens in Europa. 

Hier in het dorp is juist eind vorig jaar de lange bus vervangen door een kleinere elektrische bus. Ik denk dat die na twee haltes al op "bus is vol" staat omdat zo'n bus natuurlijk al minder capaciteit heeft dan een reguliere stadsbus. Dat zal voor veel scholieren, studenten en forenzen erg lastig gaan worden en ik zie de rijen op stations al voor me..

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is.

Mondkapjes heb ik trouwens al liggen. Zes uitwasbare en nog 10 "wegwerp" zodat ik in ieder geval altijd een schone heb en niet elke dag moet wassen. 

Maar ja, voorlopig werk ik dus nog thuis. Hoewel, ik moet komende week één dagje naar kantoor. Niet met de trein. Werkgever wil liever eigen vervoer dan de trein zolang we nog allemaal thuis moeten werken. Geen idee of er al weer files staan?!

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Reputatie 6

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Het is kiezen tussen twee kwaden :)

bus sluit niet aan op de trein en veroorzaakt 29 minuten overstaptijd en risico dat ik misschien niet mee kan in de trein is natuurlijk ook geen prettig idee. Volgens mij rijdt spitsIC Haarlem - Alkmaar ook nog niet. Even los van dat eigen vervoer nog steeds voorkeur geniet.

Anyway, ik ga morgen eens files bekijken. Maandagen zijn meestal traditioneel druk ;) 

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Het is kiezen tussen twee kwaden :)

bus sluit niet aan op de trein en veroorzaakt 29 minuten overstaptijd en risico dat ik misschien niet mee kan in de trein is natuurlijk ook geen prettig idee. Volgens mij rijdt spitsIC Haarlem - Alkmaar ook nog niet. Even los van dat eigen vervoer nog steeds voorkeur geniet.

Anyway, ik ga morgen eens files bekijken. Maandagen zijn meestal traditioneel druk ;) 


Zoals ik het begreep gaan we weer met alle treinen rijden vanaf 2 juni, dus ik zou zeggen hou de reisplanner in de gaten. En er is in de afgelopen tijd maar een verwaarloosbaar percentage treinen blijven staan, de rest heeft wel gereden.   We zullen moeten afwachten wat het de komende weken gaat doen maar er gaan toch echt weer meer mensen met de trein reizen omdat ze weer naar het werk moeten.

Laten we vooral maar hopen dat de mensen de maatregelen in acht nemen en blijven nemen, zeker als je met meerdere mensen langere tijd in dezelfde coupe zit is dat belangrijk.  Het virus is inmiddels een stuk minder aanwezig maar we moeten het nog verder terug dringen met zijn allen.

Reputatie 6

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.

Volgens mij is het niet vanuit de NS, maar vanuit Den Haag. Als het vanuit NS is, waarom doen alle OV-bedrijven dan ongeveer hetzelfde? Misschien mis ik iets, maar je gaat niet voor je lol extra onnodige kosten maken lijkt mij zo.

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Inderdaad gaat hartstikke goed in Duitsland. 107 nieuwe besmettingen na een kerkdienst in Frankfurt en 7 na een restaurantbezoekje in Leer. Daar moeten we echt een voorbeeld aannemen.

En het is inderdaad belachelijk dat je niet hutjemutje in de trein mag zitten zoals @Fr-Arn graag wilt, liefst zonder mondkapje. Je mag immers ook vanaf 1 juni zonder mondkapje met iemand die niet tot jouw huishouden hoort naast elkaar aan een horeca-tafeltje zitten?

Even serieus, het kabinet bepaalt de maatregelen en niet NS of de andere OV-bedrijven. Het kabinet ziet het liefst dat er overal 1,5 m afstand genomen wordt. Maar met meer mensen in het OV kan dat niet, vandaar het mondkapje om toch nog enige bescherming te hebben (en de mensen tegemoet te komen die dat constant geroepen hebben). Laten we 2 juni gewoon even afwachten voor we moord en brand schreeuwen.

Reputatie 6

Volgens mij is het niet vanuit de NS, maar vanuit Den Haag. Als het vanuit NS is, waarom doen alle OV-bedrijven dan ongeveer hetzelfde? Misschien mis ik iets, maar je gaat niet voor je lol extra onnodige kosten maken lijkt mij zo.

Is ook geen verwijt naar de NS, die voeren terecht het overheidsbeleid uit. Maar het beleid m.b.t. het OV is te afwijkend in vergelijking met de rest van Europa. Zijn wij nou zo slim of is de rest nou zo dom? De tijd zal het leren, maar zeker is in ieder geval dat het OV in Nederland als dit te lang gaat duren de genadeklap krijgt.

Milaan in Italie is het OV ook Coronaproof gemaakt. Redelijk vergelijkbaar met Nederland.

https://nl.metrotime.be/2020/04/28/must-read/in-beeld-zo-maakt-milaan-openbaar-vervoer-veilig-tegen-corona/

Reputatie 6

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Inderdaad gaat hartstikke goed in Duitsland. 107 nieuwe besmettingen na een kerkdienst in Frankfurt en 7 na een restaurantbezoekje in Leer. Daar moeten we echt een voorbeeld aannemen.

En het is inderdaad belachelijk dat je niet hutjemutje in de trein mag zitten zoals @Fr-Arn graag wilt, liefst zonder mondkapje. Je mag immers ook vanaf 1 juni zonder mondkapje met iemand die niet tot jouw huishouden hoort naast elkaar aan een horeca-tafeltje zitten?

Even serieus, het kabinet bepaalt de maatregelen en niet NS of de andere OV-bedrijven. Het kabinet ziet het liefst dat er overal 1,5 m afstand genomen wordt. Maar met meer mensen in het OV kan dat niet, vandaar het mondkapje om toch nog enige bescherming te hebben (en de mensen tegemoet te komen die dat constant geroepen hebben). Laten we 2 juni gewoon even afwachten voor we moord en brand schreeuwen.

Typisch weer zo’n zwart-wit reactie, ik heb kritiek op het stoelenbeleid, dus zal ik wel de hele trein vol willen hebben en zonder mondkapje enz..Ik ben juist vóór het mondkapje. En ook het stikkeren van stoelen vind ik geen bezwaar als dit als advies geldt, om zo verspreid mogelijk te gaan zitten als dat mogelijk is. Maar ik ben tegen het verbieden om te gaan zitten op een niet-gestikkerde stoel als er verder geen gestikkerde stoel meer over is in de betreffende coupé. Dan vraag je om chaos.

En uw voorbeelden van recente besmettingen in Duitsland hebben niets met het OV te maken. Je moet kijken naar het effect van de maatregelen op, in dit geval, het OV. Niet het onder alle omstandigheden afstand houden moet het doel zijn, maar het zo veel mogelijk voorkomen van het risico op verspreiding, in dit geval, in het OV. En dat bereik je wel met zoveel mogelijk rustig en verantwoord reizen en niet met het creëren van chaos als er bijv. een stoelendans ontstaat.

Laten we inderdaad afwachten hoe het in juni zal gaan. Mijn angst is dat het OV onherstelbare imagoschade gaat oplopen als er heel rare en chaotische toestanden gaan ontstaan. Het is niet te hopen.

Het vrijhouden van de stoelen aan het gangpad hebben ten doel om ruimte te creëren voor reizigers en personeel welke door het gangpad moeten lopen.

En vooralsnog is er in 99,9% van de treinen voldoende ruimte om op deze stoelen te gaan zitten, als het anders wordt moet er op dat moment gekeken worden naar de normering die gemaakt is voor het OV.

Reputatie 7
Badge +3

@Fr-Arn als er geen gestickerde stoelen meer in de ene coupé zijn, dan zul je toch door moeten lopen naar de volgende coupé. Zijn alle gestickerde stoelen bezet, dan is het limiet bereikt en zul je uit moeten stappen als dat nog kan en anders bij de volgende stop als er dan niets vrij komt. Omdat iedereen aan het raam moet zitten, kun jij bij het binnenrijden van de trein een aardige inschatting maken.

Als het om noodzakelijk reizen gaat, zal het echt nog niet storm lopen op 2 juni. Degenen die nu thuis werken zullen dat voorlopig nog (groten)deels moeten doen is mijn inschatting op wat ik in mijn omgeving hoor.

 

Reageer