Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Het blijft echt een wereld van verschil tussen de vroege doordeweekse diensten en de late diensten. Weekend is gewoon zo enorm veranderd, normaal werkte ik graag in het weekend, maar in de huidige tijd werk ik liever doordeweeks.

Had nooit gedacht dat we maandenlang in een crisis zouden komen. Als ik terugdenk aan vorig jaar, overvolle treinen, drukke perrons, wat is er ineens veel veranderd.

Ook de hulpvragen zijn anders. Kom bijna geen zieke reizigers meer tegen, best rustig trouwens. Toch kwam ik vandaag een reiziger tegen die last had van wagenziekte. Best lastig, maar gelukkig brengt het toilet dan een soort verlossing.

Wat me wel opvalt, reizigers laten vaak hun zooi achter. Waarom dat zo is, is mij onduidelijk. Heb niet het idee dat ik meer egoistische reizigers heb die hun afval niet willen weggooien. Dit even los van het geneuzel mondmasker.

Die Higimasks zijn in opkomst. Slechte zaak, snap niet hoe deze als veilig verkocht kunnen worden. Het is voor mij een spatmasker en dus niet toegestaan. OV personeel mag geen eigen spullen gebruiken, dus is het Higimask ook niet toegestaan voor collega's.

Zag er laatst een rij-instructeur mee werken. Dacht, oh nee he 😓.

Heb ook nog een flinke ruzie gehad met een treeplank van een Flirt. Ben in gevecht gegaan en nog verloren ook. Dacht dat ik het treeplank probleem wel kon tackelen, maar nee.  De deur bleef enorm eigenwijs en moest hem afsluiten. Normaal geen probleem, wel als het de minder validen deur is. Dan moet ik ook de overzijde afsluiten, je zal met je scootmobiel maar aan de werkende zijde inrijden en er niet meer uit kunnen 🤔. Daarom worden deze defecte deuren anders behandeld en mag het treinstel ook niet meer door. Dan sluit je 2 deuren, race je door je voorraad van Defectstickers heen..... 😅, moet ook overal op letten.

Vandaag nog twee reizigers gehad, die geen gevaar zagen en de treindeur opentrokken. Pas als het echt fout gaat, leert men dit pas af vrees ik. Toch is het weer ff geleden dat ik ermee te maken heb gehad. Komende week een afloper en 2 tussendiensten. Benieuwd of ik verschil ga merken weer. Fijn weekend voor iedereen 😀.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes zijn er tijden/dagen dat mensen uit de risicogroep rustig en veilig met de trein kunnen reizen? Het wordt eigenlijk voor mensen in de risicogroep afgeraden om met het OV te gaan. Veel ouderen zitten echter met ongebruikte keuzedagen, die eind dit jaar aflopen en waarvoor NS op dit moment geen verlenging of restitutie wil geven. 

Reputatie 7
Badge

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

Reputatie 7
Badge

In het geval van keuzedagen zou ik eerste klas aanraden. Ik reis zelf op verschillende trajecten en op verschillende tijden. Tweede klas lijkt (relatief) voller te worden, eerste klas blijft rustig, ook buiten de spits. Is mijn waarneming i.i.g.

 

Mijn ouders durven met hun keuzedagen niet op pad, maar zelf vind ik dat er weinig aan de hand is in de 1e klas.

De eerste klas is echt heel rustig. De drukste trein die ik vandaag had, 5 rijtuigen 2e klas, 2 1e klas, de 2e klas was voor ongeveer 50% vol en 3 reizigers eerste klas.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

 

Er valt momenteel weinig naar toe te reizen. En familieleden die bezoek leuk vinden, vallen in een risicogroep. Dus ik hou mij netjes aan de regels, zodat als het echt nodig is, ik op bezoek kan. Ik heb nog geen reis gepland.

Reputatie 7
Badge +3

In het geval van keuzedagen zou ik eerste klas aanraden. Ik reis zelf op verschillende trajecten en op verschillende tijden. Tweede klas lijkt (relatief) voller te worden, eerste klas blijft rustig, ook buiten de spits. Is mijn waarneming i.i.g.

 

Mijn ouders durven met hun keuzedagen niet op pad, maar zelf vind ik dat er weinig aan de hand is in de 1e klas.

De 1e klas zal niet zo'n probleem zijn. Bepaalde stations wel. Dat zie ik al bij mij in de buurt. Vlakbij zit een streekschool. Bepaalde tijden is het bij de incheckpalen nogal druk met scholieren die daar in groepjes blijven staan. Zo zullen de grote stations ook drukker zijn.

Badge +3

1e klas zal (zonder handhaving) altijd een probleem blijven, met name voor mensen die zich (50% vol dus?) in de 2e klasse moeten ‘proppen’… of mogelijk heel lang naast een onbekende moeten zitten?

En dus (snap het wel) denken dat het vrijgeven van de 1e klas met 3 mensen een of ander virusprobleem oplost, of reizigers meer kan spreiden?

Praktijk is dat iedereen dan 1e klas kiest (handig, telefoon opladen en zo) en het net zo druk of juist drukker wordt dan 2e klas.

En controleren op leeftijd (risicogroep) in 1e klas doet NS niet aan. Zou op zich wel iets zijn, oma 'super veilig’ 1e klas en kleinkind met Kids Vrij ergens in 2e klas.

Reputatie 7

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

 

Wij hebben hier allemaal (alle 11 miljoen) twaalf gratis keuzedagen van de SNCB gekregen. Gratis en voor niets (enfin… tot de volgende belastingbrief). Maar we hebben er helemaal niets aan. Want vanaf middernacht gaat de lockdown in.

Hoewel…

De lockdown was vrijdagavond aangekondigd, maar hij gaat zondag middernacht pas in. Tot dan is de Zoo (naast Antwerpen Centraal) open. En holadiejee… het is vandaag koopzondag in Antwerpen !

Vandaag, dames en heren, kon je dus de aapjes niet alleen aan het Astridplein bekijken (de Zoo), maar ook aan de Meir (de shopping boulevard). Die laatsten liepen op twee poten, veroorzaakten een wachtrij van 250 meter bij de Primark en moesten de Action door de politie laten ontruimen.

Belgen zijn een stel krenten. “Gratis” en “goedkoop” zijn kernwoorden - vandaar de chaos bij de Action en de Primark.

De Absolute Winnaars waren op ATV te zien: een vader en zoon uit West-Vlaanderen. Die waren op de laatste openingsdag van de Zoo gekomen. Nu is West-Vlaanderen heel erg ver. Verder dan dat kan je niet komen (dan eindig je in de Noordzee). Dus hoe waren die twee in de Metropool gearriveerd ? Met hun gratis keuzedag van de SNCB natuurlijk !

Als het gratis is, moet je het ook gebruiken !

De vader merkte nuchter op: “En de rest zal voor de vuilbak zijn !”

Er zijn op dit moment nog 116 plaatsen vrij op de IC’s van Belgie (Intensive Care niet InterCity). Iedereen die nu op de Meir, in de trein naar West-Vlaanderen of in de Zoo een besmetting oploopt zal over 2 weken ziek zijn. Dan zijn er 800 plaatsen tekort.

 

Lange post. Om maar te zeggen: een keuzedag missen is niet het ergste in dit leven. 😛

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Belgen zijn een stel krenten. “Gratis” en “goedkoop” zijn kernwoorden - vandaar de chaos bij de Action en de Primark.

En dan hebben Hollanders de naam gierig te zijn.:laughing:

Zelf heb ik al meer dan een jaar geen trein van binnen gezien. Afgezien van naar werk te gaan met de trein reisde ik maar hooguit 1 of 2 keer per jaar “voor de lol” met de trein. Aangezien mijn werk is weggevallen en ik nu geen zin heb voor de lol te reizen ga ik dus niet met de trein.

Voor mijn verjaardag had ik een korting voor de Spoordeelwinkel gekozen, die kon ik tot 1 maand na mijn verjaardag inwisselen. Ik was er nog niet uit of die wel zou gebruiken (kaartjes voor dagje uit in Spoordeelwinkel op dat moment van bestellen geldig tot eind mei meen ik en ik zou liever ergens in juni/juli gaan), maar een paar dagen voor de korting zou verlopen werden de eerste maatregelen afgekondigd en waren er geen Spoordeelwinkel aanbiedingen meer te koop. Bij navraag zou die korting wellicht langer geldig zijn vanwege de Corona maatregelen, moest dan tezijnertijd informeren bij de klantenservice. Die korting heb ik nooit gebruikt dus en zal dat nu ook niet doen. Ach, over 3½ maand ben ik weer jarig, maar mogelijk gebruik ik hem dan ook niet. Ik hou er niet van lang van tevoren een treinkaartje te kopen zonder echt te weten of ik hem wel ga gebruiken. Dan maar kort te voren een kaartje kopen of een Flex abonnement voor een maandje aanzetten, al ben ik dan wel iets meer kwijt. Met Flex ben ik dan ook niet gebonden aan begin/eindbestemming maar kan ik ook van een ander station weer terug reizen (omdat ik daar heen ben gefietst).

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoieverschil tussen de gratis dagen en Keuzedagen is dat er voor keuzedagen betaald moet worden. Ik ben omdat ik sinds maart niet meer gereisd heb uiteindelijk €92,50 kwijt voor 1 keuzedag. Keuzedag gebruikt voor een retour dat anders met korting ca. €30 kostte. 6 dagen over die ik omdat ik mijn gezondheid vooropstel niet zal gaan gebruiken. Voor VDU en Keuzedagen was tot voor kort advies om deze niet op te zeggen omdat Keuzedagenabonnementen eind van het jaar (ergens tussen oktober en eind december) niet meer te verkrijgen waren en VDU niet meer te koop is.

Opzeggen is nog steeds geen optie, want NS kan nog steeds niet zeggen tot wanneer een Keuzedagenabonnement besteld kan worden.

Drie diensten gedraaid, heb vanaf vandaag weer ff vrijaf, kleine anderhalve week. Was het zelf ff vergeten 😅, dat ik verlof aangevraagd had.…

Ik heb een late dienst gedraaid, waar ik genoeg te doen had. Ik heb ms maar een kwart treinen gecontroleerd, maar heb genoeg mogen schrijven voor vervoersbewijzen en weer een bekeuring voor het niet dragen van een mondkapje. Het maffe van die zaak is, waarom zou je naar mij als HC luisteren, als VenS erbij komt dat er ineens een mondkapje boven water komt? Ik vraag het me nog steeds af welke gedachte hier achter zit. Gewoon mijn nieuwsgierigheid.

De tweede dienst was een tussendienst. Daar weer veel mogen corrigeren op gebruik mondkapje, kwam weer higimasks tegen en ook weer faceshields. Daar wel wat discussie over gehad, maar ben er met alle reizigers rustig uitgekomen. Iedereen had nl ook gewoon een mondkapje bij zich.

Had ook ruzie met een buitendeur van het type SLT. Die bleef openstaan en de sluitknop had verlof gok ik. Gelukkig sloot de deur wel mee met de centrale vergrendeling, want anders had ik echt een uitdaging gehad. Ik ben niet de langste en de machinist die ik bij me had, was ook niet van het formaat, simpel deur afsluiten. Dan ben ik soms wel dolblij met lange reizigers 😁.

Vandaag waren veel reizigers blij met controle, blijkbaar al tijden geen controlerende HC getroffen. De gezelligste gesprekken gehad. Het leek weer een beetje als voor Corona. Merk wel dat ik een trein makkelijker tussen twee stops gecontroleerd krijg. Moet wel alles kloppen natuurlijk. 

Hopelijk nog een reiziger blij kunnen maken, iemand had een fototoestel laten liggen, het oude soort met het ouderwetse filmpje erin, dus foto schieten en afwachten na ontwikkeling of ie gelukt is. Kreeg nostalgische herinneringen hieraan, want dat was vroeger wel anders. 

Even weer anderhalve week vrijaf, dus geen updates hier, maar na mijn verlof blijf ik het topic vullen. Nooit verwacht dat dit zo lang zou gaan duren.

Het is weer ff geleden, drie diensten verder in de vroege dienst en het valt me best mee wat ik zie. Bepaalde trajecten zijn best druk, sommigen helemaal niet. Ligt ook aan het moment van de dag.

Weer genoeg reizigers gezien, gelukkig voel ik me steeds minder kleuterjuf anno Corona crisis, dus ik moet zeggen dat steeds meer reizigers zich netjes aan de mondkapplicht houden. Iedereen zal niet lukken, maar het worden er steeds meer. Dat maakt mij een blije HC iig. 

Krijg vaak terug van reizigers dat ze blij zijn met de controle en tja, das mijn werk toch? Gezellig onder de reizigers zijn en ze lekker lastigvallen voor controle. 

Een ander hot item dat weer de kop opsteekt, is het instappen na het fluitsignaal en tijdens het sluiten van de deuren. Ik zie steeds meer reizigers onnodige risico's nemen door een sluitende deur open te trekken om toch de trein maar te halen. Ik heb het dus niet over direct na het fluitsignaal, echt dat ik al aan het kijken ben of de deuren veilig gesloten kunnen worden. Veel reizigers die dat doen, denken dat het liftdeuren zijn. Als het goed afloopt, ben je er wel blij om, maar ik hoop echt dat ik alles zie gebeuren. Als je met deze reizigers in gesprek gaat, dan is vaak het besef van gevaar achteraf en niet op het moment zelf.

Zelf maak ik elke keer beslissingen om juist iets wel te doen of juist niet. Denk wat stappen vooruit en dat pakt tot op heden goed uit. 

Als ik dan tijdens mijn dienst op een perron sta van een normaal druk station, dan blijft een leeg perron overdag mij wel heel erg bij. Overigens was ik vandaag ook erg goed reizigers uit me trein te "jagen". Met de werkzaamheden op de hsl heeft de intercity Eindhoven - Den Haag cs een ander tijdpad en via Dordrecht. Als ik dan ruim 20 minuten in Breda sta te koekeloeren, vind ik het fijn dat de reizigers naar Tilburg dan nog mee kunnen met de Intercity Zwolle. Kleine moeite lijkt me dat. 

Het waren drie goede diensten waar ik vrolijk door kon, ik hoop dit vast te houden voor in het weekend. 

Badge +3

Geweldige reden om mensen je trein uit te jagen (kwartier tijdwinst voor de 'gedupeerden’ van die actie)! :joy:

Reputatie 7

Hopelijk nog een reiziger blij kunnen maken, iemand had een fototoestel laten liggen, het oude soort met het ouderwetse filmpje erin, dus foto schieten en afwachten na ontwikkeling of ie gelukt is. Kreeg nostalgische herinneringen hieraan, want dat was vroeger wel anders.

 

Jups. Vooral als je vergeten was de film door te draaien. Dan kwam je er 2 weken later bij de HEMA achter, dat je twee foto's over elkaar had genomen. Is wel kunst…

 

En als je een nieuwe magnesiumlamp in je flitser stak, dan moest je niet vergeten, dat de oude lamp gloeiend heet was. Niet in de hand uitwerpen !

 

Reputatie 6

Ik zal me hiermee niet populair maken, maar eerlijk duurt het langst. Ik sta in het algemeen vrij kritisch tegenover de “fluitsignaal is heilig” gedachte. In principe zou het absoluut zo moeten zijn, maar ik merk een innerlijk onbegrip ivm de discrepantie fluittijd vs. vertrektijd die (alleen) de NS hanteert, waardoor het allemaal wat grijzer wordt.

Maargoed, dit is achtergrond, waar het me nu even om gaat: Wat zijn eigenlijk de risico's van dichtgaande deuren? Hoe werken de deuren precies, aangezien het kennelijk anders is dan liftdeuren? Betekent dat dat ze niet meer open gaan als ze weerstand tegenkomen? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal me hiermee niet populair maken, maar eerlijk duurt het langst. Ik sta in het algemeen vrij kritisch tegenover de “fluitsignaal is heilig” gedachte. In principe zou het absoluut zo moeten zijn, maar ik merk een innerlijk onbegrip ivm de discrepantie fluittijd vs. vertrektijd die (alleen) de NS hanteert, waardoor het allemaal wat grijzer wordt.

Maargoed, dit is achtergrond, waar het me nu even om gaat: Wat zijn eigenlijk de risico's van dichtgaande deuren? Hoe werken de deuren precies, aangezien het kennelijk anders is dan liftdeuren? Betekent dat dat ze niet meer open gaan als ze weerstand tegenkomen? 

Wanneer de trein deuren dichtgaan en iets of iemand zit er tussen dan gaan ze niet vanzelf open. Er zit geen klembeveiliging op. Het komt er op neer dat als iemand tussen de deuren komt te zitten en dit niet opgemerkt wordt, de trein gaat rijden en de persoon meegesleurd wordt.

 

Er zit geen klembeveiliging op

Huh? Je kunt tobben over de werking van (vooral de oudere) klembeveiliging, maar het is er in praktisch al het materieel wel degelijk. TS heeft daar ook eerder een opsomming van gemaakt: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/conducteur-laat-me-de-trein-niet-in-waarom-10889?postid=69307#post69307

@Tonny.s 

MoDe geeft het grotendeels al aan. We hebben twee soorten deursystemen, degene die op lucht werken en degene die electrisch werken. De electrische deuren zijn vergelijkbaar met een liftdeur en kan door opentrekken in een vervelende storing vallen en het is geen veilige actie als we willen vertrekken. Relatief valt de ellende met de electrische deuren mee. Je vindt ze in de sprinters, alleen de oude SGM heeft deuren op lucht.

De deuren op lucht zijn het gevaarlijkst. Daar kan je daadwerkelijk met je arm, been, voet vast komen te zitten en dat de deur gewoon in de vergrendeling valt. Als wij het niet goed zien, dan kan dat een nare afloop als gevolg hebben. De kans dat men door het opentrekken tussen trein en perron valt is ook aanwezig. Ook dat kan heel naar aflopen. Al ons huidige intercity materieel werken de deuren op lucht.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Heb je al 's gesprekken met reizigers gehad over het aanmelden van de treinreis? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat een beetje aanslaat en zin heeft.

@mrfreeze 

In mijn laatste 3 diensten geen reiziger over gesproken. Ik heb het weekend weer dienst, mijn diensten zijn gewijzigd, zal eens wat reizigers vragen of ze het gebruiken. Ik kom er op terug.

Reputatie 6

Bedankt voor de uitleg. Ik ben wel verbaasd, in een sector waar alles wijkt voor veiligheid, dat het zo kan werken. Maar ik zal voorzichtig zijn ;)

Reputatie 7
Badge +3

Lees dit maar eens https://www.rtlnieuws.nl/node/552116 

of https://nieuwsredactie.fhj.nl/index.php/2016/06/10/14857/  waar het nog net goed ging. 

 

Het is vaak een eerste impuls om bij een deur die dicht gaat je hand of misschien je voet in de deuropening te doen om hem zo open te houden. Uit bovenstaande verhalen blijkt dat dat bij treindeuren absoluut niet verstandig is.

 

Overigens was het ook geen idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

Badge +3

Overigens was het ook geen [goed] idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

[Off-topic]

Haha same here bijna, ik was ook 10 of 11 en mijn broer had bij hem thuis (in Dronten) een glazen schuifpui naar de tuin. Het was hartje zomer dus die stond de hele dag wel open, ‘dacht’ ik…

Loopt hij naar buiten en ik ren er 5 seconden later achteraan… dwars door het dubbel glas! Snee bij mijn oor dus een enkeltje ziekenhuis Lelystad om te hechten, verder alleen materiële schade (wat kleerscheuren en de schuifpui dus) gelukkig.

Litteken bij oor nog zichtbaar inderdaad, maar die heb ik wel meer door onbesuisd jeugdgedrag, inclusief een paar ‘plastic’ voortanden (hoekopbouw).

Voor fratsen met (draai/schuif)deuren van liften en treinen en poortjes en zo nu wat te oud en te deftig (en stuk minder lenig om er overheen te springen, als ik dat zou willen) :sweat_smile:

 

In het weekend 2 late diensten gedraaid, helaas geen rustig moment gevonden waar er wel wat reizigers waren om eens na te gaan of de Treinwijzer gebruikt wordt, wordt vervolgd @mrfreeze.

Het waren 2 diensten waar ik genoeg weer om handen had. Van zwartrijders met bijbehorende intimidaties en eens ouderwets een defecte trein (echt gesloopt) en wat gevonden goed.

Ik probeer me treinen niet altijd op het zelfde moment te controleren en ik merk dat reizigers dat erg prettig vinden. Ook degenen die mij liever niet willen zien. 

De discussies die gevoerd worden, leiden vaak tot niets. Het kan elke reiziger overkomen dat men een e-ticket koopt en geen mail ontvangt. Niet ok natuurlijk, maar het kan voorkomen. Toch zie je dat reizigers verschillende keuzes maken om dan toch te gaan reizen. Zelf zou ik alles op alles zetten om een geldig e-ticket te verkrijgen. Zonder is zo lastig en ik zou anders vooraf hulp inroepen, zeker op stations met poortjes. Even ongeacht of een reiziger nu pech heeft dat ie in een storing zit of bewust een poging waagt. Als wij er als HC gewoonweg niet uitkomen, dus wij kunnen niet nagaan of het een valide verhaal is, is onze laatste optie een UVB uitschrijven en het op te laten lossen tussen reiziger en klantenservice. Dan verwacht je dat een goedwillende reiziger gewoon meewerkt, luistert naar het advies en zo weet wat te doen. Een reiziger die vervolgens enorm moeilijk gaat doen, dan weet je al dat er iets niet klopt. Blijkbaar heeft men ook niet door dat een HC gewoon BOA bevoegd is en het recht heeft om bv een identiteitsbewijs ter inzage te vorderen en bij het niet voldoen hieraan, een bekeuring kan krijgen. De collega's van VenS hoeven vaak maar te vragen en alles komt boven water. Dan wil een reiziger, die dus niet meer mee wilde werken ineens de vermoorde onschuld spelen en dan boos worden als ik er een extra bekeuring bovenop doe. Ik doel dan op het UVB en de extra bekeuring is dan voor het ID bewijs. Aangezien ik iedereen op zijn of haar rechten moet wijzen, loopt dat vaak ook niet soepel, want je breekt in in een verhaal. Tja, ik moet als HC toch ook door.

Soms heb je de pech net voor binnenkomst zwartrijders tegen te komen. Ik doel hier niet op een aanname, maar toegegeven door de zwartrijder zelf. Bepaalde groepen zijn ook slordig met hun mondkapje en dan als ik direct de aanwijzing geef dat het mondkapje op moet, hoor ik soms dat ze me boos vinden. Door het korte moment, waar ik weinig meer kon doen op dat moment, vroeg er eentje waarom ik zo graag Corona wil oplopen als ik me werk doe. Dan haal ik vaak me schouders op en denk, ben ik ff blij dat ik niet in jouw schoenen hoef te staan.

Zijn best leerzame ervaringen, zeker als je rustig blijft reageren.

Had dus ook nog een trein die echt niet wilde. Tja, als er luchtdrukproblemen zijn, dan houdt het snel op. Dan is het helemaal zuur als je als reiziger de trein uitgaat en wat persoonlijke spullen verliest. Dan is het best mooi dat een reiziger je erop attandeerd, ik doordenk dat die reiziger de volgende trein zal nemen en door portocontact met mijn collega's van die trein de spullen kan teruggeven. Zeker als je een naam hebt. Zoiets maakt mijn hele dag goed.

 

Reageer