Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo? | NS Community

Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo?

  • 15 September 2021
  • 33 reacties
  • 1139 Bekeken

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick


33 reacties

Tja, soms gebeuren er achter elkaar veel dingen op een traject waardoor het treinverkeer gehinderd wordt of niet mogelijk is, wat voor de reiziger natuurlijk erg vervelend is.

Maar een aangereden viaduct door wegverkeer of een aanrijding met een object of persoon door een trein zijn dingen die helaas voorkomen maar waar de NS weinig aan kan doen. 

Technische problemen wil je het liefst altijd voorkomen om die reden worden treinen elke week wel gecontroleerd door een monteur en gaan ze eens in de zoveel tijd naar een werkplaats voor een grotere controle en/of onderhoud. Toch gebeurt het dat er cruciale onderdelen defect raken tijdens het rijden waar niet in alle gevallen een directe oplossing voor is welke de machinist kan uitvoeren en zo de trein weer aan het rijden te krijgen.

Zo ook storingen aan overwegen, dit kan veroorzaakt worden door een technisch probleem aan de installatie maar ook doordat er een auto onder een slagboon komt of er tegenaan is gereden. Dan wordt vanwege de veiligheid een overweg als gestoord gemeld en worden er maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen.

Onderhoud voorkomt een hoop problemen maar sluit geen problemen uit.

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of het altijd zo al was, maar in vergelijking met 10, 20 of 30 jaar of nog langer geleden rijden er wel meer treinen waardoor er meer mis kan gaan en een verstoring ook meer impact heeft. 

Reputatie 7

Ten opzichte van 20-30 jaar geleden rijden er (veel) meer treinen. De dienstregeling is krapper en in theorie kan het allemaal naar de praktijk is regelmatig anders. ICT (ook in treinen en infrastructuur) is allemaal mooi maar kent ook veel storingen. Op de weg is het drukker en er zijn veel overwegen (dus grotere aanrijdingskans). Ook zijn er veel meer goederentreinen - hoevaak je wel niet achter zo'n trein aanhobbelt. En soms staan ze defect. 

Het spoor is echter op veel plaatsen (nog) niet uitgebreid. Door de hoeveelheid treinen is op sommige stations erg weinig perroncapaciteit, dus moet je soms wachten totdat er plaats is. De brug bij Ravenstein is een flessenhals. Tussen Breda en Tilburg ( slechts tweesporig) is ook dringend extra spoor nodig want dat loopt vast, ook al door de enorme hoeveelheid goederentreinen. 

Valt me nu weer op in Zwitserland waar ik weer een week was onlangs: iedere dag met allerlei treinen gereisd (met name rond Luzern en Zürich) en nul storingen meegemaakt, 1x vertraging van 5 minuten gehad maar de aansluiting wachtte even zodat er geen halfuur gewacht hoefde te worden door de reizigers. Dat werkt daar toch allemaal veel stabieler en praktischer op de één of andere manier. Maar er hangt vast een prijskaartje aan. Ben weer in Nederland en binnen een week gelijk een defecte trein meegemaakt, een wisselstoring en een trein die gewoon uitviel om mij onbekende reden. Hoe het kan..... Toch hou ik van treinreizen.....😉

Hallo,

 

Dank voor jullie reacties! Gisteren weer een defecte trein op mijn traject. Nu dus 4 dagen op een rij problemen op mijn traject. Ik snap dat het drukker is op het spoor maar voor de corona crisis had ik bijna dagelijks een trein van 7 a 8 delen en misschien 1 x in de week iets van problemen op mijn traject. Nu dagelijks een trein van 4 delen en vertragingen.

 

Ik vraag me dus af of er niet iets aan de hand is (wat stil word gehouden)  wat eigenlijk gecommuniceerd moet worden met de reiziger. 

Reputatie 7

Hallo,

 

Dank voor jullie reacties! Gisteren weer een defecte trein op mijn traject. Nu dus 4 dagen op een rij problemen op mijn traject. Ik snap dat het drukker is op het spoor maar voor de corona crisis had ik bijna dagelijks een trein van 7 a 8 delen en misschien 1 x in de week iets van problemen op mijn traject. Nu dagelijks een trein van 4 delen en vertragingen.

 

Ik vraag me dus af of er niet iets aan de hand is (wat stil word gehouden)  wat eigenlijk gecommuniceerd moet worden met de reiziger. 

 

Ik heb helaas ook de stellige indruk dat er momenteel veel meer verstoringen zijn dan vroeger. Vooral sein- cq wisselstoringen kwamen in het verleden volgens mij veel minder voor.

En vandaag weer raak! wtf is er aan de hand bij de NS !!!!!!!!

Reputatie 7
Badge +3

Er is iets aan de hand bij ProRail, wat grote gevolgen heeft voor NS en haar reizigers.

En vandaag weer raak! wtf is er aan de hand bij de NS !!!!!!!!


In dit geval was er een storing bij Prorail of de telefoon provider die er voor zorgt dat er communicatie mogelijk is tussen de verkeersleiding posten en de machinisten op de treinen.  Zodra die communicatie niet meer werkt kan de veiligheid van het treinverkeer niet meer gegarandeerd worden en om die reden wordt het treinverkeer dan gestaakt door Prorail.  Treinen worden dan voor zover het mogelijk is naar stations gedirigeerd en moeten dan wachten tot het communicatie netwerk weer werkt.

 

Badge +3

In dit geval was er een storing bij Prorail of de telefoon provider die er voor zorgt dat er communicatie mogelijk is tussen de verkeersleiding posten en de machinisten op de treinen.  Zodra die communicatie niet meer werkt kan de veiligheid van het treinverkeer niet meer gegarandeerd worden en om die reden wordt het treinverkeer dan gestaakt door Prorail.  Treinen worden dan voor zover het mogelijk is naar stations gedirigeerd en moeten dan wachten tot het communicatie netwerk weer werkt.

Tja, iemand zei dat er 128 jaar geleden ook gereden reed met treinen en zo, en die waren altijd ongeveer ‘op tijd’.

En rond 1990 (pre GSM-R) er ook wel ‘telefoonl’ was (voor zover je kon bellen onderweg)…

Maar dan reed je gewoon op seinbeelden en verder niets aan de hand, toch?

In 1990 zo’n 3500 treinen per dag, Welja, zet alles maar stil want we kunnen niet bellen!

En vandaag weer raak! wtf is er aan de hand bij de NS !!!!!!!!

Zodra die communicatie niet meer werkt kan de veiligheid van het treinverkeer niet meer gegarandeerd worden en om die reden wordt het treinverkeer dan gestaakt door Prorail.

Vreemd dat dat 160 jaar lang zonder communicatie wel veilig was. 

@Tamzin  Jij bent vergeten dat er in het verleden wel grote ongevallen zijn geweest op het spoor vanwege miscommunicatie?  En dat was nog in de tijd dat er veel minder intensief treinverkeer was op het spoor.

 

 

Reputatie 7

@Tamzin  Jij bent vergeten dat er in het verleden wel grote ongevallen zijn geweest op het spoor vanwege miscommunicatie?  En dat was nog in de tijd dat er veel minder intensief treinverkeer was op het spoor.


 

Ik denk bij dit soort posts geef dan even een voorbeeld. Op wikipedia vind ik dit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Treinramp_in_Nederland

 

De meeste rampen voor 2000 gebeurde als ik het zo bekijk vooral bij dichte mist waarbij de machinist het rode sein niet tijdig heeft gezien.

Als er nu een trein door een rood sein gaat dan komt er meteen een ingreep van de VL post om het treinverkeer tot stilstand te brengen, als de communicatie niet werkt kan dat niet en als iemand dan niet opgemerkt heeft dat de trein een rood sein voorbij is gereden …….

Hallo allemaal,

mening: Ik ben het eens dat de veiligheid moet gewaarborgd worden. Dus geen communicatie mogelijk → dan leg je de boel plat.

 

vraag: het is nu de 2de keer dat de telefonie uitviel bij de NS. Waarom is er geen backup telefonie?

vraag: is er achterstand in onderhoud van treinen? (is dat de rede voor de vele defecte treinen de laatste tijd?) Bij wie ligt het onderhoud van de treinen?

Hi Patrick1963. De telefoonstoring was bij de verkeersleidingposten van ProRail. Wat dat betreft kan je informeren bij ProRail of er (nieuwe) maatregelen genomen worden om dit in de toekomst te voorkomen.

Binnen NS zijn de afdelingen Service, Onderhoud en Modernisering verantwoordelijk voor het onderhoud van de treinen. Meer informatie kan je hier vinden. 

Reputatie 6

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick

Dertig jaar geleden zat ik in militaire dienst en reisde ik in mijn opleiding heen en weer tussen Middelburg en Ede-Wageningen en tijdens de parate tijd tussen Middelburg en Eindhoven. Niet één keer verstoring of last van werkzaamheden gehad.

Ah nou snap ik het…. Onrust in de gelederen. Ze laten het werk uit de handen vallen. (het is een "prelude")

 

 

'Teleurgestelde' vakbonden kondigen stakingen op spoor aan | RTL Nieuws

@Patrick1963   Dit heeft niets te maken met waar je de afgelopen dagen last van had, dit heeft betrekking op de service medewerkers op de stations die worden wegbezuinigd door de NS directie. Buiten dat deze service medewerkers zelf opkomen voor hun functie en baan veroorzaakt dit ook onrust in de rest van het bedrijf.  In eerste instantie zullen er stakingen zijn bij de service medewerkers en PLP's op de stations en mogelijk later dat ook andere afdelingen zich hierbij aansluiten.

Daarnaast speelt er het een en ander bij NS internationaal, maar ook dat heeft niets te maken met problemen op het spoor afgelopen week.

En Prorail staat hier zo en zo al buiten, Prorail behoort niet tot de NS maar valt onder het ministerie.

Badge +3

vraag: het is nu de 2de keer dat de telefonie uitviel bij de NS. Waarom is er geen backup telefonie?

Die backup is er zeker wel (dubbel zelfs), zie https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-onderzoekt-oorzaak-telefoniestoring

Iemand zei al ‘gooi alle treinen/machinisten in een WhatsApp groep en communiceer dan tijdelijk op die manier’ :rofl: Was het maar zo simpel… 

Reputatie 7

Hoe meer afhankelijkheid van ICT, hoe groter vaak de problemen als het misgaat. Heb ik al zo vaak gezien in allerlei organisaties. 

Verder denk ik dat de spoorinfrastructuur gewoon niet voldoende bestand is tegen het intensieve gebruik ervan. Het ligt snel in storing of is defect. Kwaliteit? Te kleine budgetten? Te weinig infrastructuur i.c.m. teveel treinen. Weinig omrijmogelijkheid, weinig ruimte, veel ophoping.

En omdat in de dienstregeling blijkbaar alles van elkaar afhangt en veel te strak ingeregeld is, heeft één spaak in het figuurlijke wiel grote gevolgen.

 

Reputatie 4

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick

Dertig jaar geleden zat ik in militaire dienst en reisde ik in mijn opleiding heen en weer tussen Middelburg en Ede-Wageningen en tijdens de parate tijd tussen Middelburg en Eindhoven. Niet één keer verstoring of last van werkzaamheden gehad.

Precies mijn ervaring. Ik reed toen dagelijks tussen Bergen op Zoom en Tilburg voor studie. Er reed een trein rechtstreeks naar Tilburg. Zelfs een extra in de ochtend, rond 7:15 die startte in BoZ. De Zeeuwen konden daar overstappen. Één keer een flinke vertraging gehad door een kapotte bovenleiding bij het toen in aanbouw zijnde viaduct van de burgemeester van Voorst tot Voorstweg in Tilburg. Nu: overstappen in Roosendaal waarmee je meerdere malen per week kans loopt op vertraging. Of er valt een trein uit. Of er is een storing. Er reden toen evenveel treinen op dit traject als nu. Op het stuk Breda-Tilburg na dan. Maar dat kan de ellende in Zeeland en tussen BoZ en Breda niet verklaren.

Weer een defecte trein vandaag.

Reputatie 7
Badge

Ja, de treinen van tegenwoordig zijn heel wat gevoeliger voor storingen.

Reputatie 7

Spoor ook. Vanochtend defect spoor Hoofddorp - Leiden en weer een wisselstoring, las ik.

Reputatie 3

Weer een defecte trein vandaag.


Yep, herken helemaal wat je zegt. Vanmorgen kon ik ook weer overstappen op Arnhem, en en jij waarschijnlijk in Nijmegen weer opnieuw. Ben een structurele reiziger op het traject Zutphen - Nijmegen en het was mij ook opgevallen (maar een observatie hoor) dat deze eerste weken van het nieuwe schooljaar uitpakken als een soort stresstest. Zo druk als nu zijn de treinen 1,5 jaar niet meer geweest. Misschien is dit indirect toch een invloedsfactor.

Nu hoeven sommige ongelukken niet alleen te komen. Zo kunnen aanrijdingen in de hand gewerkt worden door sein en overwegstoringen. Ook is een maand eerder wel het nodige in de pot geroerd, van zaterdag 31 juli tot en met zondag 8 augustus zijn er behoorlijk wat werkzaamheden geweest rond Arnhem. Ofschoon het eindresultaat een verbetering betekend kan ik mij levendig voorstellen dat dit ook instabiliteit oplevert.

Reageer