Extra betalen vanwege werkzaamheden? | NS Community
beantwoord

Extra betalen vanwege werkzaamheden?

  • 28 January 2023
  • 32 reacties
  • 792 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie op twitter onderstaande langskomen. Vervangend vervoer is blijkbaar hier dus niet gratis.

Op maandag kan je dus wèl met de trein maar nu moet je dus extra betalen blijkbaar? In de planner gekeken en er worden alleen reizen met lijnbussen weergegeven.

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 28 January 2023, 13:58

Bekijk origineel

32 reacties

Badge +3

Er zijn geen werkzaamheden. Er wordt een lijnbus getoond in het reisadvies omdat de overstap in Utrecht daarmee beter is, dat wil zeggen, de totale reistijd is dan korter. Als in de reisopties Bus wordt uitgezet, dan verschijnen alleen reisadviezen per trein.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is gewoon een van de nadelen dat standaard busopties in de planner worden weergegeven. Zet je die uit, dan zie je dat je prima met de trein van Leidsche Rijn naar Utrecht Centraal kunt.

Wel weer erg slecht dat webcare dit blijkbaar niet weet.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik in dit geval heel erg slecht vind is dat er helemaal geen verbindingen met de trein tussen Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal worden getoond. Zelfs als het met de bus een stuk sneller (zo’n 10 minuten) is vanwege de lange overstap van trein op trein van 17 minuten in Utrecht Centraal moet die verbinding wel getoond worden.

Juist vanwege e-tickets en het reizen met korting moeten die verbindingen getoond worden. Je wilt niet extra betalen voor het gebruik van de lijnbus. Dit lijkt me een ontwerpfout in de reisplanner die zo snel mogelijk moet worden opgelost.

En die medewerkers van webcare moeten hoognodig bijgeschoold worden. 

En die medewerkers van webcare moeten hoognodig bijgeschoold worden. Wat een onbenullen.

Dus ik ben ook een onbenul?

Reputatie 7
Badge +3

Beetje flauw dat je nu alleen op dat woordje reageert en niet inhoudelijk op de zeer terechte klachten ingaat.

Ik ben puur en alleen aan het spiegelen. Ik ben het er uiteraard mee eens dat de gegeven reactie op Twitter onjuist of in ieder geval onvoldoende was. Maar dat is één medewerker. Om als gevolg daarvan alle Webcare medewerkers onbenullen te noemen vind ik een vrij ongepaste generalisatie.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet de eerste melding van slechte informatie die door webcare gegeven wordt. Ik heb dat ene woord weggehaald omdat de discussie anders daarover gaat en niet over het probleem zelf. Daar gaat @Stijn NS helaas niet op in.

Dus bij deze nog maar een keer. Waarom toont de reisplanner geen opties met de trein wanneer die er wel zijn? 

Om dezelfde reden als dat ook niet alle treinverbindingen worden getoond bij het opvragen van een bepaald advies: de Reisplanner wordt dan een onoverzichtelijke zooi met veel te veel vergelijkbare adviezen.

Er is voor gekozen om enkel een beperkt aantal beste reisopties te geven. De getoonde reisopties zijn allen sneller, sommige zelfs significant (tot zo'n 30%) en goedkoper, dus worden enkel deze opties getoond. De reiziger heeft zelf de agentschap om busopties uit te zetten en enkel treinopties te tonen.

Ik ben het er persoonlijk ook niet mee eens hoe het meenemen van BTM reizen in de NS Reisplanner is geïmplementeerd, maar naar zeggen is dit al langere tijd een verzoek geweest, dus is dit de keuze die is gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

De reisopties met BTM zijn totaal irrelevant voor reizigers met een e-ticket, afgekocht reisrecht bij NS of met korting bij NS. Ik vind het onbegrijpelijk dat de standaardinstellingen in sommige gevallen niet de treinen van NS tonen.
 

Terug naar de tekentafel, NS. Het tonen van BTM-opties zou een opt-in moeten zijn en niet een opt-out.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf ben ik niet tegen het tonen van BTM opties in de NS reisplanner, maar dit zou niet de standaard instelling moeten zijn bij reizen van treinstation naar treinstation, ook als dat sneller is. Het leidt tot dit soort situaties dat reizigers denken dat er werkzaamheden zijn en er geen treinen rijden op een bepaald traject. De reisopties met BTM zijn bovendien niet goedkoper want je betaalt apart voor de trein en bus, als je een treinabonnement hebt is dat niet geldig in de bus en iemand dit zoals in bovenstaande tweet een e-ticket voor de treinreis heeft gekocht kan dat e-ticket niet in de bus gebruiken en betaalt dus extra voor de bus. Ook als je met de OV-chipkaart reist en geen treinabonnement hebt is het duurder, namelijk €7,03 tegen €5,90 met alleen trein.

Het tonen van BTM opties leidt tot verwarring en tot extra kosten. Ja, je kan het uitzetten, maar dat moet je dan maar weten en het is iedere keer een extra handeling. Van een treinvervoerder verwacht ik een reisadvies met de trein te zien, niet met ander vervoer. De keuze die NS gemaakt heeft vind ik dus totaal verkeerd.

Reputatie 7
Badge +1

Zelf ben ik niet tegen het tonen van BTM opties in de NS reisplanner, maar dit zou niet de standaard instelling moeten zijn bij reizen van treinstation naar treinstation, ook als dat sneller is. Het leidt tot dit soort situaties dat reizigers denken dat er werkzaamheden zijn en er geen treinen rijden op een bepaald traject. De reisopties met BTM zijn bovendien niet goedkoper want je betaalt apart voor de trein en bus, als je een treinabonnement hebt is dat niet geldig in de bus en iemand dit zoals in bovenstaande tweet een e-ticket voor de treinreis heeft gekocht kan dat e-ticket niet in de bus gebruiken en betaalt dus extra voor de bus. Ook als je met de OV-chipkaart reist en geen treinabonnement hebt is het duurder, namelijk €7,03 tegen €5,90 met alleen trein.

Het tonen van BTM opties leidt tot verwarring en tot extra kosten. Ja, je kan het uitzetten, maar dat moet je dan maar weten en het is iedere keer een extra handeling. Van een treinvervoerder verwacht ik een reisadvies met de trein te zien, niet met ander vervoer. De keuze die NS gemaakt heeft vind ik dus totaal verkeerd.

 

Je hebt helemaal gelijk. Prima verwoord ook weer. 

Reputatie 7

Dit soort opties hoort thuis in de 9292 planner niet in de NS planner hooguit als opt. In en naar eigen keuze.

De NS planner moet primair gericht zijn op de treinreiziger voor andere opties moet men zelf kunnen kiezen of 9292 raadplegen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort opties hoort thuis in de 9292 planner niet in de NS planner hooguit als opt. In en naar eigen keuze

Ik denk dat we het hier op de community daar allemaal over eens zijn, dit is ook al in eerdere topics hierover gezegd, alleen blijft NS hier toch aan vasthouden. En het helpt natuurlijk ook niet als de webcare zulke antwoorden als hierboven geven. Misschien moet hier nu eens een NS Panel onderzoek over komen, eens kijken wat de uitkomsten daarvan zijn. 

Reputatie 7

Maar het NS panel is gericht op vragen van de NS en zeer eenzijdig, als deelnemer kan men niets zelf inbrengen en dan schiet het niet op met een klantenpanel. Ik ben er zelf lid van maar vindt het niets bijdragen aan wat er leeft bij klanten.

 

Badge +3

Via 9292 vandaag ook alleen busadviezen, eerder gaven ze daar (in tegenstelling tot de NS planner) óók de treinopties (met lange overstap naar bijv. Amersfoort), maar dat scheelde slechts een minuutje (+ lopen van bus naar trein).

Reputatie 7
Badge +2

9292 heeft ook zo zijn bijwerkingen en geeft geregeld onzinnige adviezen zoals een eind lopen voor een reis die dan 1 minuut sneller is.

Je kunt, ook gezien het overzicht van alle opties die makkelijk vergelijken, via Google Maps plannen.

Reputatie 7
Badge +3

Google maps heeft weer heel andere nadelen als reisplanner. Maar zo bont als NS en 9292 (door geen treinen te tonen) maken ze het niet.

Badge +3

9292 heeft ook zo zijn bijwerkingen en geeft geregeld onzinnige adviezen zoals een eind lopen voor een reis die dan 1 minuut sneller is.

Dat is inderdaad wel een dingetje, met name bij busverbindingen die niet hoogfrequent rijden.

Maar als ik plan op aankomsttijd bij een afspraak (met bus) hoef ik echt niet de snelste verbinding te hebben, en een stukje lopen vind ik niet erg. Prima dus, maar geef dan wel beide opties!

Zelfde als voor na de afspraak, dan wordt het een stuk lopen plus bus, óf 29 minuten wachten op een volgende bus die voor de deur stopt.

(off-topic): Soms moet je wel op de route van de bus/tram/metro letten, want het MMC (ziekenhuis) in Veldhoven heeft twee haltes vlakbij. Vanaf de ene halte rijden de bussen ‘rechtstreeks’ naar Eindhoven C maar de andere bus neemt een toeristische route via Waalre en doet er veel langer over (met bijbehorend prijskaartje). Maar dan zit je in ieder geval warm en heb je een gunstige overstap op een volgende bus 🤣

Met bagage e.d. wordt het natuurlijk een ander verhaal (doe mij maar een trein en 17 minuten overstap op Utrecht Centraal).

Badge +3

Weer eentje:

Mjn dochter reisde vandaag met jongerendagkaart van Leiden naar Dordrecht maar moest ivm werkzaamheden van LOI tot R’dam met de metro. Worden deze deze extra metro kosten door jullie vergoed? Ze heeft nu ruim €19 betaald retour en zou anders voor €7,95 retour hebben gereisd.

Tja.. (de metro kost € 4,99) heb ik maar geantwoord met:

Ze had via Schiphol, Woerden of Den Bosch gewoon met de trein kunnen reizen. Snellere bus/tram/metro-adviezen zijn voor eigen rekening helaas. Die kan je uit zetten bij Reisopties in de planner maar heb je nu niets meer aan natuurlijk.

Leiden - Dordrecht via Woerden of Schiphol-Utrecht-Den Bosch zou je inderdaad niet verwachten, maar met een Jongeren Dagkaart (of welk ticket dan ook) was het wél de enige optie zonder extra kosten.

Reputatie 7
Badge +1

De oplossing is mijns inziens vrij eenvoudig. De reisplanner dient indien er een mogelijkheid is om de reis per trein te maken, deze altijd te tonen. Als er snellere mogelijkheden met ander OV zijn mogen deze ook getoond worden maar als er een treinverbinding is moet deze gewoon altijd getoond worden.

 

Maar zo als we weten is NS in deze zeer eigenwijs en wil mem de reiziger dus extra geld t.g.v. het openbaar vervoer uit de zak kloppen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat hier overwegingen als reizigers meer geld uit de zak kloppen meespelen. Dat veronderstelt een strategie bij NS. 

Ik vermoed dat er binnen NS niet goed is nagedacht over de consequenties van het tonen van ander OV dan de trein. Vanuit consumentenvoorlichting over snelle(re) reiswegen valt dat misschien nog te billijken. Maar met name voor reizigers met een NS-abonnement is het een drama omdat die op extra kosten gejaagd worden als ze de reisadviezen zouden opvolgen. Ook voor reizigers met een ticket voor een enkele reis of retour werkt dit niet.

Deze nieuwe methode werkt dus niet goed. Hoog tijd dat NS weer terugdraait dat reismogelijkheden met ander vervoer dan de trein standaard wordt getoond. Beter is om dat als opt-in aan te bieden. 

Tamelijk krankzinnig zijn de reisadviezen die helemaal geen treinverbindingen tussen twee stations meer tonen. Dat zou NS toch ook moeten inzien. Het reisadvies moet matchen met het ticket en dat wordt ondermijnd door de huidige werkwijze.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk niet dat hier overwegingen als reizigers meer geld uit de zak kloppen meespelen. Dat veronderstelt een strategie bij NS. 

Ik vermoed dat er binnen NS niet goed is nagedacht over de consequenties van het tonen van ander OV dan de trein. Vanuit consumentenvoorlichting over snelle(re) reiswegen valt dat misschien nog te billijken. Maar met name voor reizigers met een NS-abonnement is het een drama omdat die op extra kosten gejaagd worden als ze de reisadviezen zouden opvolgen.

Deze nieuwe methode werkt dus niet goed. Hoog tijd dat NS weer terugdraait dat reismogelijkheden met ander vervoer dan de trein standaard wordt getoond. Beter is om dat als opt-in aan te bieden. 

Tamelijk krankzinnig zijn de reisadviezen die helemaal geen treinverbindingen tussen twee stations meer tonen. Dat zou NS toch ook moeten inzien.

Het was ook meer een verzoek om hier nog eens aandacht aan te besteden. Momo heeft het 3! maanden geleden al uitstekend verwoord maar zoals met zoveel topics hier doet NS er niets mee en weigert men ook met zinvolle tegenargumentatie te komen. Er wordt gewoon gezegd dit is de keuze die is gemaakt en dus einde discussie blijkbaar.

Deze tweet van vandaag dus bijvoorbeeld. 

 

 

Het is inderdaad erg wennen. Ik zal deze feedback, met dit specifieke voorbeeld, ook weer even aangeven.

Reputatie 7
Badge +3

Aan een slechte ontwerpkeuze zal niemand wennen. 

NS zal echt op de schreden moeten terugkeren en de reisplanner weer moeten laten werken als voorheen. 

Badge +3

Aan een slechte ontwerpkeuze zal niemand wennen. 

NS zal echt op de schreden moeten terugkeren en de reisplanner weer moeten laten werken als voorheen. 

NS volgt het concept van 9292 (met wat uitzonderingen waar 9292 wél treinen toont die er 1 minuut langer over doen dan BTM), maar het schiet inderdaad niet op zo.

Je zou moeten beginnen op de manier zoals Rijdendetreinen doet: in hun app/planner kan je alleen maar treinstations kiezen en krijgt dus nooit BTM adviezen (bij werkzaamheden waar een NS incheck geldig is natuurljk wél, dat is dan een ‘NS metro’ die zogenaamd tussen bijv. Laan van NOI en Rotterdam rijdt en nergens stopt.

Sterker nog (voor een rondje Amsterdam met de trein i.p.v. metro 52 kan ik me er nog iets bij voorstellen): als je op een willekeurig moment zonder werkzaamheden bij NS een reis plant van Laan van NOI naar Rotterdam C krijg je óók die metro-adviezen:

  • omdat die 4 minuten sneller zijn dan de sprinter naar Den Haag Centraal en dan een intercity naar Rotterdam (reistijd 30 i.p.v. 34 minuten met de trein)
  • omdat je 4 minuten eerder in Rotterdam kunt zijn (op een metrostation, nog niet in de stationshal!) dan met een rechtstreekse intercity die een comfortabele 10 minuten later vertrekt

 

 

Reageer