Ik zie op twitter onderstaande langskomen. Vervangend vervoer is blijkbaar hier dus niet gratis.
Op maandag kan je dus wèl met de trein maar nu moet je dus extra betalen blijkbaar? In de planner gekeken en er worden alleen reizen met lijnbussen weergegeven.
Bladzijde 1 / 2
Of de reisplanner van DB gebruiken als je alle verstorende bussen, metro's en alternatieve opstaphaltes niet wilt zien:
De huidige vorm van reisplanner is een regelrechte ramp. Je wordt het halve land doorgestuurd met een heel aantal overstappen, er zijn adviezen waarbij je een kwartier moet lopen en 1 of 2 bushaltes verschil als vertrekpunt stuurt je af en toe met meerdere bussen langs een nog vreemdere route. dat terwijl 1 bus en 1 trein. Je moet de routes van trein en bus al kennen en je reis in stukjes knippen om de makkelijkste route te vinden. Er zijn 2 bushaltes op 5 of 6 minuten van mijn huis. Als ik vanaf een van die haltes plan kan het gebeuren dat ik vanaf de bushalte naar het station moet lopen (15 min) de trein wormerveer via uitgeest, haarlem, leiden, den haag, delft, schiedam naar rotterdam kan. Of van af de andere bushalte met de bus naar Purmerend en vandaar naar Amsterdam gestuurd word en dan via utrecht in rotterdam kom. Of met de zelfde bussen en dan vanaf amsterdam met de sprinter naar rotterdam. En er zijn nog meer van die waanzinnig goede adviezen…. terwijl de sprinter naar Rotterdam 2 x per uur op wormerveer stopt en je maar een minuut of 10 op de trein hoeft te wachten en verder geen overstappen hebt. Dan heb ik het er nog niet eens over dat de reis met de bus via Purmerend je € 5,53 meer kost, en als je de IC direct pakt ben je € 8,43 meer kwijt dan de goedkoopste aanbieding.
Op zich zou je in de NS reisplanner ook best wel BTM adviezen moet kunnen opvragen, alleen zou dit niet de standaard instelling moeten zijn. Je zou dan een button moeten hebben met iets als “Laat ook reisadvies zien met bus,tram en metro" of in ieder geval iets wat je zelf bewust moet aangeven en waarbij duidelijk wordt aangegeven dat je daar een apart vervoersbewijs voor nodig hebt, dus treinkaartje/abonnement niet geldig.
Het is een opeenstapeling van denkfouten. Terwijl het eigenlijk heel simpel was en weer zou moeten zijn:
Wil je een reis plannen met alleen treinen? Gebruik de reisplanner van NS.
Wil je een reis plannen met OV als voor- en/of natransport of een overzicht van alle reismogelijkheden? Gebruik de reisplanner van 9292.nl.
Het is weer eens onbegrijpelijk dat NS wijzigingen heeft doorgevoerd zonder over de consequenties na te denken. En als er bewust gekozen is voor dit systeem dan is het nog een graadje erger: NS heeft geen enkel idee waar de klanten behoefte aan hebben.
bellen met 9292 voor reisadvies 90 cent per gesprek
€ 1 per minuut zelfs
Back to basic inderdaad, voor treinstation - treinstation adviezen géén BTM geneuzel. Geef dan de wereldreis of ‘niet mogelijk’.
Maar wat doet de Reisplanner? Die denkt bij bijv. Amsterdam Central (of ander tikfoutje) al gauw dat je een adres-advies wilt, en OV/btm/1 minuut lopen naar de tram dus een optie is.
Helemaal bont maakt de NS app het (9292 ook, maar dat is logisch) want die kiest als vertrekpunt standaard ‘huidige locatie’ en ja dat is bijv. Station Amsterdam Centraal maar dan ben je nog niet eens binnen en heb je nog geen advies met een trein (die iedereen met een NS abonnement natuurlijk wél wil zien)!
Voor het ‘single sign on/off idee’ waar men via je locatie kan bepalen hoe je gereisd hebt is zo’n geo-fence of hoe het ook heet wel logisch. Doe mij (en iedereen) maar in ieder geval eerst de opties met de treinen die rijden, daarna pas andere (snellere) alternatieven met btm (of kilometers lopen). Voor/natransport naar een adres regelen we zelf wel.
Het is natuurlijk allemaal leuke ‘big data’ voor NS en andere partijen (bellen met 9292 voor reisadvies 90 cent per gesprek? welnee we bieden tickets via de app) maar daar zul je ze niet over horen.
NS volgt het concept van 9292 (met wat uitzonderingen waar 9292 wél treinen toont die er 1 minuut langer over doen dan BTM), maar het schiet inderdaad niet op zo.
Ja, leuk dat concept. Maar het concept van NS is dat zij treinen rijden. Als ik met de trein ergens naar toe wil vraag ik in de NS reisplanner een reisadvies van treinstation naar treinstation en dan verwacht ik ook treinen te zien, of in ieder geval vervoer waarvoor mijn treinticket/abonnement geldig is. Dan wil ik niet, in ieder geval niet standaard, allerlei ander vervoer zien waarvoor ik apart moet gaan betalen. Normaal wanneer er geen werkzaamheden zijn en trein gewoon rijden vind ik het al geen goed idee dat je al die BTM adviezen standaard ziet, maar met werkzaamheden is dat nog even in het kwadraat. Hoe vaak ik niet gezien heb dat reizigers bij zo'n reisadvies dan verrast worden dat ze die bus of tramrit apart moeten betalen omdat het niet onder hun abonnement valt. Het is geen kwestie van wennen, het is gewoon niet logisch.
Aan een slechte ontwerpkeuze zal niemand wennen.
NS zal echt op de schreden moeten terugkeren en de reisplanner weer moeten laten werken als voorheen.
NS volgt het concept van 9292 (met wat uitzonderingen waar 9292 wél treinen toont die er 1 minuut langer over doen dan BTM), maar het schiet inderdaad niet op zo.
Je zou moeten beginnen op de manier zoals Rijdendetreinen doet: in hun app/planner kan je alleen maar treinstations kiezen en krijgt dus nooit BTM adviezen (bij werkzaamheden waar een NS incheck geldig is natuurljk wél, dat is dan een ‘NS metro’ die zogenaamd tussen bijv. Laan van NOI en Rotterdam rijdt en nergens stopt.
Sterker nog (voor een rondje Amsterdam met de trein i.p.v. metro 52 kan ik me er nog iets bij voorstellen): als je op een willekeurig moment zonder werkzaamheden bij NS een reis plant van Laan van NOI naar Rotterdam C krijg je óók die metro-adviezen:
omdat die 4 minuten sneller zijn dan de sprinter naar Den Haag Centraal en dan een intercity naar Rotterdam (reistijd 30 i.p.v. 34 minuten met de trein)
omdat je 4 minuten eerder in Rotterdam kunt zijn (op een metrostation, nog niet in de stationshal!) dan met een rechtstreekse intercity die een comfortabele 10 minuten later vertrekt
Aan een slechte ontwerpkeuze zal niemand wennen.
NS zal echt op de schreden moeten terugkeren en de reisplanner weer moeten laten werken als voorheen.
Het is inderdaad erg wennen. Ik zal deze feedback, met dit specifieke voorbeeld, ook weer even aangeven.
Ik denk niet dat hier overwegingen als reizigers meer geld uit de zak kloppen meespelen. Dat veronderstelt een strategie bij NS.
Ik vermoed dat er binnen NS niet goed is nagedacht over de consequenties van het tonen van ander OV dan de trein. Vanuit consumentenvoorlichting over snelle(re) reiswegen valt dat misschien nog te billijken. Maar met name voor reizigers met een NS-abonnement is het een drama omdat die op extra kosten gejaagd worden als ze de reisadviezen zouden opvolgen.
Deze nieuwe methode werkt dus niet goed. Hoog tijd dat NS weer terugdraait dat reismogelijkheden met ander vervoer dan de trein standaard wordt getoond. Beter is om dat als opt-in aan te bieden.
Tamelijk krankzinnig zijn de reisadviezen die helemaal geen treinverbindingen tussen twee stations meer tonen. Dat zou NS toch ook moeten inzien.
Het was ook meer een verzoek om hier nog eens aandacht aan te besteden. Momo heeft het 3! maanden geleden al uitstekend verwoord maar zoals met zoveel topics hier doet NS er niets mee en weigert men ook met zinvolle tegenargumentatie te komen. Er wordt gewoon gezegd dit is de keuze die is gemaakt en dus einde discussie blijkbaar.
Deze tweet van vandaag dus bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat hier overwegingen als reizigers meer geld uit de zak kloppen meespelen. Dat veronderstelt een strategie bij NS.
Ik vermoed dat er binnen NS niet goed is nagedacht over de consequenties van het tonen van ander OV dan de trein. Vanuit consumentenvoorlichting over snelle(re) reiswegen valt dat misschien nog te billijken. Maar met name voor reizigers met een NS-abonnement is het een drama omdat die op extra kosten gejaagd worden als ze de reisadviezen zouden opvolgen. Ook voor reizigers met een ticket voor een enkele reis of retour werkt dit niet.
Deze nieuwe methode werkt dus niet goed. Hoog tijd dat NS weer terugdraait dat reismogelijkheden met ander vervoer dan de trein standaard wordt getoond. Beter is om dat als opt-in aan te bieden.
Tamelijk krankzinnig zijn de reisadviezen die helemaal geen treinverbindingen tussen twee stations meer tonen. Dat zou NS toch ook moeten inzien. Het reisadvies moet matchen met het ticket en dat wordt ondermijnd door de huidige werkwijze.
De oplossing is mijns inziens vrij eenvoudig. De reisplanner dient indien er een mogelijkheid is om de reis per trein te maken, deze altijd te tonen. Als er snellere mogelijkheden met ander OV zijn mogen deze ook getoond worden maar als er een treinverbinding is moet deze gewoon altijd getoond worden.
Maar zo als we weten is NS in deze zeer eigenwijs en wil mem de reiziger dus extra geld t.g.v. het openbaar vervoer uit de zak kloppen.
Weer eentje:
Mjn dochter reisde vandaag met jongerendagkaart van Leiden naar Dordrecht maar moest ivm werkzaamheden van LOI tot R’dam met de metro. Worden deze deze extra metro kosten door jullie vergoed? Ze heeft nu ruim €19 betaald retour en zou anders voor €7,95 retour hebben gereisd.
Tja.. (de metro kost € 4,99) heb ik maar geantwoord met:
Ze had via Schiphol, Woerden of Den Bosch gewoon met de trein kunnen reizen. Snellere bus/tram/metro-adviezen zijn voor eigen rekening helaas. Die kan je uit zetten bij Reisopties in de planner maar heb je nu niets meer aan natuurlijk.
Leiden - Dordrecht via Woerden of Schiphol-Utrecht-Den Bosch zou je inderdaad niet verwachten, maar met een Jongeren Dagkaart (of welk ticket dan ook) was het wél de enige optie zonder extra kosten.
9292 heeft ook zo zijn bijwerkingen en geeft geregeld onzinnige adviezen zoals een eind lopen voor een reis die dan 1 minuut sneller is.
Dat is inderdaad wel een dingetje, met name bij busverbindingen die niet hoogfrequent rijden.
Maar als ik plan op aankomsttijd bij een afspraak (met bus) hoef ik echt niet de snelste verbinding te hebben, en een stukje lopen vind ik niet erg. Prima dus, maar geef dan wel beide opties!
Zelfde als voor na de afspraak, dan wordt het een stuk lopen plus bus, óf 29 minuten wachten op een volgende bus die voor de deur stopt.
(off-topic): Soms moet je wel op de route van de bus/tram/metro letten, want het MMC (ziekenhuis) in Veldhoven heeft twee haltes vlakbij. Vanaf de ene halte rijden de bussen ‘rechtstreeks’ naar Eindhoven C maar de andere bus neemt een toeristische route via Waalre en doet er veel langer over (met bijbehorend prijskaartje). Maar dan zit je in ieder geval warm en heb je een gunstige overstap op een volgende bus
Met bagage e.d. wordt het natuurlijk een ander verhaal (doe mij maar een trein en 17 minuten overstap op Utrecht Centraal).
Google maps heeft weer heel andere nadelen als reisplanner. Maar zo bont als NS en 9292 (door geen treinen te tonen) maken ze het niet.
9292 heeft ook zo zijn bijwerkingen en geeft geregeld onzinnige adviezen zoals een eind lopen voor een reis die dan 1 minuut sneller is.
Je kunt, ook gezien het overzicht van alle opties die makkelijk vergelijken, via Google Maps plannen.
Via 9292 vandaag ook alleen busadviezen, eerder gaven ze daar (in tegenstelling tot de NS planner) óók de treinopties (met lange overstap naar bijv. Amersfoort), maar dat scheelde slechts een minuutje (+ lopen van bus naar trein).
Maar het NS panel is gericht op vragen van de NS en zeer eenzijdig, als deelnemer kan men niets zelf inbrengen en dan schiet het niet op met een klantenpanel. Ik ben er zelf lid van maar vindt het niets bijdragen aan wat er leeft bij klanten.
Dit soort opties hoort thuis in de 9292 planner niet in de NS planner hooguit als opt. In en naar eigen keuze
Ik denk dat we het hier op de community daar allemaal over eens zijn, dit is ook al in eerdere topics hierover gezegd, alleen blijft NS hier toch aan vasthouden. En het helpt natuurlijk ook niet als de webcare zulke antwoorden als hierboven geven. Misschien moet hier nu eens een NS Panel onderzoek over komen, eens kijken wat de uitkomsten daarvan zijn.
Dit soort opties hoort thuis in de 9292 planner niet in de NS planner hooguit als opt. In en naar eigen keuze.
De NS planner moet primair gericht zijn op de treinreiziger voor andere opties moet men zelf kunnen kiezen of 9292 raadplegen.
Zelf ben ik niet tegen het tonen van BTM opties in de NS reisplanner, maar dit zou niet de standaard instelling moeten zijn bij reizen van treinstation naar treinstation, ook als dat sneller is. Het leidt tot dit soort situaties dat reizigers denken dat er werkzaamheden zijn en er geen treinen rijden op een bepaald traject. De reisopties met BTM zijn bovendien niet goedkoper want je betaalt apart voor de trein en bus, als je een treinabonnement hebt is dat niet geldig in de bus en iemand dit zoals in bovenstaande tweet een e-ticket voor de treinreis heeft gekocht kan dat e-ticket niet in de bus gebruiken en betaalt dus extra voor de bus. Ook als je met de OV-chipkaart reist en geen treinabonnement hebt is het duurder, namelijk €7,03 tegen €5,90 met alleen trein.
Het tonen van BTM opties leidt tot verwarring en tot extra kosten. Ja, je kan het uitzetten, maar dat moet je dan maar weten en het is iedere keer een extra handeling. Van een treinvervoerder verwacht ik een reisadvies met de trein te zien, niet met ander vervoer. De keuze die NS gemaakt heeft vind ik dus totaal verkeerd.
Je hebt helemaal gelijk. Prima verwoord ook weer.
Zelf ben ik niet tegen het tonen van BTM opties in de NS reisplanner, maar dit zou niet de standaard instelling moeten zijn bij reizen van treinstation naar treinstation, ook als dat sneller is. Het leidt tot dit soort situaties dat reizigers denken dat er werkzaamheden zijn en er geen treinen rijden op een bepaald traject. De reisopties met BTM zijn bovendien niet goedkoper want je betaalt apart voor de trein en bus, als je een treinabonnement hebt is dat niet geldig in de bus en iemand dit zoals in bovenstaande tweet een e-ticket voor de treinreis heeft gekocht kan dat e-ticket niet in de bus gebruiken en betaalt dus extra voor de bus. Ook als je met de OV-chipkaart reist en geen treinabonnement hebt is het duurder, namelijk €7,03 tegen €5,90 met alleen trein.
Het tonen van BTM opties leidt tot verwarring en tot extra kosten. Ja, je kan het uitzetten, maar dat moet je dan maar weten en het is iedere keer een extra handeling. Van een treinvervoerder verwacht ik een reisadvies met de trein te zien, niet met ander vervoer. De keuze die NS gemaakt heeft vind ik dus totaal verkeerd.
De reisopties met BTM zijn totaal irrelevant voor reizigers met een e-ticket, afgekocht reisrecht bij NS of met korting bij NS. Ik vind het onbegrijpelijk dat de standaardinstellingen in sommige gevallen niet de treinen van NS tonen.
Terug naar de tekentafel, NS. Het tonen van BTM-opties zou een opt-in moeten zijn en niet een opt-out.
Om dezelfde reden als dat ook niet alle treinverbindingen worden getoond bij het opvragen van een bepaald advies: de Reisplanner wordt dan een onoverzichtelijke zooi met veel te veel vergelijkbare adviezen.
Er is voor gekozen om enkel een beperkt aantal beste reisopties te geven. De getoonde reisopties zijn allen sneller, sommige zelfs significant (tot zo'n 30%) en goedkoper, dus worden enkel deze opties getoond. De reiziger heeft zelf de agentschap om busopties uit te zetten en enkel treinopties te tonen.
Ik ben het er persoonlijk ook niet mee eens hoe het meenemen van BTM reizen in de NS Reisplanner is geïmplementeerd, maar naar zeggen is dit al langere tijd een verzoek geweest, dus is dit de keuze die is gemaakt.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.