beantwoord

Extra betalen vanwege werkzaamheden?

  • 28 January 2023
  • 32 reacties
  • 811 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS volgt het concept van 9292 (met wat uitzonderingen waar 9292 wél treinen toont die er 1 minuut langer over doen dan BTM), maar het schiet inderdaad niet op zo.

Ja, leuk dat concept. Maar het concept van NS is dat zij treinen rijden. Als ik met de trein ergens naar toe wil vraag ik in de NS reisplanner een reisadvies van treinstation naar treinstation en dan verwacht ik ook treinen te zien, of in ieder geval vervoer waarvoor mijn treinticket/abonnement geldig is. Dan wil ik niet, in ieder geval niet standaard, allerlei ander vervoer zien waarvoor ik apart moet gaan betalen. Normaal wanneer er geen werkzaamheden zijn en trein gewoon rijden vind ik het al geen goed idee dat je al die BTM adviezen standaard ziet, maar met werkzaamheden is dat nog even in het kwadraat. Hoe vaak ik niet gezien heb dat reizigers bij zo'n reisadvies dan verrast worden dat ze die bus of tramrit apart moeten betalen omdat het niet onder hun abonnement valt. Het is geen kwestie van wennen, het is gewoon niet logisch. 

Badge +3

Back to basic inderdaad, voor treinstation - treinstation adviezen géén BTM geneuzel. Geef dan de wereldreis of ‘niet mogelijk’.

Maar wat doet de Reisplanner? Die denkt bij bijv. Amsterdam Central (of ander tikfoutje) al gauw dat je een adres-advies wilt, en OV/btm/1 minuut lopen naar de tram dus een optie is.

Helemaal bont maakt de NS app het (9292 ook, maar dat is logisch) want die kiest als vertrekpunt standaard ‘huidige locatie’ en ja dat is bijv. Station Amsterdam Centraal maar dan ben je nog niet eens binnen en heb je nog geen advies met een trein (die iedereen met een NS abonnement natuurlijk wél wil zien)!

Voor het ‘single sign on/off idee’ waar men via je locatie kan bepalen hoe je gereisd hebt is zo’n geo-fence of hoe het ook heet wel logisch. Doe mij (en iedereen) maar in ieder geval eerst de opties met de treinen die rijden, daarna pas andere (snellere) alternatieven met btm (of kilometers lopen). Voor/natransport naar een adres regelen we zelf wel.

Het is natuurlijk allemaal leuke ‘big data’ voor NS en andere partijen (bellen met 9292 voor reisadvies 90 cent per gesprek? welnee we bieden tickets via de app) maar daar zul je ze niet over horen.

Reputatie 6
Badge +1

bellen met 9292 voor reisadvies 90 cent per gesprek

€ 1 per minuut zelfs 💸

Reputatie 7
Badge +3

Het is een opeenstapeling van denkfouten. Terwijl het eigenlijk heel simpel was en weer zou moeten zijn:

  • Wil je een reis plannen met alleen treinen? Gebruik de reisplanner van NS.
  • Wil je een reis plannen met OV als voor- en/of natransport of een overzicht van alle reismogelijkheden? Gebruik de reisplanner van 9292.nl.

Het is weer eens onbegrijpelijk dat NS wijzigingen heeft doorgevoerd zonder over de consequenties na te denken. En als er bewust gekozen is voor dit systeem dan is het nog een graadje erger: NS heeft geen enkel idee waar de klanten behoefte aan hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich zou je in de NS reisplanner ook best wel BTM adviezen moet kunnen opvragen, alleen zou dit niet de standaard instelling moeten zijn. Je zou dan een button moeten hebben met iets als “Laat ook reisadvies zien met bus,tram en metro" of in ieder geval iets wat je zelf bewust moet aangeven en waarbij duidelijk wordt aangegeven dat je daar een apart vervoersbewijs voor nodig hebt, dus treinkaartje/abonnement niet geldig.

Reputatie 6

De huidige vorm van reisplanner is een regelrechte ramp. Je wordt het halve land doorgestuurd met een heel aantal overstappen, er zijn adviezen waarbij je een kwartier moet lopen en 1 of 2 bushaltes verschil als vertrekpunt stuurt je af en toe met meerdere bussen langs een nog vreemdere route. dat terwijl 1 bus en 1 trein. Je moet de routes van trein en bus al kennen en je reis in stukjes knippen om de makkelijkste route te vinden. Er zijn 2 bushaltes op 5 of 6 minuten van mijn huis. Als ik vanaf een van die haltes plan kan het gebeuren dat ik vanaf de bushalte naar het station moet lopen (15 min) de trein wormerveer via uitgeest, haarlem, leiden, den haag, delft, schiedam naar rotterdam kan. Of van af de andere bushalte met de bus naar Purmerend en vandaar naar Amsterdam gestuurd word en dan via utrecht in rotterdam kom. Of met de zelfde bussen en dan vanaf amsterdam met de sprinter naar rotterdam. En er zijn nog meer van die waanzinnig goede adviezen…. terwijl de sprinter naar Rotterdam 2 x per uur op wormerveer stopt en je maar een minuut of 10 op de trein hoeft te wachten en verder geen overstappen hebt. Dan heb ik het er nog niet eens over dat de reis met de bus via Purmerend je € 5,53 meer kost, en als je de IC direct pakt ben je € 8,43 meer kwijt dan de goedkoopste aanbieding.

Reputatie 7
Badge +3

Of de reisplanner van DB gebruiken als je alle verstorende bussen, metro's en alternatieve opstaphaltes niet wilt zien:
 

 

Reageer