beantwoord

Extra betalen vanwege werkzaamheden?

  • 28 January 2023
  • 32 reacties
  • 803 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie op twitter onderstaande langskomen. Vervangend vervoer is blijkbaar hier dus niet gratis.

Op maandag kan je dus wèl met de trein maar nu moet je dus extra betalen blijkbaar? In de planner gekeken en er worden alleen reizen met lijnbussen weergegeven.

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 28 January 2023, 13:58

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beetje flauw dat je nu alleen op dat woordje reageert en niet inhoudelijk op de zeer terechte klachten ingaat.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf ben ik niet tegen het tonen van BTM opties in de NS reisplanner, maar dit zou niet de standaard instelling moeten zijn bij reizen van treinstation naar treinstation, ook als dat sneller is. Het leidt tot dit soort situaties dat reizigers denken dat er werkzaamheden zijn en er geen treinen rijden op een bepaald traject. De reisopties met BTM zijn bovendien niet goedkoper want je betaalt apart voor de trein en bus, als je een treinabonnement hebt is dat niet geldig in de bus en iemand dit zoals in bovenstaande tweet een e-ticket voor de treinreis heeft gekocht kan dat e-ticket niet in de bus gebruiken en betaalt dus extra voor de bus. Ook als je met de OV-chipkaart reist en geen treinabonnement hebt is het duurder, namelijk €7,03 tegen €5,90 met alleen trein.

Het tonen van BTM opties leidt tot verwarring en tot extra kosten. Ja, je kan het uitzetten, maar dat moet je dan maar weten en het is iedere keer een extra handeling. Van een treinvervoerder verwacht ik een reisadvies met de trein te zien, niet met ander vervoer. De keuze die NS gemaakt heeft vind ik dus totaal verkeerd.

Reputatie 7
Badge +3

De reisopties met BTM zijn totaal irrelevant voor reizigers met een e-ticket, afgekocht reisrecht bij NS of met korting bij NS. Ik vind het onbegrijpelijk dat de standaardinstellingen in sommige gevallen niet de treinen van NS tonen.
 

Terug naar de tekentafel, NS. Het tonen van BTM-opties zou een opt-in moeten zijn en niet een opt-out.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is gewoon een van de nadelen dat standaard busopties in de planner worden weergegeven. Zet je die uit, dan zie je dat je prima met de trein van Leidsche Rijn naar Utrecht Centraal kunt.

Wel weer erg slecht dat webcare dit blijkbaar niet weet.

Het is inderdaad erg wennen. Ik zal deze feedback, met dit specifieke voorbeeld, ook weer even aangeven.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een opeenstapeling van denkfouten. Terwijl het eigenlijk heel simpel was en weer zou moeten zijn:

  • Wil je een reis plannen met alleen treinen? Gebruik de reisplanner van NS.
  • Wil je een reis plannen met OV als voor- en/of natransport of een overzicht van alle reismogelijkheden? Gebruik de reisplanner van 9292.nl.

Het is weer eens onbegrijpelijk dat NS wijzigingen heeft doorgevoerd zonder over de consequenties na te denken. En als er bewust gekozen is voor dit systeem dan is het nog een graadje erger: NS heeft geen enkel idee waar de klanten behoefte aan hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik in dit geval heel erg slecht vind is dat er helemaal geen verbindingen met de trein tussen Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal worden getoond. Zelfs als het met de bus een stuk sneller (zo’n 10 minuten) is vanwege de lange overstap van trein op trein van 17 minuten in Utrecht Centraal moet die verbinding wel getoond worden.

Juist vanwege e-tickets en het reizen met korting moeten die verbindingen getoond worden. Je wilt niet extra betalen voor het gebruik van de lijnbus. Dit lijkt me een ontwerpfout in de reisplanner die zo snel mogelijk moet worden opgelost.

En die medewerkers van webcare moeten hoognodig bijgeschoold worden. 

Reputatie 7

Dit soort opties hoort thuis in de 9292 planner niet in de NS planner hooguit als opt. In en naar eigen keuze.

De NS planner moet primair gericht zijn op de treinreiziger voor andere opties moet men zelf kunnen kiezen of 9292 raadplegen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS volgt het concept van 9292 (met wat uitzonderingen waar 9292 wél treinen toont die er 1 minuut langer over doen dan BTM), maar het schiet inderdaad niet op zo.

Ja, leuk dat concept. Maar het concept van NS is dat zij treinen rijden. Als ik met de trein ergens naar toe wil vraag ik in de NS reisplanner een reisadvies van treinstation naar treinstation en dan verwacht ik ook treinen te zien, of in ieder geval vervoer waarvoor mijn treinticket/abonnement geldig is. Dan wil ik niet, in ieder geval niet standaard, allerlei ander vervoer zien waarvoor ik apart moet gaan betalen. Normaal wanneer er geen werkzaamheden zijn en trein gewoon rijden vind ik het al geen goed idee dat je al die BTM adviezen standaard ziet, maar met werkzaamheden is dat nog even in het kwadraat. Hoe vaak ik niet gezien heb dat reizigers bij zo'n reisadvies dan verrast worden dat ze die bus of tramrit apart moeten betalen omdat het niet onder hun abonnement valt. Het is geen kwestie van wennen, het is gewoon niet logisch. 

Ik ben puur en alleen aan het spiegelen. Ik ben het er uiteraard mee eens dat de gegeven reactie op Twitter onjuist of in ieder geval onvoldoende was. Maar dat is één medewerker. Om als gevolg daarvan alle Webcare medewerkers onbenullen te noemen vind ik een vrij ongepaste generalisatie.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet de eerste melding van slechte informatie die door webcare gegeven wordt. Ik heb dat ene woord weggehaald omdat de discussie anders daarover gaat en niet over het probleem zelf. Daar gaat @Stijn NS helaas niet op in.

Dus bij deze nog maar een keer. Waarom toont de reisplanner geen opties met de trein wanneer die er wel zijn? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat hier overwegingen als reizigers meer geld uit de zak kloppen meespelen. Dat veronderstelt een strategie bij NS. 

Ik vermoed dat er binnen NS niet goed is nagedacht over de consequenties van het tonen van ander OV dan de trein. Vanuit consumentenvoorlichting over snelle(re) reiswegen valt dat misschien nog te billijken. Maar met name voor reizigers met een NS-abonnement is het een drama omdat die op extra kosten gejaagd worden als ze de reisadviezen zouden opvolgen. Ook voor reizigers met een ticket voor een enkele reis of retour werkt dit niet.

Deze nieuwe methode werkt dus niet goed. Hoog tijd dat NS weer terugdraait dat reismogelijkheden met ander vervoer dan de trein standaard wordt getoond. Beter is om dat als opt-in aan te bieden. 

Tamelijk krankzinnig zijn de reisadviezen die helemaal geen treinverbindingen tussen twee stations meer tonen. Dat zou NS toch ook moeten inzien. Het reisadvies moet matchen met het ticket en dat wordt ondermijnd door de huidige werkwijze.

Reputatie 7
Badge +3

Aan een slechte ontwerpkeuze zal niemand wennen. 

NS zal echt op de schreden moeten terugkeren en de reisplanner weer moeten laten werken als voorheen. 

Reputatie 6

De huidige vorm van reisplanner is een regelrechte ramp. Je wordt het halve land doorgestuurd met een heel aantal overstappen, er zijn adviezen waarbij je een kwartier moet lopen en 1 of 2 bushaltes verschil als vertrekpunt stuurt je af en toe met meerdere bussen langs een nog vreemdere route. dat terwijl 1 bus en 1 trein. Je moet de routes van trein en bus al kennen en je reis in stukjes knippen om de makkelijkste route te vinden. Er zijn 2 bushaltes op 5 of 6 minuten van mijn huis. Als ik vanaf een van die haltes plan kan het gebeuren dat ik vanaf de bushalte naar het station moet lopen (15 min) de trein wormerveer via uitgeest, haarlem, leiden, den haag, delft, schiedam naar rotterdam kan. Of van af de andere bushalte met de bus naar Purmerend en vandaar naar Amsterdam gestuurd word en dan via utrecht in rotterdam kom. Of met de zelfde bussen en dan vanaf amsterdam met de sprinter naar rotterdam. En er zijn nog meer van die waanzinnig goede adviezen…. terwijl de sprinter naar Rotterdam 2 x per uur op wormerveer stopt en je maar een minuut of 10 op de trein hoeft te wachten en verder geen overstappen hebt. Dan heb ik het er nog niet eens over dat de reis met de bus via Purmerend je € 5,53 meer kost, en als je de IC direct pakt ben je € 8,43 meer kwijt dan de goedkoopste aanbieding.

Reputatie 7
Badge +3

Of de reisplanner van DB gebruiken als je alle verstorende bussen, metro's en alternatieve opstaphaltes niet wilt zien:
 

 

Om dezelfde reden als dat ook niet alle treinverbindingen worden getoond bij het opvragen van een bepaald advies: de Reisplanner wordt dan een onoverzichtelijke zooi met veel te veel vergelijkbare adviezen.

Er is voor gekozen om enkel een beperkt aantal beste reisopties te geven. De getoonde reisopties zijn allen sneller, sommige zelfs significant (tot zo'n 30%) en goedkoper, dus worden enkel deze opties getoond. De reiziger heeft zelf de agentschap om busopties uit te zetten en enkel treinopties te tonen.

Ik ben het er persoonlijk ook niet mee eens hoe het meenemen van BTM reizen in de NS Reisplanner is geïmplementeerd, maar naar zeggen is dit al langere tijd een verzoek geweest, dus is dit de keuze die is gemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Zelf ben ik niet tegen het tonen van BTM opties in de NS reisplanner, maar dit zou niet de standaard instelling moeten zijn bij reizen van treinstation naar treinstation, ook als dat sneller is. Het leidt tot dit soort situaties dat reizigers denken dat er werkzaamheden zijn en er geen treinen rijden op een bepaald traject. De reisopties met BTM zijn bovendien niet goedkoper want je betaalt apart voor de trein en bus, als je een treinabonnement hebt is dat niet geldig in de bus en iemand dit zoals in bovenstaande tweet een e-ticket voor de treinreis heeft gekocht kan dat e-ticket niet in de bus gebruiken en betaalt dus extra voor de bus. Ook als je met de OV-chipkaart reist en geen treinabonnement hebt is het duurder, namelijk €7,03 tegen €5,90 met alleen trein.

Het tonen van BTM opties leidt tot verwarring en tot extra kosten. Ja, je kan het uitzetten, maar dat moet je dan maar weten en het is iedere keer een extra handeling. Van een treinvervoerder verwacht ik een reisadvies met de trein te zien, niet met ander vervoer. De keuze die NS gemaakt heeft vind ik dus totaal verkeerd.

 

Je hebt helemaal gelijk. Prima verwoord ook weer. 

Reputatie 7
Badge +3

Google maps heeft weer heel andere nadelen als reisplanner. Maar zo bont als NS en 9292 (door geen treinen te tonen) maken ze het niet.

Badge +3

Back to basic inderdaad, voor treinstation - treinstation adviezen géén BTM geneuzel. Geef dan de wereldreis of ‘niet mogelijk’.

Maar wat doet de Reisplanner? Die denkt bij bijv. Amsterdam Central (of ander tikfoutje) al gauw dat je een adres-advies wilt, en OV/btm/1 minuut lopen naar de tram dus een optie is.

Helemaal bont maakt de NS app het (9292 ook, maar dat is logisch) want die kiest als vertrekpunt standaard ‘huidige locatie’ en ja dat is bijv. Station Amsterdam Centraal maar dan ben je nog niet eens binnen en heb je nog geen advies met een trein (die iedereen met een NS abonnement natuurlijk wél wil zien)!

Voor het ‘single sign on/off idee’ waar men via je locatie kan bepalen hoe je gereisd hebt is zo’n geo-fence of hoe het ook heet wel logisch. Doe mij (en iedereen) maar in ieder geval eerst de opties met de treinen die rijden, daarna pas andere (snellere) alternatieven met btm (of kilometers lopen). Voor/natransport naar een adres regelen we zelf wel.

Het is natuurlijk allemaal leuke ‘big data’ voor NS en andere partijen (bellen met 9292 voor reisadvies 90 cent per gesprek? welnee we bieden tickets via de app) maar daar zul je ze niet over horen.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich zou je in de NS reisplanner ook best wel BTM adviezen moet kunnen opvragen, alleen zou dit niet de standaard instelling moeten zijn. Je zou dan een button moeten hebben met iets als “Laat ook reisadvies zien met bus,tram en metro" of in ieder geval iets wat je zelf bewust moet aangeven en waarbij duidelijk wordt aangegeven dat je daar een apart vervoersbewijs voor nodig hebt, dus treinkaartje/abonnement niet geldig.

Badge +3

Er zijn geen werkzaamheden. Er wordt een lijnbus getoond in het reisadvies omdat de overstap in Utrecht daarmee beter is, dat wil zeggen, de totale reistijd is dan korter. Als in de reisopties Bus wordt uitgezet, dan verschijnen alleen reisadviezen per trein.

En die medewerkers van webcare moeten hoognodig bijgeschoold worden. Wat een onbenullen.

Dus ik ben ook een onbenul?

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort opties hoort thuis in de 9292 planner niet in de NS planner hooguit als opt. In en naar eigen keuze

Ik denk dat we het hier op de community daar allemaal over eens zijn, dit is ook al in eerdere topics hierover gezegd, alleen blijft NS hier toch aan vasthouden. En het helpt natuurlijk ook niet als de webcare zulke antwoorden als hierboven geven. Misschien moet hier nu eens een NS Panel onderzoek over komen, eens kijken wat de uitkomsten daarvan zijn. 

Badge +3

Weer eentje:

Mjn dochter reisde vandaag met jongerendagkaart van Leiden naar Dordrecht maar moest ivm werkzaamheden van LOI tot R’dam met de metro. Worden deze deze extra metro kosten door jullie vergoed? Ze heeft nu ruim €19 betaald retour en zou anders voor €7,95 retour hebben gereisd.

Tja.. (de metro kost € 4,99) heb ik maar geantwoord met:

Ze had via Schiphol, Woerden of Den Bosch gewoon met de trein kunnen reizen. Snellere bus/tram/metro-adviezen zijn voor eigen rekening helaas. Die kan je uit zetten bij Reisopties in de planner maar heb je nu niets meer aan natuurlijk.

Leiden - Dordrecht via Woerden of Schiphol-Utrecht-Den Bosch zou je inderdaad niet verwachten, maar met een Jongeren Dagkaart (of welk ticket dan ook) was het wél de enige optie zonder extra kosten.

Reputatie 7

Maar het NS panel is gericht op vragen van de NS en zeer eenzijdig, als deelnemer kan men niets zelf inbrengen en dan schiet het niet op met een klantenpanel. Ik ben er zelf lid van maar vindt het niets bijdragen aan wat er leeft bij klanten.

 

Reageer