beantwoord

Extra betalen vanwege werkzaamheden?

  • 28 January 2023
  • 32 reacties
  • 819 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Badge +3

Via 9292 vandaag ook alleen busadviezen, eerder gaven ze daar (in tegenstelling tot de NS planner) óók de treinopties (met lange overstap naar bijv. Amersfoort), maar dat scheelde slechts een minuutje (+ lopen van bus naar trein).

Reputatie 7
Badge +1

De oplossing is mijns inziens vrij eenvoudig. De reisplanner dient indien er een mogelijkheid is om de reis per trein te maken, deze altijd te tonen. Als er snellere mogelijkheden met ander OV zijn mogen deze ook getoond worden maar als er een treinverbinding is moet deze gewoon altijd getoond worden.

 

Maar zo als we weten is NS in deze zeer eigenwijs en wil mem de reiziger dus extra geld t.g.v. het openbaar vervoer uit de zak kloppen.

Reputatie 7
Badge +2

9292 heeft ook zo zijn bijwerkingen en geeft geregeld onzinnige adviezen zoals een eind lopen voor een reis die dan 1 minuut sneller is.

Je kunt, ook gezien het overzicht van alle opties die makkelijk vergelijken, via Google Maps plannen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk niet dat hier overwegingen als reizigers meer geld uit de zak kloppen meespelen. Dat veronderstelt een strategie bij NS. 

Ik vermoed dat er binnen NS niet goed is nagedacht over de consequenties van het tonen van ander OV dan de trein. Vanuit consumentenvoorlichting over snelle(re) reiswegen valt dat misschien nog te billijken. Maar met name voor reizigers met een NS-abonnement is het een drama omdat die op extra kosten gejaagd worden als ze de reisadviezen zouden opvolgen.

Deze nieuwe methode werkt dus niet goed. Hoog tijd dat NS weer terugdraait dat reismogelijkheden met ander vervoer dan de trein standaard wordt getoond. Beter is om dat als opt-in aan te bieden. 

Tamelijk krankzinnig zijn de reisadviezen die helemaal geen treinverbindingen tussen twee stations meer tonen. Dat zou NS toch ook moeten inzien.

Het was ook meer een verzoek om hier nog eens aandacht aan te besteden. Momo heeft het 3! maanden geleden al uitstekend verwoord maar zoals met zoveel topics hier doet NS er niets mee en weigert men ook met zinvolle tegenargumentatie te komen. Er wordt gewoon gezegd dit is de keuze die is gemaakt en dus einde discussie blijkbaar.

Deze tweet van vandaag dus bijvoorbeeld. 

 

 

Badge +3

9292 heeft ook zo zijn bijwerkingen en geeft geregeld onzinnige adviezen zoals een eind lopen voor een reis die dan 1 minuut sneller is.

Dat is inderdaad wel een dingetje, met name bij busverbindingen die niet hoogfrequent rijden.

Maar als ik plan op aankomsttijd bij een afspraak (met bus) hoef ik echt niet de snelste verbinding te hebben, en een stukje lopen vind ik niet erg. Prima dus, maar geef dan wel beide opties!

Zelfde als voor na de afspraak, dan wordt het een stuk lopen plus bus, óf 29 minuten wachten op een volgende bus die voor de deur stopt.

(off-topic): Soms moet je wel op de route van de bus/tram/metro letten, want het MMC (ziekenhuis) in Veldhoven heeft twee haltes vlakbij. Vanaf de ene halte rijden de bussen ‘rechtstreeks’ naar Eindhoven C maar de andere bus neemt een toeristische route via Waalre en doet er veel langer over (met bijbehorend prijskaartje). Maar dan zit je in ieder geval warm en heb je een gunstige overstap op een volgende bus 🤣

Met bagage e.d. wordt het natuurlijk een ander verhaal (doe mij maar een trein en 17 minuten overstap op Utrecht Centraal).

Badge +3

Aan een slechte ontwerpkeuze zal niemand wennen. 

NS zal echt op de schreden moeten terugkeren en de reisplanner weer moeten laten werken als voorheen. 

NS volgt het concept van 9292 (met wat uitzonderingen waar 9292 wél treinen toont die er 1 minuut langer over doen dan BTM), maar het schiet inderdaad niet op zo.

Je zou moeten beginnen op de manier zoals Rijdendetreinen doet: in hun app/planner kan je alleen maar treinstations kiezen en krijgt dus nooit BTM adviezen (bij werkzaamheden waar een NS incheck geldig is natuurljk wél, dat is dan een ‘NS metro’ die zogenaamd tussen bijv. Laan van NOI en Rotterdam rijdt en nergens stopt.

Sterker nog (voor een rondje Amsterdam met de trein i.p.v. metro 52 kan ik me er nog iets bij voorstellen): als je op een willekeurig moment zonder werkzaamheden bij NS een reis plant van Laan van NOI naar Rotterdam C krijg je óók die metro-adviezen:

  • omdat die 4 minuten sneller zijn dan de sprinter naar Den Haag Centraal en dan een intercity naar Rotterdam (reistijd 30 i.p.v. 34 minuten met de trein)
  • omdat je 4 minuten eerder in Rotterdam kunt zijn (op een metrostation, nog niet in de stationshal!) dan met een rechtstreekse intercity die een comfortabele 10 minuten later vertrekt

 

 

Reputatie 6
Badge +1

bellen met 9292 voor reisadvies 90 cent per gesprek

€ 1 per minuut zelfs 💸

Reageer