beantwoord

in theorie recht op maaltijd en drinken maar hoe zit dat in de praktijk?



Toon eerste bericht

31 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik ga er zelf van uit dat het in wezen bij elke situatie niet redelijkerwijs mogelijk is om iets aan eten te verschaffen, maar dat is een persoonlijke aanname.

Misschien niet in elke situatie, maar dat vereist de verordening ook niet. DB en SNCF hebben er overigens gewoon regelingen voor en NS zou dat beter ook hebben, niet alleen voor uitzonderlijke situaties zoals op 3 april maar ook voor andere dagen dat er reizigers meer dan een uur vertraging oplopen.

Goedenavond Muurkast en welkom bij de NS Community!

Ik kan me voorstellen dat je graag een ander antwoord wilt hebben, maar helaas kan ik er weinig anders van maken dan wat MoDe al heeft aangegeven. In de praktijk werkt dit namelijk niet. In sommige gevallen wordt er nog wel eens koffie aangeboden inderdaad, maar eten eigenlijk nooit. Bij de storing van 3 april waarbij er een gehele dag geen treinen meer hebben gereden is er een regeling in het leven geroepen waarbij reizigers voor extra gemaakte kosten (inclusief eventueel eten/drinken door bijvoorbeeld een gedwongen overnachting) vergoed konden krijgen, maar zelfs dat is een extreme uitzondering.

Ik ga er zelf van uit dat het in wezen bij elke situatie niet redelijkerwijs mogelijk is om iets aan eten te verschaffen, maar dat is een persoonlijke aanname.

Bedankt voor je antwoord en ik ben het met je eens dat dit een hele lastige bepaling in Europese wetgeving is. Dat de regeling voor reizigers voor 3 april als uitzondering wordt gezien is in mijn optiek is vreemd omdat deze verordening als sinds 2007 van kracht is met een duidelijke tijdsindicatie (60 minuten vertraging) waarna reizigers (obv case-to-case review) recht hebben op alles wat je noemt in de regeling van 3 april. 

 

"Onmogelijk" zoals gebruiker Thom aangeeft is het natuurlijk niet, samenwerkingsverbanden met stationswinkels, etensautomaten, terugbetalingsregelingen of (digitale) consumptiebonnen zijn natuurlijk gewoon vrij voor de handliggende opties maar een "oplossing" was niet waar ik op doelde met mijn vraag dus dat terzijde. 

 

Om speculatie en discussie te voorkomen probeer ik mijn vraag te herformuleren: Bij wie of waar kan ik vinden hoe de NS hier aan voldoet of niet? 

 

Binnen de (voor mij) beschikbare documenten en benaderbare medewerkers van de NS kan ik dit niet terugvinden dus hoop ik dat de community hulp kan bieden bij de zoektocht.

Reputatie 7
Badge +4

Het is een dode letter en terecht, want het is volstrekt onuitvoerbaar, zeker bij grote verstoringen. Aan het onmogelijke is niemand gehouden. 

Goedenavond Muurkast en welkom bij de NS Community!

Ik kan me voorstellen dat je graag een ander antwoord wilt hebben, maar helaas kan ik er weinig anders van maken dan wat MoDe al heeft aangegeven. In de praktijk werkt dit namelijk niet. In sommige gevallen wordt er nog wel eens koffie aangeboden inderdaad, maar eten eigenlijk nooit. Bij de storing van 3 april waarbij er een gehele dag geen treinen meer hebben gereden is er een regeling in het leven geroepen waarbij reizigers voor extra gemaakte kosten (inclusief eventueel eten/drinken door bijvoorbeeld een gedwongen overnachting) vergoed konden krijgen, maar zelfs dat is een extreme uitzondering.

Ik ga er zelf van uit dat het in wezen bij elke situatie niet redelijkerwijs mogelijk is om iets aan eten te verschaffen, maar dat is een persoonlijke aanname.

Vervelend om te horen! Maar “in de praktijk moet je maar geluk hebben” is natuurlijk niet hoe er met je rechten omgegaan dient te worden lijkt me?

 

Ik hoop dat er iemand is die mijn vraag en deze kennisgeving kan duiden

Reputatie 7
Badge +3

In de praktijk moet je maar geluk hebben dat er iets aangeboden worden. Ooit 4 uur lang in de nacht op Den Bosch gestaan omdat er geen treinen meer reden ivm aanrijding. Ik kreeg nog een beker water zodat ik medicatie kon innemen, maar verder kregen we niets. Zelfs geen stopbus, alleen snelbussen. En toen er een stopbus kwam, was het een dubbeldekker die niet onder viaducten door kon…

Reageer