beantwoord

in theorie recht op maaltijd en drinken maar hoe zit dat in de praktijk?



Toon eerste bericht

31 reacties

Reputatie 2

Die reactie van NS kwam na een vraag van mij hoe deze regel in de praktijk wordt geïmplementeerd. Ik heb nog nooit eten aangeboden gekregen bij vertragingen van meer dan 61 minuten. Daarop kwam dus het antwoord dat je dan zelf maar wat moet kopen en je het kan indienen.

Maar waar? De klantenservice op X weigert om dit in behandeling te nemen.

Reputatie 2

Ter info. De afgelopen jaren heb ik in Duitsland het volgende aangeboden gekregen (allemaal langdurige vertraging met de ICE):

  • In Duisburg aansluiting gemist. Ik kon wel nog thuiskomen door om te reizen met stoptreinen. Waardebon van 2,50 euro gekregen voor McDonald's op het station (DB informatiebalie).
  • Een andere reis bleef de ICE 2 uur stilstaan. Reizigers kregen flesjes water. Gratis koffie in de Bordbistro was ook mogelijk indien je er zelf om vroeg. De mensen voor me in de rij hadden hun mondje niet bij en moesten gewoon afrekenen. Daarnaast had ik roggebrood met kaas gekocht. Hiervan het bonnetje ingediend bij de spoorwegen en ook vergoed gekregen.
  • Weer een andere keer een flesje limonade bij een winkeltje op het station gekocht. Proberen te declareren maar afgewezen. De reden was dat dit was gekocht bij een derde partij op het station. Alleen maaltijden en dranken die de vervoerder kan aanbieden vallen onder de EU-verordening. 

 

Reputatie 7
Badge

NS beweerde zelf dat je vanaf 61 minuten vertraging iets kunt kopen en achteraf declareren.

 

Mijn vraag is: waar is het declaratieformulier? Ik wil het graag volgens de beschreven wegwijze indienen.

Waar beweert NS dat? Ik heb het nog nooit gelezen en vrees dat er ook geen formulier voor is.

Reputatie 7

De NS is natuurlijk de Ryanair van de treintjes. Met dien verstande dat Ryanair geen monopolist is.

Wat doet Ryanair met zijn wettelijke verplichtingen ? Die veegt zijn kl…. ermee af.

 

En zo iets gaat van kwaad naar erger. Dat de NS zijn klanten niet meteen voedert bij 61 minuten vertraging valt misschien nog goed te praten. Het is de NS, niet de McDo.

 

Maar dan is er een storing met ‘de kompjoeter’.

Normaal gezegd zou je dan alle hens aan dek moeten hebben om je klanten toch weer enigszins thuis te krijgen. Echter, aangezien de mentaliteit ‘kus m'n kl….’ is, was het die dag “Toededokie, klantjes, zoek het zelf maar uit.”

 

Om zo'n club weer terug in het gareel te krijgen, moet je strict handhaven. Maar dat zie ik de Nederlandse Staat hier nog niet doen.

 

 

 

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als een reiziger of groep reizigers hiermee naar de rechter stapt. Maar het zal er wel op neerkomen dat dit teveel moeite is waardoor vervoersbedrijven ermee wegkomen.

Ik denk dat de NS er niet mee weg komt. Er zijn zoveel horeca bedrijven die bij een bezorgdienst zijn aangesloten dat broodjes, kroketten, patat, pizza en andere etenswaren en wat te drinken best te regelen is als daarvoor vooraf afspraken worden gemaakt. 

Vooraf afspraken maken is wat lastig bij ongeplande verstoringen. Horeca ondernemers gaan daar natuurlijk ook niet op inkopen of daar extra personeel voor achter de hand houden. 

De broodjeszaak bij mij op de hoek kan best 200 lunchpakketten leveren maar dan moet ik die wel twee dagen van tevoren bestellen.  

Zo'n EU-regeling functioneert prima als er een paar reizigers een aansluiting hebben gemist maar niet als alles plat ligt.

Maar dan is er een storing met ‘de kompjoeter’.

Normaal gezegd zou je dan alle hens aan dek moeten hebben om je klanten toch weer enigszins thuis te krijgen. Echter, aangezien de mentaliteit ‘kus m'n kl….’ is, was het die dag “Toededokie, klantjes, zoek het zelf maar uit.”

Dat is natuurlijk wel een andere discussie dan die over lunchpakketten en kroketten. Dat er op 3 april een volkomen verkeerde afweging is gemaakt is inmiddels wel duidelijk. Er was uitsluitend oog voor de eigen, interne bedtijfsprocessen. Dat was eerder ook al gebeurd in februari bij het weer opstarten na de zware storm. 

Reageer