Nog meer (niet bepaald onverwachte) problemen voor de HSL

  • 25 January 2024
  • 33 reacties
  • 894 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

 

Bij Prorail moeten ze zo langzamerhand toch ook eens wat meer aan de reiziger gaan denken. Ja ik weet dat is veel gevraagd, maar mensen willen wel eens wat plannen. Tot morgenavond 02.00 uur is natuurlijk geen planning. je kan rustig zeggen dat dit wel enige weken gaat duren. 

Er is helemaal geen planning te maken, neem maar aan dat het voorlopig voor een lange, onbepaalde periode is. Er zal eerst uitgezocht moeten worden hoe ernstig het is en of de zaak überhaupt nog wel gerepareerd kan worden danwel dat de betrokken viaducten en bruggen gesloopt moeten worden. In het ergste geval (sloop) kan het zijn dat de lijn jaren buiten gebruik gaat. .

Reputatie 7
Badge

Gewoon een simpele rekensom, de snelheidsbeperking is 14,5 kilometer lang en als je over zo'n afstand 120 rijdt i.p.v. 160 kost je dat 109 seconden. De beperking van 80km/u valt daar echter nog binnen dus netto zal het niet meer dan 1,5 minuut zijn, ten opzichte dus van de reeds bestaande extra rijtijd.

Yep, zo'n rekensommetje heb ik van Prorail en NS vaker gezien.Puur theoretisch gezien klopt ie, praktisch niet. Vraag eens een HSL cabinekaart aan en kom eens kijken hoe het in werkelijkheid gaat. Dit is geen sneer of denigrerend bedoeld. 

Theoretisch klopt dit ook al niet omdat niet is meegerekend dat een trein überhaupt moet remmen en weer optrekken en niet ineens 120km/h rijdt waar hij daarvoor 160km/h reed en andersom.

Reputatie 7
Badge

Ik kan me niet voorstellen dat deze problemen in een paar dagen opgelost zijn.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6299190/toch-niet-minder-treinen-op-traject-tussen-amsterdam-en-rotterdam.html

Het systeem is sinds vrijdagochtend zo gedigitaliseerd dat de computersystemen in de trein nu weten waar langzamer gereden moet worden. Dat gebeurt daarom ook automatisch. Eerst moesten machinisten dit zelf doen.

Reputatie 7

Zodra de tien viaducten worden gerepareerd verwacht Prorail dat de HSL helemaal buiten dienst wordt gesteld lees ik net in het nieuws. Maar dat lijkt me toch eigenlijk ook logisch? Wanneer reparatie gaat starten is nog onbekend. 

Dat de boel buiten dienst moet om de fundering te herstellen is wel voor de hand liggend ja. Maar de vraag zal vooral zijn voor hoe lang. Onderdoorgangen onder het spoor worden vaak naast het spoor voorgebouwd en dan tijdens een buitendienststelling van enkele dagen ingeschoven. Maar dan ligt er geen bestaand viaduct wat eerst gesloopt moet worden. Ik denk dat het een gunstig scenario is als men dit gedurende een buitendienststelling in de zomer kan oplossen, maar dat zal niet deze zomer al zijn vermoed ik gezien de tijd dat zo'n project normaal kost om voor te bereiden. Ongunstig scenario is dat het meerdere aaneengesloten maanden zal duren.

Dat de boel buiten dienst moet om de fundering te herstellen is wel voor de hand liggend ja. Maar de vraag zal vooral zijn voor hoe lang. 

Om een idee te geven, minimale schatting van ProRail (voor alles gerepareerd is) is eind 2025. 

Ga voor de daadwerkelijke uitvoering van de reparaties dus maar rustig uit van een stremming van vele maanden.

Badge +3

Via X van Rikus:

NS vanmiddag om 16:45 uur: "Na het weekend reageren we op jullie verzoek, de HSL-toeslag te schrappen."
NOS-journaal 18 uur en 1-Vandaag: "NS handhaaft de toeslag."
Zelden werden wij zo geschoffeerd.

Reageer