Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Bedankt voor deze info, mocht ik vragen krijgen, kan ik iig wat vertellen.

Reputatie 7
Badge

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

En wat doen (of doet NS met) abonnementhouders, gezien de ellenlange discussie en nog steeds voortdurende onduidelijkheid daarover na de vorige staking en de uitspraak van de geschillencommissie uit 2019 (https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/)? Nu de staking zo lang van tevoren aangekondigd is, mag ik toch hopen dat hier eerder - juridisch steekhoudende - duidelijkheid over komt dan de laatste keer, toen NS compleet overvallen leek door het fei dat ze ook abonnementhouders heeft.

Wat de exacte voorwaarden voor een Geld Terug Bij Vertraging claim zullen zijn in de context van de staking is bij ons niet bekend. Datgene wat bekend is staat in dit topic vermeld. Vooralsnog zou ik echter wel gewoon uitgaan van de reguliere GTBV voorwaarden als men daar gebruik van wil maken.

Reputatie 4

Prima regeling lijkt me. Zo hoort het ook.

Maar dat wil niet zeggen dat de opgevoerde argumenten voor een staking juist zijn. Iedereen moec het met minder doen. Vakbonden henben in deze branche vrijspel. Ze kunnen ook 200% eisen...

Geweldig! Heb ik mijn ziekenhuisafspraak verplaatst, omdat je hier ruim twee weken niet kunt inschatten hoe lang je in de rij moet staan voor een bus die je naar een station brengt waar wel treinen rijden en als je daar aankomt is het afwachten wanneer er een trein komt naar het station waar je kunt overstappen naar je bestemming. Hoelang duurt dat allemaal? Niemand kan het zeggen. Met gezondheidsklachten kun je daar niet aan beginnen. Maar nu ik een nieuwe afspraak heb maken de vakbonden misbruik van personeelstekorten en staken weer eens, waarmee ze alleen de mensen raken die er helemaal geen invloed op hebben, maar die ook lijden onder de inflatie, lage lonen en pensioenen die al 14 jaar niet zijn geïndexeerd. Maar ja, je moet jezelf toch weer eens belangrijk maken, anders blijf je maar met je frustraties zitten. Ben benieuwd of ik nog levend in het ziekenhuis kom.

Badge +3

Geweldig! Heb ik mijn ziekenhuisafspraak verplaatst, omdat je hier ruim twee weken niet kunt inschatten hoe lang je in de rij moet staan voor een bus die je naar een station brengt waar wel treinen rijden en als je daar aankomt is het afwachten wanneer er een trein komt naar het station waar je kunt overstappen naar je bestemming.

Als je ziekenhuisafspraak doordeweeks is (en je verder mobiel bent, dus kunt traplopen) zouden de bussen tussen Eindhoven en Boxtel geen enkele beperking moeten zijn, want die rijden af en aan en er zijn er meer dan genoeg!

Een (mogelijke) staking is veel lastiger, omdat er dan totaal niet te voorspellen is wat er wel en niet rijdt.

Geweldig! Heb ik mijn ziekenhuisafspraak verplaatst, omdat je hier ruim twee weken niet kunt inschatten hoe lang je in de rij moet staan voor een bus die je naar een station brengt waar wel treinen rijden en als je daar aankomt is het afwachten wanneer er een trein komt naar het station waar je kunt overstappen naar je bestemming.

Als je ziekenhuisafspraak doordeweeks is (en je verder mobiel bent, dus kunt traplopen) zouden de bussen tussen Eindhoven en Boxtel geen enkele beperking moeten zijn, want die rijden af en aan en er zijn er meer dan genoeg!

Een (mogelijke) staking is veel lastiger, omdat er dan totaal niet te voorspellen is wat er wel en niet rijdt.

Afgelopen week liepen de wachttijden voor de bus op tot een uur en de wachtrij stond wel voor een groot deel, maar ook deels niet in de schaduw. En die trap in Boxtel valt voor veel senioren niet mee. Ik begrijp wel dat het als je zelf gezond bent, moeilijk is te zien hoe het is voor wie niet gezond is en dan vooral voor mensen aan wie je geen beperkingen kunt zien. En aan de hoge temperaturen kan ook niemand wat doen. Maar al met al is de combinatie van geen trein en wegwerkzaamheden al niet goed gekozen en als daar dan een staking bovenop komt vraag je je af waarom dat niet anders kan.

Badge +3

Ik ken de situatie in Boxtel niet (behalve de info over de P+R als buffer voor de vele bussen en geen werkende lift), maar doordeweeks rond Eindhoven zie ik (als buitenstaander, taxichauffeur) geen enkel probleem met volle NS bussen.

Voor eventuele lange wachtrijen is er water, en zag nog een paar busschauffeurs met traytjes sjouwen vandaag, op een zelf gekozen pauze plaats die niet die van de NS bussen was (al zou ik daar ook pauze nemen indien verplicht)!

Ik praat het allemaal niet goed maar het lijkt best goed geregeld eigenlijk, dat busvervoer.

Een (mogelijke) staking de komende weken (in welke regio dan ook) geeft veel meer onzekerheid, dus voor @Daantje die afspraak in een ziekenhuis had je waarschijnlijk beter niet kunnen verzetten eigenlijk 😥

Reputatie 7
Badge

Wat de exacte voorwaarden voor een Geld Terug Bij Vertraging claim zullen zijn in de context van de staking is bij ons niet bekend. Datgene wat bekend is staat in dit topic vermeld. Vooralsnog zou ik echter wel gewoon uitgaan van de reguliere GTBV voorwaarden als men daar gebruik van wil maken.

Ik mag toch hopen dat NS hier ten minste als 'op een station (...) een dag (...) het gehele openbaar vervoer "plat" ligt' niet aan vast probeert te houden. De geschillencommissie stelt immers letterlijk dat dit "niet zinvol" is en "vermag de ratio van die beperkende bepaling in dit geval niet in te zien., verwijzend naar de vraag ov NS verwacht "dat een consument zich op een stakingsdag van het openbaar vervoer op eigen kracht naar het station begeeft in de wetenschap dat er toch geen treinen zullen rijden, om daar even in-en uit te checken omdat slechts op die manier een beroep op de GTBV-regeling kans van slagen heeft".

Zelfs NS zal toch niet gek genoeg zijn om elke reiziger naar de geschillencommissie te laten gaan om die te laten bepalen dat haar uitspraak in overeenkomstige situaties ook geldt?

Ik begrijp eerlijk gezegd totaal niet waarom deze voorwaarden niet al lang zijn aangepast naar aanleiding van deze uitspraak. Immers acht de geschillencommissie deze dus niet toepasselijk, dus is de huidige bepaling in deze situatie niets meer waard.

Ik lees steeds berichten over in welke regio wanneer gestaakt wordt. Maar wat valt precies onder welke regio? Meer praktisch: ik vertrek volgende week vrijdag heel vroeg vanuit Diemen naar A'dam CS, om daar de IC richting Frankfurt te pakken.
Heel praktisch: gaan die beide treinen rijden ja of nee, en zo nee, wat wordt dan het alternatief (en wie gaat dat betalen)? 

Reputatie 7
Badge +4

Op 26 augustus staakt de regio West en dat is uw regio. Of de treinen rijden hangt af van wat de reisplanner kort daarvoor aangeeft. Ja of nee is dus niet te beantwoorden maar flinke kans dat ze niet tijden op die dag. Er hoeft niet voor een alternatief gezorgd te worden. Veelal is omboeken of teruggave van een internationaal kaartje wel mogelijk in deze omstandigheden. Dat is gebruikelijk maar als door de staking uw trein niet rijdt is dat pech en vervolgschade is niet te verhalen.

Voor eventuele lange wachtrijen is er water, en zag nog een paar busschauffeurs met traytjes sjouwen vandaag, op een zelf gekozen pauze plaats die niet die van de NS bussen was (al zou ik daar ook pauze nemen indien verplicht)!

Een (mogelijke) staking de komende weken (in welke regio dan ook) geeft veel meer onzekerheid, dus voor @Daantje die afspraak in een ziekenhuis had je waarschijnlijk beter niet kunnen verzetten eigenlijk 😥

De link verwijst naar de Karpendonkse Plas, dat is inderdaad een prima pauze plek. Wel ruim een half uur lopen vanaf Eindhoven Centraal en weer een half uur terug 🥵. Je kunt daar beter niet wachten op de bus naar Boxtel.

En de afspraak had ik ook verzet als ik het op tijd had geweten omdat het niet te doen is, maar dan had ik hem net iets verder gepland. 

Dank. Ik zag ergens anders staan dat regio West Den Haag Rotterdam en Dordrecht betreft, jij hebt dus andere informatie. Is dat ergens (op de site van ns of zo) ook te vinden? 

Ik zal mijn reis dan preventief moeten omboeken naar de dag ervoor, anders wordt het te onzeker of we de eindbestemming die dag wel halen (en onze opvolgende bestemming de dag erna).

 

Badge +3

De link verwijst naar de Karpendonkse Plas, dat is inderdaad een prima pauze plek. Wel ruim een half uur lopen vanaf Eindhoven Centraal en weer een half uur terug 🥵. Je kunt daar beter niet wachten op de bus naar Boxtel.

Haha nee, maar ik bedoelde dat enkele bussen (naam van de maatschappij even kwijt) die plek maar gekozen hadden als ‘pauze’ locatie.

 

Reputatie 2

Ik lees steeds berichten over in welke regio wanneer gestaakt wordt. Maar wat valt precies onder welke regio? Meer praktisch: ik vertrek volgende week vrijdag heel vroeg vanuit Diemen naar A'dam CS, om daar de IC richting Frankfurt te pakken.
Heel praktisch: gaan die beide treinen rijden ja of nee, en zo nee, wat wordt dan het alternatief (en wie gaat dat betalen)? 

Ik heb met een soortgelijke vraag NS gebeld.
Antwoord is kort : we weten het nog niet.
Het kan zijn dat je de reis niet kunt maken.
Het kan zijn dat je wel kunt vertrekken , maar dat de reis ergens wordt afgebroken.
Wijsheid is volgens mij het onderzoeken van alternatieven.
Voor jou zou dat de Flixbus kunnen zijn.
Van Diemen naar Adam sloterdijk en vervolgens met de Flixbus naar Frankfurt.
Heb je al een treinkaartje gekocht ?
Dan zul je van de NS die kosten wel terug kunnen krijgen.
De rest is voor je reisverzekering.
Heb je nog geen treinkaartje gekocht ?
Dan is er ook nix te vergoeden


Heel praktisch: gaan die beide treinen rijden ja of nee, en zo nee, wat wordt dan het alternatief (en wie gaat dat betalen)? 

We zouden allemaal de schade moeten claimen bij de vakbonden. Zij zijn het tenslotte die hun frustraties steeds weer neerleggen bij mensen die helemaal geen invloed hebben op de situatie en die zelf al problemen genoeg hebben met alle crisissen die ze over zich heen krijgen. Als je NS wilt pakken, ga dan bijvoorbeeld een dag gratis rijden, of een week of zo. Of wees redelijk in de looneisen, er zijn zoveel mensen die al jaren geen cent erbij hebben gekregen. Wat verdient een machinist of conducteur eigenlijk? Dat hoor je nooit, alleen maar dat het te weinig is. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het met veel minder moeten doen.

 

 

We zouden allemaal de schade moeten claimen bij de vakbonden. 

Je kunt geen schadevergoeding claimen omdat de vakbonden iets doen wat je niet bevalt en/of omdat je er hinder door ondervindt.

Dat kan wel, maar je hebt geen enkele kans om, al dan niet door rechter, een schadeclaim toegewezen te krijgen. Zolang een rechter de staking niet verbiedt, mag er gestaakt worden. De vakbonden en de werknemers die staken doen niets onrechtmatigs. Dat is op dit moment (democratisch) zo bepaald in Nederland.

De vakbonden en de werknemers die staken doen niets onrechtmatigs. Dat is op dit moment (democratisch) zo bepaald in Nederland.

Over democratie in Nederland is heel veel te zeggen. Maar daarvoor is dit forum niet de juiste plek.

Reputatie 1

Gaat personeel van NS International ook staken? Ik heb voor vrijdag een Thalys ticket, maar ik weet nu dus niet of die reis door kan gaan.

Reputatie 7


Heel praktisch: gaan die beide treinen rijden ja of nee, en zo nee, wat wordt dan het alternatief (en wie gaat dat betalen)? 

We zouden allemaal de schade moeten claimen bij de vakbonden. Zij zijn het tenslotte die hun frustraties steeds weer neerleggen bij mensen die helemaal geen invloed hebben op de situatie en die zelf al problemen genoeg hebben met alle crisissen die ze over zich heen krijgen. Als je NS wilt pakken, ga dan bijvoorbeeld een dag gratis rijden, of een week of zo. Of wees redelijk in de looneisen, er zijn zoveel mensen die al jaren geen cent erbij hebben gekregen. Wat verdient een machinist of conducteur eigenlijk? Dat hoor je nooit, alleen maar dat het te weinig is. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het met veel minder moeten doen.

 

 

Dus er zijn mensen die er al jaren geen cent bij hebben gekregen? Goh, zou dat misschien komen omdat deze mensen zich niet verenigen via een vakbond, het werk niet neerleggen en nauwelijks moeite doen voor een betere CAO? 😉 Gelukkig doen wij dat allemaal wel, anders kregen wij er ook 'geen cent bij’.

 

Mensen gratis laten reizen zou een mooie oplossing zijn, maar is simpelweg niet toegestaan. Het wordt gezien als diefstal van de werkgever. Dus dit is letterlijk nog de enige stok om mee te slaan.

Reputatie 7

Gaat personeel van NS International ook staken? Ik heb voor vrijdag een Thalys ticket, maar ik weet nu dus niet of die reis door kan gaan.

 

Ook personeel van NS international valt onder dezelfde CAO. Dus dat zij staken is aannemelijk en de Thalys rijdt -voornamelijk- door regio west. 

Reputatie 1

@West Dank voor de info!

Ik ga op vakantie en mijn vlucht vertrekt op 30 Augustus ‘s nachts naar Schiphol. Kunt u aangeven of ik op Dinsdagochtend 30 Augustus om 02:00 AM een verbinding heb van Utrecht naar Schiphol ? NS adviseert om op de dag van vertrek de online reiswijzer te raadplegen, maar dat is in mijn geval veel te laat !!! en zou bovendien catastrofisch zijn v.w.b. mijn vlucht & vakantie. Ik wil nú graag al meer duidelijkheid ! Mede omdat de wachtrijen op Schiphol ook al chaotisch lang zijn … Heldere communicatie graag

Reputatie 7

Ik ga op vakantie en mijn vlucht vertrekt op 30 Augustus ‘s nachts naar Schiphol. Kunt u aangeven of ik op Dinsdagochtend 30 Augustus om 02:00 AM een verbinding heb van Utrecht naar Schiphol ? NS adviseert om op de dag van vertrek de online reiswijzer te raadplegen, maar dat is in mijn geval veel te laat !!! en zou bovendien catastrofisch zijn v.w.b. mijn vlucht & vakantie. Ik wil nú graag al meer duidelijkheid ! Mede omdat de wachtrijen op Schiphol ook al chaotisch lang zijn … Heldere communicatie graag

 

Helaas valt er nog niets over te zeggen. Het is ook voor het personeel nog onduidelijk welke treinen uitvallen en vanaf welk tijdstip. Er zijn natuurlijk ook collega's die niet staken dus het kan zijn dat er incidenteel wel treinen gaan rijden, maar wie welke dienst heeft en of diegene gaan staken ja of nee is nu nog onbekend.

Mijn advies: stel nu alvast alternatief vervoer veilig, bijvoorbeeld vrienden die u naar Schiphol kunnen brengen. Check kort vantevoren nogmaals de reisplanner en als de trein dan tóch rijdt dan valt de schade mee.

Reputatie 7

Dus er zijn mensen die er al jaren geen cent bij hebben gekregen? Goh, zou dat misschien komen omdat deze mensen zich niet verenigen via een vakbond, het werk niet neerleggen en nauwelijks moeite doen voor een betere CAO? 😉 Gelukkig doen wij dat allemaal wel, anders kregen wij er ook 'geen cent bij’.

Heeft te maken met de aard van het werk en de relatie van het personeel tot de mensen waarvoor ze werken. Leraren, huisartsen en zorgmedewerkers bijvoorbeeld staken vrijwel nooit en als het gebeurt is het minimaal en blijft er een optie voor mensen die geen andere oplossing hebben. Vandaar ook dat zij zeker geen vele procenten erbij krijgen laat staan automatische prijscompensatie aan de inflatie.

Het is in de ov-sector natuurlijk veel makkelijker om het bijltje er (meerdere dagen) bij neer te gooien. Reizigers passen zich maar aan en regelen zelf maar wat, en als er geen alternatief is, jammer dan. Vervolgschade is niet te verhalen. Het was toch een cruciale oftewel vitale sector? Niets van te merken zo.

Reageer