Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou zeggen verhuis naar Spanje.

 

Reputatie 7

Het is gewoon basiskennis die bij het bedrijfsmatige boekhouden hoort want als prive persoon kun je weing met de BTW behalve deze braaf betalen.  En dat het dan de fiscale paragraaf is dat klopt, het gaat immers om belastingen maar daar hoef je geen aparte fiscale studie voor te volgen tenzij je dat graag wil natuurlijk.

 

Het gaat er hierbij niet om wat je kunt of wilt maar om wat is 

Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, we wachten ook nog op de belastingverlaging op groente en fruit en dat krijgen ze al niet voor elkaar.

De BTW verlaging op energie van 21% naar 9% kon wel snel. Wat betreft groente en fruit is er een kwestie wat nu precies groente en fruit is. Dat moet je eerst vaststellen voor je de BTW erop kan verlagen. 

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2417865-wat-groente-of-fruit-is-is-zo-simpel-nog-niet

Tja, dat is nu echt iets waar je maanden over moet doen. Waar hebben we het over.

Maar ja, zo werkt het nu eenmaal in Den Haag.  Vreemd eigenlijk dat de NS dan ook niet in Den Haag gevestigd is met het hoofdkantoor. 😉

Reputatie 7

De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

Invoering van het nultarief mbt het OV zal enkel afhangen van de vraag of men plm 350 miljoen pj wil laten schieten in een poging het OV en mn NS overeind te houden.

De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

De IT-systemen van de belastingdienst kunnen maar maximaal twee tarieven aan. Een derde (nultarief) dus niet.

Een BTW-vrijstelling is makkelijker te realiseren. Dat betekent dat NS niets meer met BTW te maken heeft anders dan dat het BTW moet betalen over de inkoop. De toeleveranciers moeten die BTW dan afrekenen met de belastingdienst tegen het normale tarief.

Reputatie 7

De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

De IT-systemen van de belastingdienst kunnen maar maximaal twee tarieven aan. Een derde (nultarief) dus niet.

 

Die systemen zouden niet flexibel zijn maar kunnen verder prima overweg met de 3 reeds bestaande tarieven waaronder het nultarief.

 

Een BTW-vrijstelling is makkelijker te realiseren. Dat betekent dat NS niets meer met BTW te maken heeft anders dan dat het BTW moet betalen over de inkoop. De toeleveranciers moeten die BTW dan afrekenen met de belastingdienst tegen het normale tarief.

 

Dit heeft geen zin. Het wegvallen van de mogelijkheid om de betaalde btw terug te vorderen zou (zeer) nadelig uitpakken.

Reputatie 5

Vandaag ontving ik eindelijk (na bijna een half jaar) reactie van de NS op mijn verzoek om compensatie vanwege de staking op vrijdag 9 september. Dit diende ik in via het webformulier ‘Geld terug bij vertraging’. Mijn verzoek afgewezen met als reden dat ik destijds niet lang genoeg op het station heb gewacht.

Van mijn geplande reis (eentje die ik trouwens zeer regelmatig maak) heb ik die bewuste vrijdagavond helemaal afgezien. Er reed immers geen enkele NS-trein en ik had geen eigen vervoer beschikbaar. Omdat was gecommuniceerd dat er een stakingsregeling van toepassing was, maar wel reisintentie aangetoond moest worden om daar aanspraak op te kunnen maken, ben ik speciaal naar het station gegaan om daar in te checken met mijn Weekend Vrij-abonnement. Ik heb nog wel enkele minuten de situatie aangekeken (wie weet reed er stiekem toch nog wel iets… ?), maar vervolgens weer uitgecheckt en ben terug naar huis gegaan.

Op de themapagina's over de staking lees ik niets over zo’n voorwaarde dat men ook een bepaalde tijd lang op het station had moeten blijven afwachten. Klopt deze afwijzing dan wel? Of zie ik ergens een regeltje over het hoofd? (tekstueel gezien vind ik die pagina's sowieso niet echt uitblinken)

 

 

 

Wat naar dat je verzoek is afgewezen. Je kan een reply sturen waarin je aangeeft het er niet mee eens te zijn omdat deze voorwaarde niet wordt genoemd. De claim zal dan nogmaals worden bekeken. Ik kan helaas geen indicatie geven hoe lang je daar weer op dient te wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag ontving ik eindelijk (na bijna een half jaar) reactie van de NS op mijn verzoek om compensatie vanwege de staking op vrijdag 9 september. Dit diende ik in via het webformulier ‘Geld terug bij vertraging’. Mijn verzoek afgewezen met als reden dat ik destijds niet lang genoeg op het station heb gewacht.

Van mijn geplande reis (eentje die ik trouwens zeer regelmatig maak) heb ik die bewuste vrijdagavond helemaal afgezien. Er reed immers geen enkele NS-trein en ik had geen eigen vervoer beschikbaar. Omdat was gecommuniceerd dat er een stakingsregeling van toepassing was, maar wel reisintentie aangetoond moest worden om daar aanspraak op te kunnen maken, ben ik speciaal naar het station gegaan om daar in te checken met mijn Weekend Vrij-abonnement. Ik heb nog wel enkele minuten de situatie aangekeken (wie weet reed er stiekem toch nog wel iets… ?), maar vervolgens weer uitgecheckt en ben terug naar huis gegaan.

Op de themapagina's over de staking lees ik niets over zo’n voorwaarde dat men ook een bepaalde tijd lang op het station had moeten blijven afwachten. Klopt deze afwijzing dan wel? Of zie ik ergens een regeltje over het hoofd? (tekstueel gezien vind ik die pagina's sowieso niet echt inuitblinken)

 

 

 

Inchecken en vrijwel direct uitchecken geeft niet direct aan dat je de intentie had om te reizen.

Als je een geplande afspraak had staan dan is het handig om deze aan te tonen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂

Reputatie 5

Wat naar dat je verzoek is afgewezen. Je kan een reply sturen waarin je aangeeft het er niet mee eens te zijn omdat deze voorwaarde niet wordt genoemd. De claim zal dan nogmaals worden bekeken. Ik kan helaas geen indicatie geven hoe lang je daar weer op dient te wachten.

 

Hartelijk dank voor de snelle reactie @Erryt NS !

Ik begrijp dat de collega de afwijzing dus inderdaad onterecht met die reden heeft onderbouwd?

(het leek me al zo'n vreemde voorwaarde; wie gaat er nu een uur op een verlaten station rondhangen, alleen om een deel van het abonnementsgeld gecompenseerd te kunnen krijgen… ?)

Naar vind ik vooral dat ik een half jaar moest wachten op uiteindelijk toch een onjuiste behandeling en er nu zelf nogmaals achteraan moet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dit toch wel heel sneaky van NS hoe ze hier onderuit proberen te komen. De tekst geeft heel duidelijk aan dat je met een check-in aannemelijk maakt dat je wilde gaan reizen. Er staat nergens dat je een bepaalde tijd had moeten wachten op het station. Bij dagen dat een bepaalde regio staakte kon het misschien nog zijn dat er wel enkele treinen reden met personeel van een andere, niet stakende regio en dan had het zin om langer te wachten. Maar op een dag dat er landelijk niets reed had wachten geen enkele zin. Ook al zou je nog de hele kleine hoop hebben dat er nog iets zou rijden, eenmaal op het station zou echt wel duidelijk geworden zijn dat je in het geheel niet met de trein kon reizen. Ik vind het echt heel laag van NS om met dit kulsmoesje te komen, eerst communiceren dat een check-in genoeg is en dan alsnog afwijzen. 

Er zit helaas niets anders op. Als de NS weer het verzoek afwijst, is de volgende stap het Klachtenloket en daarna de Geschillencommissie.

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/

Dit is een uitspraak van de Geschillencommisie over de compensatie als gevolg van de landelijke staking van het openbaar vervoer op 28 mei 2019. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂

Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen. Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt. Dat alleen inchecken en aangeven eindstation niet bereikt was misschien beter geweest in geval van TS.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen.

Nee, dat is jouw vraag. NS stelt die vraag niet. Er staat niet voor niks “of". Als je een incheck hebt, is dat voldoende. Nergens staat dat er geen uitcheck binnen x minuten mag volgen.

 

Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt.

Is dat zo? Heb je bronnen? Ik geloof er namelijk niks van. Misschien dat een enkeling die moeite neemt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat er zoveel zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂

Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen. Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt. Dat alleen inchecken en aangeven eindstation niet bereikt was misschien beter geweest in geval van TS.

De informatie gaf aan dat je een check-in moest hebben om aannnemelijk te maken dat je wilde reizen. Niet dat je daarna een bepaalde tijd moest wachten of dat je vervolgens niet meer moest uitchecken. En als je incheckt op een station met poortjes, het station binnen gaat om te kijken of er heel misschien toch nog een verdwaalde trein rijdt, moet je wel weer uitchecken. NS verandert nu de eerder gegeven spelregels door te zeggen dat er niet lang genoeg gewacht is. 

Badge +3

Een incheck gevolgd door een uitcheck binnen 60 minuten annuleert de incheck en telt dan niet als (intentie tot) ‘reis’, maar is 100% zeker bekend als het bij NS was, of bij een andere vervoerder in geval van Flex.

Heel smerig dit 😥

Reputatie 7
Badge +3

Een incheck gevolgd door een uitcheck binnen 60 minuten annuleert de incheck en telt dan niet als (intentie tot) ‘reis’, maar is 100% zeker bekend als het bij NS was, of bij een andere vervoerder in geval van Flex.

Heel smerig dit 😥

De reden van afwijzing was niet dat er uitgecheckt was en daarmee geen intentie tot reizen was. maar dat er niet lang genoeg gewacht was op het station. Dat er weer uitgecheckt was en daarmee de incheck geannuleerd was volgens deze afwijzing dus geen probleem. 

Maar hoe lang verwacht NS dat iemand wacht op een dag dat er landelijk geen enkele NS trein zo rijden, iets wat de dag ervoor al aangekondigd was, wat iedereen op de dag zelf al kon lezen op de diverse websites en wat ook duidelijk werd als je op het station aankwam? Moesten reizigers hopen op kaboutertjes die toch nog een trein gingen rijden of zo? De informatie op de website over de stakingsregeling had bovendien heel duidelijk over een incheck, die incheck had egh gewoon. Nu komt er na een half jaar een afwijzing, daarop kun je dan reageren en misschien duurt het dan weer een half jaar voor er weer een antwoord komt want zoals we allemaal weten is het een ongelooflijke bende en de achterstand qua claims is enorm. Hoe langer het duurt hoe meer mensen zullen denken “laat maar”. 

Bij de staking van mei 2019 was er niet van tevoren gecommuniceerd dat je een incheck moest hebben en de meeste abonnementhouders met een vrij abonnement hadden die dan ook niet en claims werden massaal afgewezen. Nu werd dit wel gecommuniceerd en worden claims (of in iedere geval deze claim) weer afgewezen op iets wat niet gecommuniceerd was. Gaan we dan nu de komende tijd meer van dit soort meldingen van afwijzigen krijgen? 

Badge +3

Oh, mijn interpretatie was dat de NS er niets mee kon omdat ‘het systeem’ vindt dat er geen aantoonbare (intentie tot een) treinreis was.

Die is er dus wél, ook al is dat een passage geworden. Verwacht men nu echt (en waar staat dat dan inderdaad) dat je:

  • Meer dan een uur op een station (binnen poortjes) gaat wachten?
  • Onverrichter zake zonder uitcheck (paaltjes) het station verlaat?
Reputatie 7
Badge

Die hele eis tot inchecken voor vergoeding bij een staking is sowieso eerder door de Geschillencommissie onderuit gehaald: https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/

Reputatie 3

waarom staat dit item nog bovenaan ( vastgepint ) Dit is toch ( heel ) oud nieuws?

Reputatie 7
Badge +1

waarom staat dit item nog bovenaan ( vastgepint ) Dit is toch ( heel ) oud nieuws?

 

Het toont een beetje aan, hoe belangrijk NS de community nog vind ☹️

Reputatie 5

Hoe vreemd het ook lijkt, dit topic is wel degelijk nog altijd actueel. Ik wacht nog altijd op een nieuwe reactie van NS nadat ik op 26 maart (zoals @Erryt NS destijds adviseerde) had geantwoord op de afwijzing van mijn verzoek om stakingscompensatie. Het tempo van de klantenservice kennende, zullen er vast nog meer lotgenoten zijn van wie claims van vorig jaar september nog niet zijn afgehandeld.

Reputatie 7

https://www.nu.nl/economie/6297184/bonden-bereiken-cao-akkoord-voor-ns-personeel-stakingen-van-de-baan.html

 

Let wel dat over het akkoord nog gestemd moet worden door de leden van de vakbonden.

Reageer