Skip to main content

Hi NS,

Donderdagavond en eerder deze avond reisde ik tussen Amersfoort en Zwolle vanwege d estoring tussen Lelystad en Dronten. Op dit traject wordt vaak ICM6 of ICM7 ingezet. Vooral donderdagavond leverde dit in de 669 tussen Amersfoort en Zwolle heel veel staplaatsen op.

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.
 

Sorry voor drie posts met dezelfde vraag. Forum doet raar.

Er ging net inderdaad iets niet helemaal zoals het hoorde. De laatste berichten werden niet goed weergegeven en de homepagina gaf niet alle nieuwe berichten aan.

Edit: Het gaat nog steeds niet helemaal lekker.


Oeh, dan zou eigenlijk jouw antwoord als het antwoord op dit topic moeten worden gemarkeerd! Of zeg ik nu iets heel raars?

Het gegeven antwoord klopt in ieder geval duidelijk niet meer.


Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 


Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 

Ik zie het ook, de andere kant op richting Leeuwarden Groningen zie ik dan wel weer vaak dubbeldekkers rijden. Ik snap dat niet helemaal. Volgens mij gaan doordeweeks toch meer reizigers richting Utrecht-Amsterdam.


Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 

Ik zie het ook, de andere kant op richting Leeuwarden Groningen zie ik dan wel weer vaak dubbeldekkers rijden. Ik snap dat niet helemaal. Volgens mij gaan doordeweeks toch meer reizigers richting Utrecht-Amsterdam.

Je begrijpt dat die dubbeldekkers in Leeuwarden en Groningen keren en weer de andere kant op rijden?


Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 

Ik zie het ook, de andere kant op richting Leeuwarden Groningen zie ik dan wel weer vaak dubbeldekkers rijden. Ik snap dat niet helemaal. Volgens mij gaan doordeweeks toch meer reizigers richting Utrecht-Amsterdam.

Je begrijpt dat die dubbeldekkers in Leeuwarden en Groningen keren en weer de andere kant op rijden?

Ja dat begrijp ik heel goed Jeroen, maar zou het niet handig zijn om in de ochtendspits andersom te beginnen?? Nu krijg je die dubbeldekkers om 10.00 uur langs rijden.


Het zou mij niet verbazen als de DDZ een sandite trein is en om die reden de vreemde eend in de materieelsamenstelling is op deze trajecten.

 


De strategie tussen Zwolle en Lelystad bestaat deze ochtendspits uit een DDZ6 en driemaal ICM7.
 


Vanochtend eenmaal ICM6, tweemaal ICM7 en een verdwaalde ICM9. Jeroens DDZ6 is afgepakt!
 


Vanochtend eenmaal ICM6, tweemaal ICM7 en een verdwaalde ICM9. Jeroens DDZ6 is afgepakt!
 

Volgende week dus extra treinen op dit traject. Ik ben benieuwd. 


In de reisplanner kan ik ze nog niet terug vinden maar op Treinposities staan bij de vertrekstaten van Amersfoort en Zwolle vanaf komende maandag de 10e nu extra treinen.  Vertrek Amersfoort :09 en :39 vanaf 6:39 en Zwolle :18 en :48 vanaf 5:48


Bussen blijft ook een wilde gok, komt de bus, zo ja vertrekt volgens de tijd in de app en pas ik er überhaupt in? In de spits kun je daar ook 1,5 uur bij optellen. Als deze service zekerder is neemt de drukte op Zwolle-a’ fort ook af zou je zeggen 


Schijnt nog steeds veelal staanplaatsen te zijn tussen Zwolle en Amersfoort. Deze tweet van vandaag.

 

 


Het probleem nu zit hem volgensmij vooral in de spreiding van reizigers tussen beide treinen.

Ze vertrekken vlak na elkaar, en mijn ervaring is steeds dat de eerste trein stampvol zit en de tweede nagenoeg leeg.

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, ik denk dat de mensen NS inmiddels zo onbetrouwbaar vinden dat ze niet durven te wachten op een volgende trein. (bang dat deze opeens opgeheven wordt). Dat laatste gebeurt nog steeds frequent. Zolang die onbetrouwbaarheid er is, zullen reizigers niet willen wachten en gewoon zich in de eerste de beste trein proppen. Tijdsverschil van 3 minuten tussen de ene en de andere trein is niet handig maar zal wel niet anders kunnen. 


Dit dus bijvoorbeeld. 

 


In Zwolle worden er zeer regelmatig treinstellen afgetrapt. En ook wel gezien dat een binnenrijdende IC uit Groningen/Leeuwarden werd gekoppeld aan een treinstel dat al gereed stond. Dus het kan. Idee van Daniel om een treinstel af te sluiten tussen Utrecht en Rotterdam zou natuurlijk ook kunnen. 
 

Het zou kunnen maar bij de NS is dat iets wat neit wenselijk is.  Dit is in een onderzoek naar langere treinen op de 2400 serie ook naar voren gekomen en dit was niet wenselijk aldus de NS.  Om die reden werden treinen van de 2400 serie op Almere Centrum gesplitst in te weinig tijd en reden ze achter elkaar aan naar Lelystad. 

Zwolle is een station waar wel de ruimte is om te splitsen en/of te combineren, daar is de ruimte er wel op de sporen om rangeerdelen tussen de treinen door te laten rijden.  In Utrecht is die ruimte er (nagenoeg) niet meer met de huidige treinewegingen.


Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 


Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Dus het is een puur een reactie op jouw visie.


Geldermalsen-Den Bosch is in de spits al jaren een probleem met studenten. Er is zowel in de West-Betuwe als de Bommelerwaard geen hoger onderwijs, iedereen moet daarvoor naar Den Bosch. In het verleden heeft men in de ochtendspits ook een tijdje twee intercity's in Zaltbommel laten stoppen ter versterking.

Als er dan een keer zoals vandaag in de trein van 8.17 ook nog een los SLT4-stel wordt ingezet krijg je dit. De trein van 8.47 reed wel met de normale tien bakken maar was volgens rijdende treinen ook erg vol.


En dan deze van zoeven

 

 

En de volgende trein was dus nog een stuk voller…...


Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Verstandig plan en wat laten we dan rijden waar ICM had moeten rijden of laten we die treinen ook maar allemaal uitvallen.  Ben benieuwd hoe je dat wil opvangen en graag voorzien van een onderbouwing die klopt.

Met name het intercityvervoer is zwaar gedaald, veel meer dan het sprintervervoer. Er is per saldo nu te veel intercitymaterieel, dus je kunt VIRM en DDZ doorschuiven. En met de aangekondigde inkrimpingen en de komende tariefsverhoging zal het aantal reizigers verder dalen.

Op Utrecht-Eindhoven reden bijv. vroeger in de spits 6 intercity's per uur met twee stellen, nu nog maar vier met meestal één stel. 

Verder gaat naar het noorden ook ICNG rijden en is er het plan om ook SLT op intercitydiensten te gaan inzetten.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  


Gisteren was op twitter Korte Treinen wel een hot Topic.

 

Bijna alle meldingen op twitter gingen over veel te korte treinen waarbij dus ook mensen achterbleven op het perron

 

Vandaag ook al weer goed begonnen;

 

 

 

De vergelijking met Jurrasic Park snap ik dan weer niet maar de strekking lijkt mij overduidelijk.


Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Verstandig plan en wat laten we dan rijden waar ICM had moeten rijden of laten we die treinen ook maar allemaal uitvallen.  Ben benieuwd hoe je dat wil opvangen en graag voorzien van een onderbouwing die klopt.


Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.


Gisteren: van Zwolle ri. Amf: een enkel stel VIRM-4, al aangekondigd met +10-dat werd dus nog meer en toestanden nog erger als in Duitsland tijdens 9€-in Utr de rit verder opgeheven.

Dat is toch nog wat anders als van 10 tot 12 bakken verlengen.


Reageer