beantwoord

Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle

  • 11 September 2022
  • 77 reacties
  • 3071 Bekeken


Toon eerste bericht

77 reacties

Grootste probleem buiten de extra Hc is dat er in Utrecht gewoon geen ruimte is om nog extra te gaan splitsen/combineren door het grote aantal treinbewegingen.

Inderdaad, als je versterkt zal dat helemaal van Leeuwarden/Groningen tot Rotterdam moeten en dan gaat het dus ook een berg aan extra materieel kosten. Noch in Zwolle noch in Utrecht kun je koppelen zonder vertragingen. 

Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 

Reputatie 7
Badge +1

Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 

Ik zie het ook, de andere kant op richting Leeuwarden Groningen zie ik dan wel weer vaak dubbeldekkers rijden. Ik snap dat niet helemaal. Volgens mij gaan doordeweeks toch meer reizigers richting Utrecht-Amsterdam.

In Zwolle worden er zeer regelmatig treinstellen afgetrapt. En ook wel gezien dat een binnenrijdende IC uit Groningen/Leeuwarden werd gekoppeld aan een treinstel dat al gereed stond. Dus het kan. Idee van Daniel om een treinstel af te sluiten tussen Utrecht en Rotterdam zou natuurlijk ook kunnen. 
 

In Zwolle worden er zeer regelmatig treinstellen afgetrapt. En ook wel gezien dat een binnenrijdende IC uit Groningen/Leeuwarden werd gekoppeld aan een treinstel dat al gereed stond. Dus het kan. Idee van Daniel om een treinstel af te sluiten tussen Utrecht en Rotterdam zou natuurlijk ook kunnen. 
 

Het zou kunnen maar bij de NS is dat iets wat neit wenselijk is.  Dit is in een onderzoek naar langere treinen op de 2400 serie ook naar voren gekomen en dit was niet wenselijk aldus de NS.  Om die reden werden treinen van de 2400 serie op Almere Centrum gesplitst in te weinig tijd en reden ze achter elkaar aan naar Lelystad. 

Zwolle is een station waar wel de ruimte is om te splitsen en/of te combineren, daar is de ruimte er wel op de sporen om rangeerdelen tussen de treinen door te laten rijden.  In Utrecht is die ruimte er (nagenoeg) niet meer met de huidige treinewegingen.

Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 

Ik zie het ook, de andere kant op richting Leeuwarden Groningen zie ik dan wel weer vaak dubbeldekkers rijden. Ik snap dat niet helemaal. Volgens mij gaan doordeweeks toch meer reizigers richting Utrecht-Amsterdam.

Je begrijpt dat die dubbeldekkers in Leeuwarden en Groningen keren en weer de andere kant op rijden?

Reputatie 7
Badge +1

Per vandaag zouden de IC's tussen Zwolle en Amersfoort worden verlengd. Vanochtend zie ik allemaal ICM7's…
 

Ik zie het ook, de andere kant op richting Leeuwarden Groningen zie ik dan wel weer vaak dubbeldekkers rijden. Ik snap dat niet helemaal. Volgens mij gaan doordeweeks toch meer reizigers richting Utrecht-Amsterdam.

Je begrijpt dat die dubbeldekkers in Leeuwarden en Groningen keren en weer de andere kant op rijden?

Ja dat begrijp ik heel goed Jeroen, maar zou het niet handig zijn om in de ochtendspits andersom te beginnen?? Nu krijg je die dubbeldekkers om 10.00 uur langs rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren: van Zwolle ri. Amf: een enkel stel VIRM-4, al aangekondigd met +10-dat werd dus nog meer en toestanden nog erger als in Duitsland tijdens 9€-in Utr de rit verder opgeheven.

Dat is toch nog wat anders als van 10 tot 12 bakken verlengen.

Vanochtend eenmaal ICM6, tweemaal ICM7 en een verdwaalde ICM9. Jeroens DDZ6 is afgepakt!
 

Reputatie 7
Badge +1

Vanochtend eenmaal ICM6, tweemaal ICM7 en een verdwaalde ICM9. Jeroens DDZ6 is afgepakt!
 

Volgende week dus extra treinen op dit traject. Ik ben benieuwd. 

Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Verstandig plan en wat laten we dan rijden waar ICM had moeten rijden of laten we die treinen ook maar allemaal uitvallen.  Ben benieuwd hoe je dat wil opvangen en graag voorzien van een onderbouwing die klopt.

Reputatie 7
Badge +1

Schijnt nog steeds veelal staanplaatsen te zijn tussen Zwolle en Amersfoort. Deze tweet van vandaag.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem nu zit hem volgensmij vooral in de spreiding van reizigers tussen beide treinen.

Ze vertrekken vlak na elkaar, en mijn ervaring is steeds dat de eerste trein stampvol zit en de tweede nagenoeg leeg.

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, ik denk dat de mensen NS inmiddels zo onbetrouwbaar vinden dat ze niet durven te wachten op een volgende trein. (bang dat deze opeens opgeheven wordt). Dat laatste gebeurt nog steeds frequent. Zolang die onbetrouwbaarheid er is, zullen reizigers niet willen wachten en gewoon zich in de eerste de beste trein proppen. Tijdsverschil van 3 minuten tussen de ene en de andere trein is niet handig maar zal wel niet anders kunnen. 

Reputatie 7
Badge +1

Dit dus bijvoorbeeld. 

 

Reputatie 7
Badge +3

In de reisplanner kan ik ze nog niet terug vinden maar op Treinposities staan bij de vertrekstaten van Amersfoort en Zwolle vanaf komende maandag de 10e nu extra treinen.  Vertrek Amersfoort :09 en :39 vanaf 6:39 en Zwolle :18 en :48 vanaf 5:48

Jammer dat dit topic beantwoord is, terwijl NS zelf geen reactie heeft gegeven. NIet de eerste keer dat dat op dit forum gebeurt. Graag dit topic als onbeantwoord markeren en even navraag doen wat er gaat gebeuren. 

Ik zie dat het topic in de eerste 3 reacties keurig is beantwoord. Moderators markeren elk topic met een correct antwoord als dat nog niet is gebeurd door TS. Als er wel een reactie is gemarkeerd als juist antwoord zullen wij deze beoordelen. Indien het juiste antwoord er niet in staat zullen wij een reactie leveren. Het kan dus zijn dat wij geen reactie plaatsen, maar wij bekijken alle topics zorgvuldig.

Reputatie 7
Badge +1

Bijsturing kan treinen ook verlengen en dan komt dat pas in de nacht voor de rit in de reisplanner, ook dit kan gepland gaan maar is dan niet opgenomen in de lange termijn materieelplanning.  Belangrijkste is dat het zaak is dat er verlenging van deze treinen plaatsvind.

Vandaag is er van dat verlengen in ieder geval weinig terecht gekomen. Op een enkele verdwaalde VIRM reed er vandaag weer vrijwel de hele dag ICM-7 met wederom stampvolle treinen als gevolg.

Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Zucht, er is ook zonder ICM genoeg materieel om buiten de spits niet met minitreintjes te hoeven rijden. Je kunt ook VIRM inzetten.

En de spits?  Dan rijden we met treinlengtes voor de daluren ??

In de spits rijden er (vrijwel) geen losse ICM mini-treintjes. Dat probleem speelt in de daluren.

Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Het is weer veranderd. De 2400 rijdt inmiddels helemaal niet meer, ook niet tussen Almere en Dordrecht. Van de tienminutendienst Schiphol-Den Haag-Rotterdam is nu nog slechts een halfuurdienst met een overstap in Leiden over.

Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Het is weer veranderd. De 2400 rijdt inmiddels helemaal niet meer, ook niet tussen Almere en Dordrecht. Van de tienminutendienst Schiphol-Den Haag-Rotterdam is nu nog slechts een halfuurdienst met een overstap in Leiden over.

De 2400 zou geschrapt gaan worden vanwege het personeelsgebrek.  Maar dat veranderd niet dat jouw antwoord niet klopt aangezien de IC's dus niet vanaf Almere rijden maar vanaf LELYSTAD.

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels is ProRail met een update gekomen over de verwachte duur van de reparatie van dit traject. Verwacht wordt dat er medio december weer treinen kunnen gaan rijden.

In het bericht staat een kaart met de te vervangen onderdelen, de route van de hoogspanningslijnen en het spoor.

https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-midden-december-weer-treinen-tussen-lelystad-en-dronten

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren was op twitter Korte Treinen wel een hot Topic.

 

Bijna alle meldingen op twitter gingen over veel te korte treinen waarbij dus ook mensen achterbleven op het perron

 

Vandaag ook al weer goed begonnen;

 

 

 

De vergelijking met Jurrasic Park snap ik dan weer niet maar de strekking lijkt mij overduidelijk.

Reageer