beantwoord

Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle

  • 11 September 2022
  • 77 reacties
  • 3069 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi NS,

Donderdagavond en eerder deze avond reisde ik tussen Amersfoort en Zwolle vanwege d estoring tussen Lelystad en Dronten. Op dit traject wordt vaak ICM6 of ICM7 ingezet. Vooral donderdagavond leverde dit in de 669 tussen Amersfoort en Zwolle heel veel staplaatsen op.

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.
 

icon

Beste antwoord door Anonymous 11 September 2022, 22:08

Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 7
Badge +3

ProRail meldde gisteren dat mogelijk medio december het treinverkeer tussen Lelystad en Dronten hervat kan worden. Als dat lukt is dat gezien de enorme schade het een geweldige prestatie.
https://www.prorail.nl/nieuws/dit-gebeurt-er-tussen-lelystad-en-dronten

Reputatie 7
Badge +3

Gister zag ik een tweet van een NS machinist met daarin een screenshot van een intern informatiebericht dat er op de omreisroute langere treinen zouden worden ingezet. 

Ik heb de materieelinzet op de vertrektstaten niet gecheckt of dit ook echt zo is, misschien doe ik dat nog wel als ik me één dezer dagen eens verveel, en misschien ook niet. 

 

 

Oeh, dan zou eigenlijk jouw antwoord als het antwoord op dit topic moeten worden gemarkeerd! Of zeg ik nu iets heel raars?
 

Het lijkt er wel op dat er sporadisch treinen worden verlengd, met zelfs een VIRM12 afgelopen vrijdagmiddag. 
Het gemarkeerde antwoord van dit topic klopt dus gewoon niet. Maar goed, weer een als beantwoord gemarkeerd topic zal vast goed staan in de managementstatistieken. 

Vanochtend een solo DDZ6 en zelfs een rit met drie stellen ICM. Daarnaast gewoon nog ICM7. 

Reputatie 7
Badge +1

De strategie tussen Zwolle en Lelystad bestaat deze ochtendspits uit een DDZ6 en driemaal ICM7.
 

Ook vandaag weer dit stramien één keer DDZ6 en driemaal ICM7 en vanaf 09.00 uur ICM6. We kunnen nu dus wel concluderen dat NS deze week in ieder geval weer niet heeft voldaan heeft aan de verwachtingen.

 

Moderator: Zou je het beste antwoord weer willen verwijderen ?? 

Ik heb het aangepast.

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt nergens meer naar dit. NS zou treinen verlengen maar ik zie op die enkele DDZ verder alleen nog ICM-6/7. Dat is gewoon precies hetzelfde (en zelfs minder) als wat er vorige week reed. Niks langere treinen.

Ondertussen blijven de klachten op Twitter binnenkomen. Het traject staat niet voor niets bovenaan met het meest aantal klachten over volle treinen: https://www.treinreiziger.nl/klachtenregen-over-volle-treinen-ook-in-de-daluren/

Volledig mee eens dat het gemarkeerde antwoord geen antwoord meer geeft op deze vraag.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic is al uitgelegd dat een stelletje aftrappen of bijplaatsen veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Dat gaat het niet worden.

Als het oplossen van de problemen tussen Lelystad en Dronten veel langer gaat duren dan de nogal optimistisch eerste berichten, wordt het tijd voor NS om te kijken naar de materieelinzet in de treinen die via Amersfoort naar het noorden rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat we juist weer wat afgeschreven ICM’s hebben na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.

Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Reputatie 7
Badge +1

Er rijdt tussen Zwolle en Amersfoort slechts 1 DDZ-6 mee, daarbuiten meer ICM-6/7 en veel losse ICM's. Dat is zelfs minder dan wat er voorgaande weken reed. De treinen zijn dus geen millimeter langer.

Mooie beloftes van NS, maar helaas is de reiziger blij gemaakt met een dooie mus…

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem nu zit hem volgensmij vooral in de spreiding van reizigers tussen beide treinen.

Ze vertrekken vlak na elkaar, en mijn ervaring is steeds dat de eerste trein stampvol zit en de tweede nagenoeg leeg.

Reputatie 7
Badge

Ik kan eerlijk gezegd heel goed begrijpen dat men de eerstvolgende trein wil nemen. Je moet maar afwachten hoe het met de volgende trein gesteld is. Wat dat betreft is de dienstregeling één grote tombola waar willekeurigheid overheerst.

Reputatie 2

Ik moest gisteren ook van Zwolle naar Utrecht en heb dit voor het eerst met de auto gedaan. Normaal gezien zou ik dit altijd met het OV gedaan hebben maar ik vind de NS inmiddels zo onbetrouwbaar dat ik het niet aandurfde. Afgelopen zaterdag ook voor het eerst met de auto naar een kennis in Amsterdam geweest, ook een reis waarvan er normaal gezien geen haar op mijn hoofd was die er aandacht om dit met de auto te doen. 

De treinen zijn of overvol of ze blijken ineens niet meer te rijden. Een keer een vertraging of incident kan gebeuren maar het is schering en inslag de laatste tijd.

Reputatie 7
Badge +3

En intussen staan de extra treinen vanaf maandag ook in de reisplanner.

 

Als ik de geplande inzet voor de komende dagen bekijk dan lijken de treinen eerder korter te worden dan langer. Vooralsnog blijft ICM-7 de norm op dit traject.

Opvallend is dat er nog steeds veel treinen overdag en zelfs in de spits met ICM-3 of 4 gepland staan.

Ik mag hopen dat die informatie nog niet klopt, anders wordt het wel heel erg gezellig in die treinen…

Bijsturing kan treinen ook verlengen en dan komt dat pas in de nacht voor de rit in de reisplanner, ook dit kan gepland gaan maar is dan niet opgenomen in de lange termijn materieelplanning.  Belangrijkste is dat het zaak is dat er verlenging van deze treinen plaatsvind.

Met veel meer dingen zien we dat er ook op kantoor bij de NS een probleem is qua capaciteit, het is neit voor niets dat de reisplanner inzake de verstoring tussen Dronten en Lelystad maar 1 dag vooraf plaatsvinden.

Dienst reisinformatie is behoorlijk uitgekleed na de centralisatie aan de Helfrichlaan 6, ook daar komt men inderdaad handjes tekort bij dit soort serieuze verstoringen. 
 

Vanmorgen ook weer stampvol met ICM8 Zwolle-Amersfoort overigens. De constructie van gisteren met een voortrein naar Asd was charmanter. Brings back memories van voor de Hanzelijn geopend werd, al was de constructie toen anders. 

Reputatie 7
Badge +1

Oeh, dan zou eigenlijk jouw antwoord als het antwoord op dit topic moeten worden gemarkeerd! Of zeg ik nu iets heel raars?

Het gegeven antwoord klopt in ieder geval duidelijk niet meer.

Reputatie 6

Bussen blijft ook een wilde gok, komt de bus, zo ja vertrekt volgens de tijd in de app en pas ik er überhaupt in? In de spits kun je daar ook 1,5 uur bij optellen. Als deze service zekerder is neemt de drukte op Zwolle-a’ fort ook af zou je zeggen 

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

Grootste probleem buiten de extra Hc is dat er in Utrecht gewoon geen ruimte is om nog extra te gaan splitsen/combineren door het grote aantal treinbewegingen.

Reputatie 7
Badge +2

Waarom zou je dan in Utrecht moeten splitsen/combineren? Zolang je niet over de 12 bakken heen gaat, dat is nog altijd 50% langer dan wat er nu rijdt, past het nog op Rotterdam Alexander.

Desnoods sluit je dat derde stel tussen Rotterdam en Utrecht af zodat je geen extra HC nodig hebt maar tegelijk niet hoeft te rangeren.

Waarom zou je dan in Utrecht moeten splitsen/combineren? Zolang je niet over de 12 bakken heen gaat, dat is nog altijd 50% langer dan wat er nu rijdt, past het nog op Rotterdam Alexander.

Desnoods sluit je dat derde stel tussen Rotterdam en Utrecht af zodat je geen extra HC nodig hebt maar tegelijk niet hoeft te rangeren.

Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat er juist weer wat afgeschreven ICM’s zijn na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.

Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat we juist weer wat afgeschreven ICM’s hebben na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.

Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Dan heeft de overspanningsbeveiliging op de trein zijn werk gedaan en was de spanning op die plek waarschijnlijk minder hoog.  Want die is echt niet geschikt om zo'n hoge spanning tegen te houden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Dat ene stel wat gestrand was heeft inderdaad de volgende dag gewoon weer gereden.

Reageer