Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle | NS Community
beantwoord

Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle

  • 11 September 2022
  • 77 reacties
  • 3068 Bekeken


Toon eerste bericht

77 reacties

Inmiddels is ProRail met een update gekomen over de verwachte duur van de reparatie van dit traject. Verwacht wordt dat er medio december weer treinen kunnen gaan rijden.

In het bericht staat een kaart met de te vervangen onderdelen, de route van de hoogspanningslijnen en het spoor.

https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-midden-december-weer-treinen-tussen-lelystad-en-dronten

Geen verrassing met dank aan TenneT. Ik had al eerder gezegd dat dit wel maanden zou gaan duren..Het zal me meevallen als het inderdaad bij half december blijft en niet ergens voorjaar 2023 wordt, zeker als je het bovenstaande verhaal van ProRail leest.

Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Verstandig plan en wat laten we dan rijden waar ICM had moeten rijden of laten we die treinen ook maar allemaal uitvallen.  Ben benieuwd hoe je dat wil opvangen en graag voorzien van een onderbouwing die klopt.

Met name het intercityvervoer is zwaar gedaald, veel meer dan het sprintervervoer. Er is per saldo nu te veel intercitymaterieel, dus je kunt VIRM en DDZ doorschuiven. En met de aangekondigde inkrimpingen en de komende tariefsverhoging zal het aantal reizigers verder dalen.

Op Utrecht-Eindhoven reden bijv. vroeger in de spits 6 intercity's per uur met twee stellen, nu nog maar vier met meestal één stel. 

Verder gaat naar het noorden ook ICNG rijden en is er het plan om ook SLT op intercitydiensten te gaan inzetten.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Reputatie 7
Badge +1

En dan deze van zoeven

 

 

En de volgende trein was dus nog een stuk voller…...

Ik zie dat het topic in de eerste 3 reacties keurig is beantwoord. Moderators markeren elk topic met een correct antwoord als dat nog niet is gebeurd door TS. Als er wel een reactie is gemarkeerd als juist antwoord zullen wij deze beoordelen. Indien het juiste antwoord er niet in staat zullen wij een reactie leveren. Het kan dus zijn dat wij geen reactie plaatsen, maar wij bekijken alle topics zorgvuldig.



Sorry, maar ik vroeg om de strategie van NS. Ja, dan komen er een paar educated guesses waarom er wel of geen dingen kunnen. Maar ik richt mij tot NS. Maar goed, weer de zoveelste keer dat ik meemaak dat een van mijn topics als beantwoord is gemarkeerd, terwijl er geen antwoord is gegeven of het probleem niet is opgelost.

Gelet op de laatste ontwikkelingen lijkt mij een antwoord vanuit NS niet meer dan redelijk. Anders maak ik weer een nieuw topic aan. Heb ik ook meerdere keren gedaan voor overbodige overstappen op de Hemboog, of het fiasco met gtbv bij OV Chip Plus (beiden nog steeds niet opgelost).
Vanaf midden december weer treinen tussen Lelystad en Dronten | ProRail


 

Reputatie 7
Badge +1

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?

Geldermalsen-Den Bosch is in de spits al jaren een probleem met studenten. Er is zowel in de West-Betuwe als de Bommelerwaard geen hoger onderwijs, iedereen moet daarvoor naar Den Bosch. In het verleden heeft men in de ochtendspits ook een tijdje twee intercity's in Zaltbommel laten stoppen ter versterking.

Als er dan een keer zoals vandaag in de trein van 8.17 ook nog een los SLT4-stel wordt ingezet krijg je dit. De trein van 8.47 reed wel met de normale tien bakken maar was volgens rijdende treinen ook erg vol.

Reputatie 7
Badge +3

Een voorlopige (optimistische) prognose van ProRail doet vermoeden dat men hoopt met ingang van de nieuwe dienstregeling weer te kunnen rijden tussen Lelystad en Dronten. Dat zou dan 11 december 2022 zijn. 

Zouden ze bij ProRail serieus rekening houden met volledig herstel van het baanvak medio december?

In dit geval ben ik het met alle pessimisten eens dat het onbestaanbaar lijkt dat een datum in december haalbaar is. Er is nu iets van een prognose en kan NS nu maanden vooruitwerken en de reisplanner aanpassen. Dan zijn we af van het gedoe met een dag van de tevoren pas kunnen plannen.
 

Het zou mij niet verbazen als de DDZ een sandite trein is en om die reden de vreemde eend in de materieelsamenstelling is op deze trajecten.

 

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij heel concreet hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie op de vorige pagina heel veel redenen waarom er iets niet kan. Ik mag hopen dat er ook best kan worden gezocht naar manieren hoe het wél kan. 
 

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie heel veel redenen waarom er niks mogelijk zou zijn. Maar ik mis gewoon wat oplossingsgericht denken hoe iets wél mogelijk zou kunnen zijn. Lijkt mij niet dat je de rest van het jaar tussen Amersfoort en Zwolle kunt aanmodderen met hoofdzakelijk maar twee stelletjes ICM.
 

Zouden ze bij ProRail serieus rekening houden met volledig herstel van het baanvak medio december?

Als je het artikeltje van ProRail leest dan druipt daar vanaf dat ze er zelf ook niet echt in geloven. Dan moet echt alles meezitten, er geen materiaal- of personeelstekort zijn, etc. Als ik mijn geld moet inzetten gok ik niet op Kerstmis maar op Pasen 

Reputatie 7
Badge +1

Goed nieuws voor reizigers tussen Zwolle en Amersfoort:

Vanaf 3 oktober zullen de treinen tussen Zwolle en Amersfoort langer worden gemaakt. Vanaf 10 oktober gaan er twee extra treinen per uur tussen Zwolle en Amersfoort rijden.

Zie: https://www.treinreiziger.nl/tijdelijk-meer-en-langere-treinen-tussen-zwolle-en-amersfoort/

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinen er beschikbaar zijn? Het lijkt mij daarnaast niet heel handig als NS de komende maanden Zwolle bedient met twee stelletjes ICM.

Sorry voor drie posts met dezelfde vraag. Forum doet raar.

Reputatie 7
Badge +1

En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie heel veel redenen waarom er niks mogelijk zou zijn. Maar ik mis gewoon wat oplossingsgericht denken hoe iets wél mogelijk zou kunnen zijn. Lijkt mij niet dat je de rest van het jaar tussen Amersfoort en Zwolle kunt aanmodderen met hoofdzakelijk maar twee stelletjes ICM.

Ik niet nee, maar wellicht heb je gemerkt dat NS op dit moment niet bepaald ruim zit qua personeel.

Al ben ik het met je eens dat de capaciteit van treinen tussen Zwolle en Amersfoort op dit moment echt ernstig te kort schiet. De treinen zitten vooral in de spits echt stampvol. Ook op Twitter wordt steen en been geklaagd over de drukte.

Overigens zie ik dat er vandaag en morgen wel wat langere treinen rijden op het traject. Zoals een aantal keer DDZ-6, DDZ-10 en meer treinen met 3 stellen ICM. Hopelijk blijft dat ook zo.

Reputatie 7
Badge +1

Sorry voor drie posts met dezelfde vraag. Forum doet raar.

Er ging net inderdaad iets niet helemaal zoals het hoorde. De laatste berichten werden niet goed weergegeven en de homepagina gaf niet alle nieuwe berichten aan.

Edit: Het gaat nog steeds niet helemaal lekker.

Reputatie 7
Badge +1

In dit geval ben ik het met alle pessimisten eens dat het onbestaanbaar lijkt dat een datum in december haalbaar is. Er is nu iets van een prognose en kan NS nu maanden vooruitwerken en de reisplanner aanpassen. Dan zijn we af van het gedoe met een dag van de tevoren pas kunnen plannen.

De storing is inmiddels geüpdatet, maar NS blijft zoals het nu lijkt vasthouden aan het een dag van tevoren bijwerken van de planner:

https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/detail?id=6018530

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Dus het is een puur een reactie op jouw visie.

De vergelijking met Jurrasic Park snap ik dan weer niet maar de strekking lijkt mij overduidelijk.

Verwijzing naar een vrij populair filmpje en hergebruikt stukje geluid op video-app TikTok, is mijn vermoeden.

Reputatie 7
Badge +2

Gister zag ik een tweet van een NS machinist met daarin een screenshot van een intern informatiebericht dat er op de omreisroute langere treinen zouden worden ingezet. 

Ik heb de materieelinzet op de vertrektstaten niet gecheckt of dit ook echt zo is, misschien doe ik dat nog wel als ik me één dezer dagen eens verveel, en misschien ook niet. 

 

 

Ik weet niet wat NS onder "langer" verstaat, maar vanmiddag maar twee stelletjes ICM (7 bakken) in een IC Rotterdam - Leeuwarden gehad. Die zat in de 2e klas al voor Amersfoort behoorlijk vol en dan moesten de omreizigers er nog bij komen.

@VIRM  Zoals je eigenlijk zelf ook wel weet zal er geen gericht antwoord komen op je vraag.  Binnen de NS zal er gekeken worden naar de mogelijkheden om als het materieel er is de treinen eventueel te verlengen want daar wordt bij de plannign echt wel begrepen dat dit een impact heeft op de reizigers die nu niet via de Hanzelijn kunnen reizen en dus via Amersfoort/Utrecht gaan reizen.

Alleen iemand van de afdeling logistiek kan de vraag beantwoorden of er treinstellen en Hc's genoeg zijn om deze treinen te verlengen. En deze personen zijn hier niet actief op het forum en we weten ook dat de klantenservice/moderators hier maar beperkte wegen hebben naar de juiste personen die hier antwoord op kunnen geven.  Dat hebben we in het verleden al vaak genoeg gezien met antwoorden die maanden op zich lieten wachten.

Hopelijk lukt het om wat aan de treinlengtes te doen zodra de dienstregeling is uitgekleed en er weer mensen en materieel voor beschikbaar zijn.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 

Reputatie 7
Badge +1

Als ik de geplande inzet voor de komende dagen bekijk dan lijken de treinen eerder korter te worden dan langer. Vooralsnog blijft ICM-7 de norm op dit traject.

Opvallend is dat er nog steeds veel treinen overdag en zelfs in de spits met ICM-3 of 4 gepland staan.

Ik mag hopen dat die informatie nog niet klopt, anders wordt het wel heel erg gezellig in die treinen…

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Zucht, er is ook zonder ICM genoeg materieel om buiten de spits niet met minitreintjes te hoeven rijden. Je kunt ook VIRM inzetten.

Reageer