Skip to main content

Hi NS,

Donderdagavond en eerder deze avond reisde ik tussen Amersfoort en Zwolle vanwege d estoring tussen Lelystad en Dronten. Op dit traject wordt vaak ICM6 of ICM7 ingezet. Vooral donderdagavond leverde dit in de 669 tussen Amersfoort en Zwolle heel veel staplaatsen op.

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.
 

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.


In Zwolle worden er zeer regelmatig treinstellen afgetrapt. En ook wel gezien dat een binnenrijdende IC uit Groningen/Leeuwarden werd gekoppeld aan een treinstel dat al gereed stond. Dus het kan. Idee van Daniel om een treinstel af te sluiten tussen Utrecht en Rotterdam zou natuurlijk ook kunnen. 
 


Grootste probleem buiten de extra Hc is dat er in Utrecht gewoon geen ruimte is om nog extra te gaan splitsen/combineren door het grote aantal treinbewegingen.

Inderdaad, als je versterkt zal dat helemaal van Leeuwarden/Groningen tot Rotterdam moeten en dan gaat het dus ook een berg aan extra materieel kosten. Noch in Zwolle noch in Utrecht kun je koppelen zonder vertragingen. 


Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Dat ene stel wat gestrand was heeft inderdaad de volgende dag gewoon weer gereden.


Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat we juist weer wat afgeschreven ICM’s hebben na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.

Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Dan heeft de overspanningsbeveiliging op de trein zijn werk gedaan en was de spanning op die plek waarschijnlijk minder hoog.  Want die is echt niet geschikt om zo'n hoge spanning tegen te houden.

 


Waarom zou je dan in Utrecht moeten splitsen/combineren? Zolang je niet over de 12 bakken heen gaat, dat is nog altijd 50% langer dan wat er nu rijdt, past het nog op Rotterdam Alexander.

Desnoods sluit je dat derde stel tussen Rotterdam en Utrecht af zodat je geen extra HC nodig hebt maar tegelijk niet hoeft te rangeren.

Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat er juist weer wat afgeschreven ICM’s zijn na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.


Waarom zou je dan in Utrecht moeten splitsen/combineren? Zolang je niet over de 12 bakken heen gaat, dat is nog altijd 50% langer dan wat er nu rijdt, past het nog op Rotterdam Alexander.

Desnoods sluit je dat derde stel tussen Rotterdam en Utrecht af zodat je geen extra HC nodig hebt maar tegelijk niet hoeft te rangeren.


Grootste probleem buiten de extra Hc is dat er in Utrecht gewoon geen ruimte is om nog extra te gaan splitsen/combineren door het grote aantal treinbewegingen.


Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..


Inmiddels is ProRail met een update gekomen over de verwachte duur van de reparatie van dit traject. Verwacht wordt dat er medio december weer treinen kunnen gaan rijden.

In het bericht staat een kaart met de te vervangen onderdelen, de route van de hoogspanningslijnen en het spoor.

https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-midden-december-weer-treinen-tussen-lelystad-en-dronten


Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinen er beschikbaar zijn? Het lijkt mij daarnaast niet heel handig als NS de komende maanden Zwolle bedient met twee stelletjes ICM.


Zouden ze bij ProRail serieus rekening houden met volledig herstel van het baanvak medio december?

Als je het artikeltje van ProRail leest dan druipt daar vanaf dat ze er zelf ook niet echt in geloven. Dan moet echt alles meezitten, er geen materiaal- of personeelstekort zijn, etc. Als ik mijn geld moet inzetten gok ik niet op Kerstmis maar op Pasen 


Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie heel veel redenen waarom er niks mogelijk zou zijn. Maar ik mis gewoon wat oplossingsgericht denken hoe iets wél mogelijk zou kunnen zijn. Lijkt mij niet dat je de rest van het jaar tussen Amersfoort en Zwolle kunt aanmodderen met hoofdzakelijk maar twee stelletjes ICM.
 


Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij heel concreet hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie op de vorige pagina heel veel redenen waarom er iets niet kan. Ik mag hopen dat er ook best kan worden gezocht naar manieren hoe het wél kan. 
 


Een voorlopige (optimistische) prognose van ProRail doet vermoeden dat men hoopt met ingang van de nieuwe dienstregeling weer te kunnen rijden tussen Lelystad en Dronten. Dat zou dan 11 december 2022 zijn. 

Zouden ze bij ProRail serieus rekening houden met volledig herstel van het baanvak medio december?

In dit geval ben ik het met alle pessimisten eens dat het onbestaanbaar lijkt dat een datum in december haalbaar is. Er is nu iets van een prognose en kan NS nu maanden vooruitwerken en de reisplanner aanpassen. Dan zijn we af van het gedoe met een dag van de tevoren pas kunnen plannen.
 


Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?


Ik zie dat het topic in de eerste 3 reacties keurig is beantwoord. Moderators markeren elk topic met een correct antwoord als dat nog niet is gebeurd door TS. Als er wel een reactie is gemarkeerd als juist antwoord zullen wij deze beoordelen. Indien het juiste antwoord er niet in staat zullen wij een reactie leveren. Het kan dus zijn dat wij geen reactie plaatsen, maar wij bekijken alle topics zorgvuldig.



Sorry, maar ik vroeg om de strategie van NS. Ja, dan komen er een paar educated guesses waarom er wel of geen dingen kunnen. Maar ik richt mij tot NS. Maar goed, weer de zoveelste keer dat ik meemaak dat een van mijn topics als beantwoord is gemarkeerd, terwijl er geen antwoord is gegeven of het probleem niet is opgelost.

Gelet op de laatste ontwikkelingen lijkt mij een antwoord vanuit NS niet meer dan redelijk. Anders maak ik weer een nieuw topic aan. Heb ik ook meerdere keren gedaan voor overbodige overstappen op de Hemboog, of het fiasco met gtbv bij OV Chip Plus (beiden nog steeds niet opgelost).
Vanaf midden december weer treinen tussen Lelystad en Dronten | ProRail


 


Inmiddels is ProRail met een update gekomen over de verwachte duur van de reparatie van dit traject. Verwacht wordt dat er medio december weer treinen kunnen gaan rijden.

In het bericht staat een kaart met de te vervangen onderdelen, de route van de hoogspanningslijnen en het spoor.

https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-midden-december-weer-treinen-tussen-lelystad-en-dronten

Geen verrassing met dank aan TenneT. Ik had al eerder gezegd dat dit wel maanden zou gaan duren..Het zal me meevallen als het inderdaad bij half december blijft en niet ergens voorjaar 2023 wordt, zeker als je het bovenstaande verhaal van ProRail leest.


En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie heel veel redenen waarom er niks mogelijk zou zijn. Maar ik mis gewoon wat oplossingsgericht denken hoe iets wél mogelijk zou kunnen zijn. Lijkt mij niet dat je de rest van het jaar tussen Amersfoort en Zwolle kunt aanmodderen met hoofdzakelijk maar twee stelletjes ICM.

Ik niet nee, maar wellicht heb je gemerkt dat NS op dit moment niet bepaald ruim zit qua personeel.

Al ben ik het met je eens dat de capaciteit van treinen tussen Zwolle en Amersfoort op dit moment echt ernstig te kort schiet. De treinen zitten vooral in de spits echt stampvol. Ook op Twitter wordt steen en been geklaagd over de drukte.

Overigens zie ik dat er vandaag en morgen wel wat langere treinen rijden op het traject. Zoals een aantal keer DDZ-6, DDZ-10 en meer treinen met 3 stellen ICM. Hopelijk blijft dat ook zo.


Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Het is weer veranderd. De 2400 rijdt inmiddels helemaal niet meer, ook niet tussen Almere en Dordrecht. Van de tienminutendienst Schiphol-Den Haag-Rotterdam is nu nog slechts een halfuurdienst met een overstap in Leiden over.

De 2400 zou geschrapt gaan worden vanwege het personeelsgebrek.  Maar dat veranderd niet dat jouw antwoord niet klopt aangezien de IC's dus niet vanaf Almere rijden maar vanaf LELYSTAD.


Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Het is weer veranderd. De 2400 rijdt inmiddels helemaal niet meer, ook niet tussen Almere en Dordrecht. Van de tienminutendienst Schiphol-Den Haag-Rotterdam is nu nog slechts een halfuurdienst met een overstap in Leiden over.


Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Zucht, er is ook zonder ICM genoeg materieel om buiten de spits niet met minitreintjes te hoeven rijden. Je kunt ook VIRM inzetten.

En de spits?  Dan rijden we met treinlengtes voor de daluren ??

In de spits rijden er (vrijwel) geen losse ICM mini-treintjes. Dat probleem speelt in de daluren.


Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.


Ik zie dat het topic in de eerste 3 reacties keurig is beantwoord. Moderators markeren elk topic met een correct antwoord als dat nog niet is gebeurd door TS. Als er wel een reactie is gemarkeerd als juist antwoord zullen wij deze beoordelen. Indien het juiste antwoord er niet in staat zullen wij een reactie leveren. Het kan dus zijn dat wij geen reactie plaatsen, maar wij bekijken alle topics zorgvuldig.


Jammer dat dit topic beantwoord is, terwijl NS zelf geen reactie heeft gegeven. NIet de eerste keer dat dat op dit forum gebeurt. Graag dit topic als onbeantwoord markeren en even navraag doen wat er gaat gebeuren. 


Reageer