beantwoord

Thuisbrengplicht als bussen plotseling zijn geannuleerd?



Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij is er een thuisbrengplicht maar de ervaring leert dat NS daar weinig van aantrekt. Een tijdje geleden was er ook zoiets in Delft en daar zei NS ook dat je het maar zelf moest uitzoeken.

Ik begrijp dat hier wat onduidelijkheid over is.

De thuisbrengplicht is enkel toepasselijk als blijkt dat er bij vertrek of aankomst vertraging is. Dit is nu niet van toepassing, omdat de hele rit nog niet eens vertrokken is. We geven nu al aan een alternatief te zoeken. De thuisbrengplicht komt daarmee dan ook te vervallen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is nu niet van toepassing, omdat de hele rit nog niet eens vertrokken is.

 

Nee, die zou pas om 1.05 uur vertrekken. Jij zegt dus dat jullie om 0.45 uur zouden kunnen besluiten de rit te annuleren en dan mag de reiziger het verder - op eigen kosten - maar uitzoeken?

Met het risico de boeman te spelen, ja. Leuker dan dit kan ik het helaas niet maken, hoe vervelend dat ook is.
Natuurlijk mag je altijd op basis van de voorwaarden in artikel 6.3 een medewerker aanspreken over de situatie en uitleg vragen. Uiteindelijk regelen zij het vervangend vervoer, niet wij.
Mocht je het daar niet mee eens zijn, dan zijn er uiteraard altijd andere wegen om te bewandelen waar je welbekend mee bent.

Reputatie 7
Badge +3

NS geeft zelf altijd aan dat je je reis vanaf 10 dagen voor vertrek moet plannen in de reisplanner. Wijzigingen daarna lijken me dan sowieso ongepland met bijbehorende rechten.

 

De vraag is dus wanneer die overeenkomst tot stand komt. Klassiek is dat op het moment dat je je treinkaartje koopt. Dat kan dus dagen, weken of soms zelfs maanden geleden zijn.

Zijn e-tickets toch zo gek nog niet 😁

NS geeft ook het advies om vlak voor de reis de reisplanner raad te plegen.

NS geeft ook het advies om vlak voor de reis de reisplanner raad te plegen.

Klopt. En dat doe ik dus ook. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je nergens meer recht op hebt als er plotseling verstoringen/annuleringen zijn. Zeker met zo'n laatste verbinding als deze vind ik dat heel vreemd.

Het is niet plotseling, het is een dag van te voren in de planners verwerkt. Je weet het dus voor je op reis gaat en ik vrees dat dat juridisch het criterium is.

Dat NS het 10 dagen van te voren zou moeten vastleggen is volgens mij nergens bepaald. Dat ze je adviseren 10 dagen van te voren in de reisplanner te kijken is iets anders. Uiteraard is het ook wat anders als je al voor het schrappen een ticket hebt aangeschaft.

Mijn zus zou gisteren met de klas op schoolreisje naar Arnhem gaan. Woensdagmiddag belde het touringcarbedrijf dat het niet doorging, geen chauffeur. Pech gehad, we storten het geld meteen terug. Zelfde verhaal dus.

Vind ik niet helemaal hetzelfde verhaal. Het gaat hier om een laatste verbinding die wegvalt, waardoor er problemen ontstaan. Dan zou het eerder zijn dat je zus wel naar het schoolreisje werd gebracht, maar vervolgens te horen kreeg dat de bus niet terug kan wegens geen chauffeur.

Nee, jij hoort het ook niet pas onderweg maar vooraf dat de trein die je wilde nemen niet rijdt.

En bij mijn zus er natuurlijk "problemen ontstaan".

De klant op een, twee en drie.

Das war einmahl, zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

't Stomme is ook dat die werkzaamheden maar een uurtje duren. Laat desnoods om 2.00 uur nog een trein rijden. Of was gewoon een half uur later begonnen, na de laatste trein. Hadden er niet eens bussen ingezet hoeven worden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat NS het 10 dagen van te voren zou moeten vastleggen is volgens mij nergens bepaald. Dat ze je adviseren 10 dagen van te voren in de reisplanner te kijken is iets anders.

Daarmee suggereren ze wel dat op dat moment de geplande wijzigingen in de dienstregeling zijn opgenomen en dat je op basis daarvan plannen kunt maken. Wijzigingen daarna zijn dan ongeplande verstoringen.

Uiteraard is het ook wat anders als je al voor het schrappen een ticket hebt aangeschaft.

Mijn zus zou gisteren met de klas op schoolreisje naar Arnhem gaan. Woensdagmiddag belde het touringcarbedrijf dat het niet doorging, geen chauffeur. Pech gehad, we storten het geld meteen terug. Zelfde verhaal dus.

Vergelijkingen tussen een zelf ingehuurde dienst en OV met een gepubliceerde dienstregeling gaan mank.

't Stomme is ook dat die werkzaamheden maar een uurtje duren. Laat desnoods om 2.00 uur nog een trein rijden. Of was gewoon een half uur later begonnen, na de laatste trein. Hadden er niet eens bussen ingezet hoeven worden.

Nee, de werkzaamheden duren geen uurtje maar tot 's morgens vroeg. Als je om twee uur begint vervallen de eerste ritten op zaterdag.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, de werkzaamheden duren geen uurtje maar tot 's morgens vroeg. Als je om twee uur begint vervallen de eerste ritten op zaterdag.

Hmm, dan heb ik iets gemist. Waar heb je die informatie vandaan als ik vragen mag? In het werkzaamhedenoverzicht staat nl. 1.00 uur t/m 2.00 uur. Maar misschien dat ze alleen de tijden vermelden waarop de werkzaamheden impact hebben op de dienstregeling.

Maar misschien dat ze alleen de tijden vermelden waarop de werkzaamheden impact hebben op de dienstregeling.

Dit dus :)

Reputatie 7
Badge +3

Maar als ik MrFreeze was had ik me vanavond dus gemeld bij de servicezuil met de vraag voor een oplossing omdat de laatste verbinding die er gisteren nog instond vervallen blijkt te zijn en hij nu gestrand is.

De NS beroept zich altijd op het feit dat het reisadvies pas 10 dagen voor vertrek vast staat en dat dan de laatste wijzigingen zijn verwerkt.  Dit lijkt mij toch maatgevend als je het juridisch gaat bekijken, zeker als er nergens een andere termijn staat aangegeven.  Anders zou je zelfs terug kunnen vallen op de jaardienstregeling en dan had er ook wat geregeld moeten zijn.

Ik ben toch van mening dat de NS in deze zal moeten voorzien in vervoer, overmacht van geen bussen krijgen wil niet zeggen dat er geen taxi busjes beschikbaar zijn. Juridisch zal de NS dan ook moeten gaan aantonen alles geprobeerd te hebben en de NS kennende zal dat neit verder gereikt hebben dan de bestaande overeenkomst voor vervangend busvervoer.

Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?

 

Als @mrfreeze naar Queen gaat dan is beroep doen op ‘thuisbrengplicht’ niet nodig. Volgens het programma is het om 22.15 uur afgelopen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als ik MrFreeze was had ik me vanavond dus gemeld bij de servicezuil met de vraag voor een oplossing omdat de laatste verbinding die er gisteren nog instond vervallen blijkt te zijn en hij nu gestrand is.

De NS beroept zich altijd op het feit dat het reisadvies pas 10 dagen voor vertrek vast staat en dat dan de laatste wijzigingen zijn verwerkt.  Dit lijkt mij toch maatgevend als je het juridisch gaat bekijken, zeker als er nergens een andere termijn staat aangegeven.  Anders zou je zelfs terug kunnen vallen op de jaardienstregeling en dan had er ook wat geregeld moeten zijn.

Ik ben toch van mening dat de NS in deze zal moeten voorzien in vervoer, overmacht van geen bussen krijgen wil niet zeggen dat er geen taxi busjes beschikbaar zijn. Juridisch zal de NS dan ook moeten gaan aantonen alles geprobeerd te hebben en de NS kennende zal dat neit verder gereikt hebben dan de bestaande overeenkomst voor vervangend busvervoer.

Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?

 

Tja, ik zit dus heel erg te twijfelen. Ik kan namelijk bij m'n ouders slapen, die in de buurt van Utrecht wonen. Niet ideaal, maar dan heb ik in elk geval een bed 🙂

Aan de andere kant blijf ik het echt een oneerlijk verhaal vanuit NS vinden. En op zich vind ik het ook niet erg om wat moeite te moeten doen om uiteindelijk m'n ‘recht’ te halen. Maar een taxi gaat denk ik al snel richting de honderd euro, en dat vind ik wel een groot risico. Als het een paar tientjes was, zou ik dat zeker doen, maar nu? Lastig ...

Reputatie 7
Badge +3

Als @mrfreeze naar Queen gaat dan is beroep doen op ‘thuisbrengplicht’ niet nodig. Volgens het programma is het om 22.15 uur afgelopen.

Nee, ik ga niet naar Queen, maar naar Jack White in de Afas Live. Daar begint de hoofdact volgens de planning om 21.25 uur. Dan ga ik die laatste verbinding niet halen ben ik bang … Gisteren kon ik nog de trein van 23.52 uur nemen. Nu moet ik opeens om 22.32 uur de trein al hebben.

Reputatie 5

Eerst via de servicezuil contact gezocht, maar daar kreeg ik alleen maar een Engelse stem te horen die zei dat ik de klanteNService moest bellen.

Dit vind ik ook wel opmerkelijk. Die servicezuilen zijn er toch juist zodat reizigers contact kunnen krijgen met de klantenservice? Ook reizigers zonder telefoon of met een lege telefoon.

Hoorde je een vooraf ingesproken Engels bericht? Of kreeg je daadwerkelijk een medewerker aan de lijn, die dan blijkbaar niet bij de klantenservice hoort?

Reputatie 7
Badge +3

Hoorde je een vooraf ingesproken Engels bericht? Of kreeg je daadwerkelijk een medewerker aan de lijn, die dan blijkbaar niet bij de klantenservice hoort?

Het was wel echt een 'live’ persoon die ik sprak. Was wel heel slecht te verstaan, maar dat kwam ook omdat het niet echt stil was in de stationshal 🙂

 

Ik sta met mijn mond vol tanden hier..... Ik heb gisteren gewerkt, kreeg de ene na de andere melding van het probleem Deurne, snapte er geen hol van, die bus van 1.15 uur heb ik wel degelijk in de reisplanners zien staan, dus schiet mij maar lek.

Tja, geen idee. Ik heb gisteren regelmatig de planner gecheckt of er nog last-minute wijzigingen waren. Volgens mij stond die bus van 1.15 uur ook wel in de planner, maar ook die was geannuleerd wegens die capaciteitsproblemen.

edit: Deze bussen stonden in de planner, maar allemaal geannuleerd:

En die bus die ik uiteindelijk had, ging ook niet door naar Deurne. Alleen naar Helmond en Brouwhuis.

Ik weet niet of ik huilen of lachen moet om zo'n verhaal. Je gaat dus als NS zijnde expres een bus niet in de dienstregeling opnemen vanwege een aanzuigende werking??

Vrijdagavond stapavond. Een busondernemer zit dan niet te wachten op kotsende passagiers.

Dat zal inderdaad de reden zijn. De laatste treinen van Eindhoven naar Helmond en Weert op vrijdag en zaterdag zijn al jaren zeer berucht vanwege het soort publiek dat daar gebruik van maakt. De meeste touringcarbedrijven zullen dus vriendenlijk voor de eer bedanken.

 

Het is schandalig als het klopt dat de NS dus iets schrapt terwijl er wel een bus rijdt, dan kan je je beroepen op krapte maar laat die bus dan langer doorrijden. De NS toont wederom haar ware gezicht hier, waar is de NS gebleven die wel trots was op de reizigers en er alles voor deed ???

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Oooh waait de wind bij Tamzin nu uit de andere hoek, maakt totaal niet uit wat voor reizigers je vervoert je hebt gewoon te zorgen dat je zorgt voor vervangend vervoer.  Straks mag de NS ook nog besluiten midden op de dag ritten te schrappen omdat ze neit rendabel zijn. 

Zo moeilijk is het niet je hebt een jaardienstregeling die je moet uitvoeren of alternatief vervoer meot regelen bij werkzaamheden of lange verstoringen. Met deze instelling past Tamzin goed in de NS directie, waar we iets niet hoeven te doen voor onze reizigers doen we het niet.

Reputatie 7
Badge +3

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Dreaming on. Onlangs moest ik in een winkel waar ik zelf nooit kom iets voor een ander terugbrengen. Alleen maar Engels sprekend personeel achter de balie. De kans dat je in de horeca jouw bestelling in het Nederlands kan doen is een stuk kleiner geworden, ook buiten toeristenlocaties.

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Dan zou NS altijd bij werkzaamheden bij Eindhoven moeten aangeven dat er laat op de vrijdag- en zaterdagavond geen bussen rijden, en in dit geval zou het er al vanaf het begin moeten hebben gestaan en niet zoals nu pas op de dag zelf. Zoals mrfreeze al aangaf stonden de bussen tot de dag ervoor in de planner. Bussen stonden nu in de planner als “rijdt niet”, dus waren eerst wel gepland.

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval vrijwel onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier op dit tijdstip in het algemeen zonder V&S begeleiding niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Het zou me niet verbazen als het touringcarbedrijf dat de rit van 1.15 uur heeft gereden dat alleen heeft gedaan met de toezegging dat de rit buiten de dienstregeling werd gehouden zodat het uitgaanspubliek de laatste trein zou nemen. 

Als er de hele dag werkzaamheden zijn heb je dit probleem overigens niet want de ervaring leert dat het uitgaanspubliek dan überhaupt niet met de trein naar Eindhoven gaat. Het probleem ontstond nu omdat alleen de laatste trein niet reed. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier in het algemeen niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Het zou me niet verbazen als het touringcarbedrijf dat de rit van 1.15 uur heeft gereden dat alleen heeft gedaan onder de voorwaarde dat de rit buiten de dienstregeling werd gehouden. 

Je kan zoveel zeggen. Maar als touringbedrijven geen dronken reizigers op de late avond willen vervoeren moeten ze dit al direct bij NS aangeven en weigeren te rijden zodat deze bussen niet al 10 dagen van tevoren in de reisplanner staan en reizigers niet opeens op het laatste moment wanneer ze al van alles gepland hebben in de kou staan. 

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier in het algemeen niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Het zou me niet verbazen als het touringcarbedrijf dat de rit van 1.15 uur heeft gereden dat alleen heeft gedaan onder de voorwaarde dat de rit buiten de dienstregeling werd gehouden. 

Je kan zoveel zeggen. Maar als touringbedrijven geen dronken reizigers op de late avond willen vervoeren moeten ze dit al direct bij NS aangeven en weigeren te rijden zodat deze bussen niet al 10 dagen van tevoren in de reisplanner staan en reizigers niet opeens op het laatste moment wanneer ze al van alles gepland hebben in de kou staan. 

Het gaat vrees ik andersom, NS plant eerst vervangend busvervoer en zoekt dan via zijn vaste bemiddelaar bussen. Als die bussen uiteindelijk niet/onvoldoende te vinden zijn zullen de ritten alsnog geschrapt worden. 

Wel was het handiger geweest om de werkzaamheden één uur later te laten beginnen en dan de eerste ritten op zaterdagochtend te verbussen omdat je op dat tijdstip makkelijker touringcars kunt krijgen.  

 

Je kan zoveel zeggen. Maar als touringbedrijven geen dronken reizigers op de late avond willen vervoeren moeten ze dit al direct bij NS aangeven en weigeren te rijden zodat deze bussen niet al 10 dagen van tevoren in de reisplanner staan en reizigers niet opeens op het laatste moment wanneer ze al van alles gepland hebben in de kou staan. 

 

En in zijn algemeenheid geldt: waar niet is verliest de keizer zijn recht.  

Reageer