beantwoord

Thuisbrengplicht als bussen plotseling zijn geannuleerd?


Reputatie 7
Badge +3

Ik ga vanavond naar een concert in Amsterdam en wil ook graag weer naar huis. T/m gisteren stond er in de reisplanner dat ik wegens werkzaamheden om 1.05 uur een bus moet nemen van Eindhoven naar Helmond. Nu blijken die bussen opeens geannuleerd wegens capaciteitsproblemen. “ga eerder op reis of zoek een alternatief.”

Geldt er in zo'n geval niet een thuisbrengplicht? Ik heb netjes binnen 10 dagen voor vertrek de reisplanner gecheckt en kon gewoon thuiskomen. Op het laatste moment blijkt dit dus gewijzigd.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 1 July 2022, 13:52

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?

Tuurlijk! En het wordt nog een mooi verhaal 🙂

Ik besloot het er toch maar op te wagen, met in het ergste geval een taxi op eigen kosten. Ik had de trein van 23.22 uur uit Bijlmer-Arena en was rond half 1 op Eindhoven.

Eerst via de servicezuil contact gezocht, maar daar kreeg ik alleen maar een Engelse stem te horen die zei dat ik de klanteNService moest bellen. Dus vervolgens gebeld en ruim een kwartier in de wacht gehangen. Tijdens het wachten nog een V&S-medewerker aangesproken, maar die gaf aan dat er echt geen bussen reden en dat ik dus pech had. Maar even later kreeg ik iemand van de klanteNService aan de lijn. Die moest even met een collega overleggen en kwam toen terug met de mededeling dat er toch wél een bus zou rijden, maar dat die bewust uit de dienstregeling was gehouden, om te voorkomen dat er massaal gebruik van gemaakt zou worden. Die bus zou rond 1.15 uur vertrekken. En inderdaad, even later kwam er een luxe dubbeldekker aan rijden. Nog even aan de chauffeur gevraagd en ja hoor, de bus ging naar Helmond en Helmond Brouwhuis! Het buiten de dienstregeling houden heeft goed gewerkt, want we zaten in totaal met 5 mensen in die bus 🙂 En rond 1.45 uur stond mrfreeze netjes op station Helmond en kon even later in z'n eigen bedje duiken 😎

Al met al goed afgelopen dus (en nog goedkoop ook, want CiCo-palen waren natuurlijk nergens te bekennen). Alleen jammer dat we nu nog steeds niet weten hoe het juridisch zit in zo'n geval 😉

Ik sta met mijn mond vol tanden hier..... Ik heb gisteren gewerkt, kreeg de ene na de andere melding van het probleem Deurne, snapte er geen hol van, die bus van 1.15 uur heb ik wel degelijk in de reisplanners zien staan, dus schiet mij maar lek.

Reputatie 7
Badge

De klant op een, twee en drie.

Reputatie 7
Badge +1

Je recht op bijstand is gebaseerd op de vervoersovereenkomst die je hebt en de dienstregeling die bekend was bij het aangaan daarvan. De vraag is dus wanneer die overeenkomst tot stand komt. Klassiek is dat op het moment dat je je treinkaartje koopt. Dat kan dus dagen, weken of soms zelfs maanden geleden zijn. Iedere wijziging na het tot stand komen van de vervoersovereenkomst is een ongeplande wijziging met de gebruikelijke rechten op bijstand zoals vervangend vervoer of overnachtingsaccommodatie.
De vraag is nu: wanneer komt de vervoersovereenkomst tot stand als je een OV-chipkaart gebruikt? Ik zie in de AVR-NS daar niet direct iets over maar het zou best kunnen dat NS van mening is dat de overeenkomst tot stand komt bij het inchecken. Of dat redelijk is, daar kun je over discussiëren. Je plant een reis immers doorgaans langer van tevoren dan bij het moment van inchecken. Ik weet niet of er jurisprudentie over is, bv. bij de Geschillencommissie OV (heb geen tijd om dat nu te onderzoeken).
Dit betekent echter wel dat een algemeen antwoord niet mogelijk is. De stelling van @Aurora NS kan dus naar het ronde archief.

Dus artikel 6.3 van de algemene voorwaarden mag gewoon zonder meer in de prullenbak worden geknikkerd door NS? Als je reizigers het zelf maar uit laat zoeken zonder je eigen voorwaarden uit artikel 6.3 na te leven, ben je een onbetrouwbare vervoerder.
 

Ik begrijp dat hier wat onduidelijkheid over is.

De thuisbrengplicht is enkel toepasselijk als blijkt dat er bij vertrek of aankomst vertraging is. Dit is nu niet van toepassing, omdat de hele rit nog niet eens vertrokken is. We geven nu al aan een alternatief te zoeken. De thuisbrengplicht komt daarmee dan ook te vervallen.

Zo lijkt het mij niet te zijn, dan kun je bij elke trein die niet vertrekt vanaf zijn beginstation je verstoppen en niet voldoen aan de thuisbrengplicht. 

Nu ben ik niet bekend met deze materie maar het lijkt mij dat de NS hier toch een oplossing zal moeten bieden aangezien de wijziging pas vandaag is gemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet of ik huilen of lachen moet om zo'n verhaal. Je gaat dus als NS zijnde expres een bus niet in de dienstregeling opnemen vanwege een aanzuigende werking??

https://www.ilent.nl/onderwerpen/passagiersrechten/spoor

 

NS maakt er weer eens een potje van. 

Maar als ik MrFreeze was had ik me vanavond dus gemeld bij de servicezuil met de vraag voor een oplossing omdat de laatste verbinding die er gisteren nog instond vervallen blijkt te zijn en hij nu gestrand is.

De NS beroept zich altijd op het feit dat het reisadvies pas 10 dagen voor vertrek vast staat en dat dan de laatste wijzigingen zijn verwerkt.  Dit lijkt mij toch maatgevend als je het juridisch gaat bekijken, zeker als er nergens een andere termijn staat aangegeven.  Anders zou je zelfs terug kunnen vallen op de jaardienstregeling en dan had er ook wat geregeld moeten zijn.

Ik ben toch van mening dat de NS in deze zal moeten voorzien in vervoer, overmacht van geen bussen krijgen wil niet zeggen dat er geen taxi busjes beschikbaar zijn. Juridisch zal de NS dan ook moeten gaan aantonen alles geprobeerd te hebben en de NS kennende zal dat neit verder gereikt hebben dan de bestaande overeenkomst voor vervangend busvervoer.

Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?

 

Reputatie 7
Badge +3

 

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Mwah, daar kan ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk om maken. Snap wel dat het heel vervelend kan zijn als je geen Engels spreekt, maar dan moet diegene dat maar melden 🙂

 

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval vrijwel onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier op dit tijdstip in het algemeen zonder V&S begeleiding niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Vraag me sterk af of dat de reden geweest is. Ik heb wel vaker zo'n laatste trein gehad. En ja, het is uitgaanspubliek, dus rustig reizen is er niet bij. Maar agressiviteit heb ik zelf nooit gezien. En het is ook niet zo dat er nooit bussen ingezet worden voor uitgaanspubliek.

 

@mrfreeze wel genoten van het concert?

Jazeker! Ik kende hem eigenlijk alleen van de White Stripes, z'n eigen nummers waren nieuw voor me. Maar het was een goeie bak herrie 🤘

 

Reputatie 7
Badge +3

We geven nu al aan een alternatief te zoeken.

“al” ??

Ach, je kunt voor die tijd een keer een kwartje in de automaat gooien en rond Asd al gaan vragen aan een smw/infopaal/hc/… Gewoon, voor de lolz en om de reactie te zien.

Gelukkig dan dat je wel gewoon naar huis kon en inderdaad jammer omdat dit een mooie case had geweest om te zien waar de grenzen van vervangend vervoer en thuisbrengplicht nu lagen.

Het is schandalig als het klopt dat de NS dus iets schrapt terwijl er wel een bus rijdt, dan kan je je beroepen op krapte maar laat die bus dan langer doorrijden. De NS toont wederom haar ware gezicht hier, waar is de NS gebleven die wel trots was op de reizigers en er alles voor deed ???

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Reputatie 7
Badge +3

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Ik vind er nog wel meer van dat die Engelstalige persoon zei dat mrfreeze de klanteNService moest bellen. Er wordt altijd gezegd dat je bij stranden op een station vanwege vertraging of uitval van een trein je behalve de klantenservice te bellen ook contact op kan nemen via de infozuil. 

Meestal kan @rvdborgt dit dromen. Ping…

Reputatie 7
Badge +3

NS geeft zelf altijd aan dat je je reis vanaf 10 dagen voor vertrek moet plannen in de reisplanner. Wijzigingen daarna lijken me dan sowieso ongepland met bijbehorende rechten.

 

De vraag is dus wanneer die overeenkomst tot stand komt. Klassiek is dat op het moment dat je je treinkaartje koopt. Dat kan dus dagen, weken of soms zelfs maanden geleden zijn.

Zijn e-tickets toch zo gek nog niet 😁

Reputatie 7
Badge +1

NS geeft zelf altijd aan dat je je reis vanaf 10 dagen voor vertrek moet plannen in de reisplanner. Wijzigingen daarna lijken me dan sowieso ongepland met bijbehorende rechten.

Daar is zeker iets voor te zeggen. Maar het zou goed kunnen dat je dat via juridische weg moet afdwingen.

Reputatie 7
Badge +3

NS geeft ook het advies om vlak voor de reis de reisplanner raad te plegen.

Klopt. En dat doe ik dus ook. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je nergens meer recht op hebt als er plotseling verstoringen/annuleringen zijn. Zeker met zo'n laatste verbinding als deze vind ik dat heel vreemd.

Reputatie 7
Badge +3

Vind ik niet helemaal hetzelfde verhaal. Het gaat hier om een laatste verbinding die wegvalt, waardoor er problemen ontstaan. Dan zou het eerder zijn dat je zus wel naar het schoolreisje werd gebracht, maar vervolgens te horen kreeg dat de bus niet terug kan wegens geen chauffeur.

Reputatie 7
Badge +1

Het valt mij op dat NS er momenteel bij een aantal dossiers met gestrekt been ingaat. 😪

Reputatie 7
Badge +3

Als @mrfreeze naar Queen gaat dan is beroep doen op ‘thuisbrengplicht’ niet nodig. Volgens het programma is het om 22.15 uur afgelopen.

Nee, ik ga niet naar Queen, maar naar Jack White in de Afas Live. Daar begint de hoofdact volgens de planning om 21.25 uur. Dan ga ik die laatste verbinding niet halen ben ik bang … Gisteren kon ik nog de trein van 23.52 uur nemen. Nu moet ik opeens om 22.32 uur de trein al hebben.

Oei, dat is dan echt balen als je 1,5 uur eerder weg zou moeten dan de dienstregeling aangaf.

Ik zou voor de overnachting gaan. Ik ben bang dat NS niets voor jou gaat doen en zich beroept op dat het aangekondigd was. Niet ontspannen kunnen genieten van het concert omdat je niet weet of en wanneer je daarna thuis komt zou ik niet voor kiezen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of ik huilen of lachen moet om zo'n verhaal. Je gaat dus als NS zijnde expres een bus niet in de dienstregeling opnemen vanwege een aanzuigende werking??

Vrijdagavond stapavond. Een busondernemer zit dan niet te wachten op kotsende passagiers.

Het is schandalig als het klopt dat de NS dus iets schrapt terwijl er wel een bus rijdt, dan kan je je beroepen op krapte maar laat die bus dan langer doorrijden. De NS toont wederom haar ware gezicht hier, waar is de NS gebleven die wel trots was op de reizigers en er alles voor deed ???

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Reputatie 7
Badge +3

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Dan zou NS altijd bij werkzaamheden bij Eindhoven moeten aangeven dat er laat op de vrijdag- en zaterdagavond geen bussen rijden, en in dit geval zou het er al vanaf het begin moeten hebben gestaan en niet zoals nu pas op de dag zelf. Zoals mrfreeze al aangaf stonden de bussen tot de dag ervoor in de planner. Bussen stonden nu in de planner als “rijdt niet”, dus waren eerst wel gepland.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze wel genoten van het concert?

Reageer