Treinongeluk Voorschoten



Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat werd Koolmees ook gevraagd bij Op1 gisteravond. Antwoord van hem was dat het nog midden in de nacht was en de crisisdienst op Den Haag Centraal nog niet paraat was.

https://www.npostart.nl/op1/04-04-2023/POW_05517738  vanaf 13:44

Op zich kan ik wel begrijpen dat de eerste focus was op de plek van het ongeluk, reizigers de trein uit te krijgen en om die reizigers die niet naar een ziekenhuis hoefden verder te vervoeren per bus, waarbij die bus naar ik begreep ook best snel ter plekke was. Maar het haf wel netjes geweest als er nog iemand was geweest op Den Haag voor deze reizigers. 

 

Ik was gisteravond niet thuis en heb dit dus ook niet gezien. Bedankt voor het delen @Momo . Ik snap de reactie van meneer Koolmees dan gedeeltelijk. Zeker op station Den Haag Centraal zou er toch wel iets van opvangmogelijkheden ook in de nacht moeten zijn denk ik. Is volgens mij ook niet de eerste keer dat de slechte nazorg bij incidenten naar voren komt. Tijdje geleden nog het incident dat mensen in Amersfoort in de trein moesten overnachten meen ik mij te herinneren.  

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik begreep uit het antwoord van Wouter Koolmees is er een crisisteam. Zo'n crisisteam zal wel 24 uur per dag oproepbaar moeten zijn. Tegen de tijd dat de bus met reizigers aankwam op Den Haag Centraal was het niet meer midden in de nacht, maar vroeg in de ochtend. Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben dat de bus binnen 2 uur ter plaatse was, tel daar de reistijd naar Den Haag bij op, dan zouden de reizigers ergens tussen half 6 en 6 uur op Den Haag Centraal zijn geweest. Dat is is nog vroeg, maar dat geeft wel genoeg tijd om het crisisteam uit bed te bellen. Maar mogelijk was de focus alleen op de plek van het ongeluk en de reizigers daar weg krijg (daar was ten slotte de crisis en niet op station Den Haag) dat er niet of te laat aan is gedacht om ook nog de reizigers op Den Haag op te vangen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat er heel veel capaciteit beschikbaar is om dit soort calamiteiten in goede banen te leiden. Zeker niet in de nacht en vroege ochtend. Iedereen moet uit bed gebeld worden en dan is er ook nog aanreistijd. Er zal een globaal draaiboek zijn maar er moet vooral geïmproviseerd worden door mensen die dat waarschijnlijk voor het eerst moeten doen.

Reputatie 7
Badge

Zoals ik begreep uit het antwoord van Wouter Koolmees is er een crisisteam. Zo'n crisisteam zal wel 24 uur per dag oproepbaar moeten zijn.

Ik heb het interview niet gezien, maar zover ik weet, bestaat het ‘crisisteam’ uit 1 teammanager als ‘wachtdienst’ voor de opvang van personeel bij calamiteiten.

Die zal hoogstwaarschijnlijk druk geweest zijn met de opvang van de conducteurs op de trein en het begeleiden van de machinist (en informeren van zijn familie).

Er wordt zover ik weet geen rekening gehouden met een ramp zoals deze en de opvang van reizigers. Dat wordt meestal door de hulpdiensten geregeld (die schakelen Slachtofferhulp in).

Had de NS niet taxivervoer kunnen regelen? Misschien een raar idee, maar ik kan me voorstellen dat je als reiziger na zo'n incident graag naar huis wilt. Totale kosten? Geen idee. 4000 euro om de rest veilig thuis te brengen? Persoonlijk had ik vanaf Den Haag Centraal gewoon een taxi genomen als ik zoiets zou meemaken en de rekening naar de NS gestuurd. Of moet je dan eerst toestemming vragen aan de NS?

Waar ik mijn vraagtekens bij zet is dat zo'n verhaal weer achteraf komt, op de plek van het ongeval gaat de regie naar de hulpdiensten en Prorail. De NS is daar op dat moment geen partij in maar is een betrokkene bij het ongeval.

Zoals Edwin aangeeft wordt er dan een teammanager aangestuurd om het personeel op te vangen en de nodige dingen te regelen voor de reizigers. In deze is er dus een bus geregeld voor de reizigers die niet naar het ziekenhuis hoefde om deze naar station Den Haag te brengen waar de trein naartoe zou rijden.

De vraag is natuurlijk of je als reiziger na de eerste opvang door omstanders op de locatie dan ook nog een kop koffie bij de NS wil gaan drinken. Ik denk dat je persoonlijk gewoon naar huis wil om even alles te laten bezinken, daarna begint de verwerking pas en kun je een beroep doen op slachtofferhulp welke hierin gespecialiseerd is.

Wat had de NS dan nog meer moeten doen richting reizigers op dat moment? Enige zou zijn om ze te helpen om verder naar huis te komen dan de rit naar Station Den Haag Centraal. Ik denk dat er niet 1 persoon is geweest die hier bij het ongeval een volledig overzicht had, niet van de hulpdiensten en niet van de NS.

Buiten dat is er op Den Haag Centraal ook niet zomaar even ruimte om reizigers verder op te vangen en vraag me af of daar echt interesse voor geweest zou zijn.  Bedenk je ook dat de teammanager ook maar alleen is, daarnaast lopen er om 6 uur wel medewerkers van de NS op het station die ook aangesproken hadden kunnen worden, op Den Haag Centraal zijn overdag altijd zichtbaar medewerkers van NS.

Verder zal zodra de trein is vrijgegeven ook de persoonlijke bezittingen die zijn achtergebleven nog bij de reizigers terug moeten komen en dat zal ook allemaal wel geregeld worden.

 

Reputatie 7
Badge +1

Had de NS niet taxivervoer kunnen regelen? Misschien een raar idee, maar ik kan me voorstellen dat je als reiziger na zo'n incident graag naar huis wilt. Totale kosten? Geen idee. 4000 euro om de rest veilig thuis te brengen? Persoonlijk had ik vanaf Den Haag Centraal gewoon een taxi genomen als ik zoiets zou meemaken en de rekening naar de NS gestuurd. Of moet je dan eerst toestemming vragen aan de NS?

Las ik ook op treinreiziger.nl in één van de reacties, maar zoals al aangegeven er was dus gewoon niemand van de NS om deze mensen even op te vangen. Er is natuurlijk ook allerlei bagage achtergebleven in die treinen en er werd in Op1 ook aangegeven dat ze contact zouden zoeken met de reizigers om dit terug te gaan bezorgen.

@iMark 

Wouter kan zelf toch ook bedenken (voor 4000 euro per werkdag) dat het droppen van de rest op Den Haag Centraal onsympathiek is. Althans dat is wat mijn mening is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat Koolmees zich ongelukkig heeft uitgedrukt. NS heeft helemaal geen crisisdienst. Hij zal de wachtdienst bedoeld hebben, zoals @Edwin aangeeft. De wachtdienst is iemand die door de Verkeersleiding van ProRail gealarmeerd wordt voor de opvang van het personeel en daarnaast coördinerend moet optreden. Bij een dermate grote calamiteit kan de wachtdienst dat nauwelijks aan.

Wat Koolmees wel of niet bedoelde ga ik niet over oordelen. Henkpeetersen gaf aan dat hij graag een reactie van Koolmees zou zien over wat werd gezegd dat er op Den Haag niemand was voor de reizigers. Die reactie had Koolmees bij Op1 gegeven en daar verwees ik naaar. 

Weet iemand of er trouwens gewoon een nachtnet rijd tussen Amsterdam en Leiden?

Reputatie 7
Badge +1

Wat wij op dit forum zouden doen is denk ik minder relevant - we hebben, gelukkig, nooit in de situatie gezeten dat we uit zo'n ernstig treinongeluk zijn gestapt. Maar het uitgangspunt is wel dat deze passagiers aan de dood ontsnapt zijn in het meest ernstige treinongeluk in jaren, waarbij nog steeds sommigen in het ziekenhuis/IC liggen.

De niet gewonde passagiers met de bus op Den Haag Centraal afzetten is gewoon niet hoe het hoort: daar hoort een eerste stap van nazorg tussen te zitten, met inderdaad een kopje koffie, een eerste gesprek met NS personeel dan wel slachtofferhulp, en wellicht ook nog een medische check (interne bloedingen na een ongeval zijn niet altijd direct duidelijk).

In een land dat doordrenkt is van protocollen en draaiboeken, zou je toch verwachten dat ook NS dat heeft voor zo'n situatie. Dat hebben KLM en Schiphol ook, daar kan snel worden opgeschaald voor opvang (ook voor eventuele nabestaanden) bij een ernstig incident (laatste keer de TK crash bij Zwanenburg). Zo'n draaiboek zou toch bij Prorail en NS ook gewoon moeten liggen?

En dat het midden in de nacht was zou bij een volcontinue bedrijf als NS irrelevant moeten zijn. 

Wijze woorden @Eberkhout 

@Loes Ik moest even aan dit voorval denken. https://rtvpurmerend.nl/nieuws/artikel/gewonde-man-ligt-in-de-weg-op-stationstrap,-politie-haalt-uit-naar-reizigers

Gelukkig ligt het altijd aan een ander als het niet goed gaat.🤔

Reputatie 7
Badge +3

NU.nl zoekt treinmachinisten: Hoe zit jij na Voorschoten in de trein?

Het is ruim een week na het treinongeluk bij Voorschoten. Voor een vervolgartikel op NU.nl zijn we op zoek naar treinmachinisten. We zijn benieuwd hoe jij de afgelopen periode hebt beleefd. En of je na het ongeval met andere gevoelens of gedachtes in de trein zit.

https://www.nu.nl/vragenoproep/6259280/nunl-zoekt-treinmachinisten-hoe-zit-jij-na-voorschoten-in-de-trein.html

NU.nl zoekt treinmachinisten: Hoe zit jij na Voorschoten in de trein?

Het is ruim een week na het treinongeluk bij Voorschoten. Voor een vervolgartikel op NU.nl zijn we op zoek naar treinmachinisten. We zijn benieuwd hoe jij de afgelopen periode hebt beleefd. En of je na het ongeval met andere gevoelens of gedachtes in de trein zit.

https://www.nu.nl/vragenoproep/6259280/nunl-zoekt-treinmachinisten-hoe-zit-jij-na-voorschoten-in-de-trein.html

Sensatiezoekers. Dit soort ramptoerisme van kranten, TV en andere media zie je tegenwoordig bij ieder ongeluk, iedere staking, iedere storing, etc 

Reputatie 7
Badge +3

Mag je vinden. Misschien zijn er machinisten die er aan mee willen werken, prima toch? nu.nl staat overigens nou niet bepaald bekend als enorm sensatiemedium.

Badge +3

Zag net deze https://www.youtube.com/watch?v=b_MXthYvvX4 (meer foto’s op http://www.mp-produktie.nl/2023-04-06_Zwaar_beschadigde_goederenlocomotief_treinongeluk_Voorschoten_weggesleept.html)

Volgens bericht werd de krol 15 seconden later door NS trein geraakt. De loc is met ducttape gerepareerd.

Op 2:12 in het filmpje komt hij door Woerden.

Reputatie 6

Mag je vinden. Misschien zijn er machinisten die er aan mee willen werken, prima toch? nu.nl staat overigens nou niet bepaald bekend als enorm sensatiemedium.

we hebben bij NS beleid wat betreft persverzoeken. Dat gaat allemaal via onze persvoorlichter. Collega's die er aan mee willen werken hebben daar voor zover ik weet toestemming van nodig van het bedrijf.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal ongetwijfeld het officiële beleid zijn, maar jij weet denk ik ook wel hoe het in de praktijk werkt, anoniem is er een hoop mogelijk 😉

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter op dat NU.nl bericht o.a. deze reactie van iemand. 

Ik ben machinist.. maar deze vraag stel je ook niet aan elke autobestuurder nadat er een fataal ongeluk is gebeurd toch? Maar ff om jullie vraag te beantwoorden: Totaal zonder enige stress.

Statistisch gezien zijn we nu veiliger. Hoe vaak gebeurt zoiets nou in ons landje?

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik altijd erg bewonderenswaardig vind, is hoe ontzettend meelevend alle machinisten en conducteurs zijn na een groot ongeluk als dit.

De collegialiteit onder NS'ers lijkt altijd erg groot in ieder geval. 😊

Bij de Virm kun je nu ook weer goed zien dat de balkons het zwakke punt van de trein zijn en dat je je daar dus niet onnodig moet blijven staan, die balkons zijn de kreukelzone/zwakste plek van de Virm.

De machinist had een engeltje op zijn schouder want de kop heeft flinke klappen gehad met het beton wat hij geraakt heeft en de slootkant. Overigens goed om te zien dat de delen niet zijn gaan rollen.

Mensen schrikken van dit soort ongevallen omdat er veel reizigers bij betrokken zijn en er zelden een ongeval gebeurt als deze op het spoor. Nu worden mensen er weer bewust van dat ook op het spoor een ongeval niet is uit te sluiten ondanks dat we in Nederland een enorm veilig spoorsysteem hebben en goed opgeleide machinisten die eerst een zware selectie doorgaan en de herkeuringen die machinisten steeds moeten ondergaan.

Reputatie 6
Badge +2

Op Twitter op dat NU.nl bericht o.a. deze reactie van iemand. 

Ik ben machinist. (..)

Statistisch gezien zijn we nu veiliger.

Misschien ten overvloede: dat klopt niet. Of het nu een grap is of niet, voor een machinist vind ik dit wel ongepast

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter op dat NU.nl bericht o.a. deze reactie van iemand. 

Ik ben machinist. (..)

Statistisch gezien zijn we nu veiliger.

Misschien ten overvloede: dat klopt niet. Of het nu een grap is of niet, voor een machinist vind ik dit wel ongepast

Nee, het klopt inderdaad niet. Maar het geeft wel aan hoe deze persoon erin staat, hij zit blijkbaar niet met gevoelens in de trein dat een ongeluk als dit ieder moment weer kan gebeuren. 

Reageer