Treinongeluk Voorschoten


Reputatie 7
Badge +1

Lees net op nu.nl over het treinongeluk bij Voorschoten. Ik kan mij indenken dat dit de komende dagen een behoorlijk impact zal hebben op de NS-medewerkers. Ik wil alle betrokkenen bij deze veel sterkte toewensen.  


48 reacties

Reputatie 7

Vind het wel een beetje meten met twee maten afentoe hier op het forum. Want in het volgende topic wordt er natuurlijk weer steen en been geklaagd dat de kaartjes en gebruikskosten zo duur zijn en dat er 'overbodig’ personeel moet worden wegbezuinigd. Natuurlijk is het mogelijk dat er 24/7 extra calamiteitenopvang (naast de wachtdienst) beschikbaar is. Dat moet dan echter wel iemand zijn die daar ook in getraind is en er zal op meerdere locaties in het land tegelijkertijd iemand aanwezig moeten zijn. Daar zitten hoge kosten aan verbonden, en dat voor iets wat (gelukkig) vrijwel nooit nodig is.

Dit is iets wat we gelukkig niet vaak mee hoeven maken. Zelf weet ik echt niet hoe in dit soort chaos het perfecte overzicht wordt gehouden en wat al eerder is gezegd, NS bepaalt na zoiets eigenlijk niets meer en staan aan de zijlijn. In de nacht zijn er gewoonweg niet veel collega's aan het werk, maar ik denk dat elk slachtoffer iets anders wil. De een wil graag opgevangen worden, de ander wil zo snel mogelijk naar zijn veilige onderkomen dat thuis heet. Ook al zaten er veel slachtoffers in de bus, houdt maar eens bij waar iedereen naar toe gaat, iedereen trekt zijn of haar eigen plan. Denk dat het van belang is dat slachtoffers de hulp gaan krijgen, die ze nodig hebben. De een zal langer nodig hebben om tot dat inzicht te komen dan een andere. 

Ik vind het echt lastig hier wat zinnigs over te zeggen, want achteraf is het heel makkelijk, maar als je er ineens mee geconfronteerd wordt, dan kom je er zelf pas achter en ik hoop dat niemand dit ooit hoeft mee te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou inderdaad heel prettig zijn wanneer er ook midden in de nacht opvang en hulpverlening beschikbaar is. Helaas is dat nauwelijks te organiseren of alleen tegen exorbitante kosten. In feite zouden we willen dat er in Nederland dan op allerlei plaatsen 24 uur per dag een hulpverleningsorganisatie paraat staat. We mogen al blij zijn dat politie, brandweer en ambulance kunnen uitrukken. Juist omdat het spoor in Nederland zeer veilig is, is iedereen enorm onder de indruk wanneer er een keer iets heel erg misgaat.

Dat neemt niet weg dat het voor het voor getroffenen een uiterst traumatiserende ervaring is om bij een dergelijk ongeval betrokken te zijn. Ik wens iedereen heel veel beterschap en een spoedig herstel.

 

Die foto’s gingen al rap rond onder spoorpersoneel, ik kreeg ze de ochtend van het ongeval ook in een Whatsapp-groep. Zit er altijd wel eentje tussen die het naar Dumpert e.d. stuurt.

Reputatie 7
Badge +3

Dinsdag was er al een foto van de binnenkant van de cabine naar buiten gekomen, ik zag die ergens op Twitter en ook stond die in het liveblog op nos.nl. Overigens niet dezelfde als nu op Dumpert staat.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik begreep uit het antwoord van Wouter Koolmees is er een crisisteam. Zo'n crisisteam zal wel 24 uur per dag oproepbaar moeten zijn.

Ik heb het interview niet gezien, maar zover ik weet, bestaat het ‘crisisteam’ uit 1 teammanager als ‘wachtdienst’ voor de opvang van personeel bij calamiteiten.

Zijn letterlijke woorden waren “onze crisisdienst was nog niet paraat, het was midden in de nacht”. Te zien en horen vanaf 14:00 op https://www.npostart.nl/op1/04-04-2023/POW_05517738. Op de manier zoals hij dat zei komt het op mij niet over als alleen een wachtdienst voor opvang van personeel. Misschien interpreteer ik het niet goed, of hij drukt zich wat ongelukkig uit.

Maar laten we vooral blij zijn dat deze reizigers niet gewond waren, of slechts dermate licht gewond dat ze gewoon naar huis konden. En laten we ook dankbaar zijn dat de machinist er slechts met botbreuken vanaf is gekomen. Gezien hoe de cabine er uitzag, van buiten en van binnen, had dat veel erger kunnen zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Een taxi regelen voor de gestrande reizigers was een mooi gebaar geweest. Maar dan moet er wel iemand op Den Haag Centraal aanwezig zijn om dat te regelen. Ik vind het nogal schrijnend dat mensen met de trein verder “mochten’ reizen. 

@Momo Ik vermoed dat Koolmees zich ongelukkig heeft uitgedrukt. NS heeft helemaal geen crisisdienst. Hij zal de wachtdienst bedoeld hebben, zoals @Edwin aangeeft. De wachtdienst is iemand die door de Verkeersleiding van ProRail gealarmeerd wordt voor de opvang van het personeel en daarnaast coördinerend moet optreden. Bij een dermate grote calamiteit kan de wachtdienst dat nauwelijks aan.

Reputatie 7
Badge +3

Begrijpelijke reacties maar met de huidige schrale dienstverlening is er simpelweg niemand aanwezig om reizigers op te vangen en eventueel taxi’s te regelen. 
 

De tijden dat er een stationschef aanwezig was, liggen decennia achter ons.

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is natuurlijk of je als reiziger na de eerste opvang door omstanders op de locatie dan ook nog een kop koffie bij de NS wil gaan drinken. Ik denk dat je persoonlijk gewoon naar huis wil om even alles te laten bezinken, daarna begint de verwerking pas en kun je een beroep doen op slachtofferhulp welke hierin gespecialiseerd is.

Zelf zou ik denk ik ook gewoon zsm naar huis willen, maar ik kan me ook indenken dat iemand na het meemaken van zijn heftig treinongeluk wat minder happig is om weer een trein in te stappen. Ik weet ook niet wat de persoon die dat aangaf nu eigenlijk verwachtte van NS personeel op Den Haag Centraal. Een luisterend oor, een kop koffie of practische hulp, bv om thuis te komen? Degene die gequote werd woont zelf in Den Haag en hoefde niet verder met de trein, dus hij vulde het ook maar in voor anderen.

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er trouwens gewoon een nachtnet rijd tussen Amsterdam en Leiden?

Ja, nachtnet rijdt tussen Leiden en Amsterdam (en Utrecht).

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de plek van het ongeluk, de ontspoorde IC delen zijn daar nu weg en ProRail kan beginnen met het herstel van het spoor en de bovenleiding.

Zie ook https://regio15.nl/nieuws/overige/35630/opruimen-van-de-ravage-in-voorschoten/

Reputatie 5

Wat wij op dit forum zouden doen is denk ik minder relevant - we hebben, gelukkig, nooit in de situatie gezeten dat we uit zo'n ernstig treinongeluk zijn gestapt. Maar het uitgangspunt is wel dat deze passagiers aan de dood ontsnapt zijn in het meest ernstige treinongeluk in jaren, waarbij nog steeds sommigen in het ziekenhuis/IC liggen.

De niet gewonde passagiers met de bus op Den Haag Centraal afzetten is gewoon niet hoe het hoort: daar hoort een eerste stap van nazorg tussen te zitten, met inderdaad een kopje koffie, een eerste gesprek met NS personeel dan wel slachtofferhulp, en wellicht ook nog een medische check (interne bloedingen na een ongeval zijn niet altijd direct duidelijk).

In een land dat doordrenkt is van protocollen en draaiboeken, zou je toch verwachten dat ook NS dat heeft voor zo'n situatie. Dat hebben KLM en Schiphol ook, daar kan snel worden opgeschaald voor opvang (ook voor eventuele nabestaanden) bij een ernstig incident (laatste keer de TK crash bij Zwanenburg). Zo'n draaiboek zou toch bij Prorail en NS ook gewoon moeten liggen?

En dat het midden in de nacht was zou bij een volcontinue bedrijf als NS irrelevant moeten zijn. 

Reputatie 7
Badge +2

Om Dumpert heeft iemand ook foto's van het interieur van de kopbak geplaatst die in het weiland eindigde: https://www.dumpert.nl/item/100057802_6fd7b691?fbclid=IwAR0-QUfbs-TFu3CRuATNzNLBFkE8JK7QGir1kXQLjD4ZOp4RdogHcnuiMRg

Een wonder dat de machinist levend uit die cabine gekomen is als je de ravage zo ziet. En de afgebroken stoelen hadden ook zomaar meer ernstig gewonden op kunnen leveren.

En op NS Weekly https://youtu.be/R-9Qs_wFHtU is ook het één en ander terug te zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Het maakt in ieder geval duidelijk dat de constructie van treinen de afgelopen decennia veel beter is geworden. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
De trein is en blijft een ongelooflijk veilig vervoermiddel. Dat verklaart ook waarom iedereen zo van slag is wanneer er eens een groot ongeluk gebeurt.

Statistieken zijn leuk maar hebben geen voorspellende waarden.

Het beveiligingssysteem op het Nederlandse spoor is enorm veilig, het probleem is meestal de menselijke factor als het mis gaat. Veel ongevallen komen voort uit het onveilig oversteken van sporen waarbij de trein iets/iemand raakt op een overweg/oversteekplaats. In Voorschoten lijkt dit ook de oorzaak te zijn door het oversteken van het spoor op een onderhoudspad door een spoorwerker op het moment dat het spoor niet vrijgegeven was. Een klein onbewaakt momentje wat resulteert in een ravage.

Als machinist sta je daar na een ongeval toch wel even bij stil want het had ook jou kunnen overkomen, helemaal als je dan langs of over de plek des onheils rijdt. Het kan bij collega's die eerder een soortgelijk ongeval hebben gehad uiteraard wel wat meer losmaken.

.

Reputatie 7
Badge +1

Nu.nl heeft wat extra informatie rondom het onderzoek naar dit ongeluk:

https://www.nu.nl/binnenland/6258634/treinongeluk-voorschoten-lijkt-veroorzaakt-doordat-kraan-te-vroeg-op-spoor-stond.html

Het is en blijft vreselijk en onrealistisch om de beelden te zien overigens…

Reputatie 7
Badge +3

AD (ook DPG) heeft een zelfde bericht wat ik net zat te lezen. Helaas kan niet meer aan de machinist van de KROL worden gevraagd waarom hij eerder de in dienst zijnde sporen overstak, of het misschien een communicatie misverstand met de leider werkplekbeveiliging van de aannemer was of wat anders. 

Wat me ook opviel in het feitenrelaas is dat de machinist van de trein die achter de goederentrein reed om 3:34 melding maakte dat net voor Mariahoeve de spanning is weggevallen. Dat moet trein 1414 zijn geweest. Als dat ‘net voor Mariahoeve’ vanuit het oogpunt van de machinist was, is die nog een stukje doorgerold tot na het station (volgens terugkijken Treinposities tot stilstand gekomen ter hoogte van de N14 spoortunnel). Die zal dan zonder spanning niet meer op eigen kracht weg hebben kunnen komen. 

 

ProRail gaf vanmiddag een nieuwe update, er is begonnen met het aanleggen van een tijdelijke weg door het weiland voor de kranen en met het dempen van een sloot. Om bij het stuk weiland te komen waar het voorste gedeelte van de VIRM ligt zullen er wel meer slootjes gedempt moeten worden dan alleen het slootje waar nu de foto van geplaatst is. 

https://www.prorail.nl/nieuws/treinongeval-bij-voorschoten

Om Dumpert heeft iemand ook foto's van het interieur van de kopbak geplaatst die in het weiland eindigde: https://www.dumpert.nl/item/100057802_6fd7b691?fbclid=IwAR0-QUfbs-TFu3CRuATNzNLBFkE8JK7QGir1kXQLjD4ZOp4RdogHcnuiMRg

Een wonder dat de machinist levend uit die cabine gekomen is als je de ravage zo ziet. En de afgebroken stoelen hadden ook zomaar meer ernstig gewonden op kunnen leveren.

Ik schrik hiervan, wel benieuwd hoe de persoon aan deze beelden komt gezien het niet waarschijnlijk is dat je als persoon zo dicht bij en in de trein kan komen tenzij je een onderzoek doet naar het ongeval.

Enorm heftig allemaal, had net een interview gezien op youtube van Radio538

Reputatie 7

De wekkerradio ging af en dit was het eerste nieuwsitem. Het duurde even voor mijn muntje viel… een trein in drie delen. Eentje in het weiland, eentje op zijn kant en eentje in de fik (maar inmiddels geblust).

Wat een verhaal. Ook ik wens sterkte aan de mensen van de brandweer, van de NS en ook aan de passagiers.

Ik ben een fervent treinreiziger en wil de NS en met name de machinist en de conducteurs een hart onder de riem steken. Ben zeer geschrokken van zo'n tragisch ongeval.

Reputatie 7
Badge +1

Ik schrok me rot bij het lezen van dit nieuws. Het is niet te bevatten en vreselijk wat daar is gebeurd.

Veel sterkte aan alle slachtoffers, mensen van NS en alle betrokkenen

Reputatie 7
Badge +1

Op treinreiziger.nl zie ik een artikel waarin de rol van de NS wordt beschreven aangaande de reizigers in deze trein. Ik zou toch wel graag een reactie van Meneer Koolmees op dit artikel willen zien.

 

En dan vooral op dit deel:

 

Chaotisch

De student vertelt aan de NOS dat hij uiteindelijk met andere reizigers die niet gewond waren met een bus weggebracht werd. Daar heeft hij wel vraagtekens bij. “We zijn op Den Haag Centraal uitgestapt en toen was het: je zoekt het zelf maar uit. Ik woon in Den Haag, maar er zijn mensen die hierdoor een trauma hebben opgelopen en daarna nog een trein moesten pakken. Ik dacht: kon dat niet beter?”

 

https://www.treinreiziger.nl/ooggetuige-doen-verhaal-treinreizigers-verlieten-schreeuwend-de-trein/

 

De reacties op treinreiziger.nl zijn ook niet mals.

Reputatie 7
Badge +3

Dat werd Koolmees ook gevraagd bij Op1 gisteravond. Antwoord van hem was dat het nog midden in de nacht was en de crisisdienst op Den Haag Centraal nog niet paraat was.

https://www.npostart.nl/op1/04-04-2023/POW_05517738  vanaf 13:44

Op zich kan ik wel begrijpen dat de eerste focus was op de plek van het ongeluk, reizigers de trein uit te krijgen en om die reizigers die niet naar een ziekenhuis hoefden verder te vervoeren per bus, waarbij die bus naar ik begreep ook best snel ter plekke was. Maar het had wel netjes geweest als er nog iemand was geweest op Den Haag voor deze reizigers. 

Reageer