Treinverkeer Eindhoven-den Bosch

  • 23 March 2023
  • 41 reacties
  • 1195 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Badge +3

Vanaf morgen rijden er rechtstreekse treinen Tilburg - Utrecht. Nu te vinden in de reisplanner.

Dat is natuurlijk maar tijdelijk, die wegens dassen omgeleide treinen Eindhoven - Utrecht.

Er zijn bij NS geen concrete plannen voor vier intercity's per uur in 2025. Daarvoor zijn er ook veel te weinig reizigers tussen Eindhoven en Breda.

De plannen zijn er wel degelijk, al is dat in deze onzekere tijden geen garantie, maar uitgangspunt is dat ze er komen en het is ook al uitgewerkt hoe ze in de dienstregeling ingepast moeten worden.

Reputatie 6
Badge

Vanaf morgen rijden er rechtstreekse treinen Tilburg - Utrecht. Nu te vinden in de reisplanner. Scheelt in ieder geval weer een overstap en maakt hopelijk vanaf maandag de weg vrij voor gewoon 6 IC's per uur op Den Bosch - Amsterdam.

Het voornaamste knelpunt is station Tilburg, gelukkig is men daar bezig met de aanleg van een extra perron waardoor er vanaf 2025 vier intercity's per uur tussen Eindhoven en Breda kunnen gaan rijden. 

Is 4 intercity's niet erg veel tussen Eindhoven en Breda? Wordt het dan 4x per uur een IC Eindhoven - Den Haag? .

Er zijn bij NS geen concrete plannen voor vier intercity's per uur in 2025. Daarvoor zijn er ook veel te weinig reizigers tussen Eindhoven en Breda.

@Eelcog  Hoe kun je nu in deze naar de NS wijzen terwijl de NS alleen gebruiker is van het spoor en helemaal niet verantwoordelijk is voor het onderhoud.  Dat is net als dat mensen naar jou zouden wijzen omtrent een probleem met de weg waar je elke dag gebruik van maakt terwijl die eigendom is van de gemeente, provincie of rijkswaterstaat.

 

Badge +3

Eindhoven - Boxtel is natuurlijk pure luxe met 4 sporen zonder overgangen. Vught blij met de uitbreiding daarvan (of in ieder geval die overgangen weg).

Een extra perron/spoor in Tilburg (cargo kan doordenderen) zal ook welkom zijn, maar dan verplaats je de bottleneck toch eigenlijk alleen maar?

Laatst stond ik ergens (met auto) net ten oosten van Eindhoven stil bij een overgang op de lijn naar Geldrop/Weert. Komt een IC, komt een IC de andere kant op, vervolgens de sprinter… Enfin, na een minuut of 5 door!

Stukje verder de overgang van/naar Helmond… IC de ene kant op, nog een sprinter de andere kant op en dan zou het wel klaar zijn? Welnee, eerst nog cargo… weer 6 minuten bijna.

Dus ja, het is best druk op het spoor, dus ondertunnelen maar als eerste (gezien vanuit het wegverkeer).

Maar goed, dat heeft bij Driebergen-Zeist ook jaren geduurd (en Utrecht Overvecht (Blauwkapel) in de jaren 90).

Reputatie 7

Het voornaamste knelpunt is station Tilburg, gelukkig is men daar bezig met de aanleg van een extra perron waardoor er vanaf 2025 vier intercity's per uur tussen Eindhoven en Breda kunnen gaan rijden. 

Is 4 intercity's niet erg veel tussen Eindhoven en Breda? Wordt het dan 4x per uur een IC Eindhoven - Den Haag? Plus tussen Tilburg en Breda nog 2x per uur de IC naar Roosendaal, 2x per uur de sprinter en nog een hoop goederentreinen? Het traject wordt nu al zo vaak geplaagd door vertraagde goederentreinen, oponthoud door langzaam achter sprinters rijdende IC's en allerlei storingen.

Ok, nog even afgezien van het totale wanbeleid inzake die dassen (werkelijk, je laat ze 7 jaar lang graven om dan, oeps, te constateren dat het spoor gaat verzakken)

Misschien ten overvloede, maar de dassen zouden hier slechts zeer recentelijk zitten, en zeker niet 7 jaar. De burcht is wel vorig jaar al ontdekt maar leek toen niet actief, men was al bezig met een traject om deze op te mogen vullen maar ook als de burcht in het eerste opzicht niet actief lijkt moet daar een heel onderzoek aan voorafgaan, wat men vorig jaar dus gedaan heeft en wat in december resulteerde in een vergunningsaanvraag, die dus blijkbaar nog altijd in beoordeling is. Recentelijk is de burcht echter actief geworden (dassen kunnen spontaan besluiten te verhuizen in het voorjaar) en is de boel geëscaleerd.

  

Zo is er al jaren de tamelijk achterlijke dienstregeling waarbij de stoptrein Weert-Eindhoven exact niet aansluit op de intercities naar het westen.

Dat heeft niets met achterlijke dienstregelingen te maken maar met een simpelweg erg druk spoor. Het voornaamste knelpunt is station Tilburg, gelukkig is men daar bezig met de aanleg van een extra perron waardoor er vanaf 2025 vier intercity's per uur tussen Eindhoven en Breda kunnen gaan rijden. Dus op zich is er verbetering in zicht voor de overstap vanuit Weert richting Breda, maar je zult nog even geduld moeten hebben tot dat extra perron klaar is en de nieuwe dienstregeling van start gaat.

Reputatie 7

Voor die intercity, die uit Maastricht komt, is het voor alle zuidelijke aansluitingen gunstig om 1 of 2 minuten eerder te vertrekken. In Sittard wordt de aansluiting op de stoptrein naar Heerlen dan realistisch (is ie nu absoluut niet), in Roermond krijg je iets meer lucht richting Venlo.

Eerder aankomen met een sprinter Weert - Eindhoven (en dat zou voor een aansluiting ri. Den Haag minimaal 4 minuten eerder moeten zijn!) is blijkbaar niet mogelijk.

De sprinter vertrekt uit Weert meteen na de intercity dus dat kan inderdaad niet.

Badge +3

Eerder aankomen met een sprinter Weert - Eindhoven (en dat zou voor een aansluiting ri. Den Haag minimaal 4 minuten eerder moeten zijn!) is blijkbaar niet mogelijk.

Bovendien is dat ongewenst, want die staat die al 8 minuten stil in Eindhoven (en daarna door naar Tilburg).

Reputatie 1

Maar aangezien alles naar het noorden er volledig uit ligt, en dus voor alle intercities die daar normaal naar toe gaan en vandaan komen Eindhoven een eindstation is, en dat dit vooral ook de intercities van/naar het zuiden zijn, zou het niet heel moeilijk moeten zijn om de stoptrein Weert-Eindhoven net even wat anders te laten rijden.

Tussen Eindhoven en Weert rijden de treinen gewoon volgens dienstregeling. Alleen tussen Eindhoven en Den Bosch rijden geen (rechtstreekse) treinen, maar op de rest van het spoor is het gewoon net zo druk als altijd. Dus even schuiven in de dienstregeling zal echt niet zo makkelijk gaan als jij schetst.

Ik zeg nergens dat het heel makkelijk is. Ik zeg wel dat die puzzel veel minder complex is omdat al de aansluitingen/verbindingen enz waar de intercities normaal mee te maken hebben er nu niet meer zijn omdat Eindhoven het eindpunt is. Sowieso heeft een deel van de intercities Eindhoven als startplaats, en die doen nu helemaal niet mee, want dat traject ligt eruit.

Dit is een kwestie van willen. “Het is niet heel makkelijk”. Ongetwijfeld. Maar dat als eerste reactie is een smoesje. Dat is onwil.

De Jumbo komt er ook niet mee weg om zure melk te verkopen me het smoesje, tjah, de koeling van de vrachtwagen was kapot.

Maar de Jumbo komt er wel mee weg als de melk is uitverkocht omdat de vrachtwagen stuk was en de winkel daardoor niet bevoorraad kon worden. Dat is een iets betere vergelijking. 

Precies. Dan verkoopt de Jumbo geen melk. En dan kun je flauw gaan wijzen naar ja maar de garage van de vrachtwagen: nee, de Jumbo verkoopt dan geen melk. Dus als de NS niet rijdt omdat hun leverancier er een potje van maakt, dan rijdt de NS niet. En dan dus niet een beetje flauw naar die leverancier gaan wijzen, waar daar heb ik niks mee te maken.

Reputatie 6
Badge +1

Maar aangezien alles naar het noorden er volledig uit ligt, en dus voor alle intercities die daar normaal naar toe gaan en vandaan komen Eindhoven een eindstation is, en dat dit vooral ook de intercities van/naar het zuiden zijn, zou het niet heel moeilijk moeten zijn om de stoptrein Weert-Eindhoven net even wat anders te laten rijden.

Tussen Eindhoven en Weert rijden de treinen gewoon volgens dienstregeling. Alleen tussen Eindhoven en Den Bosch rijden geen (rechtstreekse) treinen, maar op de rest van het spoor is het gewoon net zo druk als altijd. Dus even schuiven in de dienstregeling zal echt niet zo makkelijk gaan als jij schetst.   

De Jumbo komt er ook niet mee weg om zure melk te verkopen me het smoesje, tjah, de koeling van de vrachtwagen was kapot.

Maar de Jumbo komt er wel mee weg als de melk is uitverkocht omdat de vrachtwagen stuk was en de winkel daardoor niet bevoorraad kon worden. Dat is een iets betere vergelijking. 

Reputatie 1

Denken in oplosingen niet in problemen hè.

Natuurlijk wordt de dienstregeling naar het westen veel drukker. Maar aangezien alles naar het noorden er volledig uit ligt, en dus voor alle intercities die daar normaal naar toe gaan en vandaan komen Eindhoven een eindstation is, en dat dit vooral ook de intercities van/naar het zuiden zijn, zou het niet heel moeilijk moeten zijn om de stoptrein Weert-Eindhoven net even wat anders te laten rijden. De intercities waar je normaal gesproken op dat traject mee te maken hebt, lopen nu ook gewoon vast.

Oh ja, en dat Prorail een leverancier is van de NS is leuk/fijn/vervelend voor de NS, maar ik neem mijn reisproduct af bij de NS. De Jumbo komt er ook niet mee weg om zure melk te verkopen me het smoesje, tjah, de koeling van de vrachtwagen was kapot. Dat spelletje van afschuiven is in de Nederlandse wetgeving al heel lang geleden naar de vuilnisbak verwezen.

(en op bedrijfsproces niveau valt er ook wel wat op te merken aangezien er 2 mogelijkheden zijn: De NS wist het wel en besloot het te negeren, of de NS wist het niet en heeft dus een leverancier die essentiële informatie achter houdt. )

Reputatie 6
Badge +1

Het lijkt te gaan om de overstap op de intercity naar Den Haag Centraal. Die is inderdaad 31 minuten.

Maar zeker op dat traject is het vrijwel onmogelijk om de dienstregeling aan te passen. Dat is zo een druk baanvak, zowel het stuk naar Breda als het stuk tussen Rotterdam en Den Haag, dat zelfs met een paar minuten schuiven de dienstregeling van andere treinen in de knel komt. 

Overigens is het door de verstoring richting Den Bosch alleen maar drukker geworden op het baanvak Tilburg - Eindhoven: door deze verstoring rijden de treinen Den Bosch - Eindhoven nu via Tilburg.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Eelcog,

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorbeheer, niet NS.

Normaal gesproken rijden er elke 10 minuten intercity's van Eindhoven naar Den Bosch en verder. Dus de sprinter vanuit Weert heeft altijd een aansluiting.

Een dienstregeling kan niet zomaar eventjes aangepast worden bij een verstoring op een ander traject. Daar komt heel wat bij kijken qua planning, personeel, logistiek, enz.
Overigens zie ik nu een overstap van 6 of 13 minuten, geen 31.

Reageer