Skip to main content

Ok, nog even afgezien van het totale wanbeleid inzake die dassen (werkelijk, je laat ze 7 jaar lang graven om dan, oeps, te constateren dat het spoor gaat verzakken) zou je denken dat de NS dan er alles aan gaat doen om de situatie te verbeteren.

Zo is er al jaren de tamelijk achterlijke dienstregeling waarbij de stoptrein Weert-Eindhoven exact niet aansluit op de intercities naar het westen. Maar kennelijk is er nog steeds niemand op het idee gekomen dat het misschien een goed idee is dat je, als je de route naar den Bosch opheft, je misschien de dienstregeling van je stoptrein aan kunt passen zodat mensen tenminste niet met een overstap van 31 minuten zitten?

 

Bij deze de suggestie NS: Als je intercities naar het noorden niet rijden, is het misschien leuk om je stoptrein op die andere intercities aan te laten sluiten?

Er moet nog eens grondig gekeken worden naar de reisplanner. Hij geeft nu zelfs reismogelijkheden met een Flixbus die naar Parijs gaat.

Dit kan echt niet zo.
 

 


Precies. Daarom is er ook continu doorgewerkt om de boel op te lossen. En inmiddels lijkt dat gelukt. Je kan nu bijvoorbeeld een reis plannen van Helmond naar Utrecht en geen niet-bestaande spooktrein meer vinden, maar een omreisroute via Tilburg. 


Treinreizigers op Eindhoven en Tilburg zullen dat ook zijn😏


Hoi Eelcog,

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorbeheer, niet NS.

Normaal gesproken rijden er elke 10 minuten intercity's van Eindhoven naar Den Bosch en verder. Dus de sprinter vanuit Weert heeft altijd een aansluiting.

Een dienstregeling kan niet zomaar eventjes aangepast worden bij een verstoring op een ander traject. Daar komt heel wat bij kijken qua planning, personeel, logistiek, enz.
Overigens zie ik nu een overstap van 6 of 13 minuten, geen 31.


Voor die intercity, die uit Maastricht komt, is het voor alle zuidelijke aansluitingen gunstig om 1 of 2 minuten eerder te vertrekken. In Sittard wordt de aansluiting op de stoptrein naar Heerlen dan realistisch (is ie nu absoluut niet), in Roermond krijg je iets meer lucht richting Venlo.


Eerder aankomen met een sprinter Weert - Eindhoven (en dat zou voor een aansluiting ri. Den Haag minimaal 4 minuten eerder moeten zijn!) is blijkbaar niet mogelijk.

De sprinter vertrekt uit Weert meteen na de intercity dus dat kan inderdaad niet.


Denken in oplosingen niet in problemen hè.

Natuurlijk wordt de dienstregeling naar het westen veel drukker. Maar aangezien alles naar het noorden er volledig uit ligt, en dus voor alle intercities die daar normaal naar toe gaan en vandaan komen Eindhoven een eindstation is, en dat dit vooral ook de intercities van/naar het zuiden zijn, zou het niet heel moeilijk moeten zijn om de stoptrein Weert-Eindhoven net even wat anders te laten rijden. De intercities waar je normaal gesproken op dat traject mee te maken hebt, lopen nu ook gewoon vast.

Oh ja, en dat Prorail een leverancier is van de NS is leuk/fijn/vervelend voor de NS, maar ik neem mijn reisproduct af bij de NS. De Jumbo komt er ook niet mee weg om zure melk te verkopen me het smoesje, tjah, de koeling van de vrachtwagen was kapot. Dat spelletje van afschuiven is in de Nederlandse wetgeving al heel lang geleden naar de vuilnisbak verwezen.

(en op bedrijfsproces niveau valt er ook wel wat op te merken aangezien er 2 mogelijkheden zijn: De NS wist het wel en besloot het te negeren, of de NS wist het niet en heeft dus een leverancier die essentiële informatie achter houdt. )


Maar aangezien alles naar het noorden er volledig uit ligt, en dus voor alle intercities die daar normaal naar toe gaan en vandaan komen Eindhoven een eindstation is, en dat dit vooral ook de intercities van/naar het zuiden zijn, zou het niet heel moeilijk moeten zijn om de stoptrein Weert-Eindhoven net even wat anders te laten rijden.

Tussen Eindhoven en Weert rijden de treinen gewoon volgens dienstregeling. Alleen tussen Eindhoven en Den Bosch rijden geen (rechtstreekse) treinen, maar op de rest van het spoor is het gewoon net zo druk als altijd. Dus even schuiven in de dienstregeling zal echt niet zo makkelijk gaan als jij schetst.   

De Jumbo komt er ook niet mee weg om zure melk te verkopen me het smoesje, tjah, de koeling van de vrachtwagen was kapot.

Maar de Jumbo komt er wel mee weg als de melk is uitverkocht omdat de vrachtwagen stuk was en de winkel daardoor niet bevoorraad kon worden. Dat is een iets betere vergelijking. 


Een menselijke invoerfout kan je over het algemeen nog herstellen. Dit lijkt eerder op een softwarebug die men niet kan omzeilen en dus door het ontwikkelteam opgelost moet worden wat over het algemeen wat langer duurt dan een paar uur.

Een software bug lijkt me nogal onwaarschijnlijk aangezien het planningsalgoritme al wat jaren in gebruik is. Invoerfouten lijken toch wat waarschijnlijker.


 

Reisplanner is momenteel van slag af.

Ha ha, heeft de reisplanner slecht geslapen of zo?

Sorry, maar Iemand heeft er gisteren bij het aanpassen gewoon een puinhoop van gemaakt.

Inmiddels hebben ze de rechtstreekse intercity Eindhoven-Den Bosch in 19 min weer toegevoegd. Dat onderdrukt alle (onzin) adviezen via Tilburg.

Treinen rijden niet vanuit Eindhoven naar Den Bosch hoor. Althans de trein waar ik net in zat werd gecanceld en rijdt niet door tot aan Eindhoven . Daarna op de borden gekeken en de treinen rijden daarna ook gewoon niet. 


Er zijn dit weekend helemaal geen extra of omgeleide treinen, er staat totale onzin in de planner. Zoals spooktreinen die in 0 minuten van Tilburg naar Den Bosch rijden.

Omdat de sprinters in Brabant maar om het uur rijden is omreizen via Tilburg niet aan te bevelen omdat dat gepaard gaat met een overstap in Tilburg van een klein halfuur (intercity's sluiten niet aan).

Met de bus via Boxtel is ook niet aan te bevelen omdat er tussen Eindhoven en Boxtel in het weekend nauwelijks sprinters rijden.

Conclusie: regel alternatief eigen vervoer of reis om via Rotterdam.


 

Reisplanner is momenteel van slag af.

Ha ha, heeft de reisplanner slecht geslapen of zo?

Sorry, maar Iemand heeft er gisteren bij het aanpassen gewoon een puinhoop van gemaakt.

Inmiddels hebben ze de rechtstreekse intercity Eindhoven-Den Bosch in 19 min weer toegevoegd. Dat onderdrukt alle (onzin) adviezen via Tilburg.


Zag ook overstappen van +30 minuten omdat bijvoorbeeld in Eindhoven de trein aankomt op spoor 1 of 2 maar de aansluitende op 6 staat.

 Dat is de IC Venlo Eindhoven vice versa.

 Die pendelt contant op en neer lijkt mij.

 Staat normaal erlangs zodat je nog vrij ‘makkelijk’ over zou kunnen stappen in twee minuten.

 Om binnen twee minuten van 1,2 naar 6 te gaan is voor de snelle 🏃‍♂️ net te doen


Er moet nog eens grondig gekeken worden naar de reisplanner. Hij geeft nu zelfs reismogelijkheden met een Flixbus die naar Parijs gaat.

Dit kan echt niet zo.
 

 

Dit advies is gewoon mogelijk en is vandaag vermoedelijk sneller dan via Den Bosch.


Zag ook overstappen van +30 minuten omdat bijvoorbeeld in Eindhoven de trein aankomt op spoor 1 of 2 maar de aansluitende op 6 staat.

 Dat is de IC Venlo Eindhoven vice versa.

 Die pendelt contant op en neer lijkt mij.

 Staat normaal erlangs zodat je nog vrij ‘makkelijk’ over zou kunnen stappen in twee minuten.

 Om binnen twee minuten van 1,2 naar 6 te gaan is voor de snelle 🏃‍♂️ net te doen

Het probleem vandaag zijn ook de overstappen in Tilburg als je Eindhoven-Tilburg-Den Bosch reist. 


Wat mij opviel is dat de route vanuit Amsterdam-Helmond wel aangepast is met omreizen of een alternatief (bus) maar de route Helmond-Amsterdam juist niet.

Daarom vertrouwde ik het niet.

 

 


Lijkt alsof de dienstregeling vanuit Eindhoven naar Den Bosch / Utrecht / Amsterdam de normale route aanduidt,niet is aangepast.

 

Als je het om gaat draaien naar Eindhoven dan krijg je wel een alternatief of een omreis route te zien


 

Reisplanner is momenteel van slag af.

 

Treinen rijden niet vanuit Eindhoven naar Den Bosch hoor. Althans de trein waar ik net in zat werd gecanceld en rijdt niet door tot aan Eindhoven . Daarna op de borden gekeken en de treinen rijden daarna ook gewoon niet. 

Klopt, ze zijn alleen een uur geleden weer toegevoegd aan de planner om de onzin adviezen via Tilburg te onderdrukken.


 


Wel mooi dat ze het een storing noemen, alsof er ergens een technisch mankement o.i.d. is. Maar ja, “Door onkunde toont de reisplanner onjuiste adviezen.” staat ook weer zo stom 😉


Wel mooi dat ze het een storing noemen, alsof er ergens een technisch mankement o.i.d. is. Maar ja, “Door onkunde toont de reisplanner onjuiste adviezen.” staat ook weer zo stom 😉

Om het netjes te stellen: er is een menselijke fout gemaakt bij het aanpassen van de planner.  


Een menselijke invoerfout kan je over het algemeen nog herstellen. Dit lijkt eerder op een softwarebug die men niet kan omzeilen en dus door het ontwikkelteam opgelost moet worden wat over het algemeen wat langer duurt dan een paar uur.


Softwarebugs komen vaak pas aan het licht bij een specifieke situatie, zoals bepaalde invoer. Dat maakt het echter geen invoerfout, de fout is dat de software de invoer niet goed afhandelt. Dat soort bugs kunnen jaren onder de radar blijven.


Vanaf morgen rijden er rechtstreekse treinen Tilburg - Utrecht. Nu te vinden in de reisplanner. Scheelt in ieder geval weer een overstap en maakt hopelijk vanaf maandag de weg vrij voor gewoon 6 IC's per uur op Den Bosch - Amsterdam.


Het lijkt te gaan om de overstap op de intercity naar Den Haag Centraal. Die is inderdaad 31 minuten.

Maar zeker op dat traject is het vrijwel onmogelijk om de dienstregeling aan te passen. Dat is zo een druk baanvak, zowel het stuk naar Breda als het stuk tussen Rotterdam en Den Haag, dat zelfs met een paar minuten schuiven de dienstregeling van andere treinen in de knel komt. 

Overigens is het door de verstoring richting Den Bosch alleen maar drukker geworden op het baanvak Tilburg - Eindhoven: door deze verstoring rijden de treinen Den Bosch - Eindhoven nu via Tilburg.


Reageer