beantwoord

vervangend vervoer vervangt niet de laatste treinen en daardoor kan ik niet meer thuis komen

  • 6 March 2024
  • 33 reacties
  • 898 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Waar staat dat de NS treinen na middernacht gewoon zomaar kan laten vervallen zonder alternatief vervoer (en dus niets overblijft zoals thuisbrengplicht)?

Volgens het concessiecontract hoeft NS alleen te rijden tussen 6 en 24 uur. Buiten deze tijden hoeft NS dus niet te rijden. 

Stel dat de financiën dit jaar nog verder uit de hand lopen omdat de politiek weigert subsidie te geven dan zou NS zo maar tussentijds de dienstregeling kunnen wijzigen en alle treinen na middernacht opheffen.

De thuisbrengplicht is heel wat anders, die geeft de garantie dat NS je thuisbrengt als je door problemen op het spoor de laatste verbinding van de dag niet haalt.

Normaal gesproken gaat de laatste trein op zondag om 0.33 uur. Waarom mogen jullie dan nu om 23.45 uur stoppen?

Volgens de concessie is er geen verplichting voor NS om na 24.00 uur überhaupt nog treinen te laten rijden. Alles wat na er 24.00 uur nog rijdt is een extraatje, die treinen mag NS bij wijze van spreken morgen opheffen.

Het klinkt misschien allemaal krom maar als de prutsers in politiek Den Haag in de concessie onvoldoende eisen stellen dan kan dit dus gewoon.

Dan is 23.45 dus te vroeg...

Nee, de regel is in de concessie zo verwoord dat er bij een minimaal verplichte halfuurdienst (die geldt voor de grotere stations) tussen 23 en 24 uur in iedere richting nog twee treinen moeten vertrekken en bij een minimaal verplichte uurdienst tussen 23 en 24 uur nog eentje. Bij een uurdienst zou de laatste trein dus bijv. al om 23.05 mogen vertrekken.

 

 

Niet te geloven, weer een bizarre verrassing. Welke gewone reiziger weet dit? Wat onbetrouwbaar. En dan wordt pas vrij kort tevoren de dienstregeling in de planner aangepast, daar kan je als reiziger die laat terugkomt van vakantie of dus al maanden tevoren theaterkaartjes heeft, niks mee. Kan je niet op bouwen. Ben er altijd vanuit gegaan dat er vervangend busvervoer is tot ca. de vertrektijd van de laatste trein. En zo hoort dat ook! 

Inderdaad zijn maar weinig mensen zich er van bewust hoe minimaal de eisen in het huidige concessiecontract zijn. Ik denk overigens dat nu de relatie tussen de politiek en NS door het acute geldgebrek slechter wordt beide partijen zich steeds vaker op de letter van het concessiecontract zullen gaan beroepen.

In het nieuwe concessiecontract geldt als basis qua frequenties ongeveer de huidige dienstregeling plus de op te schalen sprinters in het weekend rond Eindhoven, Purmerend en Soest. Ik weet het niet 100% zeker maar over diensten na 24 uur is volgens mij ook nu niets afgesproken.

Deze hardwerkende vrouw werkt week in week uit minimaal 40 uur waarvoor ze een lagere beloning krijgt dan de topmannen van de ns. 

Topmannen werken bij NS wel heel wat meer dan 40 uur. Het gewone personeel op de werkvloer komt bij NS echter meestal niet verder dan 32 uur.

NS is de laatste jaren vooral bezig geweest met de (financiële) belangen van het personeel waardoor de belangen van de reiziger nogal in de knel zijn geraakt.

En verder gaat voor niets de zon op. Alles moet wel ergens van betaald worden en de overheid kan niet alles oeverloos subsidiëren.

Reputatie 4

Normaal gesproken gaat de laatste trein op zondag om 0.33 uur. Waarom mogen jullie dan nu om 23.45 uur stoppen?

Volgens de concessie is er geen verplichting voor NS om na 24.00 uur überhaupt nog treinen te laten rijden. Alles wat na er 24.00 uur nog rijdt is een extraatje, die treinen mag NS bij wijze van spreken morgen opheffen.

Niet te geloven, weer een bizarre verrassing. Welke gewone reiziger weet dit? Wat onbetrouwbaar. En dan wordt pas vrij kort tevoren de dienstregeling in de planner aangepast, daar kan je als reiziger die laat terugkomt van vakantie of dus al maanden tevoren theaterkaartjes heeft, niks mee. Kan je niet op bouwen. Ben er altijd vanuit gegaan dat er vervangend busvervoer is tot ca. de vertrektijd van de laatste trein. En zo hoort dat ook! 

Vreemd.

Laatste bus: 

Zaterdag 9 maart 23.45.

Zondag 10 maart 23.45

Ma-Vr 11-15 maart  0.47.

Zaterdag 16 maart 1.45.

Zondag 17 maart 23.45

 

Wat zou de achterliggende reden zijn? Foutje ?

Reputatie 4

Deze hardwerkende vrouw werkt week in week uit minimaal 40 uur waarvoor ze een lagere beloning krijgt dan de topmannen van de ns. 

Topmannen werken bij NS wel heel wat meer dan 40 uur. Het gewone personeel op de werkvloer komt bij NS echter meestal niet verder dan 32 uur.

NS is de laatste jaren vooral bezig geweest met de (financiële) belangen van het personeel waardoor de belangen van de reiziger nogal in de knel zijn geraakt.

En verder gaat voor niets de zon op. Alles moet wel ergens van betaald worden en de overheid kan niet alles oeverloos subsidiëren.

Die topman en bij NS werken meer dan 40 uur. Dat mag ook wel voor dat absobitant salaris van ze. En als er dan wat is geven ze niet thuis of huppelen weer naar oon zoveelste nieuw baantje.

Mensen in de (ouderen)zorg weten wat werken is. In vergelijking met dat werk doet is het werk van oa Koolmees haast een hoobybaantje,

Reputatie 5

En verder gaat voor niets de zon op. Alles moet wel ergens van betaald worden en de overheid kan niet alles oeverloos subsidiëren.

 

Exact, naar beneden trappen.
Het openbaar vervoer kreeg een rijksbijdrage van 2 miljard per jaar en doet daarmee een bijdrage aan het behalen van de Parijs doelstellingen. Helaas is er door de liberalisering van deze nutsfunctie gigantisch veel overhead kosten voor marketingsmedewerkers, onnodige stations en managementlagen. Ik wil gewoon van A naar B, wat decennia lang heel goed ging in Nederland. 
Shell krijgt een rijksbijdrage van minimaal 2,1 miljard per jaar, en vervuilt tot op de dag van vandaag gigantisch veel. Dit is nog maar 1 van de bedrijven waar het geld heen gaat, veel mensen hebben niet eens gehoord van Atradius of Yara sluiskil maar toch krijgen ook die subsidieslurpers miljarden van de liberalen. En dan ben ik nog niet eens begonnen over de brievenbusfirma’s die de liberalen maakte voor hun vervuilende vrienden. 
Wanneer gaat klm accijns betalen? Wanneer gaat schiphol van het staatsinfuus af? Wanneer gaan we het openbaar vervoer op het niveau krijgen van een kwart eeuw geleden? Ik weet nagenoeg zeker dat ik die dingen nooit meer mee ga maken. Als we nu op weg waren om de klimaatdoelstellingen te behalen zou ik je verhaal nog wel begrijpen, maar we lopen decennia achter. Thatcher zou trots op je zijn!

Velen willen de klimaatdoelstellingen helemaal niet halen. We worden gedwongen door een deel van die mensen die dat wel willen om dat te doen. Maar dat willen veel mensen ook niet. En hopelijk blijft dat zo. Shell? Geen benzine=Geen auto=Geen samenleving. En die andere zijn ook allemaal erg belangrijk. Je moet niet alleen maar aan het klimaat denken, anders gaat het zeker mis. Er zijn natuurlijk ook veel mensen die er voor zijn, maar sommige totaal niet. KLM is al duur genoeg zonder accijns, en Schiphol ook. OV op het oude niveau? Waarschijnlijk nooit meer. Het zou mooi zijn, maar het OV voldoet steeds minder aan de eisen van vandaag. Het rijdt niet om de minuut, er zijn andere mensen, het is druk en er zijn ook nog eens vele storingen. OV voor korte afstand gaat denk ik niet meer werken, OV voor lange afstand wel. Fossiele subsidies? Ik ben voor. Benzine en Kerosine is al duur genoeg.

Reputatie 3

Blijf jij maar de hoge heren van shell verdedigen, ik kom op voor de Nederlander die zijn rekening niet meer kan betalen. Als je echt zo naief bent dat je denkt dat die subsidieslurpende multinationals er voor jou zijn dan snap ik wel dat je een prooi voor hun machtige lobby bent. Die miljarden die naar shell en andere vervuilers gaan komen echt niet bij jou terecht hoor, die gaan linea directa naar de top! 
Snap toch al niet die behoefte van rechtse mensen om de elite te verdedigen, dat zag je ook al terug toen Unilever aan belastingontwijking deed. En het aantal daklozen stijgt maar, en het aantal mensen met hoge schulden ook. 

Reageer