beantwoord

Wordt het spoor bij Culemborg nog ooit hersteld?

  • 18 March 2024
  • 29 reacties
  • 602 Bekeken

Reputatie 5

Sinds hele lange tijd rijden de treinen tussen Culemborg en Geldermalsen een deel van het traject met een slakkengang ivm defect spoor/werkzaamheden (?). Zit het nog in de planning dat dat probleem een keer opgelost gaat worden, want dat langzaam rijden daar duurt al meer dan een jaar? Opmerkelijk is trouwens dat de treinen in tegenovergestelde richting op dat traject wel op normale snelheid rijden.

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 18 March 2024, 12:20

Bekijk origineel

29 reacties

ERTMS is een eis vanuit de EU, daar kan men niet zomaar mee stoppen. Wel zou men misschien een goedkopere versie kunnen nemen, ProRail maakt nu van de gelegenheid gebruik om ook de treindetectie compleet te vervangen bij de ERTMS uitrol, maar dat zou op zich de hoeveelheid storingen in de toekomst juist moeten verminderen dus ik weet niet of je daar op wil bezuinigen.

Er zijn volgens mij geen eisen eisen vanuit de EU wanneer ERTMS moet zijn ingevoerd. De meeste EU-landen kunnen ERTMS sowieso helemaal niet betalen.

En minder storingen met ERTMS? Nou kijk eens naar de Drielandentrein.

Overigens minder wissels en nieuwe wissels zouden volgens ProRail ook tot minder storingen leiden. Het tegendeel wordt dagelijks bewezen.

Reputatie 7
Badge

ERTMS is iets waar je (in mijn ogen) niet op moet willen bezuinigen. Mijn ervaringen ermee zijn positief. Ja, je hebt een probleem als het systeem wat de rijwegen uitdeelt (Radio Block Center) defect raakt, maar ik heb dat in de 7 jaar dat ik ermee werk, nog maar 1x meegemaakt.

 

Het ATB systeem is een stuk kwetsbaarder. Echter alles valt of staat bij het goed onderhouden van je installaties en niet wachten met herstel tot je écht niet anders kan.

We dwalen wel een beetje van de originele discussie af zo 😅

We dwalen wel een beetje van de originele discussie af zo 😅

Niet helemaal want je kunt het geld maar een keer uitgeven. En als ik dan moet kiezen tussen ERTMS of beter baanonderhoud ga ik toch voor het laatste.

Te meer daar ik er gezien het tekort aan elektronici sterk aan twijfel of ProRail een grootschalige implementatie van ERTMS wel tot een goed einde kan brengen. 

Reputatie 7

Er waarom moeten er tegenwoordig voortdurend overal ongeplande inspecties plaatsvinden? 

Technisch onderzoek zomaar ongepland tussendoor overdag, is dat iets van de laatste tijd? Sinds kort lees ik het regelmatig in de app. Vanochtend om 9.15 ook weer tussen Utrecht en Gouda. Misschien dat dit eerder ook wel gebeurde zo, maar dan werd het misschien niet gecommuniceerd naar het publiek?

Reageer