beantwoord

Wordt het spoor bij Culemborg nog ooit hersteld?

  • 18 March 2024
  • 29 reacties
  • 638 Bekeken

Reputatie 5

Sinds hele lange tijd rijden de treinen tussen Culemborg en Geldermalsen een deel van het traject met een slakkengang ivm defect spoor/werkzaamheden (?). Zit het nog in de planning dat dat probleem een keer opgelost gaat worden, want dat langzaam rijden daar duurt al meer dan een jaar? Opmerkelijk is trouwens dat de treinen in tegenovergestelde richting op dat traject wel op normale snelheid rijden.

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 18 March 2024, 12:20

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7

Er waarom moeten er tegenwoordig voortdurend overal ongeplande inspecties plaatsvinden? 

Technisch onderzoek zomaar ongepland tussendoor overdag, is dat iets van de laatste tijd? Sinds kort lees ik het regelmatig in de app. Vanochtend om 9.15 ook weer tussen Utrecht en Gouda. Misschien dat dit eerder ook wel gebeurde zo, maar dan werd het misschien niet gecommuniceerd naar het publiek?

We dwalen wel een beetje van de originele discussie af zo 😅

Niet helemaal want je kunt het geld maar een keer uitgeven. En als ik dan moet kiezen tussen ERTMS of beter baanonderhoud ga ik toch voor het laatste.

Te meer daar ik er gezien het tekort aan elektronici sterk aan twijfel of ProRail een grootschalige implementatie van ERTMS wel tot een goed einde kan brengen. 

Reputatie 7
Badge

ERTMS is iets waar je (in mijn ogen) niet op moet willen bezuinigen. Mijn ervaringen ermee zijn positief. Ja, je hebt een probleem als het systeem wat de rijwegen uitdeelt (Radio Block Center) defect raakt, maar ik heb dat in de 7 jaar dat ik ermee werk, nog maar 1x meegemaakt.

 

Het ATB systeem is een stuk kwetsbaarder. Echter alles valt of staat bij het goed onderhouden van je installaties en niet wachten met herstel tot je écht niet anders kan.

We dwalen wel een beetje van de originele discussie af zo 😅

ERTMS is een eis vanuit de EU, daar kan men niet zomaar mee stoppen. Wel zou men misschien een goedkopere versie kunnen nemen, ProRail maakt nu van de gelegenheid gebruik om ook de treindetectie compleet te vervangen bij de ERTMS uitrol, maar dat zou op zich de hoeveelheid storingen in de toekomst juist moeten verminderen dus ik weet niet of je daar op wil bezuinigen.

Er zijn volgens mij geen eisen eisen vanuit de EU wanneer ERTMS moet zijn ingevoerd. De meeste EU-landen kunnen ERTMS sowieso helemaal niet betalen.

En minder storingen met ERTMS? Nou kijk eens naar de Drielandentrein.

Overigens minder wissels en nieuwe wissels zouden volgens ProRail ook tot minder storingen leiden. Het tegendeel wordt dagelijks bewezen.

ERTMS is een eis vanuit de EU, daar kan men niet zomaar mee stoppen. Wel zou men misschien een goedkopere versie kunnen nemen, ProRail maakt nu van de gelegenheid gebruik om ook de treindetectie compleet te vervangen bij de ERTMS uitrol, maar dat zou op zich de hoeveelheid storingen in de toekomst juist moeten verminderen dus ik weet niet of je daar op wil bezuinigen.

(...) vanwege prestige.

Het zijn niet alleen verzakkingen, maar er gaat bijna geen dag voorbij dat we niet een spoorstaafbreuk/wisselstoring/seinstoring/rijrichtingstoring hebben. Na werkzaamheden treden de laatste tijd bijna structureel sectiestoringen op. Dat moet toch een reden hebben.

Er is een chronisch tekort aan (elektro)technici. Die zijn hier niet te vinden en uit het buitenland halen mag niet en dus wordt het werk noodgedwongen door onvoldoend geschoolde prutsers gedaan.

Wat daarbij niet helpt is het onrealistische ambitieniveau van ProRail dat voordurend weer nieuwe grote projecten wil. Stop bijv. voorlopig liever met ERTMS encsteek je capaciteit in onderhoud.

En verder moeten er eisen komen voor lichter materieel, geen dubbeldekkers meer want anders blijft het dweilen met de kraan open.

Reputatie 7
Badge

(...) vanwege prestige.

En dáár gaat het mis, zowel bij ProRail als bij NS. Je moet het durven toegeven als een situatie onwerkbaar is/wordt. Een dienstregeling, gepland op baanvaksnelheid, volhouden als je op meerdere stukken slechts 1/3 van die snelheid kunt rijden en de rest eigenlijk ook niet volle snelheid kunt rijden, want dan vliegen je reizigers en personeel in die trein alle kanten op, werkt niet en zorgt alleen maar voor problemen. Laat dan minder treinen rijden (zorg er dan wél voor dat ze goed op lengte zijn) en plan ze ruimer in hun tijd zodat TSB’s minder doorwerken in de rest van de rit. Het wegsaneren van wissels en wachtsporen heeft ook niet geholpen om verstoringen op te vangen.

 

Het zijn niet alleen verzakkingen, maar er gaat bijna geen dag voorbij dat we niet een spoorstaafbreuk/wisselstoring/seinstoring/rijrichtingstoring hebben. Na werkzaamheden treden de laatste tijd bijna structureel sectiestoringen op. Dat moet toch een reden hebben.

Verzakkingen ontstaan ook niet direct. ETMET is in 2018 ingevoerd, relatief voor Corona. Lijkt me dus prima mogelijk dat de gevolgen daarvan nu pas zichtbaar worden.

 

Er zal toch iets rigoureus moeten gebeuren. Je kunt niet blijven pappen en nathouden. We rijden van tsb naar tsb met steeds vaker vertragingen als gevolg. De overheid zal serieus moeten gaan investeren in de spoorinfra, anders rijden we straks overal nog maar 40...

In de link staat dat men bijvoorbeeld denkt aan damwanden of steunbermen, dan hoef je niet het bestaande baanlichaam te vervangen maar verstevig je dit vanaf de zijkant. Alleen wil men eerst onderzoeken wat het effect hiervan is voor men daar miljoenen in gaat steken. En ik vermoed dat de waterschappen hier ook over mee willen praten, die zullen niet blij worden als ProRail op eigen initiatief spoordijken gaat verzwaren. Dus hier gaan de nodige jaren overheen voor alle partijen het eens zijn.

Dit alles had men natuurlijk moeten doen vóór men ETMET invoerde, maar om nu af te schalen tot het probleem opgelost is zal men niet aandurven vanwege prestige.

Er zal toch iets rigoureus moeten gebeuren. Je kunt niet blijven pappen en nathouden. We rijden van tsb naar tsb met steeds vaker vertragingen als gevolg. De overheid zal serieus moeten gaan investeren in de spoorinfra, anders rijden we straks overal nog maar 40...

Hoe meer investeringen hoe meer storingen. Al tien jaar is ProRail bijv. bezig de helft van de wissels weg te halen en de andere helft te vernieuwen. Sindsdien stijgt het aantal wisselstoringen explosief. Investeren helpt niet tegen technische incompetentie.

In Nederland is het niet redelijkerwijs mogelijk om op "hoge" (ahum) frequentie te rijden. Of dit een natuurkundige of organisatorische oorzaak is, weet ik niet. Het voordeel van de twijfel heeft de Nederlandse spoorsector in ieder geval niet.

Vreemd dat dat voor corona dan wel kon.

Wel zijn die lompe VIRM's natuurlijk niet echt handig op een slappe bodem. Misschien in de toekomst geen zware dubbeldekkers meer net als tussen Leiden en Utrecht .

Waren er vroeger wel net zoveel inspecties nodig geacht als tegenwoordig? Het lijkt alleen maar meer te worden.

Er rijden ook steeds meer treinen, het zou me niets verbazen als er een verband is hiertussen.

Er rijden juist minder treinen dan voor corona. De helft van de week is de frequentie van de IC's juist verlaagd.

Reputatie 7

Laat dat investeren alsjeblieft achterwege, ik trein liever met 40 km/h dan helemaal niet (door het doorgeslagen buitendienststellingenfeest) 🤣

Reputatie 7
Badge

Er zal toch iets rigoureus moeten gebeuren. Je kunt niet blijven pappen en nathouden. We rijden van tsb naar tsb met steeds vaker vertragingen als gevolg. De overheid zal serieus moeten gaan investeren in de spoorinfra, anders rijden we straks overal nog maar 40...

Meer treinen betekent ook meer onderhoud, maar denk dat dat kwartje nog moet vallen....

Onderhoud gaat vooral over de bovenbouw (ballast, dwarsliggers en sporen). Baanlichamen worden volgens mij zelden afgegraven bij vernieuwing, alleen als er daadwerkelijk iets aan moet veranderen zoals een tunnel inschuiven. Het lijkt me ook niet te doen om een compleet baanlichaam af te graven en opnieuw op te bouwen, dan zou je een lijn maanden buiten dienst moeten nemen. Volgens dit bericht is 80% van de baanlichamen dan ook meer dan 100 jaar oud.

Reputatie 7

In Nederland is het niet redelijkerwijs mogelijk om op "hoge" (ahum) frequentie te rijden. Of dit een natuurkundige of organisatorische oorzaak is, weet ik niet. Het voordeel van de twijfel heeft de Nederlandse spoorsector in ieder geval niet.

Reputatie 7
Badge

Het spoor is in een slechte staat. Vogens mij us het aan de machinist of hij snelheid minderd en hoeveel. Soms wordt er een beetje afgeremd, maar er zijn ook machinisten die zo langzaam rijden dat de trein bijna stil staat.

Als er een officiële TSB (Tijdelijke Snelheids Beperking) ligt is dat zeer zeker niet aan ons. De plaatselijke snelheid is daar dan gewoon de snelheid die door de TSB wordt opgelegd.

 

Op dit moment liggen er tussen Houten en Geldermalsen 2 van deze TSB's (200 en 700 meter lang), beiden max 40 km/u. Bij deze verlagingen worden we door de ATB gedwongen af te remmen. 

 

N.a.v. de quickscan vandaag bij Meteren zou het me niets verbazen als we daar morgen een TSB hebben voor 60 km/u. 

 

Meer treinen betekent ook meer onderhoud, maar denk dat dat kwartje nog moet vallen....

Waren er vroeger wel net zoveel inspecties nodig geacht als tegenwoordig? Het lijkt alleen maar meer te worden.

Er rijden ook steeds meer treinen, het zou me niets verbazen als er een verband is hiertussen.

Vogens mij us het aan de machinist of hij snelheid minderd en hoeveel. Soms wordt er een beetje afgeremd, maar er zijn ook machinisten die zo langzaam rijden dat de trein bijna stil staat.

Officiële tijdelijke snelheidsbeperkingen worden aangekondigd met borden en in sommige gevallen ook afgedwongen door de automatische treinbeveiliging. Het kan zijn dat een machinist op eigen initiatief langzamer rijdt op sommige plekken maar dat zijn dan officiële tijdelijke snelheidsbeperkingen.

Reputatie 5

Sinds hele lange tijd rijden de treinen tussen Culemborg en Geldermalsen een deel van het traject met een slakkengang ivm defect spoor/werkzaamheden (?). 

Ik had begrepen dat dit tussen Houten en Culemborg speelde. Het traject tussen Culemborg en Geldermalsen is juist twee jaar geleden volledig afgegraven en vernieuwd. 

 

Nee, hij gaat altijd heel langzaam rijden ergens halverwege Culemborg-Geldermalsen. Soms al vanaf Culemborg, maar dan zitten er waarschijnlijk ook nog andere (vertraagde) stop-/goederentreinen voor die ook langzaam moeten rijden.

Reputatie 2

Het spoor is in een slechte staat. Vogens mij us het aan de machinist of hij snelheid minderd en hoeveel. Soms wordt er een beetje afgeremd, maar er zijn ook machinisten die zo langzaam rijden dat de trein bijna stil staat.

Ik had begrepen dat dit tussen Houten en Culemborg speelde. Het traject tussen Culemborg en Geldermalsen is juist twee jaar geleden volledig afgegraven en vernieuwd. 

Het speelt op meerdere plekken. Ook op het volledig vernieuwde stuk.

Dit riekt naar verregaande incompetente. Doet denken aan die blusleidingen in de Rotterdamse haven.

Niet echt verwonderlijk als je zoals ProRail alle technici het bedrijf uit jaagt en vervangt door projectleiders en managers zonder enig technisch benul.

Veiligheid van spoorwerkers zou ik niet ‘te onpas’ willen noemen. Vroeger waagden mensen hun leven om tussen de met 140km/u rijdende treinen het spoor in te stappen voor een inspectie, tegenwoordig legt men het treinverkeer daarvoor even stil..

Er waarom moeten er tegenwoordig voortdurend overal ongeplande inspecties plaatsvinden? Heeft ProRail het onderhoud zo verwaarloosd?

Reputatie 7

Waren er vroeger wel net zoveel inspecties nodig geacht als tegenwoordig? Het lijkt alleen maar meer te worden.

Badge +3

Ik had begrepen dat dit tussen Houten en Culemborg speelde. Het traject tussen Culemborg en Geldermalsen is juist twee jaar geleden volledig afgegraven en vernieuwd. 

Het speelt op meerdere plekken. Ook op het volledig vernieuwde stuk.

Veiligheid van spoorwerkers zou ik niet ‘te onpas’ willen noemen. Vroeger waagden mensen hun leven om tussen de met 140km/u rijdende treinen het spoor in te stappen voor een inspectie, tegenwoordig legt men het treinverkeer daarvoor even stil. En omdat er tegenwoordig om de tien minuten een trein rijdt treft dat gelijk een hoop treinen.

Reageer