Compensatie Weekend Vrij? Helft dienstregeling, helft abonnementsgeld?

  • 5 August 2022
  • 42 reacties
  • 1042 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 6
Badge

Tot op zekere hoogte kan je er natuurlijk van zeggen dat NS niet alles kan weten, maar het lijkt soms inderdaad net alsof ze het er om doen. Als er treinen worden opgeheven zijn het altijd de treinen die NS handig uitkomen, maar de reizigers die met overig OV naar het station komen zoeken het inderdaad maar uit. Rekening houden met aansluitende bussen in uurdienst? Gebeurt niet. Rekening houden met een overstap die zeer bekend moet zijn uit overleg met de busvervoerders (zie de tijd met steeds wisselende treinseries die op Veenendaal-De Klomp stopten)? Gebeurt ook niet.

Er wordt zeer zorgvuldig gekeken naar welke treinseries worden opgeheven. Maar dat je zorgvuldig kijkt, wil niet zeggen dat het altijd mooi uitkomt. De dienstregeling is in de basis helemaal niet gemaakt om in te schrappen. Neem een station als Tiel. In de normale dienstregeling sluit NS daar acceptabel aan op Arriva. Ga je een uurdienst rijden in het weekend, net als Arriva, heb je de ene richting een korte overstap, maar in de andere richting een hele lange. Of je staat heel lang stil in Tiel. Dat is inefficiënt voor je personeel en juist het gebrek aan personeel is waarom je moet schrappen. Tenslotte is er nog de optie om te schuiven in je tijden. Je ziet dat er voor die oplossing gekozen is op 13 augustus (kijk maar eens in de reisplanner). Alleen wie van Tiel naar 's Hertogenbosch wil, komt er wel heel bekaaid van af. Je kan nooit een oplossing vinden waarmee je én voldoende personeel bespaart én alle aansluitingen behoudt. Wellicht lukt het wel als je de dienstregeling compleet opnieuw opbouwt, maar daar gaat heel veel tijd overheen, ook qua afstemming met alle partijen. Dan gaan immers alle tijden in het hele land op de schop.

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt niet overal rekening mee houden nee, maar er zullen op elk station meest gebruikte aansluitingen zijn. Maar NS lijkt zich bij dat zorgvuldige kijken wel te beperken tot het product "trein”, waarschijnlijk ook omdat ze daar natuurlijk met chipkaartdata het meeste inzicht in hebben.

Zou er breder gekeken worden dan kom je wellicht tot de conclusie dat sommige series onhandig zijn om te schrappen (zoals jouw voorbeeld in Tiel), terwijl een dan weer wel en dan weer niet geschrapte serie als de 2000 bijvoorbeeld een pijnlozer besparing kan zijn. Zeker op plekken waar sprake is van een regelmatige bediening met een bepaalde treinserie, in bepaalde perioden aangevuld met een andere, zal je immers zien dat het onderliggend OV op de basisbediening afgestemd is zodat het patroon niet steeds hoeft te wijzigen.

Reputatie 7
Badge +3

Tot op zekere hoogte kan je er natuurlijk van zeggen dat NS niet alles kan weten, maar het lijkt soms inderdaad net alsof ze het er om doen. Als er treinen worden opgeheven zijn het altijd de treinen die NS handig uitkomen, maar de reizigers die met overig OV naar het station komen zoeken het inderdaad maar uit. Rekening houden met aansluitende bussen in uurdienst? Gebeurt niet. Rekening houden met een overstap die zeer bekend moet zijn uit overleg met de busvervoerders (zie de tijd met steeds wisselende treinseries die op Veenendaal-De Klomp stopten)? Gebeurt ook niet.

Overigens heeft Tamzin het over voldoen aan de concessievoorwaarden, maar bij mijn weten voldoen ze daar met uurdiensten juist niet aan. Elk station moet verplicht 2x/uur per richting bediend worden, dus een uurdienst op een traject waar maar één treinserie de tussenstops aandoet kan niet volgens die voorwaarden.

Voor zover ik begrepen heb van buschauffeurs toen ik nog veel naar limburg reisde waar op zondag uursdiensten waren voor de bus die ik nodig had, is dat er geen overleg meer is tussen de verschillende treinvervoerders en verschillende busmaatschappijen. Waar ooit vroeger de buschauffeur bleef wachten op een vertraagde trein is dat allang niet meer zo.

Voor NS is het ondoenlijk om alle busroutes uit pluizen, zeker ook omdat deze niet allemaal synchroon lopen met vakantierooster. Daarbij hebben ook busmaatschappijen te maken met te weinig personeel.

Als 1 op de 8 na coronabesmetting langdurige klachten houdt, dan zou dat betekenen dat er ook in het personenvervoer 12,5% minder inzetbaar personeel is.

Reputatie 7
Badge +2

Voor zover ik begrepen heb van buschauffeurs toen ik nog veel naar limburg reisde waar op zondag uursdiensten waren voor de bus die ik nodig had, is dat er geen overleg meer is tussen de verschillende treinvervoerders en verschillende busmaatschappijen. Waar ooit vroeger de buschauffeur bleef wachten op een vertraagde trein is dat allang niet meer zo.

Het overleg is er nog wel degelijk (en hier in de provincie Utrecht kennen we ook buslijnen met aansluitgarantie op de trein, maar dat zijn wel lijnen die als voornaamste doel het aansluiten op die trein hebben).

Ik weet zelf bijvoorbeeld dat er overleg tussen Keolis en NS is geweest omtrent de dienstregeling op Veenendaal-De Klomp, waar je zit met een patroonwisseling bij de treinen die in de ene richting uren later plaatsvindt dan in de andere richting. Maar een bus met eindpunt op dat station kan natuurlijk alleen in beide richtingen tegelijk van patroon wisselen.

Reputatie 6
Badge

Zou er breder gekeken worden dan kom je wellicht tot de conclusie dat sommige series onhandig zijn om te schrappen (zoals jouw voorbeeld in Tiel), terwijl een dan weer wel en dan weer niet geschrapte serie als de 2000 bijvoorbeeld een pijnlozer besparing kan zijn. Zeker op plekken waar sprake is van een regelmatige bediening met een bepaalde treinserie, in bepaalde perioden aangevuld met een andere, zal je immers zien dat het onderliggend OV op de basisbediening afgestemd is zodat het patroon niet steeds hoeft te wijzigen.

De 2000 is dat weekend al geschrapt. Net als vrijwel iedere andere makkelijk te schrappen serie (zie Aangepaste dienstregeling l Bekijk wat er voor jou verandert | NS). 

Zou er breder gekeken worden dan kom je wellicht tot de conclusie dat sommige series onhandig zijn om te schrappen (zoals jouw voorbeeld in Tiel), terwijl een dan weer wel en dan weer niet geschrapte serie als de 2000 bijvoorbeeld een pijnlozer besparing kan zijn. Zeker op plekken waar sprake is van een regelmatige bediening met een bepaalde treinserie, in bepaalde perioden aangevuld met een andere, zal je immers zien dat het onderliggend OV op de basisbediening afgestemd is zodat het patroon niet steeds hoeft te wijzigen.

Je moet nu eenmaal schrappen bij standplaatsen met tekorten, niet daar waar het qua dienstregeling het minst slecht uitkomt. Buschauffeurs kunnen overal rijden, treinpersoneel kan dat niet. 

Zo was er eerder de vraag waarom de spitstreinen Groningen-Assen niet geschrapt worden. Simpel: omdat er in die regio genoeg personeel is dat betaald koffie kan gaan drinken als je die treinen wel schrapt. 

Reputatie 7
Badge +3

Als 1 op de 8 na coronabesmetting langdurige klachten houdt, dan zou dat betekenen dat er ook in het personenvervoer 12,5% minder inzetbaar personeel is.

Dan ga je er vanuit dat die klachten zo ernstig zijn dat men (helemaal) niet meer kan werken, en bovendien dat het voltallige peroneel besmet is geweest.

Ik bedoelde 12,5% van het besmette personeel. Onderzoek was gebaseerd op eerste varianten, niet op omicron.

Badge +3

Joehoe!

Met de Pride en zo zou frequent van/naar Amsterdam wel handig zijn. Maar de 6200 en 3600 komen daar niet in de buurt.

Er zijn/waren wel langere treinen beloofd. https://www.nsinternational.com/nl/eropuit/gay-pride

Reputatie 7
Badge

Zolang NS een dienstregeling rijdt die voldoet aan de minimale eisen die in de concessievoorwaarden zijn vastgelegd heb je nergens recht op.

De concessie is een overeenkomst tussen de NS en het Rijk, toch? Waarom zou ik daar als reiziger iets mee te maken hebben? De algemene of abonnementsvoorwaarden verwijzen hier niet naar, toch?

Wanneer een reiziger recht heeft op geld terug vanwege vertraging door bijvoorbeeld uitval van treinen, is volgens mij vooral in de gtbv voorwaarden geregeld en die lijken me (zo lang niet onwettig streng) dan ook van toepassing. Als de wijziging op tijd wordt aangekondigd zal dat even goed betekenen dat de reiziger nergens recht op heeft, maar of aan de concessievoorwaarden is voldaan, lijkt me daarbij echt irrelevant. Als dat niet zo is, kan wellicht (ook) het Rijk geld eisen, maar waarom zou de reiziger in precies dezelfde situaties recht hebben op compensatie?

@Olav93

Het gaat hier niet over treinen die plotseling uitvallen (dan geldt gewoon GTBV) maar over treinseries die NS van te voren uit de reisplanner heeft gehaald wegens personeelstekort. Dan heb je geen recht op de GTBV regeling.

TS wil echter ook in dat geval geld terug omdat dan de frequentie van de treindienst lager is dan gebruikelijk. En dat kan alleen als NS nalatig is bij het naleven van de concessievoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +2

Nee, dat is toeval. Het is vooral groter bij standplaatsen in de Randstad: Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Arnhem, Dordrecht, Eindhoven, enzovoorts. Hoe meer richting de landsdelen, hoe kleiner het tekort. 

Ja en het is dus ook precies rondom die standplaatsen in de Randstad waar ik consequent een grotere uitval zie in weekenden waarin er ergens in die omgeving werkzaamheden zijn. Zou dat toeval zijn dan was het misschien een enkele keer voorgekomen, maar nu is het echt elke keer het geval.

Tweemaal per uur per richting bedienen hoeft alleen op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur. Daarbuiten is eenmaal per uur per richting voldoende (voor de niet-grote stations).

 

Op 13 augustus rijdt de trein Alkmaar - Den Helder 1x per uur. Alkmaar en Den Helder zijn beide grote stations volgens bijlage 5 in de concessie hoofdrailnet. Volgens de concessie-eisen hoort hier dus 2x per uur een trein te rijden per richting. 

@Tochjo 

Daar gaat NS inderdaad in de fout. Ik vermoed dat er iemand zich niet heeft gerealiseerd dat Den Helder in de lijst van grote stations staat (wat mij op zich ook verbaasde).

Reputatie 6
Badge

Als we het hebben over een concessie-eis dan is het constant niet rijden van de 1000 natuurlijk een veel langere en grovere overtreding dan 1 dag 1 serie elders.

Als we het hebben over een concessie-eis dan is het constant niet rijden van de 1000 natuurlijk een veel langere en grovere overtreding dan 1 dag 1 serie elders.

Hoezo??? Er rijden nog steeds drie treinen per uur van Amsterdam naar Rotterdam via de HSL. Bij mijn weten voldoet dat aan de concessievoorwaarden, of worden er voor de HSL extra eisen gesteld?.

Op werkdagen 32x per dag de 1000 en 32x de 900 is de concessie-eis. Daar is maandenlang niet aan voldaan. In het weekend is er het nogal vrij interpreteerbare: ‘kan een afwijkend bedieningspatroon gelden’.

Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). Net als de 1600 die (deels) niet rijdt op 20 augustus. Mag ook niet tussen Hengelo en Enschede.

Is Roosendaal ook een groot station trouwens? En dan is er trouwens nog steeds een tweede verbinding per uur beschikbaar via Lage Zwaluwe. Het hoeft niet direct zonder overstap, adder onder het gras (zie Almere-Utrecht).

Staan die aantallen voor de HSL trouwens expliciet in de concessievoorwaarden of waren dat basisafspraken die ten grondslag lagen aan de concessie. Dat is juridisch wat anders.

Tussen Hengelo en Enschede rijdt ook BlauwNet twee keer per uur, ik weet niet hoe dat in de concessievoorwaarden verwerkt zit. Tussen Sittard en Heerlen geldt ook geen minimale eis van twee NS-treinen per uur, daar is een uurdienst genoeg.

 

Maargoed. We kennen ook die concessieartikelen over de maximum wachttijd tot de busdienst bij verstoringen op sterkte is (ook voor Corona lukte dat niet)

Voor vervangend busvervoer staat in de voorwaarden expliciet "voor zover redelijkerwijs mogelijk" toegevoegd.

Waardoor het al heel snel redelijkerwijs onmogelijk wordt. 

Reageer