Ik heb al een tijd een Weekend Vrij abonnement. Bij het afsluiten van het abonnement wist ik dat er in het weekend vaak werkzaamheden zijn dus ik had er al rekening mee gehouden dat je goed moet plannen vooraf. Maar sinds dit jaar is mijn Weekend Vrij abonnement steeds minder bruikbaar geworden: het begon met de windstoringen, verkeersleiding technische problemen, uitval bij de verkeersleiding Prorail en sinds enkele maanden structureel uitval bij NS. Nu snap ik dat ‘personeelstekort en ziekte’ best breed is maar sinds april tot en met nu wordt de lijst van de getroffen trajecten steeds groter en het zijn nagenoeg elke week dezelfde trajecten waardoor structureel de helft van reis opties uitvallen, bovenop geplande werkzaamheden waardoor reizen niet meer betrouwbaar is en zeker in het weekend een leuk dagje uit heel lastig te plannen is. En nog vervelender: soms komen er op vrijdag nog nieuwe meldingen bij voor het weekend. Spreken van overmacht is niet meer aan de orde, het personeelstekort houdt aan en of er nou simpelweg niet (op tijd) geïnvesteerd is nieuw personeel, de uitstroom groter is etc. daar heeft de reiziger helemaal niks aan. Bovendien -op het spoor- is de uitval bij regionale vervoerders een stuk kleiner valt mij op.
Is het een idee om de helft van de abonnementskosten van de afgelopen maanden terug te storten? Elke keer kosten bij vertraging terugvragen is niet te doen en dan wordt de overmacht kaart weer getrokken terwijl het gewoon valt onder je eigen zaakjes niet op orde hebben.