beantwoord

Datum niet kiesbar bij aftrappen NSFlex?

  • 19 September 2021
  • 40 reacties
  • 1487 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Badge +3

Edit: Dat eerste (kaart verwijderen) werkt ook niet want de Webshop ziet de kaart nog steeds. Morgen nog eens proberen.

Update: Het werkt niet, de Webshop toont nog steeds mijn kaart ook al heb ik hem gisteren uit Mijn NS verwijderd.

Alternatief: Flex Traject Vrij op een (gratis) nieuwe kaart met ingangsdatum 1 oktober, en je huidige Traject Vrij per 30 september beëindigen via de Klantenservice (en verwijderen van je kaart bij een automaat). De huidige kaart is dan handig als reserve.

Reputatie 3

Ik geef je bar weinig kans dat dit nog binnen enkele weken aangepast, als het al aangepast wordt. Iedere Traject Vrij abonnementhouder zal zelf op de dag dat hij/zij de wijziging wil laten ingaan dit moeten wijzigen en op die manier wordt het ook gespreid. De mail met de info dat je moet overstappen is ruim op tijd verzonden (ik las ergens half juli) zodat er 3 maanden de tijd was om te bepalen wanneer men wil wijzigen. Met een ingangsdatum van de 1e van de maand had je het als je wilde ook kunnen wijzigen op 1 augustus of 1 september. Je kunt het nu ook nog doen per 1 oktober, maar dan moet je het wel ook echt op die dag doen.

Hier ben ik ook bang voor. Ik stel de vraag niet voor niets. Op het moment dat je zelfstandig kan bepalen wat voor abonnement je wanneer wilt hebben dan kan je dit punt allang hebben gepasseerd. Mee eens. Wordt de betaling in samenspel met een werkgever geregeld, dan is die vrijheid er wat minder en zou het juist heel handig zijn om qua timing aan te sluiten aan het lopende abonnement. 

Dat NS deze service voor vaste abonnementhouders met structureel reisgedrag niet heeft opgetuigd heeft mij in een eerdere reactie ook al verbaast. Maar, zoals je zegt is dat wat achteraf gepraat. De punten duiden mij er wel op dat Flex eigenlijk niet uitgaat van structurele reizigers. Dit vind op zich wel raar, want het reisgedrag van treinreizigers is toch juist best structureel? 

Ik begon dit topic omdat ik niet kon geloven dat het overgaan op flex niet meer was gestroomlijnd. Inmiddels heb ik wat meer inzicht en weet ik wat ik moet gaan doen. Los van alles iedereen dedankt voor het reageren! Hiervoor wil ik mijn waardering uitspreken. 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik geef je bar weinig kans dat dit nog binnen enkele weken aangepast, als het al aangepast wordt. Iedere Traject Vrij abonnementhouder zal zelf op de dag dat hij/zij de wijziging wil laten ingaan dit moeten wijzigen en op die manier wordt het ook gespreid. De mail met de info dat je moet overstappen is ruim op tijd verzonden (ik las ergens half juli) zodat er 3 maanden de tijd was om te bepalen wanneer men wil wijzigen. Met een ingangsdatum van de 1e van de maand had je het als je wilde ook kunnen wijzigen op 1 augustus of 1 september. Je kunt het nu ook nog doen per 1 oktober, maar dan moet je het wel ook echt op die dag doen.

Reputatie 3

Je kan inderdaad alleen bij een nieuwe NS Flex abonnement of een wijziging van een ROS abonnement naar NS Flex een datum kiezen. Met een OV-fiets abonnement kan dat ook niet. Ik weet niet of dat komt omdat het OV-fiets abonnement ook met een automatische incasso werkt, maar ik kan wel bevestigen dat je geen datum kan kiezen. Ik zal de wens om dit wel mogelijk te maken doorzetten.

Bedankt dat je dit wil doen. Kan NS op deze korte termijn dit nog aangepast krijgen denk je? Met wat ik begrijp is er op 15 oktober een soort deadline voor traject vrij classic gebruikers. De run van de resterende gebruikers op die laatste maandwissel zou met een instelbare datum zijn te spreiden. Dit is mogelijk nog een argument om de verandering zo laat in het proces mee te rechtvaardigen. 

Badge +3

Met Traject Vrij kan ik het niet meer testen, die had ik reeds in juni 2019 gewijzigd naar Flex en toen was er sowieso nog geen mogelijkheid om zelf een datum te kiezen, dat werd pas later mogelijk. Met het klassieke Traject Vrij reis je qua trein ook niet op saldo, dat ROS was bij mijn kaart dan ook niet actief.

Reizen op Saldo als product op een kaart doet al jaren niets meer en zou ook nergens in de weg moeten staan, tenzij je standaard 1e klas wilt reizen (zonder abonnement of met een kortingsabonnement op saldo, of een anonieme kaart).

Zonder dat reis je gewoon 2e klas (je hoeft een kaart dus niet meer te activeren voor NS zoals vroeger). Overigens wordt het er nog steeds weer bij gezet zodra je saldo laadt bij een NS automaat, maar dat zal dus een overblijfsel uit het verleden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Met Traject Vrij kan ik het niet meer testen, die had ik reeds in juni 2019 gewijzigd naar Flex en toen was er sowieso nog geen mogelijkheid om zelf een datum te kiezen, dat werd pas later mogelijk. Met het klassieke Traject Vrij reis je qua trein ook niet op saldo, dat ROS was bij mijn kaart dan ook niet actief.

Badge +3

Ah, dan loop je met een bestaand Traject Vrij natuurlijk tegen hetzelfde aan…

Och ja, dan gewoon 1 oktober in je agenda zetten om de wijziging te doen, kost niets extra en bij een wijziging met latere ingangsdatum kan je NS Flex toch ook pas op die datum ophalen bij een automaat.

Je kan inderdaad alleen bij een nieuwe NS Flex abonnement of een wijziging van een ROS abonnement naar NS Flex een datum kiezen. Met een OV-fiets abonnement kan dat ook niet. Ik weet niet of dat komt omdat het OV-fiets abonnement ook met een automatische incasso werkt, maar ik kan wel bevestigen dat je geen datum kan kiezen. Ik zal de wens om dit wel mogelijk te maken doorzetten.

Badge +3

Dank voor het testen. Voor wat betreft de kaart met Flex is het logisch, maar dat het bij die met alleen OV-fiets niet werkt vind ik vreemd.

Je zou het nog kunnen testen door de kaart met OV-fiets te verwijderen uit je account, en dan de optie ‘andere kaart’ gebruiken… of gewoon bij andere kaart het nummer van die OV-fiets kaart in te tikken.

Edit: Dat laatste werkt niet, op het moment dat je het laatste cijfer van je kaart intikt verdwijnt de datumkeuze (potloodje) spontaan, en springt de datum terug naar vandaag.

Edit: Dat eerste (kaart verwijderen) werkt ook niet want de Webshop ‘herkent’ de kaart nog steeds. Morgen nog eens proberen.

Reputatie 7
Badge +3

Met een kaart waarop ik alleen een OV-fiets abonnement heb staan kan ik ook niet zelf een ingangsdatum kiezen. Net als met een kaart waar al Flex op staat.

Via de webshop krijg ik zelf 4 keuzes, de kaart met OV-fiets, de kaart met NS Flex zonder abonnement, een ander OV-chipkaartnummer of een nieuwe kaart bestellen. Alleen bij een ander kaartnummer of een nieuwe kaart krijg ik de optie om zelf de ingangsdatum te kiezen.

 

Badge +3

Ik vind dit vreemd, want normaal gesproken kan je bij wijzigen van een klassiek/saldo abonnement naar NS Flex wel degelijk een ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst kiezen.

Maar in dit geval zal het wel gaan om die verplichte wijziging van Traject Vrij naar Flex, waarbij je die keuze niet krijgt? Dan zou je dat inderdaad op 1 oktober moeten doen.

Je zou het ook nog kunnen proberen via de Webshop, en daar Traject Vrij kiezen. Dat werkt verder hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +3

Jij gaat dus van een saldo abonnement naar Flex op je bestaande kaart waar nu je Traject Vrij op staat. Dan kun je bij wijzigen niet de ingangsdatum (en daar aan de factuurdatum gehangen) kiezen, die ingangsdatum is altijd de dag dat je wijzigt. Maak je de wijziging vandaag, dan is de ingangsdatum vandaag 19 september, wijzig je 1 oktober dan is de ingangsdatum 1 oktober. Je moet dan nog wel langs een automaat om de wijziging op je kaart te zetten. 

Maar bestel je Flex Traject vrij op een nieuwe kaart of op een andere kaart die je misschien hebt waar geen abonnnement op staat, dan kun je wel de ingangsdatum kiezen tot 2 weken in de toekomst. Je moet dan wel apart zelf je huidige Traject Vrij opzeggen, wat dan alleen kan per de 15e.

Vraag me niet waarom het op de ene manier wel kan en op de andere niet, dat weet ik ook niet en vind het ook niet logisch maar het is blijkbaar zo.

 

Het zou toch logisch moeten zijn dat ik in ieder geval voor 15 oktober de gelegenheid zou moeten hebben om te bepalen wanneer dat lopende abonnement vervangen raakt?

Dat kan dus door de wijziging op 1 oktober te doen en op te halen bij een automaat.

Reputatie 3

Als je van een saldo abonnement naar Flex gaat verandert de factuurdatum wel. Heb je eenmaal Flex en wijzig je naar een ander Flex abonnement (of zonder abonnement) dan blijft de factuurdatum gelijk.

Sluit je Flex helemaal nieuw af (bv op een kaart waar nu geen abonnement staat of je bestelt er  een nieuwe kaart erbij) dan kun je wel tot 2 weken in de toekomst een ingangsdatum kiezen.


Ik merk dat ik in mijn topic opening niet duidelijk ben geweest. Ik moet nu (voor 15 oktober) een switch maken van een gewoon Traject Vrij abonnement naar een Traject Vrij Flex abonnement. Ik heb dus de situatie die je als eerste beschrijft. Mijn gewone Traject Vrijabonnement had doorgelopen tot en met 30 oktober. Het is voor mij, en mijn werkgever handig om op deze manier samen te vallen met hele boekmaanden. Eigenlijk vind ik het raar dat NS met deze behoefte geen rekening lijkt te houden.

Om gelijk te vallen met een maandwissel is voor mij nu de switch van eind sept/begin okt de meest logische optie. Vandaar.

Ik begrijp niet helemaal hoe de situatie in je laatste zin afwijkt van mijn situatie. Ik heb een lopend abonnement dat voor het eind van zijn looptijd wordt gestopt door NS. Het zou toch logisch moeten zijn dat ik in ieder geval voor 15 oktober de gelegenheid zou moeten hebben om te bepalen wanneer dat lopende abonnement vervangen raakt? Even los van of je dat logisch vindt :wink: moet NS die optie wel bieden.

Laat ik het zo zeggen, ik vond het logisch genoeg om op de mogelijkheid te rekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je van een saldo abonnement naar Flex gaat verandert de factuurdatum wel. Heb je eenmaal Flex en wijzig je naar een ander Flex abonnement (of zonder abonnement) dan blijft de factuurdatum gelijk.

Sluit je Flex helemaal nieuw af (bv op een kaart waar nu geen abonnement staat of je bestelt er  een nieuwe kaart erbij) dan kun je wel tot 2 weken in de toekomst een ingangsdatum kiezen.

Als u nu een saldo abonnement heeft en u heeft geen andere kaart dan kunt u Flex bestellen op een nieuwe kaart en kan het abonnement bij bestellen vandaag 19 september op zijn vroegst de 26e ingaan (levertijd kaart is 1 week) en op zijn laatst 3 oktober. 

Reputatie 7
Badge +4

Uw oorspronkelijke ingangsdatum voor de factuur blijft bestaan, en verandert niet door een nieuw abonnement op een andere dag in te laten gaan. Het is bij Flex niet op een eenvoudige wijze te wijzigen, al kan het wel met veel gedoe. Verstandig kan zijn de ingangsdatum te nemen nadat het salaris binnen is. 😉 Zie ook de opmerking van @Momo hieronder. edit: Mijn verhaal is gebaseerd op bovenstaande informatie en uw aanvulling beneden maakt verschil, volg de adviezen die u daar krijgt.

Reageer