Dubbel abonnement wordt niet terugbetaald

  • 4 December 2023
  • 31 reacties
  • 464 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik weet niet meer wat ik moet doen want de NS heeft aan de telefoon weinig te vertellen en verschuilt achter een andere afdeling die niet akkoord gaat maar ook niet aan de telefoon kan komen. 

 

Ik heb zelf een studenten OV en kom er vandaag achter dat ik al maandenlang voor een abonnement betaal (NS flex) van 5,60 per maand. Ipc betaald de overheid voor mijn abonnement en wordt er nu dus 2x betaald aangezien dat NS flex abonnement ook in het studenten OV zit. Nu heb ik dit geprobeerd uit te leggen maar de NS zegt dat ik dat zelf had moeten stopzetten en dat ik ook iedere maand een afschrijving heb. Nu heb ik beredeneert dat ik elke maand een andere afschrijving heb ivm fietsstallingen die ook worden afgeschreven en het daardoor dus niet door heb gehad. Tevens staan beide abonnementen op hetzelfde account dus ik vind het sowieso bizar dat het goedkopere abonnement niet vanzelf stopt, maar dat terzijde. 

 

Ik vind het ronduit belachelijk dat de NS hier dus indirect gewoon 2x laat betalen. Ik hoef in de supermarkt toch ook niet 2x te betalen voor hetzelfde brood.

 

 


31 reacties

Badge +3

Hoewel u korting krijgt op uw reizen met NS, is het studentenreisproduct geen product van NS, maar van DUO. NS weet dus niet dat u dit abonnement hebt en kan daarom niet automatisch uw NS Flex-abonnement beëindigen. U moet het daarom echt zelf beëindigen.

Het is begrijpelijk dat u de kosten terug wilt die u feitelijk voor niets hebt gemaakt, maar NS heeft ook wel een punt dat u uw facturen hoort te controleren. Daarbij staat onder meer hier aangegeven dat u het studentenreisproduct niet op één OV-chipkaart moet combineren met andere producten en dat u de eventuele extra kosten dan niet vergoed kunt krijgen.

Hoe dan ook, als u niet tevreden bent over hoe NS dit afhandelt, dan zou u een klacht kunnen indienen. Als ook die niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, kunt u zich wenden tot een van de instanties die op de gelinkte webpagina genoemd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is aan de abonnementhouder om zelf een abonnement stop te zetten of op te zeggen. NS zegt alleen abonnementen op bij schulden die aan een incassobureau zijn overgedragen. ik zou het niet prettig vinden als NS zomaar mijn goedkoopste abonnement op zou zeggen, omdat ik nog een ander abonnement zou hebben, al was maar een abonnement bij een andere vervoerder of organisatie. Het studentenreisproduct is niet van NS maar van DUO.

Het is ook aan jou om jouw facturen te controleren. Als je dat gedaan had, had je al eerder gezien dat dit dal voordeel abonnement nog actief was. Zeg per direct het dal voordeel abonnement op. Haal deze ook van jou kaart af, want flex en SRP werken niet altijd goed samen. Daar waarschuwen zowel DUO als NS voor. Extra kosten door deze combinatie worden niet vergoed. Net als met terugwerkende kracht geen abonnementskosten van een niet of te laat opgezegd (en mogelijk niet gebruikt) abonnement terugbetaald worden.

Het is jammer, maar jij bent zelf in gebreke gebleven door niet op te zeggen. Lees voortaan de voorwaarden als je iets afsluit. Dat is handig, want er staat vrijwel altijd in hoe je iets opzegt.

@squidmire dit is idd belachelijk.  Hier een zelfde geval maar daar wordt ook elke reis gerekend en niet alleen de abokosten. Bij aanvragen is de info niet duidelijk en hebben ze het over iets plaatsen oo je ov studenten product.  Niet over als er al iets op zou staan en al helemaal niet dat dit tot dubbele kosten leidt.  Belachelijk dat NS dat niet terug betaalt terwijl ze gewoon 2x zelfde traject rekenen! Bizar. Heb je al op social geklaagd en ook een officiële klacht ingediend. 

@squidmire dit is idd belachelijk.  Hier een zelfde geval maar daar wordt ook elke reis gerekend en niet alleen de abokosten. Bij aanvragen is de info niet duidelijk en hebben ze het over iets plaatsen oo je ov studenten product.  Niet over als er al iets op zou staan en al helemaal niet dat dit tot dubbele kosten leidt.  Belachelijk dat NS dat niet terug betaalt terwijl ze gewoon 2x zelfde traject rekenen! Bizar. Heb je al op social geklaagd en ook een officiële klacht ingediend. 

Er wordt op de site van DUO onder Studenten-OV heel duidelijk verteld dat het studentenreisproduct niet kunt combineren met een Flex abonnement op dezelfde kaart. Helaas schijnen veel studenten anno 2024 zelfs niet eens meer te kunnen lezen 

Volledig terecht dat er dan ook niet wordt terugbetaald als studenten zo laks zijn. Op een gegeven moment houdt het op.

Ik weet niet meer wat ik moet doen want de NS heeft aan de telefoon weinig te vertellen en verschuilt achter een andere afdeling die niet akkoord gaat maar ook niet aan de telefoon kan komen. 

Als je zelf weigert vooraf de uitleg op de site van DUO te lezen moet je niet anderen achteraf de schuld geven.

Nee hoor, als je de gewone aanvraag flow volgt krijg je alleen te horen dat je niets op je kaart moet plaatsen.  Er staat niets over dat je wat er al op je kaart staat moet cancellen. Gaat niet alleen om abo kosten he? Met je studenten ov kun je bijvoorbeeld geen weekend reizen, komt niet door de poortjes zonder eerst bij te storten maar wordt alsnog ook op je flex gerekend. Is toch gewoon dubbel innen of niet? 

Er staat niets over dat je wat er al op je kaart staat moet cancellen. 

Sorry maar het gaat hier niet om kleuters van groep 1 en 2. Je mag toch verwachten dat studenten toch enigszins zelfstandig logisch kunnen nadenken.

Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor, als je de gewone aanvraag flow volgt krijg je alleen te horen dat je niets op je kaart moet plaatsen.  Er staat niets over dat je wat er al op je kaart staat moet cancellen. 

En dan ga je niet denken dat als je niets anders op de kaart moet plaatsen dat iets wat al op de kaart staat ook niet goed is? En het dan desnoods eerst even ergens vraagt?

 

Bij de uitleg staat  trouwens dit:

We adviseren je om op je OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Wil je naast het studentenreisproduct een ander reisproduct gebruiken (zoals een abonnement bij een vervoerder)? Zet deze dan op een andere OV-chipkaart dan waar het studentenreisproduct op staat.

Kies je er toch voor om je studentenreisproduct te combineren met een ander reisproduct op één OV-chipkaart? Dan komen de extra kosten, die je hebt gemaakt doordat het studentenreisproduct niet naar behoren werkte, niet voor vergoeding in aanmerking.

Wat er staat over het gebruiken van een ander reisproduct en dat op een andere kaart zetten lijkt me toch volkomen duidelijk. 

De informatie die jij aanhaalt komt niet voorbij in de aanvraag flow. Dus is loze info als je er niet naar wordt verwezen. 

En als je iemand wel extra voor de studenten kaart laat betalen op een weekend dag  hoe kun je dan claimen dat je niet weet dat er ook een studenten Ov op de kaart zit en alsnog de flex kosten ook in rekening brengen terwijl ze niet zonder bijstorten door het poortje kunnen?

 

Dat duo en NS hun systemen niet in orde hebben wil niet zeggen dat ze de onverschukdigde betalingen gewoon mogen houden. Pure diefstal.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Er staat niets over dat je wat er al op je kaart staat moet cancellen. 

Sorry maar het gaat hier niet om kleuters van groep 1 en 2. Je mag toch verwachten dat studenten toch enigszins zelfstandig logisch kunnen nadenken.

Tsja als ik dit soort zinnen lees:

“komt niet door de poortjes zonder eerst bij te storten maar wordt alsnog ook op je flex gerekend.”

 

Dan denk ik dat er nog een hoop te winnen is in het Nederlandse taal onderwijs. @Mth70 : je gaat hier op deze site echt niet verder komen met je klacht Het is heel simpel, je had in deze beter je huiswerk moeten doen. Je kan een schriftelijke klacht indienen bij NS, maar de kans op succes is zeer klein. 

Reputatie 7
Badge +3

Jij hebt dus “blind” je SRP aangevraagd zonder verdere informatie door te lezen. En dan zie je wel dat je geen andere producten op de kaart moet plaatsen en denk je er verder niet over na dat andere producten op de kaart misschien ook een probleem kan zijn? Verder zou ik zeggen, ga vooral klagen bij DUO dat ze nog beter moeten waarschuwen dan ze nu al doen of dat ze het onmogelijk moeten maken om een SRP op een kaart met Flex te plaatsen. Andersom is dat als het goed is al zo, als er al een SRP op de kaart staat krijg je bij NS bij het aanvragen van NS Flex een foutmelding. 

Reputatie 7
Badge +1

De informatie die jij aanhaalt komt niet voorbij in de aanvraag flow. Dus is loze info als je er niet naar wordt verwezen.

Kun je die tekst, die je ziet als je het SRP bestelt, hier eens posten?

In jullie logica mag je dus dubbel rekenen voor een traject. Dat is in geen enkele situatie toch redelijk?

En moet iemand die voor t eerst al dit soort dingen doet en gewoon de stappen van de instructies volgt hiervoor opdraaien? Of moet degene die communicatie heeft gestudeerd en daarvoor goed betaald krijgt, leren om feitelijk juiste zinnen te maken? 

Als we het dan toch over de Nederlandse taal hebben voor jullie puristen.  Plaatsen gaat om een actieve handeling.  En die instructie is opgevolgd door er idd niets op te plaatsen.

En tot op heden is er ondanks meerdere klachten in deze categorie nog niets in het systeem danwel de communicatie aangepast door DUO of NS

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik ben het wel eens met Mth70. Belangrijke informatie moet actief getoond worden tijdens het aanvraag-/bestelproces en moet niet voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. Dat het ergens op de sites van DUO en NS staat, is niet voldoende.

Ik ben net als rvdborgt wel benieuwd naar wat je precies te zien krijgt tijdens dat proces.

Daarnaast zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als het technisch gewoon niet mogelijk is om Flex te zetten op een kaart waar SRP al op staat, en v.v.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, ga klagen bij DUO dat de waarschuwing daar niet duidelijk genoeg is. NS heeft het al zodanig aangepast dat je geen NS Flex meer kunt bestellen op een kaart waar al SRP op staat (gezien een aantal meldingen hier krijg je dan een foutmelding). 

En ook nogmaals, als je leest dat je geen ander product op de kaart SRP moet plaatsen, is er dan geen enkele hersencel die denkt “oh en wat als er al eerder een ander product op geplaatst is?” waarna je gaat informeren bij DUO, NS of waar dan ook of dat gevolgen heeft? 

En is het bedrag van de reis daadwerkelijk 2 keer berekend, dus zowel op de Flex factuur als saldo afgeschreven van de kaart? Alleen saldo laden wil niet zeggen dat het bedrag voor een treinreis ook is afgeschreven. Bij alle eerdere meldingen/klachten ging het alleen om Flex facturen. Check daarvoor je reishistorie/transacties bij OV-chipkaart en je Flex facturen. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik ben het wel eens met Mth70. Belangrijke informatie moet actief getoond worden tijdens het aanvraag-/bestelproces en moet niet voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. 

 

Dat is dus iets wat DUO moet doen, en ja daar ben ik ook voorstander van, zeker gezien het aantal meldingen/klachten hierover.

 

Daarnaast zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als het technisch gewoon niet mogelijk is om Flex te zetten op een kaart waar SRP al op staat, en v.v.

Dat Flex niet kunnen bestellen op een kaart met SRP is zover ik weet al het geval, dan zou het alleen nog zo moeten dat je geen SRP kan plaatsen op een kaart waar al Flex staat. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor, als je de gewone aanvraag flow volgt krijg je alleen te horen dat je niets op je kaart moet plaatsen.  Er staat niets over dat je wat er al op je kaart staat moet cancellen. Gaat niet alleen om abo kosten he? Met je studenten ov kun je bijvoorbeeld geen weekend reizen, komt niet door de poortjes zonder eerst bij te storten maar wordt alsnog ook op je flex gerekend. Is toch gewoon dubbel innen of niet? 

Wat begrijp jij niet aan ‘niet combineren’?

Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor, als je de gewone aanvraag flow volgt krijg je alleen te horen dat je niets op je kaart moet plaatsen.  Er staat niets over dat je wat er al op je kaart staat moet cancellen. Gaat niet alleen om abo kosten he? Met je studenten ov kun je bijvoorbeeld geen weekend reizen, komt niet door de poortjes zonder eerst bij te storten maar wordt alsnog ook op je flex gerekend. Is toch gewoon dubbel innen of niet? 

Niets op jouw kaart plaatsen is voor jou blijkbaar hetzelfde dat als er al iets op staat dit gewoon er op mag blijven staan. Ik, die nog nooit een SRP heb gehad, zou dan contact opnemen met DUO of NS en vragen of als er al iets opstaat dat gecombineerd mag worden. Alleen is het voor mij al duidelijk dat als je niets er bij op mag zetten, dat je alleen SRP op 1 kaart mag hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

In jullie logica mag je dus dubbel rekenen voor een traject. Dat is in geen enkele situatie toch redelijk?

En moet iemand die voor t eerst al dit soort dingen doet en gewoon de stappen van de instructies volgt hiervoor opdraaien? Of moet degene die communicatie heeft gestudeerd en daarvoor goed betaald krijgt, leren om feitelijk juiste zinnen te maken? 

Als we het dan toch over de Nederlandse taal hebben voor jullie puristen.  Plaatsen gaat om een actieve handeling.  En die instructie is opgevolgd door er idd niets op te plaatsen.

En tot op heden is er ondanks meerdere klachten in deze categorie nog niets in het systeem danwel de communicatie aangepast door DUO of NS

 

 

Voor iemand die iets voor het eerst aanvraagt is het handig om info en voorwaarden te lezen.

En ja NS kan dubbel rekenen, want SRP is van DUO en dat kan NS niet zien. SRP staat ook niet in mijnNS.

Wanneer je bij NS de veelgestelde vragen gelezen had, dan had je geweten dat flex en SRP niet goed samengaan.

 

Ja t gaat hier met name om de werkelijke reiskosten. Niet de abonnementskpsten

Reputatie 7
Badge +3

Staat dezelfde reis dan zowel op het transactieoverzicht bij OV-chipkaart met saldo afboeking als op de Flex factuur? Want dat is iets wat ik hier nog niet eerder voorbij heb zien komen. Zoiets zou niet moeten gebeuren. Wanneer dat wel het geval is, is mijn advies contact op te nemen met de klantenservice, dit kan telefonisch, via chat of X. Hier op de community kunnen we niet bij je klantgegevens.

Verder is het advies om je Flex zsm in zijn geheel op te zeggen en van de kaart te verwijderen bij een automaat om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen. 

Yes dezelfde reis staat op studenten OV met direct daarvoor een storting om tegoed aan te vullen en dan opnieuw op de flex abo voor zelfde bedrag

 

Flex intussen opgezegd natuurlijk maar klantenservice geeft nul op rekest.  Echt raar

Reputatie 7
Badge +1

Flex intussen opgezegd natuurlijk maar klantenservice geeft nul op rekest.  Echt raar

En wat is de informatie die je te zien krijgt als je het SRP bestelt? Daar kunnen we pas aan zien of dat voldoende is en wat je eventueel verder kunt ondernemen.

Reputatie 7
Badge +3

Het woord ‘product’ gebruiken voor een abonnementsvorm maakt het niet bepaald eenvoudig om een en ander te begrijpen.

Reputatie 7
Badge

Ik, die nog nooit een SRP heb gehad, zou dan contact opnemen met DUO of NS en vragen of als er al iets opstaat dat gecombineerd mag worden.

Contact opnemen met DUO? Dat heb je vast nog nooit geprobeerd als je het voorstelt. En een NS medewerker bereiken duurt ook uren.

Reageer