Focum in Combinatie met NS

  • 20 January 2022
  • 62 reacties
  • 2734 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

De oplossing is eenvoudig naast de flex producten gewoon alle abonnementen aanbieden met betalen op saldo als de NS wil volharden met Focum. Dit systeem werkte goed maar is verdwenen met flex

De Tweede Kamer wilde geen reizen op saldo meer. 

Reputatie 7

De oplossing is eenvoudig naast de flex producten gewoon alle abonnementen aanbieden met betalen op saldo als de NS wil volharden met Focum. Dit systeem werkte goed maar is verdwenen met flex.

 

 

 

 

Het klopt dat bedrijven die creditchecks uitvoeren ook wel eens gebruik maken van een blokkade op adres, dan zijn er al meermalen op dat adres problemen geweest met betalingen door verschillende personen of het adres is in een fraude zaak gebruikt.

Ondanks dat iemand hier nu door gedupeerd wordt staat het een bedrijf natuurlijk altijd vrij om iemand te blokkeren voor op krediet pruducten af te nemen op basis van welke check dan ook. Het zou een bedrijf als de NS wel sieren als er na contact nog eens specifieker naar een casus gekeken wordt als persoon in kwestie kan aantonen kredietwaardig te zijn en verder goed bekend te staan qua betaalgedrag.  Echter heeft de NS natuurlijk voor elke klant het laatste woor als het gaat om het wel of niet iemand toestaan om te reizen met betaling achteraf.

In het bedrijfsleven werkt het bijna overal op deze manier, vooraf controleren of iemand wel kredietwaardig is en bij twijfel contant betalen of voor levering betalen.

@bahnrider in the USA werkt het systeem van creditscore (FICO) opbouwen door middel van het koppelen van veel betaalgegevens die gecombineerd worden dus niet alleen op opgebouwd door het maken en afbetalen van schulden. Een creditcard krijgen is niet zo'n probleem daar overigens als je een bankrekening daar hebt kun je deze zo aanvragen als je er wat saldo op hebt staan Deze FICO wordt geregistreerd op je social security number en als je die niet hebt omdat je geen inwoner bent dan kun je dit ook opbouwen op je ITIN number (persoonlijk belasting nummer). Dat is een betere registratie dan hier waar het op naam en geboortedatum en soms adres wordt geregistreerd.

Badge +3

En de houding van NS “je moet bij Focum zijn, want als je straks een telefoonabonnement wilt afsluiten of een auto leasen en dan wordt ze op basis van deze informatie ook geweigerd.”

Dat is grote onzin, want dan ga je gewoon naar een provider of leasemaatschappij die zich niet inhoudt met schimmige clubjes als Focum, maar gewoon een nette BKR toesting doet, zoals het hoort! En voor een product dat vrijwel gelijk is aan NS Flex kan je ook gewoon bij Arriva terecht (Flow), zonder kredietcheck.

Focum heeft trouwens bepaald dat ‘de informatieplicht aan burgers in haar contracten verschoven wordt naar de koper van de data.’ en dat is dus de NS.

Ze hebben dus (veel) informatie over jou verzameld zonder dat aan jou te melden, dus dat moet de koper van die informatie maar doen, Wij (NS) hebben van Focum vernomen dat jij of op jouw adres...❓

Maar klopt er dus iets niet (volgens jou) dan moet NS maar onderzoek doen naar het hoe en waarom, als jij aangeeft dat je pas kort op een ‘geweigerd’ adres woont (en de weigering dus totaal onterecht is), toch?

Badge +3

Het laat zich raden dat het artikel in Trouw wegens dit topic (gestart op 18 oktober) geschreven is:

En dat M. Reuver @MyrtheER is, en ‘studente Irene met hetzelfde probleem’ @IreneR is. Die hoef je geen X te noemen, en hier het krantenartikel hier plaatsen is natuurlijk geen enkel probleem.

Grote klasse voor de moeite, en werk aan de winkel voor de NS en/of Focum! :laughing:

Dat een landelijk dagblad maar moeilijk telefonisch in contact kan komen met Focum geeft al aan dat het niet het gerenommeerde bedrijf is dat ze zeggen te zijn. En dat ze n.a.v. dreiging tot publicatie gegevens wissen al helemaal niet.

Waaruit blijkt dat onze woordvoerder iets heeft ontkend of geen verstand van deze zaken heeft?

Reputatie 7
Badge +1

Dag Henkpeetersen. Welkom bij de Community.

Vanuit NS woordvoering is reeds gereageerd op deze situatie via de nieuwsbron. Vanuit ons moderatieteam hebben wij hier geen aanvulling op. Je kan uiteraard terecht bij één van onze woordvoerders.

 

Bij nader inzien vind ik dit toch wel een zeer aparte reactie. Een woordvoerder is bij een groot bedrijf iemand die met de pers mag praten, (het woord woordvoerder zegt het eigenlijk al) maar geen verstand heeft van de inhoudelijke zaken. De journalist in casu heeft er natuurlijk ook na raadpleging van diverse bronnen zijn eigen zegje over gedaan en conclusies getrokken. En als ik dan over die conclusies vragen heb dan wordt ik doorverwezen naar die woordvoerder???

 

De goeie man of vrouw zal dan ook naar de werkvloer terug moeten dus dit lijkt mij juist iets voor de community.

 

   

 

Reputatie 7
Badge +4

Ook op een NS-forum – een plek waar veel treinfans hun ervaringen en nieuwtjes delen – stuit Mevrouw X.  op een bericht van Irene, een studente met precies hetzelfde probleem. Ook op haar adres heeft blijkbaar ooit iemand gewoond die de rekeningen niet altijd kon betalen.

 

Ik zie toch het forum als iets totaal anders, :innocent: . Een heel artikel uit Trouw overnemen mag eigenlijk niet, maar er zal geen bloed uit vloeien.

Reputatie 7
Badge +4

Focum is in dienst van NS, maar het functioneert niet goed als iemand op basis van een wanbetalende eerdere bewoner op dit adres wordt geweigerd. Dit criterium deugt niet en mag niet gehanteerd worden.   NS is opdrachtgever van Focus en heeft als zodanig invloed.

Data-analyse deugt niet als het dit soort uitkomsten geeft. Integere mensen moeten niet de dupe worden van een systeem, dat nog omstreden is ook. Dat Focum op basis van angst voor publicatie in Trouw de kredietcheck bij mevrouw veranderen, toont al aan dat het bedrijf sowieso niet ethisch handelt. En dat hoort Focum wel te doen als het om dit soort informatie gaat.

 

Een kredietcheck is noodzakelijk, de slechte betalers moeten er uit worden gevist, maar het moet niet op deze wijze functioneren. Het is een structurele fout op basis waarvan geen beslissingen over kredietwaardigheid mogen worden genomen. De data-analyse van Focum deugt niet, want het geeft uitkomsten waardoor kredietwaardige mensen toch als potentiele wanbetaler worden weggezet.

Reputatie 7
Badge +1

Dag Henkpeetersen. Welkom bij de Community.

Vanuit NS woordvoering is reeds gereageerd op deze situatie via de nieuwsbron. Vanuit ons moderatieteam hebben wij hier geen aanvulling op. Je kan uiteraard terecht bij één van onze woordvoerders.

Jullie woordvoerders hebben alleen maar dingen ontkend die dus wel waar zijn. Ik zou toch graag zien dat deze specifieke vragen beantwoord worden. Ik neem aan dat jullie dit toch kunnen doorzetten naar de desbetreffende woordvoerder.

 

Waarom moet een klant als hij geen abonnement kan krijgen bijvoorbeeld bij Focum zijn. NS weigert een abonnement en NS dient ook te reageren.

Reputatie 7
Badge +1

Precies lezen: er staat dat dreigen niet genoeg is, maar echt een benadering van bvb een landelijke krant. Of , zo dunkt me, de consumentenbond. Het lijkt met vooral een problem met bvb studentenhuizen met vele bewoners met nogal wisselende betaalgewoontes.

Als dit zo is zou het er wel voor pleiten maar snel alweer een overstap te maken-naar dat OvPAY systeem met alles direkt gelinkt aan je bankpas of fone.

Overigens, geheel terzijde: in die USA werkt het dus wel anders-je moet daar juist eerst schulden maken en die netjes aflossen om aldus een hogere ´creditscore´ te kunnen verkrijgen. Niet enkel de ZIPcode. Betaal je daar op de vertrouwde NL manier netjes alles meteen, dan wordt dit nergens geregistreerd en ben je dus blanco=niet te vertrouwen!

Nu maar afwachten welke wollige nietszeggende taal een groot staatsbedrijf door vele zich nooit ergens aan brandende voorlichters en nog wat PR-hotemetoten zal laten formuleren……….???!!!

Dag Henkpeetersen. Welkom bij de Community.

Vanuit NS woordvoering is reeds gereageerd op deze situatie via de nieuwsbron. Vanuit ons moderatieteam hebben wij hier geen aanvulling op. Je kan uiteraard terecht bij één van onze woordvoerders.

Reageer