beantwoord

Hoe gecompliceerd wil je het hebben de samenreiskorting?

  • 19 February 2024
  • 29 reacties
  • 489 Bekeken

De nieuwe regels samenreiskorting maken het ons alleen maar lastiger en gebruiksonvriendelijker:

Hoe te handelen bij een samenreiziger zonder email en zonder telefoon?

Op 1 dag reis ik met een samenreiziger van A naar B uitcheck; later van B naar C, uitcheck; later van D (niet met OV gekomen) naar E uitcheck; en als laatste traject van E weer naar A.  Hoe gaan we dit doen met samenreiskorting?

Waarom kan er niet een applicatie op de kaartenautomaten op de stations worden gemaakt waarop de code kan worden ingevoerd op de OVkaart van de samenreiziger en zo de samenreiskorting voor de reis worden geregeld? 

Als je bij voorbaat al moet invullen van welk begin station tot welk eind station je gaat, wordt in gevbal van zeker een retour, een spontane verandering in de reis onmogelijk gemaakt!

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 19 February 2024, 17:24

Bekijk origineel

29 reacties

Ik denk niet dat er mensen zonder e-mailadres zijn die nog zo spontaan dwars door Nederland gaan reizen. Dan raad ik hen echt aan om e-mail te gaan proberen. Maakt hun leven zoveel makkelijker.

 

Dat u zo'n onrealistische casus moet bedenken, geeft wel aan dat de verandering best prima werkt.

Je kan altijd nog zelf een e-ticket voor deze persoon aanschaffen. Daarnaast kan je ook bij een servicebalie gezamenlijk een ticket met samenreiskorting kopen.

Reputatie 7
Badge +2

Daarnaast kan je ook bij een servicebalie gezamenlijk een ticket met samenreiskorting kopen.

Dan moet je eerst wel een archeoloog inhuren en wat opgravingen nabij stations laten doen. Heel misschien weet je dan nog een servicebalie te vinden.

Reputatie 3

Op pad naar 1 van de 11 servicebalies in heel Nederland, denk dat dit helaas niet echt een ideale oplossing is.

Ik ben ook zo een reiziger zolas Anja H. Deze nieuwe regels zijn werkelijk belachelijk. Wij weten ook nooit waar we onderweg nog uit willen stappen en daarna weer de reis vervolgen, of in de ochtend weten we nog niet of we wellicht in de middag nog op de treij stappen. Spontaan dus.

Wij zijn ook leeftijd en inonze gemeente heb je alleen een automaat. Ook hebben we geen SMART telefoon of internet oo de telefoon en dergelijke,

Een printer hebben ook niet in huis.  Het is ook niet zo dat mensen zich moeten gaan verantwoorden over hun lifestyle keuzes.

Een gebrek aan inlevingsvermogen is wel weer typisch. NS moet het gewoon eenvoudig houden en maken, dat is pas echt modern.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als jullie regelmatig met de trein reizen, kun je natuurlijk net zo goed allebei voor € 5,60 per maand een kortingsabonnement afsluiten. Dan heb je geen gedoe met de ingewikkelde Samenreiskorting, hoef je nooit iets te printen, kunnen jullie allebei de reis in de spits afmaken als deze in de daluren is begonnen, en kan alles gewoon spontaan.

Het probleem is dat er massaal werd gefraudeerd. 

U hoeft u niet te verantwoorden voor keuzes, maar uw keuzes hebben wel gevolgen. Iemand die alleen contact wil betalen, kan in sommige winkels niet terecht.

U kunt zelf voor € 5,60 per maand een dalabonnement aanschaffen. Dat is verreweg het makkelijkst.

Reputatie 7

Een gebrek aan inlevingsvermogen is wel weer typisch. NS moet het gewoon eenvoudig houden en maken, dat is pas echt modern.

Hoe eenvoudiger, hoe meer risico op oneigenlijk gebruik c.q. fraude. Wat dus ook veel gebeurde. Drempels worden opgeworpen om mensen af te dwingen zich aan de regels rondom samenreiskorting te houden. Ik begrijp u wel, want u wordt de dupe. De goeden lijden ook hier onder de kwaden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook zo een reiziger zolas Anja H. Deze nieuwe regels zijn werkelijk belachelijk. Wij weten ook nooit waar we onderweg nog uit willen stappen en daarna weer de reis vervolgen, of in de ochtend weten we nog niet of we wellicht in de middag nog op de treij stappen. Spontaan dus.

Wij zijn ook leeftijd en inonze gemeente heb je alleen een automaat. Ook hebben we geen SMART telefoon of internet oo de telefoon en dergelijke,

Een printer hebben ook niet in huis.  Het is ook niet zo dat mensen zich moeten gaan verantwoorden over hun lifestyle keuzes.

Een gebrek aan inlevingsvermogen is wel weer typisch. NS moet het gewoon eenvoudig houden en maken, dat is pas echt modern.

 

Eenvoudig is geen samenreiskorting meer geven.

Modern is ieder een eigen abonnement zodat je niet afhankelijk van elkaar bent met (goedkoper) reizen.

Beste, 

Gisteren ging ik met mijn moeder naar Amsterdam. Ik deelde mijn samenreiskorting met haar via WhatsApp. Dat ging goed. Nu zag ik dat zij dan direct via online betalen op haar mobiel het kaartje moet betalen. Mijn moeder wil geen internetbankieren op haar telefoon en kon zodoende niet met de samenreiskorting meereizen. Op het kleine station waar wij opstappen is geen loket. Dus daar stonden we dan, volle mep voor haar betaald. Ze betaald het liefste met haar ov pasje. Het is voor ouderen nog niet gemakkelijk om dit te doen. Hoe kan ik dit oplossen?

 

Hallo MLoes9 en welkom bij de NS Community,

 

Wellicht kan jij dan een e-ticket voor haar kopen. Nog een optie zou zijn dat je moeder NS Flex Basis neemt.

Ik vind een e-ticket kopen weer zoveel gedoe want dan moet zij mij weer geld terug overmaken of mij cash teruggeven. Een abonnement voor haar is niet aan de orde bij iemand die te weinig reist

Ik merk dat ik er niet vrolijker van word en erg baal van deze actie van NS met mensen die nog niet gedigitaliseerd zijn….

NS Flex Basis is gratis. 

Reputatie 7
Badge +3

NS Flex Basis is gratis. 

Je betaalt voor flex basis wel €10 administratiekosten als je nog geen NS abonnement hebt. Je kunt dan eerst een maand flex dal voordeel nemen voor €5,60 en deze na een maand wijzigen naar basis. Bestel je deze op een nieuwe kaart dan duurt het een week voor je de kaart met abonnement in huis hebt. Op een bestaande kaart gaat deze direct in. Voordeel van ov-chipkaart is dat bij incheck in daluren je in de spits in de trein mag blijven zitten.

Andere optie is dat je de code mailt en het kaartje via de computer gekocht wordt. Overigens hoef je geen internetbankieren op een telefoon te hebben. Je kunt ook een kaartje via de app met ideal kopen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Op een bestaande kaart gaat deze direct in. 

Dat is weer veranderd, met een bestaande kaart kun je nu weer zelf een datum kiezen tot 14 dagen vooruit, zo bleek gister in een ander topic. Doet er verder niet echt toe in dit geval.

Wat er wel toe doet is dat je om naar Flex Basis over te stappen altijd eenmalig iets moet betalen, of €10 administratie kosten of €5,60 om eerst een maandje Flex Dal Voordeel te nemen (en dan niet vergeten direct na die maand te wijzigen naar Basis). Mocht het zo zijn dat de huidige OV-chipkaart bijna verlopen is, is een maandje Flex Dal Voordeel wel voordeliger, je betaalt dan niet de €7,50 om zelf een nieuwe kaart aan te vragen, maar slechts de €5,60 voor Flex Dal Voordeel. En mocht er weer eens een actie zijn dat Flex Dal Voordeel tijdelijk maar €2,50 kost, dan is het helemaal voordelig (maar zo'n actie is pas geweest, dus zal er voorlopig niet nog eens zijn).

Ik ben echt heel teleurgesteld in deze verandering. De aangedragen oplossingen (meereiziger zijn eigen Flex abonnement, etc.) kosten allemaal meer. Het was zo handig dat je op het perron de samenreiskorting kon inschakelen. Bah, NS, wat een rotverandering!

 

Ik ben echt heel teleurgesteld in deze verandering. De aangedragen oplossingen (meereiziger zijn eigen Flex abonnement, etc.) kosten allemaal meer. Het was zo handig dat je op het perron de samenreiskorting kon inschakelen. Bah, NS, wat een rotverandering!

Ja, dat was vooral zo handig voor het enorme aantal fraudeurs. En NS is nu eenmaal niet Gekke Henkie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben echt heel teleurgesteld in deze verandering. De aangedragen oplossingen (meereiziger zijn eigen Flex abonnement, etc.) kosten allemaal meer. Het was zo handig dat je op het perron de samenreiskorting kon inschakelen. Bah, NS, wat een rotverandering!

Je kunt als medereiziger ook Flex Basis nemen. Dat is een gratis “abonnement". Daarmee kun je de Samenreiskorting activeren op je telefoon, hoef je niet eens meer langs de automaat. Nog handiger 🙂

 

Een abonnement voor haar is niet aan de orde bij iemand die te weinig reist

Iemand zo weinig reist heeft niets te klagen want waarom zou NS dergelijke incidentele reizigers überhaupt korting moeten geven?

Reputatie 7
Badge +4

Nee hoor, de rottigheid zat in het feit dat mensen een kaartje met 40 procent korting kochten, terwijl ze niet samenreisden. Dat is dus NS benadelen, iemand aanwijzen waarmee ze zogenaamd samenbreiden terwijl dat niet zo was en veel ellende met conducteurs, omdat ze gepakt werden. De medereizigers die met deze fraude niks te  maken hadden moesten alle domme en weinig originele onderuitkruipsmoesjes ongevraagd aanhoren en dan mocht je nog blij zijn als deze hufterburgers niet agressief werden. Daar ben je natuurlijk als betalende reiziger heel erg dankbaar voor.

Dat wordt met deze maatregel tegengegaan, en iedereen met enig maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel werkt daar mag ik hopen aan mee. Ik neem aan van u ook. Met samenreiskorting reizen is nog steeds gewoon eenvoudig, kost niks extra behalve een zeer eenvoudige procedure doorlopen waardoor fraudeurs en oplichters het nakijken hebben.

 

Het is alleen een rotverandering voor kwaadwillenden, samenreiskorting regelen is een fluitje van een cent. Goed voor de rust in de trein en het is het voor iedereen waard om hieraan mee te werken . Het is enorme winst voor iedereen.

De conducteurs kwam het de strot uit en zullen nu minder agressie tegenkomen waardoor ze wellicht weer vaker zullen controleren. En ook dat is hard nodig om de niet betalende profiteurs aan te pakken.

Het is een verandering om rottigheid tegen te gaan. Het is weer een klein beetje winst voor de samenleving.

Reputatie 7
Badge

veel ellende met conducteurs, omdat ze gepakt werden.

Komt die ellende niet juist vooral doordat mensen niet snel en vaak genoeg gepakt worden?

Met samenreiskorting reizen is nog steeds gewoon eenvoudig, kost niks extra behalve een zeer eenvoudige procedure doorlopen waardoor fraudeurs en oplichters het nakijken hebben.

Het is alleen een rotverandering voor kwaadwillenden, samenreiskorting regelen is een fluitje van een cent. Goed voor de rust in de trein en het is het voor iedereen waard om hieraan mee te werken . Het is enorme winst voor iedereen.

Alleen al het aantal vragen hierover op deze Community bewijst in mijn ogen je ongelijk wat dit betreft. Het is voor veel goedbedoelende reizigers helemaal niet makkelijk.

De conducteurs kwam het de strot uit en zullen nu minder agressie tegenkomen waardoor ze wellicht weer vaker zullen controleren. En ook dat is hard nodig om de niet betalende profiteurs aan te pakken.

Dat valt natuurlijk ook op te lossen door meer en slimmer controleren. Niet constant alleen waarschuwen, zorgen voor voldoende boa's om zo nodig hard op te treden (dat wáren conducteurs), controleren bij poortjes in plaats van onderweg... Alleen ik al zie minstens wekelijks iemand een poortje opendrukken of tailgaten. Het gevolg is dan een duidelijk alarm waar nu niemand op reageert. Als daar even iemand om een hoekje staat te wachten die dan op kan treden pak je vele zwartrijders op een dag zonder dat medereizigers daar veel overlast van ervaren.

Reputatie 6

@Olav93 dat laatste is een interessante business case. wellicht zelfs geld mee te verdienen op de grotere stations?

Ik begrijp aan de ene kant de wijzigingen wel. Maar te weinig controleren is wel een deel van de oorzaak lijkt me. Bovendien is het echt veel te digitaal. Lui van NS om dit niet bij een automaat te kunnen doen (of heb ik het mis en kan dat wel? zo ja, dan is het dus onduidelijk ingewikkeld). 

@Olav93

Wat je NS mijns inziens vooral kunt verwijten is dat ze maar doorgaan met dit soort fraudegevoelige reisproducten. De naïviteit van de marketing afdeling bij NS is soms stuitend.

Het idee dat je fraudegevoelige tickets moet bestrijden met een steeds groter leger controleurs lijkt me de verkeerde weg. Aanpakken bij de bron.

Reputatie 7
Badge

Daar zit ook wat in @Tamzin Geen samenreiskorting bieden zou dit probleem ook wegnemen. Gezien hoe lang dat al bestaat zou dat echter natuurlijk ook geen populaire maatregel zijn. Principieel vind ik verslechteren van het aanbod op wat voor manier dan ook als maatregel tegen agressie een zwaktebod.

Principieel vind ik verslechteren van het aanbod op wat voor manier dan ook als maatregel tegen agressie een zwaktebod.

Een ander, minder fraudegevoelig aanbod is niet per definitie slechter.

Reageer