keuzedagen niet gebruikt, geld terug? | NS Community
beantwoord

keuzedagen niet gebruikt, geld terug?

  • 21 October 2020
  • 43 reacties
  • 2197 Bekeken

Het ziet er naar uit dat ik mijn keuzedagen voor het einde van het jaar niet kan gebruiken. Dit met de huidige coronamaaregelen.

Kan ik mijn geld terug krijgen of is er een andere oplossing??

Vriendelijke groet,

Antoinette van Brummelen

icon

Beste antwoord door Rizana NS 21 October 2020, 22:00

Bekijk origineel

43 reacties

Goedenavond Antje hop, en welkom bij de NS Community.

Ik snap dat je op dit moment liever geen uitstapjes maakt en dus jouw keuzedagen niet meer gebruikt dit jaar. Dat is inderdaad zonde, maar hier kan ik je helaas niet voor compenseren. Keuzedagen die vanaf 30 oktober worden uitgegeven zijn 12 maanden geldig. Hopelijk kunnen we snel weer als vanouds met de trein op pad.

Badge +3

Welkom!

Je kunt je abonnement in zijn geheel opzeggen. Niet gebruikte keuzedagen (na 18 mei 2020) die al voor je klaar staan zijn geldig tot 31-12-2020 en keuzedagen die je na 29 oktober 2020 nog krijgt zijn een jaar geldig.

Het bestellen van nieuwe keuzedagen zou vanaf ‘eind 2020’ niet meer kunnen, maar dat is dus verlengd! Niemand (hier) weet tot wanneer dat is… :thinking:

Zie daarvoor (de laatste reacties) in dit lange topic.

Inderdaad geen enkele keuzedag gebruikt dit jaar, niet noodzakelijke reizen worden immers afgeraden. Compensatie lijkt mij wenselijk

Inderdaad geen enkele keuzedag gebruikt dit jaar, niet noodzakelijke reizen worden immers afgeraden. Compensatie lijkt mij wenselijk

In de periode tussen 1 juli en begin oktober waren er geen beperkingen en werden niet-noodzakelijke reizen sowieso niet afgeraden.

Sinds begin oktober gelden er weer wat strengere regels maar de trein mag nog steeds ook voor niet-noodzakelijke reizen gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad nogal overtrokken om te stellen dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de keuzedagen vanwege coronamaatrdegelen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/op-vakantie-in-nederland

Dat mensen zelf besluiten niet op reis te gaan is geen reden om keuzedagen te compenseren.

Het advies is wel een beetje tegenstrijdig met het advies om minder te reizen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

Reputatie 7
Badge +1

En nog maar weer eens: die keuzedaagjes kosten momenteel 3,70/dag.

Als je dus zo´n daggie niet op stap gaat en geen dure beker cf en geen dure intree hoeft neer te leggen heb je al meer bespaard.

Het is zelfs goedkoper als het allergoedkoopste 2x enkel tarief volle prijs bij NS (=2x2,40 momenteel, ofwel 1,44 met korting).

Er zijn al diverse gevallen van mensen die hun dure net ABO niet konden gebruiken en niet doorhadden hoe dat te cancellen op dit forum voorbijgekomen-die waren dus ruim 333/mnd kwijt aan niks.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad geen enkele keuzedag gebruikt dit jaar, niet noodzakelijke reizen worden immers afgeraden. Compensatie lijkt mij wenselijk

In de periode tussen 1 juli en begin oktober waren er geen beperkingen en werden niet-noodzakelijke reizen sowieso niet afgeraden.

Sinds begin oktober gelden er weer wat strengere regels maar de trein mag nog steeds ook voor niet-noodzakelijke reizen gebruikt worden.


Sinds eind september gold al dat men reizen moest beperken. Veel mensen met keuzedagen zullen alleen al vanwege hun leeftijd in de risicogroep vallen. Juli/augustus (zomervakantie) en september (introductie jongerendagkaart) zijn voor mensen in de risicogroep niet de meest ideale maanden geweest om er met de trein er op uit te gaan. 

 

Reputatie 7
Badge +3

En nog maar weer eens: die keuzedaagjes kosten momenteel 3,70/dag.

Als je dus zo´n daggie niet op stap gaat en geen dure beker cf en geen dure intree hoeft neer te leggen heb je al meer bespaard.

Het is zelfs goedkoper als het allergoedkoopste 2x enkel tarief volle prijs bij NS (=2x2,40 momenteel, ofwel 1,44 met korting).

Er zijn al diverse gevallen van mensen die hun dure net ABO niet konden gebruiken en niet doorhadden hoe dat te cancellen op dit forum voorbijgekomen-die waren dus ruim 333/mnd kwijt aan niks.

Een keuzedag mag dan ca. €3,70 per stuk kosten, maar er is wel een abonnement nodig van minimaal €56 om een Keuzedagenabonnement aan te vragen. Iemand die het hele jaar niet gereisd heeft is dus minimaal €82 kwijt.

Je kunt niet zeggen dat je door niet te gaan dure entree bespaart, want wie zegt dat de keuzedag daarvoor gebruikt wordt? Er zijn mogelijkheden genoeg voor een goedkoop dagje weg 

De vergelijking met trajectabonnementen die men door liet lopen gaat mank. Een trajectabonnement kon eenvoudig omgezet worden naar Flex. Voor Keuzedagen werd geadviseerd dat niet te doen omdat deze uit het abonnementenaanbod gaan verdwijnen. Nog steeds is niet duidelijk tot  wanneer Keuzedagenabonnementen aangevraagd kunnen worden.

@MoDe maar dan maak je toch zelf een afweging dat je het abonnement behoud en weet je vooraf dat er een risico is dat je geen gebruik wil maken van de keuzedagen terwijl je er wel gebruik van kan maken.  Dit jaar is er Corona en kon je al in het voorjaar je abonnement stoppen om kosten te besparen, als je dat niet doet is dat een geheel eigen keuze en moet je niet naderhand gaan wijzen naar de NS.

 

Badge +3

Het probleem voor veel ouderen zijn niet zozeer de keuzedagen maar het feit dat ze een Voordeelurenabonnement hebben. Als je dat in maart opgezegd had dan kon je het later dit jaar niet meer terugkrijgen. Dat heeft veel mensen doen besluiten (hopend op betere tijden) om het niet op te zeggen, sterker nog zo staat het als advies op de website.

Nu het achteraf allemaal langer gaat duren (en het VDU in feite Dal Voordeel wordt per 2021) vinden veel mensen met keuzedagen het eigenlijk weggegooid geld. Dat ook in het licht van eerdere informatie dat keuzedagen per 2021 (of zelfs ‘in de loop van 2020’) niet meer nieuw verkrijgbaar zouden zijn, tenzij je ze al had.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe maar dan maak je toch zelf een afweging dat je het abonnement behoud en weet je vooraf dat er een risico is dat je geen gebruik wil maken van de keuzedagen terwijl je er wel gebruik van kan maken.  Dit jaar is er Corona en kon je al in het voorjaar je abonnement stoppen om kosten te besparen, als je dat niet doet is dat een geheel eigen keuze en moet je niet naderhand gaan wijzen naar de NS.

 

@Jeroen Ik geef een algemene reactie op @bahnrider en jij maakt daar een persoonlijke reactie van?

Topics zoals deze blijven terugkomen zolang er op de website het advies blijft staan om VDU, keuzedagen-, 65+ en bij-abonnementen niet op te zeggen omdat deze niet als Flex-abonnementen te verkrijgen zijn.

Onduidelijkheid over tot wanneer deze abonnementen (muv VDU) nog te bestellen zijn maken de keuze voor wel of niet opzeggen niet makkelijker.

 

@MoDe ik gebruikte jouw tag omdat ik op jouw bericht reageerde, verder niets persoonlijks.

Maar de abonnement houder bepaalt nog altijd zelf of deze wel of niet opzegt en accepteert dus ook de kosten bij niet opzeggen omdat de abonnementshouders bepaalde voordelen wil behouden.

Dat is gewoon een bewuste keuze van de abonennementshouder en dat moet je niet het kosten verhaal bij de abonnements verstrekker neerleggen als je geen gebruik maakt van dat abonnement. Dat werkt nergens zo dat je achteraf geld terug kan vragen voor een abonnement welke je niet hebt gebruik maar niet hebt opgezegd.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel een beetje kort door de bocht, @Jeroen  

In deze onzekere tijden was het voor iedereen onmogelijk om ofwel een sluitend advies te geven (NS) ofwel een besluit te nemen een abonnement al of niet te verlengen (de abonnementhouders). Daar kwam dan ook nog een keer de extra complicatie bij van de wijzigingen die ingaan per 1 januari 2021 voor Voordeelurenkaarthouders en daar bovenop voor sommigen nog een keer de Keuzedagen.

We kunnen alles kapotrelativeren en stellen dat er ergere dingen in het leven zijn dan het niet kunnen gebruiken van een Keuzedag. Aan de andere kant kunnen we niet in iemand anders zijn portemonnee kijken. Het zijn voor iedereen moeilijke en verwarrende tijden.

 

Keuzedagen

Keuzedagen die je vanaf 30 oktober 2020 per e-mail ontvangt, zijn 12 maanden geldig.  Heb je nog Keuzedagen of couponcodes met een geldigheid tot en met 31 december 2020? Dan maken we je erop attent dat deze verlopen per 1 januari 2021. Let op: kies bij het ophalen van een Keuzedag bij een NS-kaartautomaat voor de Keuzedag met de kortste geldigheid. 

Zo lees ik hierboven. Maar deze week kreeg ik de volgende mail:

Keuzedag nummer

Geldig vanaf

Geldig tot en met

Staat voor u klaar

1

25 oktober 2020

31 december 2020

24 oktober 2020

2

25 december 2020

24 februari 2021

24 december 2020

3

25 februari 2021

24 april 2021

24 februari 2021

4

25 april 2021

24 juni 2021

24 april 2021

5

25 juni 2021

24 augustus 2021

24 juni 2021

6

25 augustus 2021

24 oktober 2021

24 augustus 2021

JAARkeuzedag

25 oktober 2020

24 oktober 2021

24 oktober 2020

LET OP: BEWAAR DEZE TABEL ZORGVULDIG! WORDT SLECHTS EENMAAL VERSTREKT.

Reputatie 7
Badge +3

@Marco B bestaat ik heb in een ander topic al vragen gesteld, maar alles ivm keuzedagen blijft schimmig.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.


Niet alleen met keuzedagen. Ook met verkrijgbaarheid op saldo-abonnementen (zie nieuw topic).

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.

En als je dan vraagt wanneer er een correctiemail de deur uitgaat wordt er gezegd dat men er mee bezig is. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat men gewoon door gaat met het versturen van foute info. dat had na het verschijnen van onderstaande klachten onmiddellijk worden stopgezet.  

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/mail-over-keuzedagen-is-onjuist-66889?postid=471119#post471119

Ik snap jullie allemaal en wij hadden dit liever ook anders gezien. De data in de mail is inderdaad niet correct.

Ik heb het even nagekeken en alle brieven die wij na 1 november sturen zal een correcte data weergeven. Volgens mijn informatie zullen alle keuzedagen die na 30 oktober zijn uitgegeven een geldigheid hebben van 1 jaar.

Ik snap jullie allemaal en wij hadden dit liever ook anders gezien. De data in de mail is inderdaad niet correct.

Ja dit is een leuke dooddoener, maar gaan jullie überhaupt er nog iets mee doen. Of krijgen we morgen weer het volgende bericht van iemand die een foute mail heeft gehad. Wordt er nog gesproken over een correctiemail?

We communiceren dit als wij zien dat er een brief is gestuurd of gaat worden. Ik durf niet te zeggen of wij hier een correctiemail over gaan sturen. Ik snap dat dat wel wenselijk is.

Reputatie 7
Badge +3

En mogen die verlengd geldige keuzedagen tegen dezelfde voorwaarden gebruikt worden als nu? Dus met inchecken in de middagspits en de de gehele dag geldig in juli en augustus?

We communiceren dit als wij zien dat er een brief is gestuurd of gaat worden. Ik durf niet te zeggen of wij hier een correctiemail over gaan sturen. Ik snap dat dat wel wenselijk is.

Ja zo komen we dus weer geen steek verder. Jullie zetten de klant wel op 1, 2 en 3 maar als de daad bij het woord gevoegd moet worden laten jullie het weer afweten. Dit moet toch eens met het hoofd communicatie (wie is dat trouwens??) worden besproken. Ik vind niet dat je zo met je klanten kan omspringen.

Reputatie 7
Badge +3

wie is dat trouwens??

 

https://nieuws.ns.nl/contactpersonen/

Reageer