Skip to main content

Hoi,

Tot nu kreeg ik de 7 keuzedagen automatisch bij mijn voordeelurenkaart abonnement vernieuwing.
In 2022 heet het abonnement daluren voordeel. Vraag: lees ik goed dat de 7 vdu niet meer automatisch komen en dien je die apart te bestellen? Met dank. Groet JJvM

Dat is nu net het punt.

Een ander abonnement als Weekendvrij nemen kan natuurlijk, maar dat kan al jaren en daar wordt kennelijk door deze doelgroep niet voor gekozen.

Het verschilt per doelgroep inderdaad, maar vasthouden aan een VDU was in ieder geval een jaar geleden al niet meer aan de orde.

Kennisen van me (geen 60+ dus zonder Keuzedagen) waren heel blij met  het advies voor Flex i.p.v. hun oude VDU.

Zij reizen incidenteel (1 reiziger +  gratis begeleider en assistentie en zo) en vinden voor 40% korting (meer kregen ze ook niet, want nog geen 60+) Weekend Voordeel voor €2 een maandje een prima optie.

Robert dank.Want reizen we niet? Dan pauzeren we het! Nemen we in de vakantie wel Dal Voordeel of Weekend Vrij als het zo uitkomt.

Het is en blijft een rekensom. En doe dit maar na als je 60+ bent (nou ja dat lukt de meesten wel, dingen die je eerder geleerd hebt) https://www.youtube.com/watch?v=vITC1q-xbNM

 


Keuzedagen zijn begonnen als vrije reisdagen voor senioren en zo worden ze nog ervaren, ook al zijn de voorwaarden minder goed geworden.

Het is een kronkel dat nu Flex er is het niet meer zouden kunnen. De oplossing is al gevonden, hou het Dalvoordeelabonnement van een jaar in stand. NS zou van dit onzalige voornemen om de keuzedagen af te schaffen terug moeten komen. Het afstraffen van het parasitaire reisgedrag levert veel meer op. en geeft een gevoel van rechtvaardigheid. Senioren de reismogelijkheden afnemen is juist onrechtvaardig.

De mate van beschaving in een land lees je af uit hoe een samenleving omgaat met kinderen, zwakken en ouderen.

 


Maar iemand die toch al Altijd Voordeel op saldo heeft omdat dat voor die persoon wel voordelig is, kan daarnaast nog Keuzedagen bestellen. Alleen is Altijd Voordeel op saldo niet meer te koop, dus alleen degenen die het nu al hebben kunnen er nog Keuzedagen bij bestellen. En op termijn zullen neem ik aan ook alle Altijd Voordeel op saldo abonnementen moeten worden omgezet naar Flex Altijd Voordeel, net als Traject Vrij afgelopen jaar. Wat volgens de eerste berichten al per januari 2021 zou gebeuren, maar ja, zoals wel meer dingen rondom Flex is ook dit allemaal vertraagd. Keuzedagen zouden in eerste instantie niet meer per 1 januari 2021 niet meer nieuw verkrijgbaar zijn. En in plaats daarvan zouden er Flexdagen komen, maar die zijn er ook nog niet. 


Op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html kun je zien wanneer NS wel weer een uiterste datum geeft waarop digitale Keuzedagen kunnen worden besteld.

Oohhh…. nu wordt het leuk :rolling_eyes: Op die pagina:

Van Maastricht naar Groningen of van Zutphen naar Apeldoorn; de keuze is aan jou. Voor een vast, laag tarief per jaar.

Zutphen - Apeldoorn (retour) met een Keuzedag, wie heeft dat in hemelsnaam bedacht?

Ja, het is een keuze om daar bijna 90 euro voor te betalen voor 7× per jaar.. Een enkele reis is nog geen 5 euro voltarief, en dan kan je ook nog de volgende dag terug zonder weer een Keuzedag aan te spreken?! :rolling_eyes:

Wacht, het wordt nog leuker!

Voor wie zijn Keuzedagen?

Keuzedagen zijn te bestellen door NS-abonnementhouders – van 60 jaar of ouder – met een van de volgende abonnementen:

  • Dal Voordeel op saldo
  • Altijd Voordeel op saldo

Ehh, dat laatste gaat je niet lukken, en kost je € 24,20 per maand voor 20% korting in de spits!
Totaal niet wat iemand met Keuzedagen wil natuurlijk….  :sleeping:


Dat is nu net het punt. Als mensen het niet meekrijgen en vergeten het bij te houden, gaat het dus toch nog mis. Dat betekent geen keuzedagen meer in de toekomst. Het feit dat er geen datum meer gegeven wordt, betekent niet automatisch dat het ook niet meer zal gebeuren. Wie dat dan niet meekrijgt, grijpt mis, al is het nu een voordeel. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en niet opzeggen en geen geld terugvragen, waarna het wordt vergeten. Het is immers toch al betaald.

De meeste senioren zijn geen forumtijgers en de alertheid kan ook een punt zijn. Veel senioren reageren niet altijd meer adequaat, dat zien we hier in de vraagstellingen terug. Een ander abonnement als Weekendvrij nemen kan natuurlijk, maar dat kan al jaren en daar wordt kennelijk door deze doelgroep niet voor gekozen. Per jaar is het niet duur, maar voor veel senioren is het toch een heel bedrag.

 

Zelf ben ik als fanatiek Dalvrij-gebruiker best blij dat ik nu toch nog keuzedagen heb voor de weinige keren dat ik nog reis. Ik zeg ze niet op, helemaal niet nu er Flexabonnementen zijn,


Er is momenteel geen datum gegeven waarop digitale Keuzedagen niet meer kunnen worden besteld. Eerder was dat wel aangegeven maar die datum werd een aantal keer uitgesteld maar nu wordt geen uiterste datum meer vermeld. Er is wel een uiterste datum voor het bestellen van papieren Keuzedagen voor degenen met een oud Voordeelurenabonnement, die datum is 1 maart 2022.

Als je dus nu het abonnement en Keuzedagen opzegt, kun je later weer een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen bestellen, maar hou dan wel goed de informatie erover in de gaten. Op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html kun je zien wanneer NS wel weer een uiterste datum geeft waarop digitale Keuzedagen kunnen worden besteld.


Zo te zien loopt het abonnement tot eind december, en zal dus per 28 december 2022 vernieuwd worden (inclusief nieuwe Keuzedagen voor tot ver in 2023).

Zegt u uw abonnement nu op, dan krijgt u alle ongebruikte maanden (€5 per maand) terug, met behoud van de reeds beschikbaar gestelde Keuzedagen.

Het is dus een keuze om in de toekomst €5,10 per maand (€61,20 per jaar bij verlenging per eind december 2022) te betalen om voor 2023 nog Keuzedagen te kunnen krijgen. Volgens de laatste berichten kan dat namelijk niet meer na maart 2022, maar u had ze al dus dat is prima.

Afhankelijk van uw reisgedrag (ook soms zonder Keuzedag op pad, en de Keuzedagen voor langere reizen gebruiken natuurlijk) is het een rekensom die iedereen zelf moet maken. Het abonnement plus Keuzedagen kost immers minimaal € 87,70 voor een jaar.

Maar voor € 31,60 kan iedereen onbeperkt 5 weekenden treinreizen door heel Nederland (binnen één maand). En reist u vaker in het weekend en niet al te grote afstanden, dan is Flex Weekend Voordeel (40% korting) misschien ook nog een optie. Dat kost dan €2 voor een maand, en kan je aan zetten voor een maand.

Een Dal Voordeel (of oud Voordeelurenabonnement) aanhouden voor alleen maar die Keuzedagen vind ik eigenlijk een hele vervelende keuze, want je betaalt dus bijna 90 euro om een paar keer per jaar te (moeten) reizen. 

Aan de andere kant, als u niet vóór 27 april gaat reizen ‘kost’ dat dus maar een kleine € 3,80 aan weggegooid geld (Keuzedag 2 vervalt). Maar het abonnement (à € 5,10 per maand, voor u nog € 5,00 oftewel  € 60,00 per jaar wegens vernieuwd in 2021) loopt gewoon door.

Het is dus echt een afweging, hoe vaak ga/wil ik reizen en waarheen (met die Keuzedagen)?

Zegt u dus nu uw abonnement op (ik neem aan dat een Voordeelurenabonnement is) dan krijgt u 50 euro terug (of iets meer zelfs bij een ‘overstap’ naar NS Flex) met behoud van de Keuzedagen die al klaar staan.


U mag al deze keuzedagen opnemen, ook als in de tussentijd uw abonnement verloopt en u het niet verlengt.

 

Kijk wel uit: als u niet verlengt, kunt u hierna geen nieuwe keuzedagen meer aanvragen, ook al bent u 60 plus en ook al had u ze in het verleden. Persoonlijk raad ik u aan het Dalvoordeelabonnement met keuzedagen wel te verlengen. Het voordeel dat u heeft om het niet te doen is wel erg kortstondig als u verder in de toekomst kijkt. Dan maakt u uw laatste keuzedagen van uw leven op.


Dank. De situatie is als volgt.

De keuzedagen van ons abonnement uit 2021 zijn door NS verlengd tot in 2022,  zie bijlage.

Dus die kan ik in 2022 opnemen zonder daarvoor nieuwe keuzedagen te hoeven kopen/bestellen. 
En ik lees nergens dat ik daarvoor een ander abonnement hoef aan te schaffen. 
Klopt dat? Zie ik iets over het hoofd?

 


Nou, kijk wel of u zich niet rijk rekent met de keuzedagen die zijn vervallen. Als u een keuzedag niet binnen de genoemde tijd opneemt, vervalt die. Uw vraag is te algemeen om er een exact antwoord op te kunnen geven. 

U moet nagaan of uw keuzedagen inmiddels in de vorm van jaarkeuzedagen zijn verstrekt. Die kans is zeker aanwezig. Als die jaarkeuzedagen nog geldig zijn nadat uw abonnement is vervallen, mag u die jaarkeuzedagen nog wel gebruiken tot de vervaldatum van die keuzedag(en).

Het is dus niet automatisch zo. Heeft u papieren keuzedagen, dan is er waarschijnlijk geen probleem. Daar gold altijd al dat u ze op maken tot het eind van het volgende jaar.


Dank voor alle informatie, maar ik kom er nog niet helemaal uit V.w.b. onze situatie.

wij zijn 60+ en maakten tot de corona perikelen vnl gebruik van de keuzedagen i.c.m. voordeeluren , en hebben voor 2022 nog voldoende keuzedagen tegoed. Het voordeeluren abonnement hadden we in 2021 alleen nodig om de keuzedagen te kunnen bestellen.

Voor 2022 heb ik zo te lezen dus geen ander abonnement nodig om gebruik te kunnen maken van ons tegoed aan keuzedagen, daar is in 2021 al voor betaald en i.v.m. corona door de NS doorgeschoven naar 2022. 
Klopt dat?


Hallo Tochjo,

Bedankt voor je reageren en uitleg. 
Groet Jaap


Op deze pagina staat: “De mogelijkheid om papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij je Voordeelurenabonnement vervalt op 1 maart 2022.”

Iemand die in januari 60 wordt, kan ze dus nog bestellen, lijkt me.

Dat lijkt mij ook, maar als het voordeelurenabonnement per 1-1-2022 niet meer bestaat hoe zou je daar dan in januari of februari nog papieren Keuzedagen bij kunnen bestellen?

Maar in de brief staat ‘bij uw abonnement’ (tot 1 maart), dus dan kan het alsnog, ongeacht de naam van je abonnement.


Welbedankt iMark en allen,

Ik heb zojuist NS gebeld. De medewerkster deelde mee dat zij vertelt is geworden door de “afdeling die er over gaat” dat er niets verandert ttz de naam verandert niet, de VDU’s komen automatisch. ik adviseeerfde dat de e-mail van NS van 23 nov 2021 dat  niet zo schreef. Zij adviseerde mij dit over een week weer natevragen omdat mogelijk tegen die tijd er een correctieinformatie gestuurd zal worden.

Ik ga dat doen en houd jullie op de hoogte.

Beste groet, Jaap


Ik heb de brief ook gekregen en het VDU was noodzakelijk voor het verkrijgen van papieren keuzedagen. Dat vervalt per 1 januari. Er staat ook dat de mogelijkheid om papieren keuzedagen nieuw te bestellen vervalt per 1 maart. Wat hooguit dus kan is dat de zestigjarige een oud VDU heeft en op basis daarvan nog deze optie heeft. De brief is kennelijk weer opgesteld door de afdeling Communicatie met het bekende feelgoodgevoel, maar met vervagend taalgebruik om de nadelen te verhullen. Het lijkt helder, maar laat toch weer dingen open voor de wat preciezeren hier. ;-)

Laten we het per saldo positief bekijken: de groep die zestig wordt na 1 januari, kan toch nog aan keuzedagen komen, en dat is heel goed nieuws. De voorgenomen afschaffing wordt elke keer uitgesteld. Ik ben er altijd helder over geweest en vind dat je de keuzedagen niet moet afschaffen of vervangen door Flexdagen. 

Overigens is het enige overblijvende voordeel dat je de zeven kaartjes in één keer krijgt, in plaats van twee elektronische en dan om de twee maanden eentje. Het is duurder en in wezen heb je er alleen wat aan als je in de beginperiode meer dan twee op wilt maken. Het grote voordeel van in de middagspits in te kunnen checken, is al een tijdje weg.

 

Geachte heer Bommel,

 

We gaan afscheid nemen van de naam Voordeelurenabonnement. Uw abonnement heet vanaf 1 januari 2022 Dal Voordeel. U blijft genieten van dezelfde korting en het gemak: 40% korting op al uw treinreizen in de daluren, het weekend en op feestdagen. 

Dit verandert er in de productvoorwaarden.
De mogelijkheid om de wat duurdere papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij uw abonnement vervalt op 1 maart 2022. We stoppen namelijk met de verkoop van papieren Keuzedagen. Als u al papieren Keuzedagen heeft, worden deze wél nog verlengd na 1 maart 2022.

Voor alle duidelijkheid: de Keuzedagen die u ophaalt bij een kaartautomaat blijven beschikbaar en kunt u via onze Klantenservice bestellen als u 60 jaar of ouder bent. Hier leest u meer over Keuzedagen.

Het aanbieden van gratis RAILPLUS alleen voor Voordeelurenabonnement-
houders van 60 jaar of ouder vervalt. Net als voor alle andere abonnementhouders blijft RAILPLUS beschikbaar voor € 15 per jaar.

De productvoorwaarden die vanaf 1 januari 2022 geldig zijn bij uw Dal Voordeel abonnement vindt u als bijlage bij deze e-mail of kunt u bekijken op ns.nl/voorwaarden

Heeft u nog vragen?
Lees meer over uw Dal Voordeel abonnement (klik op 'op saldo'). Meer informatie vindt u op ns.nl/klantenservice of stel uw vraag op de NS Community. We helpen u graag verder. 

Met vriendelijke groet,

Ivo Steffens
Directeur Commercie

 


Op deze pagina staat: “De mogelijkheid om papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij je Voordeelurenabonnement vervalt op 1 maart 2022.”

Iemand die in januari 60 wordt, kan ze dus nog bestellen, lijkt me.


Nee, alleen bij mensen die al papieren keuzedagen hadden, kunnen die bij verlenging nog houden. Iemand die in januari 60 wordt, krijgt altijd digitale jaarkeuzedagen.


Excuses nog voor mijn eerdere reactie. Ik dacht dat verlenging net zo werkte als een nieuwe aanvraag.

Nog wel een vraag over het aanvragen in 2022. Kun je nog papieren keuzedagen aanvragen als je in januari 60 wordt?


Beter zelfs, online bestellen en laten bezorgen dan… 

Dank voor de info!


Oh leuk, is de Upcycle pop-up store in Utrecht er weer? Dan hoef ik niet naar het Spoorwegmuseum (met afspraak, qr-code etc.) om iets soortgelijks te kopen.

Vergissing helaas… blijkt dit jaar in Leiden te zijn geweest en alleen een paar weken in juli.

>Edit: blijkbaar toch ook net in Utrecht geweest. Ik kon het alleen niet meer terugvinden...]


Volgens https://nieuws.ns.nl/van-prullenbak-naar-plantenbak-de-upcycle-shop-is-er-weer/ intussen al niet meer.

De winkel wordt op maandag 8 november om 16:00 geopend. Tot en met zondag 14 november is de winkel dagelijks geopend van 8 uur in de ochtend tot 20 uur in de avond.

Maar de artikelen zijn ook online te bestellen.


Oh leuk (off-topic), is de Upcycle pop-up store in Utrecht er weer?

Dan hoef ik niet naar het Spoorwegmuseum (met afspraak, qr-code etc.) om iets leuks te kopen voor een treintjes-kid.


Een product is voor mij overigens iets wat je kunt kopen en wat daarna je eigendom is.

Nee, een persoonlijke ov-chipkaart is en blijft eigendom van TLS/OV-chipkaart, net zoals een id/paspoort of rijbewijs eigendom blijft van de betreffende instanties (de Staat of de RDW), of dat een bankpas niet jouw eigendom is maar van de bank, en je bibliotheekkaart van de bieb… ongeacht welke ‘producten/diensten’ daar op staan.

Mijn uitspraak was letterlijk bedoeld (een product is bv. een fiets die je koopt). NS verkoopt (bijna) geen producten maar diensten en een treinkaartje (in wat voor vorm dan ook) is niets meer dan een bewijs dat je van die dienst gebruik mag maken. Banken en bibliotheken verkopen ook diensten.

De weinige producten die NS verkoopt zijn momenteel te vinden in Utrecht in de "Upcycle Shop” (ik meen dat daar ooit nog de spoorwinkel was...)


Een abonnement (in ieder geval de klassieke op saldo) staat als (reis)product op een kaart, en is in principe ‘van jou’ of iets wat je hebt (en voor moet betalen) in ieder geval.

Meestal als ‘doorlopend’ met einddatum 31-12-2029, want OV-chipkaart (en de vervoerders) hadden blijkbaar in gedachten dat het hele systeem (van 2004) het ongeveer 25 jaar zou volhouden, of iets met beveiligingscertificaten die maximaal 25 jaar geldig zijn?

Zolang het (reis)product op een kaart staat zal het gewoon aangesproken worden bij gebruik, vandaar dat je een saldo-abonnement niet vanuit het buitenland kunt beëindigen (want het staat nog als geldig op je kaart!).

Maar goed, tegenwoordig kan een (door jouzelf of NS) beëindigd abonnement tijdens een incheck bij een NS poortje/paaltje pardoes van je kaart gewist worden.

Best wel logisch, hoef je niet eerst langs een automaat (supermarkt of kaartautomaat of zo), en met NS Flex is het allemaal administratief op de achtergrond.

Men zou zelfs overbodig saldo van je kaart kunnen verwijderen bij een incheck (ander onderwerp, iemand van 77 uit Schoorl die daarmee zat), maar daar ging het niet over. En tenslotte:

Een product is voor mij overigens iets wat je kunt kopen en wat daarna je eigendom is.

Nee, een persoonlijke ov-chipkaart is en blijft eigendom van TLS/OV-chipkaart, net zoals een id/paspoort of rijbewijs eigendom is van de betreffende instantie (de Staat of de RDW), of dat een bankpas niet jouw eigendom is maar van de bank, en je bibliotheekkaart van de bieb… ongeacht welke ‘producten/diensten’ daar fysiek op staan (zoals saldo op een kaart) of administratief aan verbonden zijn.

Het saldo op een ov-chipkaart wordt wél aangemerkt als ‘jouw geld’, zie de homepage van OV-chipkaart en wat je kunt doen om dat terug te krijgen… 


En het product (VDU) op de kaart heet technisch gezien ‘Reizen op Saldo NS, korting’, kijk maar op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (met een Mijn OV-chip account).

Een product is voor mij overigens iets wat je kunt kopen en wat daarna je eigendom is. Mij zul je dat niet zien gebruiken in deze betekenis. NS bedoelt er eigenlijk een "kaartsoort” mee (en die kaart kan best virtueel zijn) of in jargon een "propositie".


Reageer