beantwoord

keuzedagen2022

  • 23 November 2021
  • 34 reacties
  • 3430 Bekeken

Hoi,

Tot nu kreeg ik de 7 keuzedagen automatisch bij mijn voordeelurenkaart abonnement vernieuwing.
In 2022 heet het abonnement daluren voordeel. Vraag: lees ik goed dat de 7 vdu niet meer automatisch komen en dien je die apart te bestellen? Met dank. Groet JJvM

icon

Beste antwoord door iMark 23 November 2021, 16:51

Bekijk origineel

34 reacties

Dank. De situatie is als volgt.

De keuzedagen van ons abonnement uit 2021 zijn door NS verlengd tot in 2022,  zie bijlage.

Dus die kan ik in 2022 opnemen zonder daarvoor nieuwe keuzedagen te hoeven kopen/bestellen. 
En ik lees nergens dat ik daarvoor een ander abonnement hoef aan te schaffen. 
Klopt dat? Zie ik iets over het hoofd?

 

Reputatie 7
Badge +4

U mag al deze keuzedagen opnemen, ook als in de tussentijd uw abonnement verloopt en u het niet verlengt.

 

Kijk wel uit: als u niet verlengt, kunt u hierna geen nieuwe keuzedagen meer aanvragen, ook al bent u 60 plus en ook al had u ze in het verleden. Persoonlijk raad ik u aan het Dalvoordeelabonnement met keuzedagen wel te verlengen. Het voordeel dat u heeft om het niet te doen is wel erg kortstondig als u verder in de toekomst kijkt. Dan maakt u uw laatste keuzedagen van uw leven op.

Badge +3

Zo te zien loopt het abonnement tot eind december, en zal dus per 28 december 2022 vernieuwd worden (inclusief nieuwe Keuzedagen voor tot ver in 2023).

Zegt u uw abonnement nu op, dan krijgt u alle ongebruikte maanden (€5 per maand) terug, met behoud van de reeds beschikbaar gestelde Keuzedagen.

Het is dus een keuze om in de toekomst €5,10 per maand (€61,20 per jaar bij verlenging per eind december 2022) te betalen om voor 2023 nog Keuzedagen te kunnen krijgen. Volgens de laatste berichten kan dat namelijk niet meer na maart 2022, maar u had ze al dus dat is prima.

Afhankelijk van uw reisgedrag (ook soms zonder Keuzedag op pad, en de Keuzedagen voor langere reizen gebruiken natuurlijk) is het een rekensom die iedereen zelf moet maken. Het abonnement plus Keuzedagen kost immers minimaal € 87,70 voor een jaar.

Maar voor € 31,60 kan iedereen onbeperkt 5 weekenden treinreizen door heel Nederland (binnen één maand). En reist u vaker in het weekend en niet al te grote afstanden, dan is Flex Weekend Voordeel (40% korting) misschien ook nog een optie. Dat kost dan €2 voor een maand, en kan je aan zetten voor een maand.

Een Dal Voordeel (of oud Voordeelurenabonnement) aanhouden voor alleen maar die Keuzedagen vind ik eigenlijk een hele vervelende keuze, want je betaalt dus bijna 90 euro om een paar keer per jaar te (moeten) reizen. 

Aan de andere kant, als u niet vóór 27 april gaat reizen ‘kost’ dat dus maar een kleine € 3,80 aan weggegooid geld (Keuzedag 2 vervalt). Maar het abonnement (à € 5,10 per maand, voor u nog € 5,00 oftewel  € 60,00 per jaar wegens vernieuwd in 2021) loopt gewoon door.

Het is dus echt een afweging, hoe vaak ga/wil ik reizen en waarheen (met die Keuzedagen)?

Zegt u dus nu uw abonnement op (ik neem aan dat een Voordeelurenabonnement is) dan krijgt u 50 euro terug (of iets meer zelfs bij een ‘overstap’ naar NS Flex) met behoud van de Keuzedagen die al klaar staan.

Reputatie 7
Badge +3

Er is momenteel geen datum gegeven waarop digitale Keuzedagen niet meer kunnen worden besteld. Eerder was dat wel aangegeven maar die datum werd een aantal keer uitgesteld maar nu wordt geen uiterste datum meer vermeld. Er is wel een uiterste datum voor het bestellen van papieren Keuzedagen voor degenen met een oud Voordeelurenabonnement, die datum is 1 maart 2022.

Als je dus nu het abonnement en Keuzedagen opzegt, kun je later weer een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen bestellen, maar hou dan wel goed de informatie erover in de gaten. Op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html kun je zien wanneer NS wel weer een uiterste datum geeft waarop digitale Keuzedagen kunnen worden besteld.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is nu net het punt. Als mensen het niet meekrijgen en vergeten het bij te houden, gaat het dus toch nog mis. Dat betekent geen keuzedagen meer in de toekomst. Het feit dat er geen datum meer gegeven wordt, betekent niet automatisch dat het ook niet meer zal gebeuren. Wie dat dan niet meekrijgt, grijpt mis, al is het nu een voordeel. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en niet opzeggen en geen geld terugvragen, waarna het wordt vergeten. Het is immers toch al betaald.

De meeste senioren zijn geen forumtijgers en de alertheid kan ook een punt zijn. Veel senioren reageren niet altijd meer adequaat, dat zien we hier in de vraagstellingen terug. Een ander abonnement als Weekendvrij nemen kan natuurlijk, maar dat kan al jaren en daar wordt kennelijk door deze doelgroep niet voor gekozen. Per jaar is het niet duur, maar voor veel senioren is het toch een heel bedrag.

 

Zelf ben ik als fanatiek Dalvrij-gebruiker best blij dat ik nu toch nog keuzedagen heb voor de weinige keren dat ik nog reis. Ik zeg ze niet op, helemaal niet nu er Flexabonnementen zijn,

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html kun je zien wanneer NS wel weer een uiterste datum geeft waarop digitale Keuzedagen kunnen worden besteld.

Oohhh…. nu wordt het leuk :rolling_eyes: Op die pagina:

Van Maastricht naar Groningen of van Zutphen naar Apeldoorn; de keuze is aan jou. Voor een vast, laag tarief per jaar.

Zutphen - Apeldoorn (retour) met een Keuzedag, wie heeft dat in hemelsnaam bedacht?

Ja, het is een keuze om daar bijna 90 euro voor te betalen voor 7× per jaar.. Een enkele reis is nog geen 5 euro voltarief, en dan kan je ook nog de volgende dag terug zonder weer een Keuzedag aan te spreken?! :rolling_eyes:

Wacht, het wordt nog leuker!

Voor wie zijn Keuzedagen?

Keuzedagen zijn te bestellen door NS-abonnementhouders – van 60 jaar of ouder – met een van de volgende abonnementen:

  • Dal Voordeel op saldo
  • Altijd Voordeel op saldo

Ehh, dat laatste gaat je niet lukken, en kost je € 24,20 per maand voor 20% korting in de spits!
Totaal niet wat iemand met Keuzedagen wil natuurlijk….  :sleeping:

Reputatie 7
Badge +3

Maar iemand die toch al Altijd Voordeel op saldo heeft omdat dat voor die persoon wel voordelig is, kan daarnaast nog Keuzedagen bestellen. Alleen is Altijd Voordeel op saldo niet meer te koop, dus alleen degenen die het nu al hebben kunnen er nog Keuzedagen bij bestellen. En op termijn zullen neem ik aan ook alle Altijd Voordeel op saldo abonnementen moeten worden omgezet naar Flex Altijd Voordeel, net als Traject Vrij afgelopen jaar. Wat volgens de eerste berichten al per januari 2021 zou gebeuren, maar ja, zoals wel meer dingen rondom Flex is ook dit allemaal vertraagd. Keuzedagen zouden in eerste instantie niet meer per 1 januari 2021 niet meer nieuw verkrijgbaar zijn. En in plaats daarvan zouden er Flexdagen komen, maar die zijn er ook nog niet. 

Reputatie 7
Badge +4

Keuzedagen zijn begonnen als vrije reisdagen voor senioren en zo worden ze nog ervaren, ook al zijn de voorwaarden minder goed geworden.

Het is een kronkel dat nu Flex er is het niet meer zouden kunnen. De oplossing is al gevonden, hou het Dalvoordeelabonnement van een jaar in stand. NS zou van dit onzalige voornemen om de keuzedagen af te schaffen terug moeten komen. Het afstraffen van het parasitaire reisgedrag levert veel meer op. en geeft een gevoel van rechtvaardigheid. Senioren de reismogelijkheden afnemen is juist onrechtvaardig.

De mate van beschaving in een land lees je af uit hoe een samenleving omgaat met kinderen, zwakken en ouderen.

 

Badge +3

Dat is nu net het punt.

Een ander abonnement als Weekendvrij nemen kan natuurlijk, maar dat kan al jaren en daar wordt kennelijk door deze doelgroep niet voor gekozen.

Het verschilt per doelgroep inderdaad, maar vasthouden aan een VDU was in ieder geval een jaar geleden al niet meer aan de orde.

Kennisen van me (geen 60+ dus zonder Keuzedagen) waren heel blij met  het advies voor Flex i.p.v. hun oude VDU.

Zij reizen incidenteel (1 reiziger +  gratis begeleider en assistentie en zo) en vinden voor 40% korting (meer kregen ze ook niet, want nog geen 60+) Weekend Voordeel voor €2 een maandje een prima optie.

Robert dank.Want reizen we niet? Dan pauzeren we het! Nemen we in de vakantie wel Dal Voordeel of Weekend Vrij als het zo uitkomt.

Het is en blijft een rekensom. En doe dit maar na als je 60+ bent (nou ja dat lukt de meesten wel, dingen die je eerder geleerd hebt) https://www.youtube.com/watch?v=vITC1q-xbNM

 

Reageer