keuzedagen2022 | NS Community
beantwoord

keuzedagen2022

  • 23 November 2021
  • 34 reacties
  • 3428 Bekeken

Hoi,

Tot nu kreeg ik de 7 keuzedagen automatisch bij mijn voordeelurenkaart abonnement vernieuwing.
In 2022 heet het abonnement daluren voordeel. Vraag: lees ik goed dat de 7 vdu niet meer automatisch komen en dien je die apart te bestellen? Met dank. Groet JJvM

icon

Beste antwoord door iMark 23 November 2021, 16:51

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat moet inderdaad via de Klantenservice. 

Zie: https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html

imark, goedenavond,

 

Ik lees wat anders, namelijk:

Hoe verleng ik mijn Keuzedagen?

Keuzedagen worden elk jaar automatisch verlengd. Je hoeft hier niets voor te doen. We sturen je een aantal weken voor de verlenging een bericht.

 

Hoe zit dit nu imark? Ik gebruikte altijd 7 keuzedagen en dat werd automatisch betaald. Hier staat toch dat je niets hoeft te doen. Maar wanneer ik jouw advies aan Mackelenbergh lees lijk jij daar anders over te denken?

 

Nu verandert mijn Voordeelurenabonnement van naam, wéér wordt er trouwens net als vorig jaar aan het abonnement ´geknabbelt´ en nu via het inpikken…van´Railplus´, maar dat terzijde, gewoon niet slim om vaste klanten steeds opnieuw weer aan te pakken in deze tijd. De korting van vorig jaar, die je kreeg omdat toen de voorwaarden veranderden; n.l. niet meer reizen tussen 16.00 en 18.30 uur, is zo binnen slechts 1 jaar alweer financieel´ingehaald/teruggehaald/weggestreept´ door de NS. Dat is toch echt meer dan onverstandig. Het ligt er bovendien allemaal wat te dik bovenop, ze zijn te gretig denk ik door de slechte resultaten. Ik heb al zo´n idee wie hier weer op gaat reageren trouwens;).  

 

 

Badge +3

Dus ze hebben de naam van het VDU aangepast naar Dal Voordeeluren, maar dus ook de voorwaarden gewijzigd naar die van Dal Voordeel, (waarbij Railplus komt te vervallen)?

Daar zou je dan wel een maand of 3 van tevoren bericht over gehad moeten hebben. Ik hoor/lees het voor het eerst, maar ben nog geen 60+ en heb ook geen VDU (meer).

Hoe dan ook, als er na een verlenging (en bij een oud VDU zal dat wel 1 januari zijn) plotseling geen Keuzedagen meer bij zitten kan je die alsnog bestellen.

Wat betreft de naam van een abonnement maakt het weinig uit natuurlijk (Flex zonder abonnement heet tegenwoordig ook overal Flex Basis), maar de bijbehorende voorwaarden mogen ze natuurlijk niet zonder vooraankondiging wijzigen.

Badge +3

Nee, het abonnement gaat Dal Voordeel heten, niet Dal Voordeeluren.

Badge +3

Nee, het abonnement gaat Dal Voordeel heten, niet Dal Voordeeluren.

Als dat zo is (per januari 2022) dan zou dat toch voor 1 oktober gecommuniceerd moeten zijn? Zeker als daarmee Railplus en de automatische verlenging van Keuzedagen komt te vervallen.

Of zat Railplus er bij de aanpassing van de voorwaarden per januari 2021 er ook al niet meer bij en is dat niet gecommuniceerd, net als met korting reizen op de vrijdag na Hemelvaartsdag, (naast juli/augustus en tussen kerst en nieuwjaar)?

Reputatie 7
Badge +1

Als dat zo is (per januari 2022) dan zou dat toch voor 1 oktober gecommuniceerd moeten zijn? Zeker als daarmee Railplus en de automatische verlenging van Keuzedagen komt te vervallen.

Of zat Railplus er bij de aanpassing van de voorwaarden per januari 2021 er ook al niet meer bij (en is dat niet gecommuniceerd, net als met korting reizen op de vrijdag na Hemelvaartsdag, naast juli/augustus en tussen kerst en nieuwjaar)?

Gratis Railplus vervalt per 1 januari 2022. Het stond al in de adviesaanvraag aan het LOCOV, die onlangs is gepubliceerd (samen met advies en besluit). De eerste communicatie erover heb ik vandaag in mijn mailbox gezien:

 

Badge +3

Dank voor de info @rvdborgt,

Zijn ze wel rijkelijk laat mee dan, maar goed het zal wel mogen omdat het een gratis extraatje was (zoals Wifi of stopcontacten...)

Frankrijk en België waren er al langer mee gestopt immers, en voor Duitsland zijn er blijkbaar (veel) goedkopere opties.

Reputatie 7
Badge +1

Zijn ze wel rijkelijk laat mee dan, maar goed het zal wel mogen… Frankrijk en België waren er al langer mee gestopt immers.

Railplus-korting in Nederland (en een aantal andere landen) blijft bestaan. Alleen de Railplus-kaart is niet meer gratis voor 60-plussers met een VUK.

Badge +3

Oke, maar als je nog geen papieren Keuzedagen had kan dat nog tot 1 maart 2022, dan is dat in ieder geval op tijd aangekondigd.

Neem aan dat digitale Keuzedagen bij een VDU (of VUK zoals je het noemt*) gewoon doorlopen en vernieuwd worden (ook na 1 maart 2022) en anders zelf opnieuw bestellen?

* Er bestaat niet zoiets een ‘voordeelurenkaart’, want het is slechts een product op een (persoonlijke) ov-chipkaart, maar ik snap de term uit het verleden natuurlijk!

En het product (VDU) op de kaart heet technisch gezien ‘Reizen op Saldo NS, korting’, kijk maar op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (met een Mijn OV-chip account).

Reputatie 7
Badge +1

En het product (VDU) op de kaart heet technisch gezien ‘Reizen op Saldo NS, korting’, kijk maar op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (met een Mijn OV-chip account).

Een product is voor mij overigens iets wat je kunt kopen en wat daarna je eigendom is. Mij zul je dat niet zien gebruiken in deze betekenis. NS bedoelt er eigenlijk een "kaartsoort” mee (en die kaart kan best virtueel zijn) of in jargon een "propositie".

Badge +3

Een abonnement (in ieder geval de klassieke op saldo) staat als (reis)product op een kaart, en is in principe ‘van jou’ of iets wat je hebt (en voor moet betalen) in ieder geval.

Meestal als ‘doorlopend’ met einddatum 31-12-2029, want OV-chipkaart (en de vervoerders) hadden blijkbaar in gedachten dat het hele systeem (van 2004) het ongeveer 25 jaar zou volhouden, of iets met beveiligingscertificaten die maximaal 25 jaar geldig zijn?

Zolang het (reis)product op een kaart staat zal het gewoon aangesproken worden bij gebruik, vandaar dat je een saldo-abonnement niet vanuit het buitenland kunt beëindigen (want het staat nog als geldig op je kaart!).

Maar goed, tegenwoordig kan een (door jouzelf of NS) beëindigd abonnement tijdens een incheck bij een NS poortje/paaltje pardoes van je kaart gewist worden.

Best wel logisch, hoef je niet eerst langs een automaat (supermarkt of kaartautomaat of zo), en met NS Flex is het allemaal administratief op de achtergrond.

Men zou zelfs overbodig saldo van je kaart kunnen verwijderen bij een incheck (ander onderwerp, iemand van 77 uit Schoorl die daarmee zat), maar daar ging het niet over. En tenslotte:

Een product is voor mij overigens iets wat je kunt kopen en wat daarna je eigendom is.

Nee, een persoonlijke ov-chipkaart is en blijft eigendom van TLS/OV-chipkaart, net zoals een id/paspoort of rijbewijs eigendom is van de betreffende instantie (de Staat of de RDW), of dat een bankpas niet jouw eigendom is maar van de bank, en je bibliotheekkaart van de bieb… ongeacht welke ‘producten/diensten’ daar fysiek op staan (zoals saldo op een kaart) of administratief aan verbonden zijn.

Het saldo op een ov-chipkaart wordt wél aangemerkt als ‘jouw geld’, zie de homepage van OV-chipkaart en wat je kunt doen om dat terug te krijgen… 

Reputatie 7
Badge +1

Een product is voor mij overigens iets wat je kunt kopen en wat daarna je eigendom is.

Nee, een persoonlijke ov-chipkaart is en blijft eigendom van TLS/OV-chipkaart, net zoals een id/paspoort of rijbewijs eigendom blijft van de betreffende instanties (de Staat of de RDW), of dat een bankpas niet jouw eigendom is maar van de bank, en je bibliotheekkaart van de bieb… ongeacht welke ‘producten/diensten’ daar op staan.

Mijn uitspraak was letterlijk bedoeld (een product is bv. een fiets die je koopt). NS verkoopt (bijna) geen producten maar diensten en een treinkaartje (in wat voor vorm dan ook) is niets meer dan een bewijs dat je van die dienst gebruik mag maken. Banken en bibliotheken verkopen ook diensten.

De weinige producten die NS verkoopt zijn momenteel te vinden in Utrecht in de "Upcycle Shop” (ik meen dat daar ooit nog de spoorwinkel was...)

Badge +3

Oh leuk (off-topic), is de Upcycle pop-up store in Utrecht er weer?

Dan hoef ik niet naar het Spoorwegmuseum (met afspraak, qr-code etc.) om iets leuks te kopen voor een treintjes-kid.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens https://nieuws.ns.nl/van-prullenbak-naar-plantenbak-de-upcycle-shop-is-er-weer/ intussen al niet meer.

De winkel wordt op maandag 8 november om 16:00 geopend. Tot en met zondag 14 november is de winkel dagelijks geopend van 8 uur in de ochtend tot 20 uur in de avond.

Maar de artikelen zijn ook online te bestellen.

Reputatie 7
Badge +1

Oh leuk, is de Upcycle pop-up store in Utrecht er weer? Dan hoef ik niet naar het Spoorwegmuseum (met afspraak, qr-code etc.) om iets soortgelijks te kopen.

Vergissing helaas… blijkt dit jaar in Leiden te zijn geweest en alleen een paar weken in juli.

[Edit: blijkbaar toch ook net in Utrecht geweest. Ik kon het alleen niet meer terugvinden...]

Badge +3

Beter zelfs, online bestellen en laten bezorgen dan… 

Dank voor de info!

Reputatie 7
Badge +3

Excuses nog voor mijn eerdere reactie. Ik dacht dat verlenging net zo werkte als een nieuwe aanvraag.

Nog wel een vraag over het aanvragen in 2022. Kun je nog papieren keuzedagen aanvragen als je in januari 60 wordt?

Reputatie 7
Badge +4

Nee, alleen bij mensen die al papieren keuzedagen hadden, kunnen die bij verlenging nog houden. Iemand die in januari 60 wordt, krijgt altijd digitale jaarkeuzedagen.

Badge +3

Op deze pagina staat: “De mogelijkheid om papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij je Voordeelurenabonnement vervalt op 1 maart 2022.”

Iemand die in januari 60 wordt, kan ze dus nog bestellen, lijkt me.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb de brief ook gekregen en het VDU was noodzakelijk voor het verkrijgen van papieren keuzedagen. Dat vervalt per 1 januari. Er staat ook dat de mogelijkheid om papieren keuzedagen nieuw te bestellen vervalt per 1 maart. Wat hooguit dus kan is dat de zestigjarige een oud VDU heeft en op basis daarvan nog deze optie heeft. De brief is kennelijk weer opgesteld door de afdeling Communicatie met het bekende feelgoodgevoel, maar met vervagend taalgebruik om de nadelen te verhullen. Het lijkt helder, maar laat toch weer dingen open voor de wat preciezeren hier. ;-)

Laten we het per saldo positief bekijken: de groep die zestig wordt na 1 januari, kan toch nog aan keuzedagen komen, en dat is heel goed nieuws. De voorgenomen afschaffing wordt elke keer uitgesteld. Ik ben er altijd helder over geweest en vind dat je de keuzedagen niet moet afschaffen of vervangen door Flexdagen. 

Overigens is het enige overblijvende voordeel dat je de zeven kaartjes in één keer krijgt, in plaats van twee elektronische en dan om de twee maanden eentje. Het is duurder en in wezen heb je er alleen wat aan als je in de beginperiode meer dan twee op wilt maken. Het grote voordeel van in de middagspits in te kunnen checken, is al een tijdje weg.

 

Geachte heer Bommel,

 

We gaan afscheid nemen van de naam Voordeelurenabonnement. Uw abonnement heet vanaf 1 januari 2022 Dal Voordeel. U blijft genieten van dezelfde korting en het gemak: 40% korting op al uw treinreizen in de daluren, het weekend en op feestdagen. 

Dit verandert er in de productvoorwaarden.
De mogelijkheid om de wat duurdere papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij uw abonnement vervalt op 1 maart 2022. We stoppen namelijk met de verkoop van papieren Keuzedagen. Als u al papieren Keuzedagen heeft, worden deze wél nog verlengd na 1 maart 2022.

Voor alle duidelijkheid: de Keuzedagen die u ophaalt bij een kaartautomaat blijven beschikbaar en kunt u via onze Klantenservice bestellen als u 60 jaar of ouder bent. Hier leest u meer over Keuzedagen.

Het aanbieden van gratis RAILPLUS alleen voor Voordeelurenabonnement-
houders van 60 jaar of ouder vervalt. Net als voor alle andere abonnementhouders blijft RAILPLUS beschikbaar voor € 15 per jaar.

De productvoorwaarden die vanaf 1 januari 2022 geldig zijn bij uw Dal Voordeel abonnement vindt u als bijlage bij deze e-mail of kunt u bekijken op ns.nl/voorwaarden

Heeft u nog vragen?
Lees meer over uw Dal Voordeel abonnement (klik op 'op saldo'). Meer informatie vindt u op ns.nl/klantenservice of stel uw vraag op de NS Community. We helpen u graag verder. 

Met vriendelijke groet,

Ivo Steffens
Directeur Commercie

 

Welbedankt iMark en allen,

Ik heb zojuist NS gebeld. De medewerkster deelde mee dat zij vertelt is geworden door de “afdeling die er over gaat” dat er niets verandert ttz de naam verandert niet, de VDU’s komen automatisch. ik adviseeerfde dat de e-mail van NS van 23 nov 2021 dat  niet zo schreef. Zij adviseerde mij dit over een week weer natevragen omdat mogelijk tegen die tijd er een correctieinformatie gestuurd zal worden.

Ik ga dat doen en houd jullie op de hoogte.

Beste groet, Jaap

Badge +3

Op deze pagina staat: “De mogelijkheid om papieren Keuzedagen nieuw te bestellen bij je Voordeelurenabonnement vervalt op 1 maart 2022.”

Iemand die in januari 60 wordt, kan ze dus nog bestellen, lijkt me.

Dat lijkt mij ook, maar als het voordeelurenabonnement per 1-1-2022 niet meer bestaat hoe zou je daar dan in januari of februari nog papieren Keuzedagen bij kunnen bestellen?

Maar in de brief staat ‘bij uw abonnement’ (tot 1 maart), dus dan kan het alsnog, ongeacht de naam van je abonnement.

Hallo Tochjo,

Bedankt voor je reageren en uitleg. 
Groet Jaap

Dank voor alle informatie, maar ik kom er nog niet helemaal uit V.w.b. onze situatie.

wij zijn 60+ en maakten tot de corona perikelen vnl gebruik van de keuzedagen i.c.m. voordeeluren , en hebben voor 2022 nog voldoende keuzedagen tegoed. Het voordeeluren abonnement hadden we in 2021 alleen nodig om de keuzedagen te kunnen bestellen.

Voor 2022 heb ik zo te lezen dus geen ander abonnement nodig om gebruik te kunnen maken van ons tegoed aan keuzedagen, daar is in 2021 al voor betaald en i.v.m. corona door de NS doorgeschoven naar 2022. 
Klopt dat?

Reputatie 7
Badge +4

Nou, kijk wel of u zich niet rijk rekent met de keuzedagen die zijn vervallen. Als u een keuzedag niet binnen de genoemde tijd opneemt, vervalt die. Uw vraag is te algemeen om er een exact antwoord op te kunnen geven. 

U moet nagaan of uw keuzedagen inmiddels in de vorm van jaarkeuzedagen zijn verstrekt. Die kans is zeker aanwezig. Als die jaarkeuzedagen nog geldig zijn nadat uw abonnement is vervallen, mag u die jaarkeuzedagen nog wel gebruiken tot de vervaldatum van die keuzedag(en).

Het is dus niet automatisch zo. Heeft u papieren keuzedagen, dan is er waarschijnlijk geen probleem. Daar gold altijd al dat u ze op maken tot het eind van het volgende jaar.

Reageer