beantwoord

Klassewisseling NS Flex Dal Voordeel

  • 27 June 2023
  • 44 reacties
  • 727 Bekeken

Na veel contact gehad te hebben met de Chat, telefoon, balie kan ik nog steeds geen klassewisseling doen met mijn NS Flex Dalvoordeel abonnement. Niet in de App en niet op de site. Dit sinds het onderhoud van enkele weken geleden. En niemand kan het oplossen. Niet met het verwijderen en opnieuw aanmaken van mijn account, na verwijzingen waar het zou kunnen.

Ik zou ook een update krijgen, maar heb nooit meer wat gehoord.

En voor de duidelijkheid, ik weet waar het zou moeten kunnen: site: Startpagina mijn NS → Bekijk mijn productdetails: daar zou het moeten staan. Al zegt de hulp dat het op de overzichtspagina (deze link https://www.ns.nl/mijnns#/dashboard) zou moeten staan.

Ook in de App onder meer → Mijn NS is de optie verdwenen. Wel OV-fiets en Transacties informatie. Maar dat zoek ik niet.

Zijn er meer die met dit probleem zitten? En NS: wat is de status? Wanneer hebben jullie dit opgelost?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 June 2023, 20:33

Bekijk origineel

44 reacties

Ja, dat laatste. Hij zou alle informatie die ik hem gaf omtrent de ontbrekende klassewissel doorzetten naar de ICT afdeling. 

Dat laatste. Hij zou alle informatie die ik hem gaf m.b.t. de verdwenen klassewissel doorzetten naar de ICT afdeling….

@Manicus Daniël heeft vanmiddag weer dienst, dus ik ga ervan uit dat hij dan verder aan de slag gaat met je vraag. Mocht ik in de tussentijd kunnen helpen, dan mag je mij natuurlijk altijd een privébericht sturen.

Reputatie 6

Dit is inmiddels doorgezet naar onze IT afdeling voor een verdere oplossing! 

Klassewissel werkt niet in de APP. Ook bij de servicebalie konden ze mij niet helpen. Alleen via de Website lijkt het wel te slagen, maar dat is helemaal niet praktisch.

Ik spreek tegenwoordig de conducteur vooraf aan en die respecteert meestal mijn verhaal. Maar je moet wel steeds extra moeite doen om dit duidelijk te maken.

Was ik net weer wat hoopvol gestemd omdat moderator Daniel mijn probleem met de ontbrekende klassewissel had doorgezet naar de technische afdeling, kreeg ik vanochtend dt bericht. Het is toch niet te geloven………………….

 

Ik stuur u dit bericht naar aanleiding van uw contact met de NS Klantenservice.

 

Omdat uw verzoek niet direct afgehandeld kon worden, is een melding ingediend bij onze technische afdeling. Deze heeft vastgesteld dat u geen samenreiskorting kan activeren omdat u een Dal Voordeel abonnement heb. De ontvanger van de korting hoeft moet de samenreiskorting te activeren.

 

U als abonnement houder hoeft hiervoor dus niks te doen.

 

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben

 

Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op www.ns.nl of stel uw vraag op de NS Community. U kunt ook contact opnemen met onze medewerkers van Klantenservice via telefoonnummer 030 - 751 51 55 of Twitter @NS_online. Wij staan dag en nacht voor u klaar.

 

Met vriendelijke groet,

 

Lieneke Bouma

Hoofd NS Klantenservice

Reputatie 6

Ik heb dit ook al privé aangegeven maar ik post het hier ook:

Ik heb het ticket weer laten openen en expliciet aangegeven dat het gaat om de klassewissel. Excuses voor het ongemak. Ik kan je niet zeggen waar deze vergissing vandaan is gekomen, maar dit zal alsnog opgelost worden.

En dan opeens is het gerepareerd! Hulde aan Daniël….

Er is zeker iets mis met de klassewissel. Dat komt omdat de app de check uit pas na 3 tot 5 dagen herkent. De notificatie werken wel meteen bij het in en uitchecken. Ns weet hier van en ze weten dat de serverkast moeten vervangen. Echter ben ik al ruim 3 jaar bezig om dit probleem door te geven en iemand van de klantenservice al 2 jaar. Maar helaas gaat ns hier niks mee doen aangezien ze hier meer geld mee verdienen. Lekker illegaal aangezien ns van dit probleem weet maar mensen alsnog teveel laten betalen.

Volgens mij was dit probleem vorig jaar opgelost zoals ik het terug kan lezen. Ervaar je dit probleem nog steeds? Mag ik vragen wat een serverkast hiermee te maken heeft? 

Het probleem is zeker nog niet opgelost. Ik moet nog regelmatig geld terugvragen. Met heel veel moeite. De klantenservice is namelijk ook niet helemaal op orde. Ik kan meestal wel omwisselen naar 1e klas maar als ik dan weer dezelfde dag naar 2e klas wil wisselen dan kan dat niet omdat ik zogenaamd dan nog ingecheckt ben. En je kan wel na het inchecken een klassewissel doen via de klantenservice. Maar dan wordt de check uit helemaal niet meer geregistreerd. Ik heb al contact gehad met de app ontwikkelaars die momenteel helemaal niet meer reageren. En die zeiden jaren geleden dat het aan de serverkast ligt omdat die steeds time outs geeft. Vandaar dat iedereen problemen heeft met de app

Badge +3

Ik kan meestal wel omwisselen naar 1e klas maar als ik dan weer dezelfde dag naar 2e klas wil wisselen dan kan dat niet omdat ik zogenaamd dan nog ingecheckt ben. En je kan wel na het inchecken een klassewissel doen via de klantenservice. Maar dan wordt de check uit helemaal niet meer geregistreerd. Ik heb al contact gehad met de app ontwikkelaars die momenteel helemaal niet meer reageren. En die zeiden jaren geleden dat het aan de serverkast ligt omdat die steeds time outs geeft. Vandaar dat iedereen problemen heeft met de app

Vreemd verhaal, zou gewoon moeten werken want een 1e klas incheck is gewoon gedig voor heel je reis, zelfs al wissel je onderweg alvast weer naar 2e klas.

Alle volgende inchecks (of overstappen) worden daarna op 2e klas afgerekend. Wisselen naar 1e klas kan tot 15 minuten na een incheck (of overstap).

Voorbeeld:
Je checkt om 14.50 in (2e klas) en wisselt om 15.00 naar 1e klas. Je krijgt een e-mail waarin staat dat reizen met incheck vanaf 14.45 op 1e klas gefactureerd zullen worden.
Je wisselt om 15.10 naar 2e klas. Je krijgt een mail dat reizen/inchecks vanaf dat moment (15.10 dus) op 2e klas afgerekend worden.

Dat klopt. Het systeem is dat je een tot een kwartier na het inchecken dat je kan omwisselen naar 1e klas. Helaas als ik dat doe dan kan ik hem derest van de dag niet meer omwisselen. Je zou denken dat het na 3 jaar en 100 klachten wel een keer opgelost moet zijn. Maar als ik het internet zie ben ik lang niet de enige met deze problemen. Naast alle andere problemen in de app die wat minder belangrijk zijn

Oke ik moet zeggen. Momenteel kan je weer onbeperkt omwisselen ook na een kwartier ingecheckt te zijn. Maar dat is al eerder gebeurt dat duurt maar een week en daarna zet ns dat weer uit. Momenteel ben ik volgens de app nog ingecheckt van gisteren en de klassewissel is nu beschikbaar. Terwijl ik vandaag nog heb gereisd en alle notificaties heb ontvangen voor het in en uitchecken. Dus de app herkent wel de check in en check uits maar de app registreert het niet. Op ov-chipkaart.nl kan ik ook gewoon zien dat ik ben ingecheckt en uitgecheckt 

Badge +3

Geen zorgen, de uitcheck van gisteren zal later verwerkt worden.

Wat het Klassewissel schuifje in de app of op de website aangeeft bepaalt de klasse van je volgende incheck, bij reizen buiten je vrij reizen periode of binnen je vrij reizen periode met een 2e klas vrij reizen abonnement.

En alweer moest ik mijn geld terugvragen voor dit probleem. 5 chat en 6 medewerkers verder en ik heb nog geen euro terug. En inmiddels is mijn ns account volledig verwijderd zonder reden en zonder toestemming. Dat account bleek veroudert te zijn. Nog nooit van gehoord. Maar het probleem met de klassewissel is er nogsteeds. Ik ga van het weekend wel langs het kantoor van Utrecht want dit kan zo niet langer meer. 

Ik heb ooit een voorkeur voor 1e klasse in mijn DalVoordeel abonnement ingesteld. Nu wil ik dat wijzigen in een voorkeur voor 2e klasse. Dat kan niet in de app, en niet op de site. Ik moet er nu elke dag aan denken om bij de automaat voor de betreffende dag een klassenwissel in te stellen. Dat is ongelooflijk onhandig, en soms vergeet ik het ook.

Ik heb zojuist Klantenservice gebeld, en die zegt dat het onmogelijk is “omdat het een oud abonnement is”. Een verdere verklaring was er niet. Ik heb gevraagd of ik dit moet zien als een ontmoedigingsbeleid voor dit abonnement.
Heel bijzonder dit. Ik neem aan dat NS de meerkosten van 1e klas voor haar rekening neemt als ik per abuis vergeten ben naar 2e klas te wisselen?

 

Badge +3

Ik heb ooit een voorkeur voor 1e klasse in mijn DalVoordeel abonnement ingesteld. Nu wil ik dat wijzigen in een voorkeur voor 2e klasse. Dat kan niet in de app, en niet op de site. Ik moet er nu elke dag aan denken om bij de automaat voor de betreffende dag een klassenwissel in te stellen. Dat is ongelooflijk onhandig, en soms vergeet ik het ook.

Ik heb zojuist Klantenservice gebeld, en die zegt dat het onmogelijk is “omdat het een oud abonnement is”.

Welkom @AHO bij de NS Community!

Je hebt blijkbaar een Dal Voordeel (geen NS Flex) abonnement op saldo, waarschijnlijk een voormalig VDU (Voordeeluren) abonnement.

Als je daarmee van klasse wilt wisselen moet dat altijd bij een kaartautomaat.

Je kunt het ook omzetten naar NS Flex Dal Voordeel (vandaag nog voor € 2,50 de eerste drie maanden!) en dan kan je de reisklasse wel in de NS app wisselen op elk moment dat je dat wilt.

Let wel op dat je dan geen 60+ Keuzedagen meer kunt krijgen.

Reizen op een 1e klas incheck gaat de NS niet vergoeden als je besluit 2e klas te reizen (waar je gaat zitten of staat in een trein weet men niet).

Bij NS Flex kan je tot 15 minuten na het inchecken wisselen van klasse (in ieder geval bij een 2→1 upgrade naar 1e klas).

Oke ik ben een stapje verder. De klantenservice heeft mij teruggebeld en inmiddels is mijn klacht doorgestuurd naar de managers en de ict afdeling aangezien de app ontwikkelaars niet eens intern reageren. Maar ns erkent nu het probleem eindelijk en als het goed is gaat de ict afdeling naar mijn account kijken. Als het goed is. En het hele probleem met de chat van de klantenservice wordt ook verbetert want het hele systeem wordt in mei vervangen. Dus hopelijk is het dan makkelijker om steeds geld terug te claimen. 

Reageer