beantwoord

Kredietcheck FOCUM oplichters

  • 9 April 2024
  • 42 reacties
  • 1128 Bekeken

Beste, 

Als een goed burger zonder schulden, ruim inkomen en zoals gezegd als goed burgerschap sta ik in de maatschappij. Vervolgens wil ik een abonnement afsluiten gezien dat wat extra korting oplevert natuurlijk en dit alles wat makkelijker maakt. Mijn zoon draait al 4 jaar op mijn rekening en telkens wordt er al jaren saldo bijgeschreven vanuit mijn rekening automatisch zonder ooit een stornering. 

Welnu wil ik dat abonnement afsluiten en kom ik niet door de kredietcheck heen, je staat eerst verbaas maar het bedrijf FOCUM claimt mij niet als kredietwaardig waarbij mijn toegang tot de Nederlandse spoorwegen bemoeilijkt wordt en zelfs duurder. 

Na wat onderzoek blijkt FOCUM een organisatie te zijn van EDR incasso, EDR incasso is een bedrijf wat oninbare schulden, oude schulden of schulden van een bedrijf wat failliet is gegaan overkoopt voor een prikkie en dan met wat computerterroristen aan de gang gaat om mensen na jaren ( lees 10+ jaren) elke 3 jaar een brief te sturen om zo de rente te kunnen blijven claimen op ongegronde incasso's. Als burger kun je er niets aan doen als je het niet eens bent, sterker nog, intern krijg je gewoon een negatieve kredietcheck als je niet gewoon maar even betaalt. 

 

Jaren lang gezegd na dreigingen van hen, stap dan naar de kantonrechter, dit blijft dat al 10 jaar uit, want er moet nog eerst wat rente bijgeschreven worden anders loont het niet. 

 

Wat mij zeer tegen de borst stuit is dat een organisatie als NS kredietwaardigheid van burgers neerlegt bij een organisatie die diezelfde kredietwaardigheid check gebruikt om de onzinnige incasso weer te innen. 

 

We hebben in Nederland toch gewoon het BKR hiervoor? waarom niet de check daar doen maar bij oplichters? 

Ik vind het echt zeer stuitend en vraag me af of dit juridisch allemaal wel in de haak is. 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 9 April 2024, 12:29

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie dit topic

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Hi SILASF en welkom op de NS Community! 

Wanneer je niet door de kredietcheck komt, is het wel mogelijk om een abonnement op saldo te bestellen (bijvoorbeeld het Dal Voordeel abonnement op saldo). Met een NS Flex-abonnement betaal je achteraf voor de reizen die je de afgelopen maand hebt gemaakt. NS heeft veel vertrouwen in haar klanten, maar vindt het wel fijn om zeker te weten of klanten financieel gezien voldoende in staat zijn om aan de verplichtingen van een abonnement te voldoen. Daarom wordt er intern en extern (via Focum) een kredietcheck uitgevoerd. Dat doen overigens de meeste bedrijven die abonnementen aanbieden. Waarom dit niet via BKR gaat, heb ik helaas geen antwoord op.

@SILASF 

Misschien even contact opnemen met Contactpersonen (ns.nl)?

(Focum in Combinatie met NS | NS Community)

 

Beetje vreemde manier van werken, vind je niet @Lorena NS . 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Het is stuitend om te zien dat NS nog steeds geen fatsoenlijke kredietcheck heeft.

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Reputatie 7
Badge +1

Het is stuitend om te zien dat NS nog steeds geen fatsoenlijke kredietcheck heeft.

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Ik heb er in het vorige topic heel veel tijd en moeite ingestoken maar NS wil gewoon niet reageren dus ja ja kan alleen maar weer naar een geschillencommissie stappen en als zo vaak zal NS dan wel weer zijn keutel intrekken en een abonnement geven. Een beetje triest dat het zo moet.

Reputatie 6
Badge +2

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Dan kun je een bezwaar bij Focum indienen.

Reputatie 7
Badge +1

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Dan kun je een bezwaar bij Focum indienen.

Dat is dus ook al onjuist NS zou dat moeten oppakken want jullie zijn de opdrachtgever.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt bij Focum alleen een inzageverzoek indienen. Zij leveren alleen informatie. NS bepaalt of die informatie voldoende is voor een abonnement of niet. Je kunt dus niet bij Focum een bezwaar indienen. Zij bepalen niet of iemand kredietwaardig is. Dat bepaalt NS op basis van de informatie van Focum.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt bij Focum alleen een inzageverzoek indienen. Zij leveren alleen informatie. NS bepaalt of die informatie voldoende is voor een abonnement of niet. Je kunt dus niet bij Focum een bezwaar indienen. Zij bepalen niet of iemand kredietwaardig is. Dat bepaalt NS op basis van de informatie van Focum.

Dank voor de samenvatting, om het weer even scherp te krijgen.

Dus eerst een klacht bij NS. Ik zou NS dan o.a. vragen op basis van welke informatie ze veronderstellen dat je niet kredietwaardig bent. Dat mag overigens niet op basis van het adres zijn. Als volgende stap zou ik naar het Klachtenloket OV gaan.

Badge +3

Dus eerst een klacht bij NS. Ik zou NS dan o.a. vragen op basis van welke informatie ze veronderstellen dat je niet kredietwaardig bent. Dat mag overigens niet op basis van het adres zijn. Als volgende stap zou ik naar het Klachtenloket OV gaan.

Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij de andere topics over die kredietcheck, en begrijp dat de NS bij zo’n check alleen maar een score terugkrijgt van 1 tot 11, zonder verdere informatie hoe die score tot stand is gekomen (bijv. op basis van je naam/geboortedatum, adres of zelfs postcodegebied).

Die informatie zal je dus zelf bij Focum moeten opvragen (waarna de NS er niets mee doet, computer zegt NEE), of je zult Focum moeten bewegen om hun gegevens aan te passen (ik woon hier aantoonbaar pas een maand, oudere schulden van dit adres mogen niet meetellen). Kost een boel moeite.

Gelukkig is er de workaround (als Focum verder helemaal niet over jouw persoontje weet maar een blokkade op adres geeft), om je adres in Mijn NS te wijzigen naar iets anders zoals familie of werk.

Focum heeft namelijk geen toegang tot de BRP (voorheen GBA) dus weet niet of je wel op dat adres woont. Als er (volgens Focum) voor jou als persoon én het opgegeven adres niets aan de hand is dan kom je door de check.

Verder heeft de NS (als je bestaande klant bent) natuurlijk intern al de nodige gegevens over je betaalmoraal (heb je ooit met een NS incassotraject te maken gehad en zo).

Die informatie is voor (big data ‘vuile was stofzuiger’) Focum natuurlijk ‘goud waard’, dus het zou me niets verbazen als die data van de NS als onderdeel van de ‘krediietcheck deal’ gewoon zonder jouw medeweten aan Focum doorverkocht wordt… en Focum die weer doorverkoopt aan (dochter)bedrijven die vorderingen opkopen om daar een slaatje uit te slaan. 🤔

Energiebedrijven, woningcorporaties, kredietaanbieders, zorgverzekeraars en zelfs online knutselwinkels kopen een check op de ‘betaalmoraal’ van hun klanten. Sommige bedrijven kopen niet, maar ruilen gegevens uit met de databrokers.

Win-win voor de NS en Focum… maar jij bent de klos.

Meldpunt: De dupe van je data | Consumentenbond

Hoe datahandelaren adressen van jou én van bedreigde personen te koop aanbieden | RTL Nieuws | RTL.nl

Om boos van te worden: de geniepige handel in gegevens over jouw gedrag – Bits of Freedom

My Data Done Right

Veel gestelde vragen | Focum

Privacyverklaring Focum uitgebreid

Uw kredietwaardigheid toetsen (kredietcheck) | Autoriteit Persoonsgegevens

 

Tja, de eerste indruk is niet al te best. 

@Lorena NS misschien kun je even de FG van de NS om een reactie vragen. Dat van die woordvoerders mag je anders toelichten En als dat niet lukt bij Wouter K. @Erryt NS en T**** hebben als het goed is email en een telefoonnummer van deze goede man. Net als Focum dat doet is deze natuurlijk ook afkomstig van een openbare bron.

 

 

Badge +3

In de andere topics is het al genoemd, maar lees vooral even dit artikel uit 2017 https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Aan de AVG (25 mei 2018) hebben ‘instanties’ zoals Focum blijkbaar maling. Alsof ze het BKR of de Belastingdienst zijn… 😥

Ze registreren openstaande rekeningen die je een keer over het hoofd hebt gezien. En ze knopen daar subjectieve conclusies aan vast die zeer nadelig kunnen zijn. Dat gebeurt ongezien, ongereguleerd en zonder je toestemming. Je wordt er niet eens over geïnformeerd, en dat is in schaamteloze overtreding van de wet.

Reputatie 7
Badge +1

In de andere topics is het al genoemd, maar lees vooral even dit artikel uit 2017 https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Aan de AVG (25 mei 2018) hebben ‘instanties’ zoals Focum blijkbaar maling. Alsof ze het BKR of de Belastingdienst zijn… 😥

Ze registreren openstaande rekeningen die je een keer over het hoofd hebt gezien. En ze knopen daar subjectieve conclusies aan vast die zeer nadelig kunnen zijn. Dat gebeurt ongezien, ongereguleerd en zonder je toestemming. Je wordt er niet eens over geïnformeerd, en dat is in schaamteloze overtreding van de wet.

Maar NS huurt welk zo'n club dus in om de klanten te checken, helpt dus gewoon mee en betaalt daar natuurlijk ook nog eens grif voor.

Reputatie 7
Badge

Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij de andere topics over die kredietcheck, en begrijp dat de NS bij zo’n check alleen maar een score terugkrijgt van 1 tot 11, zonder verdere informatie hoe die score tot stand is gekomen (bijv. op basis van je naam/geboortedatum, adres of zelfs postcodegebied).

Die informatie zal je dus zelf bij Focum moeten opvragen (waarna de NS er niets mee doet, computer zegt NEE), of je zult Focum moeten bewegen om hun gegevens aan te passen (ik woon hier aantoonbaar pas een maand, oudere schulden van dit adres mogen niet meetellen). Kost een boel moeite.

En waarom zou NS dat niet moeten doen? Ik neem toch aan dat die hier verwerkingsverantwoordelijke is in de zin van de AVG en dan moet ik daar terecht kunnen en is dat NS daarvoor bij zijn verwerker Focum moet zijn niet mijn probleem.

Reputatie 7
Badge +3

De hele ellende dat mensen geen NS abonnement kunnen bestellen omdat ze niet door de kredietcheck bij Focum komen is natuulijk begonnen toen NS alle abonnementen behalve Dal Voordeel alleen nog maar als Flex abonnement ging aanbieden. Als de andere abonnement ook nog als saldo abonnement verkrijgbaar zouden zijn dan zou het niet zo'n probleem zijn want dan hebben mensen de keuze om wel of niet op rekening te reizen. 

Badge +3

Maar NS huurt welk zo'n club dus in om de klanten te checken, helpt dus gewoon mee en betaalt daar natuurlijk ook nog eens grif voor.

Ik (alu hoedje) denk daar wel iets over inderdaad.

Er wordt volgens mij helemaal niets betaald voor die data, want Focum (de stofzuiger) vindt het waarschijnlijk helemaal prima als ze de ‘betaalmoraal’ van NS klanten te weten krijgen!
Dan (handjeklap op de veemarkt, jij krijgt een koe en ik een paar schapen) geven we jullie (de NS dus) in ruil gewoon toegang tot ons fantastische systeem (zonder persoonsgegevens, maar score op adres en zo!)

Dus (ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen…)
Als ik elke NS factuur na alle herinneringen altijd op de laatst mogelijke dag betaal (waarbij ik er wel voor zorg dat de NS het geld dan ook echt heeft)… Dan is er voor de NS geen probleem (geen incassotraject nodig).

Maar Focum zal daarvan smullen want Robert neigt naar wanbetaling!
Incasso’s mislukken namelijk soms spontaan {dus die zal wel geen saldo hebben, ook al gaat het maar om € 0,08 of zo}

En handmatig betalen is Robert altijd rijkelijk laat mee. Ja beste NS (en Focum) dat klopt helemaal!

Jullie Bureau Nabetalingen is ook traag (bewijs van overboeking heb ik, en ‘aangekomen bij begunstigde per direct’ ook )….  🤣

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij de andere topics over die kredietcheck, en begrijp dat de NS bij zo’n check alleen maar een score terugkrijgt van 1 tot 11, zonder verdere informatie hoe die score tot stand is gekomen (bijv. op basis van je naam/geboortedatum, adres of zelfs postcodegebied).

Die informatie zal je dus zelf bij Focum moeten opvragen (waarna de NS er niets mee doet, computer zegt NEE), of je zult Focum moeten bewegen om hun gegevens aan te passen (ik woon hier aantoonbaar pas een maand, oudere schulden van dit adres mogen niet meetellen). Kost een boel moeite.

En waarom zou NS dat niet moeten doen? Ik neem toch aan dat die hier verwerkingsverantwoordelijke is in de zin van de AVG en dan moet ik daar terecht kunnen en is dat NS daarvoor bij zijn verwerker Focum moet zijn niet mijn probleem.

Precies. Focum gebruikt bij mijn weten wel degelijk je adres als criterium (immers, het adres aanpassen kan tot succes leiden), dus NS is hier NMBM na al die jaren nog steeds illegaal bezig.

Badge +3

Precies. Focum gebruikt bij mijn weten wel degelijk je adres als criterium (immers, het adres aanpassen kan tot succes leiden), dus NS is hier NMBM na al die jaren nog steeds illegaal bezig.

Focum denkt mijn adres te weten, maar dat weten ze helemaal niet! Wat ze over mijn adres weten is helemaal niet van belang.

De NS geeft aan Focum een naam (en geboortedatum) en adres… en dan vindt Focum daar misschien iets van 🙄

Mijzelf boeit het minder dan niets, want Focum kent mij niet (als persoon, graaf je rot!) en dat adres kan elk adres zijn. 

Maar je postcode heeft natuurlijk wel een bepaalde score op hun ‘stoplicht’ met die score van 1 tot 11 😅

Wanbetalers om mij heen (de overburen, of zelfs huisgenoten!) mogen dan misschien geweigerd worden voor NS Flex (wegens reiskosten achteraf, maar het Dal Vrij of ander abonnement is al vooruit betaald!) ❓

Dat heeft dus niets met jouw eigen ‘betaalmoraal’ of kredietwaardigheid te maken. Snel mee stoppen dus die kredietcheck (mijn mening). 😴

Reputatie 7
Badge +3

Focum gebruikt bij mijn weten wel degelijk je adres als criterium

 

Klopt. Focum meldt dit zelf ook op hun site. Maar het is uiteindelijk NS die bepaalt of ze daar iets mee doen.

  • Kan ik worden afgewezen op mijn adres?

    Een bedrijf kan besluiten om niet aan u te leveren, omdat er negatieve betalingservaringen zijn op uw adres. Deze kunnen van familieleden, huisgenoten of voorgaande bewoners op het adres zijn, waarvan u wellicht niet op de hoogte bent. Een bedrijf bepaalt zelf in hoeverre zij informatie over het adres relevant vindt in de acceptatie van u als klant. In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kan Focum u geen aanvullende informatie geven over personen op het adres anders dan uzelf.

Reputatie 7
Badge +1

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Dan kun je een bezwaar bij Focum indienen.

Conclusie mijnerzijds: Bovenstaande reactie is dus te simpel. Je zou dus wel degelijk een klacht bij NS moeten kunnen indienen en NS dient daar ook gewoon op te reageren. Ondertussen niets meer van TS gehoord dus ik laat het even hierbij.

 

Als ik dit zo lees lijkt het erop om vooral door Focum alle wanbetalers te gaan weigeren. Gelukkig vraag ik verder nooit (peper)dure NS Flex abonnementen aan als ik dat niet van kan betalen. Dus stel een NS Flex Altijd Vrij is voor mij niet te betalen dus als ik dat klakkeloos ga aanvragen lijkt mij dat ik zeker als wanbetaler wordt gezien door Focum?? Maar gelukkig heb ik een NS Flex Dal Voordeel abonnement dus ik schiet dat bedrag dan even voor en de reiskosten worden vergoed als ik naar Dagbesteding ga. Maar misschien voelt dat niet goed en had ik anders wel beter een Dal Voordeel Reizen op Saldo moeten aanvragen. Maar het lijkt mij achteraf gepraat want hoe je went of keert betalen moet je dan toch.

Badge +3

Focum kijkt helemaal niet naar de prijs van het abonnement dat je wilt aanvragen, maar naar (oude) schulden op jouw naam, adres of zelfs postcodegebied.

Dus zelfs al wil je Flex Basis (gratis, maar natuurlijk wel achteraf je reiskosten betalen) gaat dat niet lukken als Focum ook maar iets aan ‘vuile was’ van jou of je huisgenoten (of je buren) kan vinden.

Aan Flex Basis heb je overigens niets, dan kan je net zo goed een persoonlijke kaart met automatisch saldo laden nemen, of reizen op je bankpas.

@Lorena NS 

Nogmaals, 

@Lorena NS misschien kun je even de FG van de NS om een reactie vragen. Dat van die woordvoerders mag je anders toelichten En als dat niet lukt bij Wouter K. @Erryt NS en T**** hebben als het goed is email en een telefoonnummer van deze goede man. Net als Focum dat doet is deze natuurlijk ook afkomstig van een openbare bron.

Het blijkt al wat langer een probleem te zijn. 😥

Zo werd Myrthe Reuver de dupe van haar data: ‘Ze geloven in eerste instantie het systeem’ | Trouw

Myrthe Reuver op LinkedIn: Ik kon door een automatische "kredietcheck" geen NS abonnement afsluiten… | 87 commentaren

 

Reputatie 7
Badge +1

Zie dit topic

 

 

@Tijdvoor Daar gaat het eerste topic inzake deze kwestie over. Myrthe heeft ook zelf gereageerd in dat topic.

Focum kijkt helemaal niet naar de prijs van het abonnement dat je wilt aanvragen, maar naar (oude) schulden op jouw naam, adres of zelfs postcodegebied.

Dus zelfs al wil je Flex Basis (gratis, maar natuurlijk wel achteraf je reiskosten betalen) gaat dat niet lukken als Focum ook maar iets aan ‘vuile was’ van jou of je huisgenoten (of je buren) kan vinden.

Aan Flex Basis heb je overigens niets, dan kan je net zo goed een persoonlijke kaart met automatisch saldo laden nemen, of reizen op je bankpas.

 

O ya @Robert B dan kan dat nog veel verder gaan. Dus als ik bijvoorbeeld op postcodegebied 1234 AB in Driebergen woon en mijn buurvrouw paar huizen verderop heeft grote schulden (dus ik woon bijvoorbeeld op huisnummer 1 en zij woont bijvoorbeeld op huisnummer 5) betekent dan werkelijkheid dat ik dan geen NS Flex abonnement kan nemen?  Lijkt mij sterk. Want ik ga namelijk nooit over de financiën van mijn buren. Zelfs niet als mijn buurman of buurvrouw bijvoorbeeld aan iets verslaafd aan is (gokken, roken sigaretten,  alcohol, drugs e.d.) . Gelukkig in mijn situatie tot nu toe nog niet voorgekomen.

Reageer