laatste dag geldigheid keuzedag


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Deze week zag ik dat er nog een keuzedag beschikbaar was tm 30 april 2022 voor mijn vrouw en mij. Dus op zaterdag 30 april een treinreis gepland. Wat bleek op zaterdagmorgen 30 april bij het ophalen van de keuzedag bij de automaat konden wij alleen de keuzedag met een geldigheid tm 30 juni 2022 ophalen. En onze keuzedag met de geldigheid tm 30 april stond er niet meer bij. Direct de NS gebeld maar met deze buitenlandse stem aan de telefoon kwam ik niet verder dan dat het beleid van de NS was. Ze kon mij niet vertellen waarom een keuzedag die 30 april nog geldig is niet op te halen is op 30 april zodat wij kunnen reizen. Voelt echt aan als diefstal door NS en dat terwijl wij de afgelopen anderhalve jaar van corona tijd al onze keuzedagen al bewust hebben moeten en laten verlopen.

Daniël NS 2 jaar geleden

Hey JAZ. Welkom bij de NS Community.

We kunnen helaas hier niet je gegevens inzien en ik kan dus niet achterhalen wat de exacte omstandigheden zijn. Je kunt nogmaals contact op zoeken met de Klanten Service voor verdere verduidelijking. Zou je hier verder niet uitkomen kan ik ook nog meekijken in een privé bericht.

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 6

Hey JAZ. Welkom bij de NS Community.

We kunnen helaas hier niet je gegevens inzien en ik kan dus niet achterhalen wat de exacte omstandigheden zijn. Je kunt nogmaals contact op zoeken met de Klanten Service voor verdere verduidelijking. Zou je hier verder niet uitkomen kan ik ook nog meekijken in een privé bericht.

Badge +3

Te laat nu, maar wat zegt het overzicht van je Keuzedagen op de Mijn NS website?

Als er t/m 30 april (op te halen of ermee reizen) stond ben je natuurlijk benadeeld.

Ik neem aan dat de Klantenservice in zo’n geval een (verlopen) Keuzedag wel kan vergoeden, omdat je nu de volgende gebruikt hebt.

Maar dit gaat dus om Keuzedagen die in de eerste helft van 2021 (of nog eerder) aangeschaft zijn?

Beter was het geweest als de NS je alle Keuzedagen voor een (contract)jaar meteen zou geven, vergelijk de papieren Keuzedagen. Dat was ook de oorspronkelijke ‘belofte’.

Reputatie 7
Badge +1

Ja wel-de alhier sterk vertegenwoordigde zelf-aangestelde onbezoldigde inkomstenbewakers van tante Spoor (behoor ik bepaald niet bij) zien je al aankomen: bestel je zoń ABO, krijg je die 7 dagen, zeg je op na 1 -2 weken en opgebruikt-dat kost je dan nog geen 30 euries…………

Hoewel: zal enkel de groep 60-64 wat bevoordelen-vanaf 65 reis je voor dat geld 2/3 maand DalVrij, dus nog langer/meer dagies.

Reputatie 7
Badge +3

Geldigheid keuzedagen worden in overzicht aangegeven met t/m. Een keuzedag geldig t/m 30 april zou dus op 30 april geldig moeten zijn en moet je dus kunnen ophalen.

Wat staat er in jouw overzicht achter keuzedag 30 april 2022, vervallen of opgehaald? Als er vervallen staat dan zou je nog een beroep op de klantenservice kunnen doen, staat er opgehaald dan heb je die eerder gebruikt en zou je dat in jouw reisgeschiedenis kunnen terugzien.

Reputatie 7
Badge +4

Ach. Klantenservice is vaak nog wat coulant naar senioren en geeft dan nog wel eens een extra keuzedag weg. Formeel klopt dat niet, maar een keuzedag betekent nu eenmaal veel voor nogal wat  ouderen.

Het is denk ik wel wijs niet tot de laatste dag te wachten met het opnemen van de keuzedag. Er kan zo maar wat tussen komen.

 

Badge +3

Het is denk ik wel wijs niet tot de laatste dag te wachten met het opnemen van de keuzedag. Er kan zo maar wat tussen komen.

Tja, maar na het ophalen van de Keuzedag wordt deze aangesproken bij de eerstvolgende incheck buiten de spits.

Dus als er iets tussenkomt (een treinreis tussen ophalen en je bedachte reis met een Keuzedag) dan zal je die op een andere manier moeten maken.

Dus kan je juist wél het beste de Keuzedag zo kort mogelijk voor je reis ophalen? Dat zou dan de avond ervoor kunnen, bij de supermarkt e.d.

Wellicht zou dat gelukt zijn op 29 april, maar neemt niet weg dat een Keuzedag geldig t/m 30 april ook op 30 april zelf nog opgehaald zou moeten kunnen worden, toch?

Reputatie 7
Badge +4

Dat is niet wat ik aan wilde geven. Als je de keuzedag op de laatste dag van geldigheid nog opneemt en er is een verstoring, dan kun je je reis niet meer uitstellen naar een andere dag en dat is zonde. Het gaat niet om wat jij hier aangeeft. 
Verder kun je inderdaad de keuzedag er van te voren opzetten, maar hij wordt pas geldig na een incheck in de daluren binnen de geldigheidsperiode. 
Als je ook zonder Keuzedag reist: er pas opzetten op of kort voor de dag van vertrek. Vind ik althans. 

Ook bij mij ging het gisteren mis. Had nog 2 keuzedagen tot en met 6 juli. Één normale en een ‘jaarkaart’ omdat mijn abonnement op 7 juli gestart is. Bij inchecken zag ik dat mijn vlg keuze dag ( t/m 6 sept) was geactiveerd. Naar de balie gegaan en daar zagen ze dat de 2 keuzedagen tot en met 6 juli waren ‘vervallen’ terwijl het 6 juli was. Hoe krijg ik dit recht gezet? 

Reputatie 7
Badge +3

Ook bij mij ging het gisteren mis. Had nog 2 keuzedagen tot en met 6 juli. Één normale en een ‘jaarkaart’ omdat mijn abonnement op 7 juli gestart is. Bij inchecken zag ik dat mijn vlg keuze dag ( t/m 6 sept) was geactiveerd. Naar de balie gegaan en daar zagen ze dat de 2 keuzedagen tot en met 6 juli waren ‘vervallen’ terwijl het 6 juli was. Hoe krijg ik dit recht gezet? 

Telefonisch, via Twitter , Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

1 van de 2 keuzedagen tot met 6 juli zou je toch al kwijtraken, maar voor de andere zou je een code of papieren keuzedag moeten krijgen. Let op er kan geen nieuwe keuzedag toegevoegd worden en laat niets resetten, ik raakte daardoor nog een keuzedag kwijt. Het is bij uiteindelijk goed opgelost door codes.

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

En dan kun je er op de laatste dag mee reizen.

Tip voor NS: maak dit duidelijk aan de klanten !!!

want dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen zonder dat er iets aan gedaan wordt 😖

zeeer klantonvriendelijk!

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

En dan kun je er op de laatste dag mee reizen.

Tip voor NS: maak dit duidelijk aan de klanten !!!

want dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen zonder dat er iets aan gedaan wordt 😖

zeeer klantonvriendelijk!

NS is helaas verworden tot een kansloos bedrijf dat zelfs de meest simpele dingen maar niet kan oplossen. Dit is hier het beste voorbeeld van. Dit soort topics over de geldigheid van de keuzedag op de laatste dag komt hier veelvuldig en al meerdere jaren voor. NS heeft er tot op heden helemaal niets mee gedaan. Dat je één dag van te voren moet activeren is natuurlijk onzin. NS had dit al heel lang geleden moeten oplossen. Dat ze dit niet doen is inderdaad tekenend voor de klantvriendelijkheid op dit moment.

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

Waarom zou dat activeren de dag er voor moeten gebeuren. Moet iemand daar dan speciaal voor naar het station gaan?

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

Waarom zou dat activeren de dag er voor moeten gebeuren. Moet iemand daar dan speciaal voor naar het station gaan?

Er staat nergens dat je een keuzedag uiterlijk de dag voor verlopen moet activeren.

Het klopt dat het onzin is, maar als NS niks doet om het op te lossen, is dit waarschijnlijk de enige manier om een keuzedag niet net op de laatste dag te verliezen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik het woord niet veelvuldig, maar het is gewoon schandalig dat dit nog steeds niet opgelost is. In andere topics is al door moderatoren aangegeven waar het probleem door ontstaat. In de systemen van NS betekent de datum “vervalt per". Het is echt geen raketwetenschap dit op te lossen.

Ik heb er wederom een melding van gemaakt en ga er vanuit dat het dit keer echt opgelost zal worden. Ik moet eerlijk toegeven dat het eerder opgelost had moeten worden.

Badge +3

Ik gebruik het woord niet veelvuldig, maar het is gewoon schandalig dat dit nog steeds niet opgelost is. In andere topics is al door moderatoren aangegeven waar het probleem door ontstaat. In de systemen van NS betekent de datum “vervalt per". Het is echt geen raketwetenschap dit op te lossen.

Ik denk eerder dat het komt omdat de volgende keuzedag een dag te vroeg klaar gezet wordt (op zich wel handig) maar daarbij de vorige ‘overschrijft’?

Dat je tegenwoordig maar één Keuzedag tegelijk kunt ophalen is wel prettig, maar hou de nieuwe/volgende dan nog even vast totdat de vorige echt verlopen (en niet meer op te halen) is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik het woord niet veelvuldig, maar het is gewoon schandalig dat dit nog steeds niet opgelost is. In andere topics is al door moderatoren aangegeven waar het probleem door ontstaat. In de systemen van NS betekent de datum “vervalt per". Het is echt geen raketwetenschap dit op te lossen.

Ik denk eerder dat het komt omdat de volgende keuzedag een dag te vroeg klaar gezet wordt (op zich wel handig) maar daarbij de vorige ‘overschrijft’?

Dat je tegenwoordig maar één Keuzedag tegelijk kunt ophalen is wel prettig, maar hou die nieuwe dan nog even vast totdat de vorige echt verlopen is.

Het probleem doet zich voor bij degenen die nog keuzedagen volgens het oude systeem hebben en door de coronaperiode nog een berg hebben. Bij het nieuwe systeem wordt de volgende pas klaargezet als de oude gebruikt is.

Het betrof toch een tekstuele fout wat enkele maanden geleden al is gecorrigeerd. Er staat nu dat de keuzedag tot in plaats van tot en met de einddatum te gebruiken is. Het verhaal is bij ons bekend en indien er contact met onze klantenservice wordt opgenomen compenseren wij diegene met een couponcode voor een gratis keuzedag voor de laatste dag die in de tot-en-met mail staat.

Reputatie 5

Het betrof toch een tekstuele fout wat enkele maanden geleden al is gecorrigeerd. Er staat nu dat de keuzedag tot in plaats van tot en met de einddatum te gebruiken is. 

Klopt het dan wel?

Als de keuzedag maar tot een dag voor de einddatum te gebruiken, dan is de 'tot' dag toch niet gelijk aan de einddatum? De keuzedag is ook toch ook wel te gebruiken tot en met de einddatum, als je hem maar minstens een dag van tevoren activeert?

De keuzedag is tot 06.10 te gebruiken in plaats van tot en met 06.10. Dus vandaag kon je er niet meer mee reizen. Ook niet als deze gister al geactiveerd was.

Reputatie 7
Badge +3

Het betrof toch een tekstuele fout wat enkele maanden geleden al is gecorrigeerd. Er staat nu dat de keuzedag tot in plaats van tot en met de einddatum te gebruiken is. Het verhaal is bij ons bekend en indien er contact met onze klantenservice wordt opgenomen compenseren wij diegene met een couponcode voor een gratis keuzedag voor de laatste dag die in de tot-en-met mail staat.

Die tekstuele fout bestaat dan al jaren en is niet de werkelijke reden. Die is eerder hier gecommuniceerd namelijk dat in het systeem ‘tot’ is gezet ipv ‘tot en met’.

Ben benieuwd vanaf welke datum dat dan gecorrigeerd is. Ik heb begrepen dat ook mensen die voor december 2022 keuzedagen hadden deze nu bij verlenging ook in 1x krijgen. Dat stond niet op de website. Voor het geval dat ook plotseling gecorrigeerd wordt: gewijzigde voorwaarden heb ik hierover nooit gekregen.

De fout bestaat al een tijd, maar niet jaren lang. Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? In ieder geval klopt dat niet. Ik heb het uitgezocht en dit was de reden. Ik kan geen exacte datum geven, maar ik kreeg wel te horen dat het enige tijd geleden al gecorrigeerd was.

Reputatie 5

De keuzedag is tot 06.10 te gebruiken in plaats van tot en met 06.10. Dus vandaag kon je er niet meer mee reizen. Ook niet als deze gister al geactiveerd was.

Oké.

Ik maakte uit dit topic op dat als de keuzedag een dag van tevoren geactiveerd zou worden dat hij dan nog wel op de einddag zou werken, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Helaas niet, maar als je contact opneemt met onze klantenservice dan kunnen mijn collega's een coupcode geven zodat je de keuzedag alsnog kan gebruiken.

Reageer