laatste dag geldigheid keuzedag


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Deze week zag ik dat er nog een keuzedag beschikbaar was tm 30 april 2022 voor mijn vrouw en mij. Dus op zaterdag 30 april een treinreis gepland. Wat bleek op zaterdagmorgen 30 april bij het ophalen van de keuzedag bij de automaat konden wij alleen de keuzedag met een geldigheid tm 30 juni 2022 ophalen. En onze keuzedag met de geldigheid tm 30 april stond er niet meer bij. Direct de NS gebeld maar met deze buitenlandse stem aan de telefoon kwam ik niet verder dan dat het beleid van de NS was. Ze kon mij niet vertellen waarom een keuzedag die 30 april nog geldig is niet op te halen is op 30 april zodat wij kunnen reizen. Voelt echt aan als diefstal door NS en dat terwijl wij de afgelopen anderhalve jaar van corona tijd al onze keuzedagen al bewust hebben moeten en laten verlopen.

Daniël NS 2 jaar geleden

Hey JAZ. Welkom bij de NS Community.

We kunnen helaas hier niet je gegevens inzien en ik kan dus niet achterhalen wat de exacte omstandigheden zijn. Je kunt nogmaals contact op zoeken met de Klanten Service voor verdere verduidelijking. Zou je hier verder niet uitkomen kan ik ook nog meekijken in een privé bericht.

Bekijk origineel

32 reacties

Badge +3

Zo staat het in mijn overzicht, maar volgens @Erryt NS zou het niet tot met de 5e maar tot de 5e zijn.
Ik denk dat het toch te maken heeft met de keuzedag die de 6e op te halen is de 5e klaargezet wordt.

Precies dat dus, jammer @Erryt NS dit klopt dus gewoon ergens niet toch? 🤔

“Weet je wat, we passen een of andere tekst aan en vervolgens is een Keuzedag zomaar een dag korter geldig geworden dan iedereen zou verwachten”… 😮😫

Omdat de volgende Keuzedag al staat te trappelen om gebruikt te worden…. 

Zie openingspost van dit topic, het is gewoon een systeemfout waar je van alles over kunt zeggen (tekst in e-mail en overzicht in Mijn NS veranderen of een coulance e-ticket aanbieden) maar het is dus simpelweg fout!

Ik ben verder niet boos of zo (geen gedupeerde) maar mijn verstand staat erbij stil.

Voor de rest, zie de openingspost van dit topic, een Keuzedag geldig t/m 30 april zou geen Keuzedag moeten opleveren die van 30 april t/m 30 juni geldig is (want dat is een dag te veel!) en zou dus t/m de 29e moeten zijn.

Ook fijn, dan haal je die de 29e op om op de 30e mee te reizen, en is die ineens ‘verlopen’ en reis je op saldo?! #kanniewaarzijn

Voor wie een Mijn OV-chip account heeft… Ik zou na het ophalen van een Keuzedag vooral eens kijken bij kaartinformatie tot wanneer die precies geldig is.

Reputatie 7
Badge +3

Zolang ze maar een volledige maand geldig zijn, dus Keuzedagen die op de 6e ingegaan zijn moeten in ieder geval tot en met de 5e nog geldig zijn, ook al staat dan de volgende Keuzedag (geldig per de 6e) al klaar.

Zo zal het ook in je overzicht in Mijn NS en de e-mail staan, toch?

Zo staat het in mijn overzicht, maar volgens @Erryt NS zou het niet tot met de 5e maar tot de 5e zijn.

Ik denk dat het toch te maken heeft met de keuzedag die de 6e op te halen is de 5e klaargezet wordt.

Badge +3

Zolang ze maar een volledige maand geldig zijn, dus Keuzedagen die op de 6e van een maand uitgegeven zijn moeten in ieder geval tot en met de 5e nog geldig zijn, ook al staat de volgende Keuzedag (geldig per de 6e) al een dag eerder klaar.

Zo zal het ook in je overzicht in Mijn NS en de e-mail staan, toch?

Reputatie 7
Badge +3

De fout bestaat al een tijd, maar niet jaren lang. Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? In ieder geval klopt dat niet. Ik heb het uitgezocht en dit was de reden. Ik kan geen exacte datum geven, maar ik kreeg wel te horen dat het enige tijd geleden al gecorrigeerd was.

Ik kom er op terug.

Bij mij deed het probleem zich bijna 1,5 jaar geleden voor.

Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? 

 

Het is maar net hoe je het interpreteert. Het was in ieder geval gewoon een foutje in de tekst wat gelukkig is opgelost. 

Reputatie 5

Op de website van NS staat trouwens (nog steeds) dat de keuzedagen vervallen na de einddatum en ook dat de geldigheid gelijk loopt aan de geldigheid van het DalVoordeel-abonnement.

 

Reputatie 7
Badge +3

Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? 

 

Helaas niet, maar als je contact opneemt met onze klantenservice dan kunnen mijn collega's een coupcode geven zodat je de keuzedag alsnog kan gebruiken.

Reputatie 5

De keuzedag is tot 06.10 te gebruiken in plaats van tot en met 06.10. Dus vandaag kon je er niet meer mee reizen. Ook niet als deze gister al geactiveerd was.

Oké.

Ik maakte uit dit topic op dat als de keuzedag een dag van tevoren geactiveerd zou worden dat hij dan nog wel op de einddag zou werken, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

De fout bestaat al een tijd, maar niet jaren lang. Waar hebben wij gezegd dat het systeem het verkeerd had? In ieder geval klopt dat niet. Ik heb het uitgezocht en dit was de reden. Ik kan geen exacte datum geven, maar ik kreeg wel te horen dat het enige tijd geleden al gecorrigeerd was.

Reputatie 7
Badge +3

Het betrof toch een tekstuele fout wat enkele maanden geleden al is gecorrigeerd. Er staat nu dat de keuzedag tot in plaats van tot en met de einddatum te gebruiken is. Het verhaal is bij ons bekend en indien er contact met onze klantenservice wordt opgenomen compenseren wij diegene met een couponcode voor een gratis keuzedag voor de laatste dag die in de tot-en-met mail staat.

Die tekstuele fout bestaat dan al jaren en is niet de werkelijke reden. Die is eerder hier gecommuniceerd namelijk dat in het systeem ‘tot’ is gezet ipv ‘tot en met’.

Ben benieuwd vanaf welke datum dat dan gecorrigeerd is. Ik heb begrepen dat ook mensen die voor december 2022 keuzedagen hadden deze nu bij verlenging ook in 1x krijgen. Dat stond niet op de website. Voor het geval dat ook plotseling gecorrigeerd wordt: gewijzigde voorwaarden heb ik hierover nooit gekregen.

De keuzedag is tot 06.10 te gebruiken in plaats van tot en met 06.10. Dus vandaag kon je er niet meer mee reizen. Ook niet als deze gister al geactiveerd was.

Reputatie 5

Het betrof toch een tekstuele fout wat enkele maanden geleden al is gecorrigeerd. Er staat nu dat de keuzedag tot in plaats van tot en met de einddatum te gebruiken is. 

Klopt het dan wel?

Als de keuzedag maar tot een dag voor de einddatum te gebruiken, dan is de 'tot' dag toch niet gelijk aan de einddatum? De keuzedag is ook toch ook wel te gebruiken tot en met de einddatum, als je hem maar minstens een dag van tevoren activeert?

Het betrof toch een tekstuele fout wat enkele maanden geleden al is gecorrigeerd. Er staat nu dat de keuzedag tot in plaats van tot en met de einddatum te gebruiken is. Het verhaal is bij ons bekend en indien er contact met onze klantenservice wordt opgenomen compenseren wij diegene met een couponcode voor een gratis keuzedag voor de laatste dag die in de tot-en-met mail staat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik het woord niet veelvuldig, maar het is gewoon schandalig dat dit nog steeds niet opgelost is. In andere topics is al door moderatoren aangegeven waar het probleem door ontstaat. In de systemen van NS betekent de datum “vervalt per". Het is echt geen raketwetenschap dit op te lossen.

Ik denk eerder dat het komt omdat de volgende keuzedag een dag te vroeg klaar gezet wordt (op zich wel handig) maar daarbij de vorige ‘overschrijft’?

Dat je tegenwoordig maar één Keuzedag tegelijk kunt ophalen is wel prettig, maar hou die nieuwe dan nog even vast totdat de vorige echt verlopen is.

Het probleem doet zich voor bij degenen die nog keuzedagen volgens het oude systeem hebben en door de coronaperiode nog een berg hebben. Bij het nieuwe systeem wordt de volgende pas klaargezet als de oude gebruikt is.

Badge +3

Ik gebruik het woord niet veelvuldig, maar het is gewoon schandalig dat dit nog steeds niet opgelost is. In andere topics is al door moderatoren aangegeven waar het probleem door ontstaat. In de systemen van NS betekent de datum “vervalt per". Het is echt geen raketwetenschap dit op te lossen.

Ik denk eerder dat het komt omdat de volgende keuzedag een dag te vroeg klaar gezet wordt (op zich wel handig) maar daarbij de vorige ‘overschrijft’?

Dat je tegenwoordig maar één Keuzedag tegelijk kunt ophalen is wel prettig, maar hou de nieuwe/volgende dan nog even vast totdat de vorige echt verlopen (en niet meer op te halen) is.

Ik heb er wederom een melding van gemaakt en ga er vanuit dat het dit keer echt opgelost zal worden. Ik moet eerlijk toegeven dat het eerder opgelost had moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik het woord niet veelvuldig, maar het is gewoon schandalig dat dit nog steeds niet opgelost is. In andere topics is al door moderatoren aangegeven waar het probleem door ontstaat. In de systemen van NS betekent de datum “vervalt per". Het is echt geen raketwetenschap dit op te lossen.

Het klopt dat het onzin is, maar als NS niks doet om het op te lossen, is dit waarschijnlijk de enige manier om een keuzedag niet net op de laatste dag te verliezen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

Waarom zou dat activeren de dag er voor moeten gebeuren. Moet iemand daar dan speciaal voor naar het station gaan?

Er staat nergens dat je een keuzedag uiterlijk de dag voor verlopen moet activeren.

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

Waarom zou dat activeren de dag er voor moeten gebeuren. Moet iemand daar dan speciaal voor naar het station gaan?

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

En dan kun je er op de laatste dag mee reizen.

Tip voor NS: maak dit duidelijk aan de klanten !!!

want dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen zonder dat er iets aan gedaan wordt 😖

zeeer klantonvriendelijk!

NS is helaas verworden tot een kansloos bedrijf dat zelfs de meest simpele dingen maar niet kan oplossen. Dit is hier het beste voorbeeld van. Dit soort topics over de geldigheid van de keuzedag op de laatste dag komt hier veelvuldig en al meerdere jaren voor. NS heeft er tot op heden helemaal niets mee gedaan. Dat je één dag van te voren moet activeren is natuurlijk onzin. NS had dit al heel lang geleden moeten oplossen. Dat ze dit niet doen is inderdaad tekenend voor de klantvriendelijkheid op dit moment.

Ik denk dat het probleem is dat je de keuzedag moet activeren uiterlijk op de dag vóórdat hij verloopt.

En dan kun je er op de laatste dag mee reizen.

Tip voor NS: maak dit duidelijk aan de klanten !!!

want dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen zonder dat er iets aan gedaan wordt 😖

zeeer klantonvriendelijk!

Reputatie 7
Badge +3

Ook bij mij ging het gisteren mis. Had nog 2 keuzedagen tot en met 6 juli. Één normale en een ‘jaarkaart’ omdat mijn abonnement op 7 juli gestart is. Bij inchecken zag ik dat mijn vlg keuze dag ( t/m 6 sept) was geactiveerd. Naar de balie gegaan en daar zagen ze dat de 2 keuzedagen tot en met 6 juli waren ‘vervallen’ terwijl het 6 juli was. Hoe krijg ik dit recht gezet? 

Telefonisch, via Twitter , Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

1 van de 2 keuzedagen tot met 6 juli zou je toch al kwijtraken, maar voor de andere zou je een code of papieren keuzedag moeten krijgen. Let op er kan geen nieuwe keuzedag toegevoegd worden en laat niets resetten, ik raakte daardoor nog een keuzedag kwijt. Het is bij uiteindelijk goed opgelost door codes.

Ook bij mij ging het gisteren mis. Had nog 2 keuzedagen tot en met 6 juli. Één normale en een ‘jaarkaart’ omdat mijn abonnement op 7 juli gestart is. Bij inchecken zag ik dat mijn vlg keuze dag ( t/m 6 sept) was geactiveerd. Naar de balie gegaan en daar zagen ze dat de 2 keuzedagen tot en met 6 juli waren ‘vervallen’ terwijl het 6 juli was. Hoe krijg ik dit recht gezet? 

Reageer