beantwoord

NS flex is niet zo flexibel als het zich voor doet. waarom kan ik niets pauzeren?

  • 2 August 2022
  • 16 reacties
  • 1232 Bekeken

Ik heb op dit moment twee weken vakantie. Ik ga dus niet gebruik maken van mijn abonnement in die tijd. Ik wil mijn abonnement (traject vrij, duur abonement) dus op pauze zetten. dit had ik via de NS chat al gevraagd en dat was mogelijk zei die medewerker. Nu blijkt pauzeren dus helemaal niet te kunnen. Dit heeft mij ook laten zien dat die zogenaamde flexibele abonnement helemaal niet flexibel zijn. ik kan die alleen veranderen eens in de 30 dagen, en dan moet het een basis abonnement worden. Waarom kan ik niet voor twee weken een abonnement pauzeren??? Het oude systeem is vele malen flexibeler. Ik voel mij een beetje genaaid, hierdoor heb ik serieuze twijfels over of ik nog wel wil door gaan met het reizen met OV. Waarom zegt een chat medewerker dat je wel kan pauzeren (zelfs uitgelegt hoe het op de factuur zou werken) maar dit in de praktijk dus helemaal niet kan???

icon

Beste antwoord door Momo 2 August 2022, 16:45

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het basis-abonnement is eigenlijk hetzelfde als pauzeren. U betaalt dan geen abonnementskosten en krijgt dan ook geen korting. 

Reputatie 7
Badge +3

Upgraden vanaf het basis-abonnement naar een betaald abonnement kan ook binnen die 30 dagen, is hier meerdere malen bevestigd door NS. Als het niet via Mijn NS kan, dan kan de klanteNService het doen.

Dat je een betaald abonnement niet binnen 30 dagen kan stopzetten is natuurlijk logisch, anders zou je voor elke reis die je gaat maken even snel een abonnement kunnen nemen voor een dag.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het upgraden binnen maand, zie deze reactie van een NS-medewerker een paar maanden geleden:

Ik heb niets gehoord over dat we NS Flex Basis niet meer binnen de eerste maand upgraden. Dat we dit wel doen in de praktijk heeft inderdaad ook nooit in de voorwaarden gestaan en wellicht dat het daarom nooit via Mijn NS heeft gekund. In mijn instructie over het wijzigen staat verder: “Met een NS Basis kan je ook binnen de maand weer kiezen voor een abonnement. Deze tegemoetkoming is in de eerste onzekere corona-maanden mogelijk gemaakt. Het betreft een uitzondering op de voorwaarden en geen wijziging van de voorwaarden.”

Reputatie 7
Badge +3

ja met deze aanname is het inderdaad minder flexibel, maar ik heb toch echt een maandelijks abonnement gehad voor het bestaan van flex. Ik was in staat om mijn abonnement na elke maand stop te zetten, waar ik ook gebruik van maakte, zodat bijvoorbeeld een week geen abonnement had voor een vakantie tussendoor bijvoorbeeld.

Had je dan misschien geen doorlopend jaarabonnement maar losse maandabonnementen die je iedere maand opnieuw moest afsluiten? Dan kon je tussen de ene maand en de volgende maand inderdaad een week geen abonnement hebben. Alleen kon je een maandabonnement niet eerder dan de einddatum stop zetten, die liep na een maand vanzelf af. Maandabonnementen waren per maand wel duurder dan jaarabonnementen. 

Voor doorlopende jaarabonnementen (in de voorwaarden door NS Abonnement voor onbepaalde tijd genoemd) golden (en gelden nog steeds voorzover de abonnementen nog bestaan) onderstaande voorwaarden.

In gevallen van langdurige ziekte of plotseling ontslag tijdens het eerste abonnementsjaar wilde de klantenservice nog wel eens uit coulance het abonnement eerder stop zetten.

 

Ik heb zelf bijna 5 jaar lang een doorlopend jaarabonnement Traject Vrij gehad met ingangsdatum 25 augustus 2014. Vanaf half juni 2019 had ik die niet meer nodig. Op de reguliere wijze zou ik dit pas per 25 juni hebben kunnen opzeggen, maar door te wijzigen naar NS Flex kon dit iedere willekeurige dag dat ik maar wilde en heb ik het op 15 juni gewijzigd naar Flex Dalvoordeel. Hierdoor kreeg ik nog voor 10 niet gebruikte dagen restitutie. 

Wat wel kon je altijd, ook in het eeste jaar, met een Traject Vrij jaarabonnement maandelijks het traject wijzigen, maar ook alleen per de ingangsdag van de maand waarop het abonnement was gestart. 

nee ik vind dat totaal niet hetzelfde als pauzeren. Pauzeren is iets tijdelijk stopzetten om het vervolgens na een tijdje weer weer op te pakken. dat is niet 30 dagen lang vast zitten aan een basis abonnement voordat ik weer terug kan naar mijn oude. maar ik snap dat NS hun eigen term ervan gemaakt heeft, dan lijkt het alsof je mensen minder naait.

stel dat ik mijn traject vrij abonnement nu laat omzetten naar een basis abonnement. Mijn traject vrij heeft zijn maand nog niet afgemaakt zeg maar. kan ik dan over twee weken gewoon weer terug veranderen naar mijn traject vrij abonnement? de medewerker die ik sprook aan de telefoon vertelde mij dat ik dan weer 30 dagen moest wachten namelijk...

Reputatie 7
Badge +3

Als u Traject Vrij al minimaal een maand heeft, kunt u het elke dag omzetten naar Basis. Dat is juist een stuk flexibeler dan het oude systeem, waarbij je er steeds weer een volledige maand aan vast zit.

Terug van Basis naar Traject Vrij zou na twee weken weer moeten kunnen.

Dat je een betaald abonnement niet binnen 30 dagen kan stopzetten is natuurlijk logisch, anders zou je voor elke reis die je gaat maken even snel een abonnement kunnen nemen voor een dag.

 

ja snap ik, maar het zou wel flexibeler zijn als je wel je abonnement binnen die dagen kan pauzeren voor vakantie bijvoorbeeld. hadden ze anders kunnen aanpakken, dan was het ook echt een beetje flexibel geweest. nu is het om de 30 dagen flexibel...

heb je ook een idee van hoe dat zit met de facturen? word het abonnement dan bijvoorbeeld de helft, aangezien ik maar 2 weken in die maand gebruik maak van, en twee weken een basis abo heb?

Reputatie 7
Badge +3

heb je ook een idee van hoe dat zit met de facturen? word het abonnement dan bijvoorbeeld de helft, aangezien ik maar 2 weken in die maand gebruik maak van, en twee weken een basis abo heb?

Ja, de kosten worden naar rato per dag berekend. Als er al wel een volledige maand is betaald, dan wordt dat op de volgende factuur verrekend.

dankjewel. Ik vind het alleen erg apart dat dit allemaal niet duidelijk beschreven staat. Ik vind dat NS daar wel wat meer duidelijkheid in mag gaan geven op hun site.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft uw opmerking dat het oude systeem vele malen flexibeler was, dat is niet zo. Bij het oude systeem van Traject Vrij sloot je een jaarabonnement af en dat jaarabonnement kon je pas na één jaar stopzetten. Na dat dat eerste jaar kon je het iedere maand stopzetten, maar wel alleen op de dag van de maand dat het abonnement oorspronkelijk was ingegaan. Dus was je abonnement ooit op 25 augustus begonnen, kon je alleen per 25 juli, 25 augustus of de 25e van een andere maand je abonnement stopzetten. Als je dan na je vakantie weer een nieuw jaarabonnement afsloot, moest die weer minstens een jaar lopen voor je die kon stopzetten. Stel, je had op 25 juli je abonnement stopgezet en 15 augustus na je vakantie weer een nieuw abonnement genomen, kon je dat nieuwe abonnement pas weer op zijn vroegst op 15 augustus het jaar erna stopzetten, als je dan ook weer eind juli op vakantie ging kon je dus je abonnement nog niet stopzetten omdat het eerste abonnementsjaar nog niet om was. 

Met NS Flex Traject Vrij moet het (Traject Vrij of ander) abonnement minstens een maand lopen waarna je het iedere gewenste dag kun wijzigen naar een ander abonnement inclusief NS Flex Basis. Dus bv vorig jaar 25 augustus naar Flex Traject Vrij gewijzigd hoef je niet tot de 25e te wachten maar kun je al op 2 augustus naar Flex Basis wijzigen. En Flex Basis kun je wel binnen een maand weer terug wijzigen naar Flex Traject Vrij.

Wat betreft uw opmerking dat het oude systeem vele malen flexibeler was, dat is niet zo. Bij het oude systeem van Traject Vrij sloot je een jaarabonnement af en dat jaarabonnement kon je pas na één jaar stopzetten. Na dat dat eerste jaar kon je het iedere maand stopzetten, maar wel alleen op de dag van de maand dat het abonnement oorspronkelijk was ingegaan. Dus was je abonnement ooit op 25 augustus begonnen, kon je alleen per 25 juli, 25 augustus of de 25e van een andere maand je abonnement stopzetten. Als je dan na je vakantie weer een nieuw jaarabonnement afsloot, moest die weer minstens een jaar lopen voor je die kon stopzetten. Stel, je had op 25 juli je abonnement stopgezet en 15 augustus na je vakantie weer een nieuw abonnement genomen, kon je dat nieuwe abonnement pas weer op zijn vroegst op 15 augustus het jaar erna stopzetten, als je dan ook weer eind juli op vakantie ging kon je dus je abonnement nog niet stopzetten omdat het eerste abonnementsjaar nog niet om was. 

ja met deze aanname is het inderdaad minder flexibel, maar ik heb toch echt een maandelijks abonnement gehad voor het bestaan van flex. Ik was in staat om mijn abonnement na elke maand stop te zetten, waar ik ook gebruik van maakte, zodat bijvoorbeeld een week geen abonnement had voor een vakantie tussendoor bijvoorbeeld. Abbonement is op pauze gezet toen ik een operatie had en twee weken herstel. Voor het feit dat ik al een topic moet openen en zelfs van de klantenservice verschillende berichten krijg (2keer chat, 1 keer telefonisch), denk ik toch dat er iets aan de kant van de NS niet helemaal duidelijk is gecommuniceerd. Wat ik in dit topic heb geleerd, kan ik niet van de website zelf afhalen.

 

Met NS Flex Traject Vrij moet het (Traject Vrij of ander) abonnement minstens een maand lopen waarna je het iedere gewenste dag kun wijzigen naar een ander abonnement inclusief NS Flex Basis. Dus bv vorig jaar 25 augustus naar Flex Traject Vrij gewijzigd hoef je niet tot de 25e te wachten maar kun je al op 2 augustus naar Flex Basis wijzigen. En Flex Basis kun je wel binnen een maand weer terug wijzigen naar Flex Traject Vrij.

 

De mederwerkster aan de telefoon vanmiddag vertelde mij toch echt iets anders. als ik het basis abo zou aanzetten moest ik toch echt 30 dagen wachten tot de volgende wijziging. zoals ik al eerder aangaf, heb eht gevoel dat er slecht gecommuniceerd is over deze abonnementen, als ik zelfs al via de officiele wegen tegenstrijdige antwoorden krijg, kan ik alleen maar concluderen dat het niet aan mij ligt.

Badge +3

De mederwerkster aan de telefoon vanmiddag vertelde mij toch echt iets anders. als ik het basis abo zou aanzetten moest ik toch echt 30 dagen wachten tot de volgende wijziging.

Die medewerkster mag op herhalingscursus. Het staat inderdaad min of meer zo in de voorwaarden maar de praktijk is anders.

Sterker nog, je kunt tegenwoordig na enkele weken (minder dan een maand) gewoon zelf terug wisselen van Basis naar Traject Vrij.

bedankt Momo. ik heb verder geen behoefte aan een jaar abonnement. Ook voor flex niet. maandelijks is met mijn huidige baan een stuk makkelijker.

Nog even kort wat ik hier geleerd heb. Je kan je traject abonnement elke moment van de maand omzetten naar een basis abonnement. Dit basis abonnement kan je ook weer terug zetten naar een traject vrij abonnement binnen de 30 dagen zoals gemeld op de site. Ik praat nu wel even vanuit mijn situatie met mijn abonnement. Is dit correct?

Reputatie 7
Badge +3

Dat oude Traject jaarabonnement is intussen niet meer verkrijgbaar dus ook al zou je het wel willen kan het niet meer. En Flex is in principe ook een doorlopend abonnement, zolang je niet wijzigt loopt het door, alleen is het veel flexibeler te wijzigen dan het oude jaarabonnement. 

 

Mits je Flex Traject Vrij al een maand (28, 29, 30 of 31 dagen afhankelijk van welke maand) loopt kun je het elk moment van de maand omzetten naar Flex Basis. Dit Flex Basis is dan weer altjd, ook eerder dan een maand, terug te wijzigen naar je Flex Traject Vrij (of welk ander Flex abonnement dan ook). Eenmaal gewijzigd naar Flex Traject Vrij kun je weer een maand lang niet wijzigen. Na die maand kan het weer op elke willekeurige dag. 

Dat wijzigen van je abonnement hoeft overigens niet via de klantenservice, kan ook in je MijnNS account. Zolang je Flex Traject Vrij nog geen maand loopt kun je dat niet wijzigen en krijg je bij klikken op “Ander abonnement kiezen” een melding zoals hieronder. Mijn abonnement is momenteel Weekend Vrij, ingegaan op 8 juli en kan ik pas 8 augustus weer wijzigen. 

 

Reageer